Strona internetowa – zadbaj o urządzenia mobilne!

Strona internetowa – zadbaj o urządzenia mobilne!

Aby zapewnić prowadzonej przez siebie stronie internetowej rzeczywiście dużą popularność, koniecznie trzeba zadbać o jej użytkowników. Jedynie dostosowanie się do potrzeb odwiedzających nas osób da nam pewność, że stale będziemy cieszyli się faktycznie dużym ruchem. Jedną z najważniejszych rzeczy w ostatnich latach stało się optymalizowanie stron pod urządzenia mobilne.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • W jaki sposób poprawnie dostosować stronę pod urządzenia mobilne?
  • Jakie elementy powinny znaleźć się na stronie w widoku mobilnym
  • Dlaczego warto dostosować stronę pod urządzenia mobilne?

Jak pokazują statystyki, z urządzeń mobilnych korzysta dziś ogromna część internautów. Dla bardzo wielu z nas smartfon czy tablet to jedyne urządzenia służące nam za dostęp do sieci. Jeśli właściciel strony nie dopasuje się zatem do potrzeb tych urządzeń, to automatycznie zamknie się na ogromną część internetowej społeczności. Optymalizacja strony pod urządzenia mobilne to zadanie znacznie bardziej złożone, niż się wydaje. Jeszcze stosunkowo niedawno uważano, że wystarczy odpowiednio zmniejszyć tekst w wersji mobilnej, tak, aby można było go wygodnie przeczytać na mniejszym ekranie. Jest to jednak zupełna podstawa. Musimy oczywiście od tego zacząć, ale samo to nie wystarczy, aby strona została odebrana jako faktycznie przyjazna dla urządzeń mobilnych.

Dodatkowe przyciski nawigacji

Użytkownicy urządzeń mobilnych powinni mieć na stronie dodatkowe opcje nawigacji, które ułatwiają im korzystanie z treści. Do najważniejszych elementów tego typu należą tzw. przyciski CTA (Call to Action). Przyciski CTA znacznie ułatwiają nawigowanie po całej stronie. Przekładają się również na większą konwersję, gdyż dzięki nim użytkownik może o wiele szybciej znaleźć na stronie dokładnie to, czego szuka.

Bardzo istotne jest odpowiednie umiejscowienie tego elementu. Przyciski CTA powinny znajdować się w takim miejscu, które zapewni użytkownikowi prosty dostęp do nich. Trzeba przy tym pamiętać, że ze smartfonów zwykle korzysta się tylko jedną ręką. Dobrze zatem, jeśli przycisk znajduje się nieustannie w zasięgu kciuka użytkownika. Aby przycisk był dobrze widoczny, warto zadbać o odpowiednie wyróżnienie go na tle całej strony. Najczęściej stosuje się tu kolory kontrastujące z resztą otoczenia.

Maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni

Ekrany w urządzeniach mobilnych są o wiele mniejsze niż w tradycyjnych komputerach. Stawia to przed niemałym wyzwaniem wszystkich twórców stron internetowych przeznaczonych dla takich urządzeń. Wymaga to od nas tego, aby o wiele bardziej postarać się o maksymalne wykorzystanie całej dostępnej przestrzeni.

Odnosi się to również do kwestii przycisków CTA. Jeśli faktycznie mocno zależy nam na użytkownikach urządzeń mobilnych, to możemy pomyśleć o osobnym redagowaniu treści wyłącznie dla nich. Czytanie zbyt długich tekstów na tablecie czy smartfonie szybko staje się męczące, przez co użytkownik może szybko zniechęcić się do przebywania na stronie. Wszystkie informacje można nieco streścić, oczywiście bez gubienia podstawowego sensu tekstu. Korzystanie ze strony na urządzeniu mobilnym będzie wówczas znacznie przyjemniejsze.

To samo możemy powiedzieć o zamieszczaniu na stronie różnych formularzy do wypełnienia. Oczywiście, ograniczenie ich objętości nie zawsze jest możliwe, gdyż czasami nie możemy zrezygnować z zapytania o niektóre informacje. Warto jednak zastanowić się, czy może niektóre pytania w formularzu nie są przypadkiem zbędne.

Korzystaj ze statystyk

Każdy właściciel strony ma obecnie do dyspozycji niezwykle rozbudowane narzędzia służące do analizowania jego strony oraz zachowań użytkowników. Samo Google Analytics jest tutaj niesamowicie pomocne. Warto korzystać z tych narzędzi i dokładnie śledzić zachowania użytkowników na stronie. Możemy dzięki temu znacznie łatwiej wywnioskować, które opcje są szczególnie lubiane przez internautów i które przydają się im najbardziej.

Koncentracja na konkretach

Ponieważ w urządzeniach mobilnych mamy o wiele mniej przestrzeni, musimy zrezygnować z wielu ozdobników i dodatków. W przypadku standardowej wersji strony możemy sobie na nie pozwolić, ale na urządzeniach mobilnych mogą one jedynie znacznie przeszkadzać. W przypadku stron mobilnych należy maksymalnie skupić się właśnie na konkretach. Jeśli użytkownik wchodzi na taką stronę w poszukiwaniu określonych treści, to znalezienie i dotarcie do nich powinno mu zajmować jak najmniej czasu. Odpowiednio przemyślana nawigacja na stronie jest tu kluczem do wszystkiego. Każdy przycisk pozwalający na korzystanie z konkretnych funkcji powinien być dobrze widoczny i wyraźnie oddzielony od innych informacji.

Testowanie efektów zmian

Po wprowadzeniu każdej zmiany trzeba oczywiście dokładnie przetestować stronę i sprawdzić, czy nasza wizja się sprawdza. Pierwszym krokiem jest oczywiście samodzielne korzystanie ze strony na urządzeniu mobilnym. Dzięki postawieniu się w położeniu zwykłego użytkownika będziemy w stanie stwierdzić, czy witryna jest faktycznie wygodna i funkcjonalna.

Warto bacznie obserwować również kolorystykę strony oraz rozmieszczenie na niej poszczególnych elementów. Jeśli na przykład kolory są zbyt krzykliwe, to korzystanie ze strony – szczególnie na urządzeniu mobilnym – nigdy nie będzie zbyt wygodne. Podobnie sprawa ma się z ilustracjami, logiem strony i podobnymi elementami graficznymi. Mogą one być widoczne, ale jednocześnie nie powinny zdominować całego ekranu. Jeśli będą zbyt duże, to dostęp do samej treści stanie się znacznie bardziej utrudniony.

W kwestiach bardziej praktycznych i związanych z wygodą użytkowania warto upewnić się, że obsługiwanie strony i nawigowanie po niej jest jak najbardziej intuicyjne. Użytkownik nie powinien spędzać czasu w poszukiwaniu żadnych przycisków, które zaprowadzą go do konkretnych miejsc na stronie. Wszystko powinno być dostępne w zasięgu kciuka przesuwającego ekran.

Wysiłek wart zachodu

Nie da się ukryć, że naprawdę dobre dostosowanie swojej strony do potrzeb użytkowników mobilnych nie jest prostym zadaniem. Nie ogranicza się to jedynie do podstawowych zmian, umożliwiających internaucie przeczytanie treści strony na niewielkim ekranie. Tablety i smartfony posiadają swoją charakterystykę, o której musimy pamiętać. Niewielkie ekrany sprawiają zawsze, że ich użytkownicy są znacznie bardziej wrażliwi na przerost formy nad treścią.

W przypadku urządzeń mobilnych trzeba w maksymalnym stopniu postawić na kwestie praktyczne. Wszystkie funkcje muszą być łatwo dostępne. Przeszukanie strony na smartfonie w poszukiwaniu konkretnych działów czy informacji naprawdę nie należy do przyjemnych rzeczy. Równocześnie nie wolno nam zaniedbywać potrzeb tych użytkowników. Zlekceważenie internautów korzystających z urządzeń mobilnych jest dzisiaj prawdziwym biznesowym samobójstwem. Nikt na poważnie nie weźmie firmy, której strony nie da się otworzyć na smartfonie. Witryny tematyczne, które są zamknięte na takie urządzenia, nie mają już praktycznie racji bytu.

Urządzenia mobilne z roku na rok coraz bardziej dominują na rynku, niekiedy wypierając standardowe komputery osobiste. Trzeba jednak przyznać, że oferują one ogromną wygodę. Bez wątpienia jest to przyszłość internetu. Każdy, kto nie dostosuje się do tych zmian, zostanie szybko zepchnięty na bok.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: