W szóstym praktycznym odcinku SEO podcastu przedstawię Ci moje sposoby generowania treści za pomocą ChatGPT. Przeprowadzę Cię przez proces tworzenia unikalnych nazw produktów, przyciągających uwagę opisów produktów i opisów kategorii, a także inspirujących pomysłów na wpisy na bloga. Nauczę Cię, w jaki sposób generować wartościowe treści blogowe, które zainteresują Twoich czytelników. Dodatkowo podzielę się z Tobą sposobem na weryfikację, czy treść została wygenerowana przez AI.
Spis treści:
Wideo
Transkrypcja
Hej! W szóstym praktycznym odcinku SEO Podcastu chciałbym pokazać Ci, jak w prosty i ciekawy sposób można wykorzystać narzędzie ChatGPT w pracy nad pozycjonowaniem i optymalizacją pod SEO.
Nie powinno to dziwić, że sztuczną inteligencję wykorzystuję na co dzień w pracy nad stronami i sklepami internetowymi moich klientów, które potrzebuję zoptymalizować pod ich przyszłe pozycjonowanie. Mało tego, ChatGPT pomaga także w planowaniu strategii wpisów blogowych, w oparciu o konkretne kategorie w sklepach internetowych czy także o frazy z tzw. długim ogonem.
Jest to świetne narzędzie, w wyniku którego użycia możemy otrzymywać naprawdę dobre wyniki. Wystarczy jedynie wysyłać bardziej precyzyjne i szczegółowe komendy, zwane także promptami do ChatGPT.
Ze względu na to, że SEO Podcast oglądają osoby pracujące na różnych stanowiskach i w firmach o różnym profilu działalności, w tym odcinku przedstawię moje prompty, które można wykorzystać zarówno tworząc treści na podstrony usługowe dla stron firmowych, jak i opisy produktów czy kategorii dla sklepów internetowych z szeroko rozumianej branży e-commerce.
Co ważne, będą to dużo ciekawsze polecenia, niż zwykłe „przygotuj opis produktu dla fotela gamingowego” czy „wygeneruj opis kategorii dla rowerów górskich”, gdyż od ChatGPT warto wymagać dużo więcej, aby otrzymywać dużo ciekawsze treści, niż zwykłe, mało ciekawe i niezachęcające do czytania, które może wygenerować Twoja konkurencja nie znając odpowiednich komend.
I jeszcze jedno, wygenerowanie treści bez jej wcześniejszej korekty i tak zwanej humanizacji jest pozbawione sensu, dlatego w tym filmie pokażę Ci, w jaki sposób zweryfikować treść przed jej publikacją.
Jesteś ciekawy, w jaki sposób wyciągnąć więcej ze sztucznej inteligencji?
Ten odcinek SEO Podcastu jest dla Ciebie!
Generowanie nazw produktów w ChatGPT
Domyślam się, że już wcześniej testowałeś narzędzie ChatGPT i posiadasz przynajmniej podstawowe doświadczenie z pracy ze sztuczną inteligencją, której możesz wysyłać prompty i otrzymywać odpowiedź zwrotną.
Być może miałeś, masz lub w przyszłości będziesz miał potrzebę wygenerowania propozycji nazw dla swoich produktów w sklepie internetowym. Możesz to zrobić w prosty sposób, kierując do ChatGPT wiadomość z prośbą o wygenerowanie nazwy. Ale chciałbym Ci przedstawić dużo bardziej kreatywny sposób, w efekcie którego otrzymasz znacznie lepsze i ciekawsze wyniki, niż większość ludzi, którzy nie doprecyzowują swoich komend, które kierują do AI.
Rozpocznijmy od pierwszego promptu. W nawiasach kwadratowych znajdziesz zmienne, które należy zamienić na własne cechy, które wpłyną na całościowy wynik promptu. To celowy zabieg, gdyż prompt może zostać wykorzystany przez właścicieli dowolnych sklepów internetowych.
Treść tego promptu to:
Zachowuj się jak wyjątkowo kreatywna osoba i zaproponuj mi [X] nowocześnie brzmiących nazw dla produktu, którym jest [RODZAJ PRODUKTU] posiadający [CECHY PRODUKTU], wykonany z [MATERIAŁ]. Grupą docelową są osoby w wieku [X] lat.
Abyś zrozumiał, o co chodzi, zmienne w nawiasach kwadratowych zostaną przeze mnie zamienione na konkretne cechy, aby finalnie utworzyć w pełni działający prompt.
W pierwszej zmiennej należy podać ilość nazw, które chcemy wygenerować, następnie pozostawiłem Ci miejsce na nazwę lub rodzaj produktu, dla którego ChatGPT będzie musiał zaproponować nazwy, w oparciu o kolejne dwie zmienne – cechy produktu (jak np. kolor) i materiał, z którego jest wykonany.
Na koniec poinstruowałem AI, aby wzięła pod uwagę wiek użytkowników, do których nazwy powinny zostać skierowane. Wykorzystajmy teraz ten prompt w praktyce, zamieniając zmienne na konkretne dane.
Zachowuj się jak wyjątkowo kreatywna osoba i zaproponuj mi 10 nowocześnie brzmiących nazw dla produktu, którym jest szafa dwudrzwiowa posiadająca lustro, 100 cm szerokości, 180 cm wysokości i wykonana jest z płyty MDF. Grupą docelową są osoby w wieku 20-60 lat.
Jak widzisz, nie jest to zwykły prompt, którego zadaniem jest wygenerowanie nazw dla jakiegoś tam bliżej nieokreślonego produktu. Wykorzystaliśmy w nim konkretne wymagania, jak np. postawienie się roli kreatywnej osoby, która ma wymyślić 10 nowoczesnych nazw dla produktu, z konkretnymi cechami. Opis ma zostać zrozumiany zarówno przez młodych użytkowników, jak i tych w średnim wieku.
W efekcie ChatGPT wygenerował 10 propozycji.
Jeśli odpowiedzi ChatGPT nie są dla Ciebie satysfakcjonujące, to poproś go o podane kolejnych dziesięciu propozycji.
Generowanie opisów produktów w ChatGPT
Skoro łatwo poszło nam z propozycją nazw dla produktów, idźmy o krok dalej i zabierzmy się teraz za wygenerowanie dla nich opisu. I tutaj również przygotowałem dla Ciebie prompt, ale jest on bardziej zaawansowany od poprzedniego.
Treść tego promptu to:
Wciel się w copywritera z 10-letnim stażem. Napisz opis produktu dla [NAZWA PRODUKTU/RODZAJ PRODUKTU], posiadający [CECHY PRODUKTU], wykonany z [MATERIAŁ]. Grupą docelową są osoby w wieku [X] lat. Opis ma być napisany według schematu AIDA. Zastosuj język korzyści. Pisz krótkimi zdaniami w stylu [PROSTYM I ZROZUMIAŁYM/LUŹNYM/PRZYJACIELSKIM/POWAŻNYM/PERSWAZYJNYM]. W treści opisu produktu odnieś się do wszystkich zmysłów odbiorcy. Celem tekstu jest sprzedaż jak największej ilości tego produktu, dlatego przekonaj odbiorcę do zakupu.
A teraz rozłóżmy prompt na zmienne i przeanalizujmy jego zadanie.
Zwróć uwagę, że w tym poleceniu pojawiła się konkretna informacja – ChatGPT ma wcielić się w bardzo doświadczonego copywritera, co już powinno dać Ci do myślenia, że będą to opisy o bardzo dobrym poziomie merytorycznym. Nasza pierwsza zmienna dotyczy nazwy lub rodzaju produktu, którego będzie dotyczył wygenerowany opis, następnie musimy podać jedną lub kilka cech charakterystycznych, jak np. kolor, wymiary, wagę oraz materiał, z którego został wykonany. Następnie, informujemy ChatGPT o wieku naszej grupy docelowej, a także zwróć uwagę, że wymagamy od AI, aby wykorzystała schemat AIDA.
Schemat AIDA to akronim od słów pochodzących z j. angielskiego, czyli „Attention” (zdobycie uwagi), „Interest” (zdobycie zainteresowania), „Desire” (wzbudzenie pożądania) oraz „Action” (przekonanie do wykonania działania, czyli w tym wypadku zakupu).
Idąc dalej, wymagamy, aby nasz opis został napisany językiem korzyści, czyli ma wskazywać na konkretne zalety naszego produktu i możliwość rozwiązywania konkretnych problemów klientów. Sztuczna inteligencja ma wziąć pod uwagę to, aby treść została napisana w zrozumiały, ale i w luźny lub poważny sposób.
Wymagamy od ChatGPT także tego, aby odniósł się do wszystkich zmysłów odbiorcy, chcąc pobudzić emocje naszego czytelnika – stąd polecenie „odnieś się do wszystkich zmysłów odbiorcy”. Na koniec ustalamy najważniejszy cel naszego opisu – ma zachęcać do zakupu produktu.
Okej, użyjmy tego promptu w praktyce i stwórzmy konkretne polecenie dla sztucznej inteligencji.
Wciel się w copywritera z 10-letnim stażem. Napisz opis produktu dla krzesła tapicerowanego w kolorze szarym, wykonanego z tkaniny welurowej. Grupą docelową są osoby w wieku 20-60 lat. Opis ma być napisany według schematu AIDA. Zastosuj język korzyści. Pisz krótkimi zdaniami w stylu prostym i zrozumiałym dla odbiorcy. W treści opisu produktu odnieś się do wszystkich zmysłów odbiorcy. Celem tekstu jest sprzedaż jak największej ilości tego produktu, dlatego przekonaj odbiorcę do zakupu.
Przeczytam teraz całą treść promptu i skieruję go do ChatGPT.
Przeczytajmy teraz wygenerowany opis produktu.
Jeśli wygenerowany przez ChatGPT opis nie jest dla Ciebie ciekawy, to poproś go o usunięcie konkretnych informacji lub zmodyfikuj prompt, aby otrzymać zupełnie inny wynik.
Generowanie opisów kategorii w ChatGPT
Okej, do tej pory wygenerowaliśmy już propozycje nazw produktów, a także opis dla naszego produktu, wykorzystując jego cechy. W tym momencie, przygotowanie opisu kategorii powinno być dla Ciebie już tylko „bułką z masłem”.
Sprawdź kolejny prompt, jaki dla Ciebie przygotowałem.
Treść tego promptu to:
Zachowuj się jak copywriter z 10-letnim doświadczeniem i stwórz opis [RODZAJ KATEGORII/PRODUKTU] do [ILOŚĆ] znaków. Grupą docelową są osoby w wieku [X] lat. Pisz językiem [PERSWAZJI] w stylu [LUŹNYM/PRZYJACIELSKIM/POWAŻNYM]. Celem opisu jest zachęcenie do zakupu. Jeśli nie posiadasz wiedzy na ten temat, to nie zmyślaj. Staraj się nie powtarzać wyrazów. Stosuj synonimy. Wykorzystaj wszystkie frazy: [LISTA FRAZ]
W tym poleceniu powtarzamy wszystkie zmienne z poprzednich promptów. Jednak mogłeś zauważyć, że dodałem tutaj ilość znaków, którą chciałbym otrzymać. Dzięki temu opis nie będzie krótszy lub dłuższy od tego, jaką treść chciałbym finalnie otrzymać. Dodatkowo na końcu umieściłem bardzo istotną komendę, która ma ogromny wpływ na „merytorykę” i pozycjonowanie. ChatGPT nie może zmyślać, jeśli nie posiada konkretnej wiedzy na dany temat (a jest zdolny do tak zwanej halucynacji). Dodatkowo musi wykorzystać konkretne frazy, które chcę pozycjonować.
Przełóżmy teraz to polecenie na praktykę.
Zachowuj się jak copywriter z 10-letnim doświadczeniem i stwórz opis kategorii „Rowery górskie” do 7000 znaków. Grupą docelową są osoby w wieku 20 lat. Pisz językiem eksperckim, w stylu przyjacielskim. Celem opisu jest zachęcenie do zakupu. Jeśli nie posiadasz wiedzy na ten temat, to nie zmyślaj. Staraj się nie powtarzać wyrazów. Stosuj synonimy. Wykorzystaj wszystkie frazy: rowery górskie dla kobiet, rowery górskie dla mężczyzn, damskie rowery górskie, męskie rowery górskie.
Przeczytam teraz całą treść promptu i skieruję go do ChatGPT.
Przeczytajmy teraz wygenerowany opis kategorii „Rowery górskie”.
Czy jesteś zadowolony ze swojego wyniku? Mam nadzieję, że tak. W przeciwnym wypadku dokonaj modyfikacji promptu według swoich potrzeb.
Generowanie pomysłów na wpisy blogowe w ChatGPT
Okej, mamy za sobą już nazwy i opisy produktów, a także opisy kategorii. Czas na wygenerowanie pomysłów na ciekawe wpisy blogowe, które na pewno będą czytane przez dużą liczbę użytkowników.
Aby skierować prośbę o przygotowanie chwytliwych tytułów na wpisy blogowe przez ChatGPT, wykorzystaj prompt o poniższej treści:
Planuję napisać [X] artykułów na bloga. Wciel się w copywritera z 10-letnim stażem i zaproponuj mi pomysły na chwytliwe artykuły o tematyce [X]. Jeśli nie posiadasz wiedzy na ten temat, to nie zmyślaj. Zastosuj schemat w stylu „5 sposobów na…”, „3 techniki…”, „5 mitów…”, „5 pomysłów…”. Podziel propozycje na frazy z niską konkurencją i wysoką konkurencją w Google.
W pierwszych dwóch zmiennych powinieneś podać ilość artykułów, które zamierzasz zaplanować oraz ich tematykę. W tym prompcie pojawiło się polecenie, którego wcześniej nie używaliśmy. Odgórnie zmuszamy ChatGPT, aby wykorzystał konkretny schemat nazewnictwa, które z mojego doświadczenia przynosi najlepsze efekty. Wykorzystanie liczb w tytułach artykułów blogowych znacząco wpływa na zainteresowanie nimi przez użytkowników.
Na końcu umieściłem opcjonalne polecenie, z którego oczywiście możesz zrezygnować. ChatGPT może za Ciebie pogrupować propozycję tytułów na wpisy blogowe, zawierające frazy z niską lub wysoką konkurencją w rankingu wyszukiwarki Google.
Przełóżmy teraz to polecenie na praktykę.
Planuję napisać 10 artykułów na bloga o tematyce krzeseł do salonu i jadalni. Wciel się w copywritera z 10-letnim stażem i zaproponuj mi pomysły na chwytliwe artykuły o tematyce wyboru odpowiedniego koloru i ilości krzeseł do dużej/małej jadalni, dużego/małego salonu w mieszkaniu/domu. Jeśli nie posiadasz wiedzy na ten temat, to nie zmyślaj. Zastosuj schemat w stylu „5 sposobów na…”, „3 techniki…”, „5 mitów…”, „5 pomysłów…”. Podziel propozycje na frazy z niską konkurencją i wysoką konkurencją w Google.
Przeczytam teraz całą treść promptu i skieruję go do ChatGPT.
Przeczytajmy teraz, jakie pomysły wygenerowała dla nas sztuczna inteligencja.
I tak jak w przypadku propozycji tytułów dla nazw produktu, które generowaliśmy na początku filmu, również i w tym wypadku, jeśli odpowiedzi nie będą dla Ciebie satysfakcjonujące, to poproś ChatGPT o podane kolejnych dziesięciu propozycji tytułów dla Twoich przyszłych artykułów na bloga.
Generowanie wpisów blogowych w ChatGPT
Przygotowałem dla Ciebie także dwa polecenia, które pomogą Ci w tworzeniu ciekawych i merytorycznych artykułów na bloga. W tym poleceniu możesz wykorzystać propozycję tytułów, które zostały wygenerowane za pomocą poprzedniego promptu, ale jeśli posiadasz własne pomysły na wpisy, to śmiało możesz je wykorzystać.
Zacznijmy od pierwszej propozycji polecenia do ChatGPT, która wygeneruje artykuł na bloga.
Treść tego promptu to:
Wciel się w copywritera z 10-letnim stażem i napisz na blog artykuł, który będzie zawierał [ILOŚĆ] znaków. Temat artykułu to [TEMAT ARTYKUŁU]. Podaj [X] konkretnych porad. Pisz w stylu [LUŹNYM/PRZYJACIELSKIM/POWAŻNYM], ale jednocześnie eksperckim. Pisz językiem prostym i rzeczowym. Wykorzystaj pytania w nagłówkach i przygotuj dla nich odpowiedzi. Jeśli nie posiadasz wiedzy na ten temat, to nie zmyślaj. Pisz w sposób, który zbuduje ciekawość w czytelniku. Pisz w pierwszej osobie. Staraj się nie powtarzać wyrazów. Stosuj synonimy.
W tym prompcie łatwo zauważysz zmienne dotyczące długości artykułu i tematu, którego ma dotyczyć wpis blogowy. W jego treści musi znaleźć się także konkretna ilość porad, a całość ma zostać napisana w wybranym przez nas stylu. Artykuł ma przypominać treść przygotowaną przez eksperta w danym temacie i zawierać pytania oraz odpowiedzi dotyczące tematyki, która zostanie w nim poruszona. Całość ma być ciekawa dla czytelników.
Zwróć także uwagę, że treść zostanie napisana w pierwszej osobie, czyli ma przypominać tekst napisany przez człowieka. W treści mają zostać wykorzystane synonimy.
Przełóżmy teraz to polecenie na praktykę.
Wciel się w copywritera z 10-letnim stażem i napisz na blog artykuł, który będzie zawierał 7000 znaków. Temat artykułu to „Jaki materac do łóżka wybrać?”. Podaj 10 konkretnych porad. Pisz w stylu luźnym, ale jednocześnie eksperckim. Pisz językiem prostym i rzeczowym. Wykorzystaj pytania w nagłówkach i przygotuj dla nich odpowiedzi. Jeśli nie posiadasz wiedzy na ten temat, to nie zmyślaj. Pisz w sposób, który zbuduje ciekawość w czytelniku. Pisz w pierwszej osobie. Staraj się nie powtarzać wyrazów. Stosuj synonimy.
Przeczytam teraz całą treść promptu i skieruję go do ChatGPT.
Przeczytajmy fragment otrzymanego wpisu blogowego.
Jeśli jesteś usatysfakcjonowany z rezultatów pierwszego promptu dla wpisu blogowego, to świetnie, ale chciałbym pokazać Ci drugą propozycję.
Treść drugiego polecenia jest następująca:
Wciel się w copywritera i autora bloga z 10-letnim stażem i napisz merytoryczny artykuł na bloga, w którym wyczerpująco odpowiesz na pytanie: [X]. Napisz artykuł w stylu „5 sposobów na…”, „3 techniki…”, „5 mitów…”, „5 pomysłów…”. Pisz prostym językiem, unikaj technicznego żargonu. Pisz w stylu luźnym i przyjacielskim, ale jednocześnie eksperckim. Artykuł ma mieć charakter poradnikowy, a jego długość to [X] znaków
W treści tego promptu wykorzystamy liczby, o których wspominałem Ci wcześniej dla propozycji tytułów na wpisy blogowe. Warto je także wykorzystać w treści wpisów blogowych, aby były one ciekawe dla użytkowników. W efekcie Twoi użytkownicy przeczytają bardzo ciekawą i poradnikową treść, która może pomóc w przyszłości rozwiązać ich problemy w tematyce, której będzie dotyczyć Twój artykuł.
Przełóżmy teraz to polecenie na praktykę.
Wciel się w copywritera i autora bloga z 10-letnim stażem i napisz merytoryczny artykuł na bloga, w którym wyczerpująco odpowiesz na pytanie „Jakie meble do pokoju dziecka?”. Napisz artykuł w stylu „5 sposobów na…”, „3 techniki…”, „5 mitów…”, „5 pomysłów…”. Pisz prostym językiem, unikaj technicznego żargonu. Pisz w stylu luźnym i przyjacielskim, ale jednocześnie eksperckim. Artykuł ma mieć charakter poradnikowy, a jego długość to 7000 znaków.
Przeczytajmy fragment tego wpisu.
ZeroGPT – wykrycie treści napisanej przez ChatGPT
O ile możemy zabezpieczyć się w pewnym stopniu przed tzw. halucynacją ChatGPT (czyli zmyślaniem) za pomocą odpowiedniej komendy, którą wykorzystywaliśmy w promptach w tym odcinku SEO Podcastu, to chciałbym Cię także uświadomić o jeszcze jednym problemie, a mianowicie o możliwości wykrycia ChatGPT, jako autora naszej treści przez algorytmy wyszukiwarki Google.
Otóż narzędzia sztucznej inteligencji pracują w pewny powtarzalny sposób i zostawiają w pewnym stopniu ślady, które są wykrywalne również przez firmę Google. Właśnie dlatego warto wykorzystać jak najwięcej komend, które mogłeś poznać w trakcie oglądania tego filmu. To one pozwalają na ograniczenie wykrycia przez algorytmy Google treści wygenerowanej przez ChatGPT.
Zwróć uwagę na to, że powiedziałem o ograniczeniu wykrycia, a nie o pewnym zabezpieczeniu przed wykryciem, dlatego każda wygenerowana przez Ciebie treść dla opisu produktu i opisu kategorii oraz treść artykułu na bloga, powinna zostać przez Ciebie zweryfikowana przed jej publikacją, pod kątem tzw. fact checkingu, czyli jej wiarygodności, zgodności z prawdą. Następnie musisz ją mimo wszystko zmodyfikować, dodając do niej zdania napisane własnoręcznie lub z pomocą copywritera. Taką czynność określa się „humanizacją”. Pamiętaj o tym, aby nigdy nie publikować treści w pełni wygenerowanej przez ChatGPT.
Teraz przedstawię Ci jedno z wielu dostępnych narzędzi, za pomocą którego sprawdzisz, w jakim stopniu Twoja treść jest wykrywalna jako wygenerowana przez sztuczną inteligencję.
Muszę Cię także poinformować o tym, że i takie narzędzia potrafią błędnie pracować. Bardzo często zdarza się, że treść napisana w 100% przez copywritera, oznaczana jest jako wygenerowana przez AI, dlatego ustal sobie zasadę, której się stale trzymaj, iż wskaźnik nie powinien przekraczać 50%.
Narzędzie, które możesz wykorzystać do weryfikacji treści to ZeroGPT, aby je użyć, wklej wygenerowaną treść do pola tekstowego i kliknij przycisk „Detect Text”. Na potrzeby tego odcinka SEO Podcastu wkleję w 100% wygenerowaną treść przez ChatGPT.
I dokładnie w ten sposób weryfikuj treść przed publikacją. Treść oznaczoną żółtym kolorem zmodyfikuj, wprowadzając kilka zdań od siebie. Jeśli zauważysz zbyt duże żółte bloki tekstu, to rozdzielaj je kilkoma zdaniami, a następnie weryfikuj za pomocą ZeroGPT lub innego, wybranego przez Ciebie narzędzia.
W tym odcinku to wszystko, co chciałem Ci przedstawić. Wszystkie przedstawione przeze mnie prompty w tym filmie znajdziesz w treści wpisu blogowego, który został podlinkowany w opisie tego odcinka SEO Podcastu.
Mam nadzieję, że dzięki przedstawionym promptom Twoja praca ze sztuczną inteligencją nabierze rozpędu i będziesz generował bardzo ciekawą treść dla Twoich użytkowników. Pamiętaj, aby niezależnie od tego, jak dobry prompt przygotujesz, zweryfikować treść pod kątem tzw. fact checkingu i poziomu wykrycia jej przez narzędzia do weryfikacji treści z ChatGPT.
Dziękuję Ci serdecznie za obejrzenie tego odcinka SEO Podcastu. Jeśli tematyka tego odcinka spodobała Ci się, to kliknij w kciuk do góry i napisz w komentarzu, który z przedstawionych promptów wykorzystał w swojej pracy z ChatemGPT. A jeśli czujesz niedosyt i chciałbyś, abym nagrał więcej odcinków na temat pracy z AI, to daj mi proszę o tym znać w komentarzu.
Zapraszam Cię również do sprawdzenia moich dwóch książek o pozycjonowaniu oraz mojego kursu SEO, w którym znajdziesz dokładną i pełną instrukcję użycia omawianych w tym filmie narzędzi. Link do książek i kursu SEO znajdziesz w opisie pod tym filmem.
Trzymaj się, cześć!
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!