SEO-PODCAST.PL – Jakie narzędzia wykorzystać do pozycjonowania? Moja lista narzędzi do SEO

SEO-PODCAST.PL – Jakie narzędzia wykorzystać do pozycjonowania? Moja lista narzędzi do SEO
Jakie narzędzia wykorzystać do pozycjonowania? Moja lista narzędzi do SEO

W czwartym praktycznym odcinku SEO Podcastu przedstawię Ci listę narzędzi, które na co dzień wykorzystuję w pracy nad pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych moich klientów. Wszystkie wymienione narzędzia zostały podzielone na 4 grupy: wyszukiwanie fraz i redagowanie treści, analiza konkurencji w Google, wykonywanie audytu SEO oraz raportowanie wyników. Każde narzędzie z listy posiada swój indywidualny cel, który wykorzystuję w swojej pracy podczas analizy technicznej, analizy konkurencji i przygotowania strategii contentowej (budowa architektury treści).

Spis treści:

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

Cześć! W czwartym już praktycznym odcinku SEO Podcastu chciałbym przedstawić Ci listę programów, które powinieneś wykorzystać lub przynajmniej wziąć pod uwagę w trakcie prowadzenia kampanii SEO. Jeśli do tej pory nie obejrzałeś poprzednich trzech odcinków, to zapraszam Cię na kanał, aby nadrobić zaległości. Narzędzia, które Ci przedstawię w tym odcinku zostały rozdzielone na 4 grupy: wyszukiwanie fraz i redagowanie treści, analiza konkurencji w Google, wykonywanie audytu SEO oraz raportowanie wyników.

Ten odcinek potraktuj jako wstęp do omówienia dostępnych narzędzi do pozycjonowania, analizy technicznej, analizy konkurencji i przygotowywania contentu, gdyż każde z nich dopiero będę chciał omówić dokładniej w następnych odcinkach, pokazując Ci krok po kroku, w jaki sposób je wykorzystuję w swojej pracy.

Zacznijmy najpierw od przedstawienia oprogramowania do SEO. Startujemy!

1. Wyszukiwanie fraz/redagowanie treści

Google Trends

Listę narzędzi w grupie wyszukiwanie fraz/redagowanie treści otwiera „Google Trends” – darmowe narzędzie od Google, które pozwoli Ci sprawdzić sezonowość fraz, a także odkrywać obecne trendy w wyszukiwarce Google, czyli poznać tematy, które zyskują popularność. Informacje o sezonowości zostaną przedstawione na czytelnym wykresie liniowym. Narzędzie pozwoli Ci sprawdzić, w jakim okresie roku dana fraza jest popularna i wpisywana przez użytkowników w pole wyszukiwania, a także jej popularność w podziale na kraje, regiony i województwa. Polecam Google Trends do tego, aby zweryfikować, czy wybrane frazy są popularne przez cały rok, czy tylko w wybranym okresie roku kalendarzowego, a także do wyszukiwania popularnych i interesujących tematów do przygotowania nowego artykułu na bloga.

Google Keyword Planner

Następne darmowe narzędzie, które chcę Ci przedstawić, to mechanizm wyszukiwania słów kluczowych, wbudowany w narzędzie reklamowe Google Ads – Planer słów kluczowych. Umożliwia on zarówno sprawdzenie popularności słów kluczowych (jeśli jesteśmy w ich posiadaniu), jak i ich przygotowanie od samego początku. Zaletą tego narzędzia jest to, że jest darmowe i to, że dane o liczbie wyszukiwań oraz o konkurencyjności fraz pochodzą od samej wyszukiwarki Google.

Senuto

Następne narzędzie do Senuto. O ile w przeszłości to narzędzie polecałem do analizy widoczności naszej strony, a także stron i sklepów internetowych konkurencji, tak dziś Senuto może pomóc Ci w dużo większej skali – rozpoczynając od analizy widoczności wybranego serwisu w wyszukiwarce Google, wyszukiwania i sprawdzania słów kluczowych, analizy konkurencji na wybrane słowa kluczowe, monitoring pozycji fraz w wyszukiwarce Google, kończąc na planowaniu strategii, jak i na bezpośrednim tworzeniu treści dla podstron, opisów kategorii i produktów oraz wpisów na bloga za pomocą autorskiego edytora treści o nazwie „Content Planner” z wbudowaną sztuczną inteligencją, która umożliwi wykorzystanie popularnych fraz w treści oraz wygenerowania planu na nową treść, co oszczędzi wiele godzin na przygotowywanie schematów i planów na nową treść. Oczywiście poza generowaniem samego planu na treść, możesz także wygenerować gotowy tekst z wykorzystaniem generatora tekstu AI. Jeśli do tej pory nie korzystałeś z tego mechanizmu, to zapraszam do sprawdzenia, gdyż Senuto oferuje za darmo wygenerowanie trzech tekstów. Będzie to na pewno pierwszy krok do szybszego i prostszego sposobu na tworzenie treści o wysokiej jakości, o ile wcześniej zweryfikujesz artykuł przed publikacją i uzupełnisz go o grafiki czy tabele z danymi, które dodadzą Twojej treści dodatkowych smaczków, które docenią Twoi użytkownicy. No i przede wszystkim zweryfikuj, czy AI wygenerowało prawdziwe i faktyczne dane, gdyż treści wygenerowane przez sztuczną inteligencję mogą być „lekko” oderwane od rzeczywistości.

Semstorm

Następne narzędzie to Semstorm. Jeszcze kiedyś stawiałem je na równo z Senuto, ale wydaje mi się, że Semstorm już nie rozwija się tak prężnie jak jego konkurencja. Mimo wszystko jest to w dalszym ciągu bardzo dobre narzędzie do wyszukiwania i monitorowania fraz, analizy konkurencji w wyszukiwarce Google oraz do tworzenia treści contentowej dla naszego serwisu, ale mniej się o nim słyszy. Oczywiście jest to moja subiektywna opinia i nie musisz się wcale z nią zgadzać. Warto jednak zwrócić uwagę na możliwości Semstorma, gdyż jest to polskie oprogramowanie wykorzystujące bliźniaczo podobne funkcje do Senuto.

Ubersuggest

Ubersuggest to narzędzie na mojej liście, które warto znać, jeśli szukasz niedrogich i nieskomplikowanych narzędzi do wyszukiwania i analizowania słów kluczowych dla polskiej i zagranicznej wersji wyszukiwarki Google, analizą profilu linków konkurencji i jej widoczności w wyszukiwarce Google, a także do automatycznego wykonywania audytów SEO, których wynikiem będą raporty z listą wykrytych błędów pogrupowanych na podstawie wpływu na efekty pozycjonowania i poziomu ich trudności do poprawy.

Keywordtool.io

Narzędzie Keywordtool chciałbym Ci polecić z jednego ważnego powodu: ma ogromną bazę słów kluczowych, które zostały podzielone na ich popularność w różnych popularnych wyszukiwarkach i serwisach internetowych. Poza wyszukiwaniem i analizą słów kluczowych w wyszukiwarce Google Keywordtool posiada także dane o ilości wyszukiwań i sezonowości fraz w wyszukiwarce serwisu YouTube, wyszukiwarce Bing (od Microsoftu), w serwisie Amazon, eBay, a także w sklepach z aplikacjami mobilnymi App Store i Google Play. Aplikacja ta pozwala także na wyszukiwanie popularnych hashtagów na Instagramie, Twitterze i na Pintereście. Informacje o sezonowości fraz pochodzić będą natomiast z narzędzia Google Trends.

AnswerThePublic

A teraz propozycja dla osób szukających fraz „long tail”, czyli fraz z tzw. długim ogonem, jak np. frazy kilkuwyrazowe oraz pytania, które są wprowadzane do zapytań przez użytkowników wyszukiwarki Google. AnswerThePublic to narzędzie, które również przyda się do prowadzenia bloga i przygotowywania treści wpisów. Wskaże Ci, jakie frazy umieścić w treści artykułu oraz na jakie pytania należy odpowiadać w tekście. AnswerThePublic wskaże Ci pojedyncze słowa kluczowe, frazy z długim ogonem, pytania stawiane przez użytkowników wyszukiwarki Google oraz frazy semantyczne, które umożliwią Ci zagęszczenie Twojej treści o kolejne słowa kluczowe powiązane z tematem, który poruszasz w treści wpisu blogowego. Co istotne, narzędzie obsługuje także język polski.

CONTADU

Na sam koniec zostawiam prawdziwą perełkę, jeśli mowa o narzędziach do tworzenia treści na strony i sklepy internetowe, zarówno dla treści podstron, opisów kategorii i produktów, a także artykułów na bloga. CONTADU to kolejne polskie narzędzie na naszej liście, które na podstawie danej frazy i konkurencji, która rankuje na nią w Google, przeanalizuje treść w nich występującą i wskaże, jakie zwroty powinny zostać zawarte w naszej treści. Na podstawie zalecanych zwrotów możemy przygotować treść, która będzie nadawać się do pozycjonowania i rankować w Google. Wbudowana w narzędzie sztuczna inteligencja poda nam jak na tacy gotową treść nagłówków, które powinny znaleźć się w naszej treści i tym samym tworząc schemat dla naszego nowego tekstu. Bardzo fajna funkcja, która występuje w CONTADU, to także punktacja od 0 do 100, która opiera się na odpowiedniej semantyce naszej treści i występowania w niej wyrazów i zwrotów, które także są nam proponowane przez to narzędzie. Serdecznie zachęcam do przetestowania narzędzia w trakcie darmowego okresu próbnego.

Przejdźmy teraz do dwóch narzędzi, które polecam do analizy profilu linków: zarówno własnej domeny, jak i dla domen konkurencji.

2. Analiza konkurencji

Majestic

Listę aplikacji do analizy profilu linków pozycjonujących dla domen otwiera Majestic, którego użycie przedstawiłem w jednym z ostatnich filmów praktycznych, w którym przedstawiam krok po kroku, w jaki sposób dokonać czynności analizy i zrzeknięcia się linków o niskiej jakości. Link do tego odcinka SEO Podcastu znajdziesz w opisie pod tym filmem. Majestic jest jednym z najpopularniejszych narzędzi w branży SEO, które warto wykorzystać w trakcie planowania strategii kampanii link buildingowej, polegającej na pozyskaniu takich samych linków, które posiada nasza konkurencja. Dodatkowo możemy także przeanalizować profil linków własnej domeny i zrzec się linków o niskiej jakości. Ta sytuacja powinna mieć miejsce szczególnie wtedy, gdy stajemy się właścicielami domeny, która posiada historię pozycjonowania.

SEO SpyGlass

SEO SpyGlass to jedno z bardzo ważnych narzędzi do analizy profilu linków, a to z powodu wielu botów analizujących serwisy, praktycznie niemożliwą w całości do zablokowania. Narzędzie to jest najczęściej używane wraz z Ahrefsem i Majesticem do wykrycia możliwie jak największej ilości linków zewnętrznych. W trakcie jego użycia poznasz listę wykrytych linków zewnętrznych i wykorzystywanych anchorów, a także najczęściej linkowane adresy wewnętrzne wokół analizowanej domeny, a także listę adresów IP serwerów, na których postawione są strony linkujące, w podziale na kraje. Bardzo fajną funkcją jest możliwość porównania ze sobą zbiorczo kilku domen, w celu weryfikacji ich siły profilu linków zewnętrznych. Uważam, że to przydatna funkcja do tego, aby nie tyle poznać, z jak wypozycjonowanymi domenami będziemy konkurować, ale także, aby zaplanować dla siebie dobrą strategię link buildingową.

Teraz chciałbym przedstawić Ci narzędzia do wykonywania technicznych audytów SEO, bez których nie wyobrażam sobie pracy nad optymalizacją pod przyszłe pozycjonowanie stron i sklepów internetowych moich klientów.

3. Audyt SEO

Google Search Console

Tego narzędzia nie muszę opisywać. Podstawowe i obowiązkowe narzędzie w pracy każdego seowca, które powinno być podłączone do każdego serwisu, które mamy pod opieką. Google Search Console (w skrócie GSC) to darmowa aplikacja od Google, która pozwala nam zadbać o stan techniczny naszego serwisu. To jest z najlepszych źródeł wiedzy o kondycji serwisu, gdyż za pomocą tego narzędzia jesteśmy w stanie dowiedzieć się, jakie problemy na swojej drodze spotkały roboty indeksujące wyszukiwarki Google. Co więcej, za pomocą GSC możemy sprawdzić listę linków zewnętrznych, które prowadzą do serwisu.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog lub po prostu „Żaba” to jedno z moich ulubionych narzędzi, które wykorzystuję w trakcie audytu SEO i ulubione oprogramowanie dla tych specjalistów, którzy uwielbiają ręcznie grzebać w serwisach i weryfikować każde, pojedyncze elementy, które w nich występują. Począwszy od prędkości wczytywania, wykrytych znaczników danych strukturalnych i meta tagów, linków wewnętrznych i wychodzących, występujących znaczników hrelfang i canonical, czy nagłówków występujących w treści strony. Jeśli nie znasz tego narzędzia, to zachęcam Cię do jego przetestowania, gdyż za darmo umożliwia analizę do 500 wewnętrznych adresów URL. Osobiście bardzo często wykorzystuję go do pełnych audytów SEO, ale także do pojedynczych czynności, jak na przykład do wczytania listy wszystkich wewnętrznych adresów URL danego serwisu, który pozycjonuję, a następnie do sprawdzenia, czy wszystkie dostępne podstrony wewnętrzne (jak np. produkty i kategorie w sklepie internetowym czy podstrony i artykuły blogowe) znajdują się w indeksie wyszukiwarki Google. Ilość możliwych przykład do wykorzystania jest ogromna i wszystko zależy od naszej pomysłowości.

Ahrefs

Ahrefs to prawdziwy kombajn SEO, z którego również korzystam na co dzień. Pomimo swej dosyć wygórowanej ceny i niepotrzebnych limitów, które są nakładane na dany typ abonamentu, to narzędzie posiada ogromny potencjał, który wykorzystują w trakcie prowadzenia kampanii SEO. Wykorzystuję je do wykonywania cyklicznych i automatycznych audytów SEO, planowania kampanii i wyszukiwania fraz pod pozycjonowanie oraz wpisy blogowe, w oparciu o intencję zakupową i informacyjną, mierzenia pozycji dla fraz oraz analizy profilu linków pozycjonujących dla domen serwisów, którymi się opiekuję oraz w celu analizy konkurencji. Narzędzie to pomaga mi w pracy i automatyzuje ją za pomocą cotygodniowej analizy i wyszukiwania ewentualnych błędów dotyczących odpowiedniej optymalizacji pod SEO, jak chociażby analiza nagłówków HTTP i zwracanych kodów błędów, występowanie tzw. stron osieroconych, czyli podstron wewnętrznych niepodlinkowanych w serwisie, występującej zbyt dużej grafiki, problem lub brak znaczników typu canonical czy hrelfang, brak lub błędne osadzenie nagłówków w treści. Ilość możliwości wykorzystania tego narzędzia jest również ogromna i świetnie uzupełnia inne programy do SEO.

Sitebulb

Z kolei, jeśli chciałbyś wykonać automatyczny audyt SEO za pomocą narzędzia desktopowego i niedziałającego w chmurze, to zapraszam Cię do sprawdzenia Sitebulba, który specjalizuje się w wykonywaniu audytów SEO. Nie da się ukryć, że aby w pełni wykorzystać to narzędzie, powinniśmy znać się na technicznym SEO, gdyż dopiero po zaawansowanej konfiguracji program będzie mógł przetestować dla nas jeszcze więcej czynników wpływających na optymalizację serwisu pod SEO. Ale niech to nie będzie dla Ciebie odstraszające, jeśli jesteś dopiero na początkowym etapie nauki pozycjonowania – wręcz przeciwnie, już w trakcie konfiguracji warto poznać metryki, które Sitebulb może dla nas przetestować i to od nas tak naprawdę zależy, które dane dla nas pobierze. No i przede wszystkim, zaawansowane ustawienia są dla zaawansowanych – nie musisz z nich korzystać, aby wykonać audyt SEO i zwrócić uwagę na wiele ważnych czynników wpływających na odpowiednią optymalizację pod przyszłe SEO.

SEOptimer

Chcesz wykonać szybki i podstawowy audyt SEO? Nic trudnego! Z pomocą przychodzi aplikacja webowa „SEOptimer”, która przeanalizuje Twoją stronę i przedstawi listę rekomendacji w podziale na odpowiednie grupy tematyczne. Nie zabraknie tu analizy meta tagów, znaczników hrelfang, nagłówków czy analizy wartości dla podstawowych wskaźników internetowych (Core Web Vitals) oraz prędkości wczytywania. Dodatkowo narzędzie sprawdzi także profil linków naszej domeny i przedstawi czytelny raport, w którym przedstawi punktację dla siły naszej domeny na podstawie wykrytych linków zewnętrznych, ilość linków dofollow i nofollow, a także ilość linków z domen edukacyjnych i rządowych. Znajdziemy tu także listę najlepszych źródeł linków pozycjonujących, a także najczęściej linkowane podstrony oraz najczęściej wykorzystywane anchory, Myślę, że to narzędzie potrafi rzucić już jakieś światło na poziom optymalizacji prostej strony internetowej, a przynajmniej powinno zostać wykorzystane do jej weryfikacji.

Copyscape

Copyscape to kolejne narzędzie, bez którego nie wyobrażam sobie wykonania audytu SEO. Jego celem jest weryfikacja treści pod kątem występowania duplikacji treści, czyli jednego z najczęściej występującego błędu na stronach i w sklepach internetowych, które posiadają treści skopiowane z innych stron lub pochodzących z materiałów producenta. Po podaniu adresu do jednej z podstron Copyscape zweryfikuje, czy występująca w niej treść jest dostępna także w innym serwisie. Jeśli tak, narzędzie wyświetli listę serwisów, które posiadają taką samą treść, a na naszej podstronie wewnętrznej zaznaczy odpowiednim kolorem fragment treści, którą uznał za duplikację. Po naniesieniu poprawek warto ponownie zweryfikować treść podstrony lub opisu produktu, aby upewnić się, że duplikacja już nie występuje, a dopiero potem ponownie zgłosić ją do indeksacji w Google.

Google PageSpeed Insights

Praca nad optymalizacją powinna rozpocząć się od odpowiedniej analizy. W tym celu wykorzystuję narzędzie Google PageSpeed Insights, aby mierzyć prędkość wczytywania stron i sklepów internetowych zarówno dla urządzeń mobilnych, jak i desktopowych oraz aby sprawdzić punktację dla podstawowych wskaźników internetowych, czyli „Core Web Vitals”. Myślę, że każdy audyt SEO powinien być oparty o to narzędzie.

Google Rich Results

Ciekawym narzędziem jest także Google Rich Results, które oferuje weryfikację występowania i poprawności wdrożenia znaczników danych strukturalnych „Schema”, których celem jest uproszczenie zrozumienia opublikowanej treści w serwisie przez roboty indeksujące. Takie znaczniki również uważam za podstawową i obowiązkową czynność wpływającą optymalizację strony lub sklepu internetowego pod pozycjonowanie.

Na sam koniec chciałbym przedstawić Ci aplikację webową, którą wykorzystuję do sprawdzania pozycji fraz w wyszukiwarce Google.

4. Raportowanie wyników

Seostation

Narzędziem, którym sprawdzam pozycje fraz jest polska aplikacja webowa Seostation. Na rynku istnieje wiele tego typu zastosowań, ale od kilku lat jestem zadowolony z wykorzystania Seostation, które działa bardzo dobrze i nie zauważyłem żadnych większych problemów technicznych. Do zalety wykorzystania tego narzędzia przemawia możliwość sprawdzania pozycji fraz dla różnych wersji językowych wyszukiwarki Google, a także bardzo dobry kontakt z pomocą techniczną, która sprawnie odpowiada na zadawane pytania. Oprócz podstawowej funkcji sprawdzania pozycji słów kluczowych otrzymamy tutaj możliwość pobierania raportów do PDF czy otrzymywanie alertów mailowych o nagłym spadku pozycji, wyindeksowaniu strony, czy jej zawirusowaniu.

W tym odcinku SEO Podcastu chciałem przedstawić Ci listę narzędzi, które na co dzień wykorzystuję w swojej pracy nad pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych moich klientów. I w zależności od potrzeb, korzystam z danego narzędzia. Oczywiście, nie musisz korzystać z każdego z nich. Celem tego odcinka było przedstawienie Ci różnych możliwości i zastosowań najpopularniejszych aplikacji do pozycjonowania i optymalizacji. W przyszłości chciałbym przedstawić Ci w praktyce, w jaki sposób wykorzystuję każde narzędzie do rozwiązywania różnych problemów, z którymi spotykam się na co dzień w serwisach moich klientów.

Dziękuję Ci za obejrzenie tego odcinka SEO Podcastu i jeśli spodobała Ci się jego tematyka lub masz dodatkowe pytania, na które chciałbyś poznać odpowiedź, to zapraszam do sekcji komentarzy pod tym filmem.

Kliknij też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał powiadomienia o kolejnych praktycznych filmach na kanale SEO Podcastu. Przypominam, że praktyczne odcinki są dostępne tylko w serwisie YouTube.

Zapraszam Cię również do sprawdzenia moich dwóch książek o pozycjonowaniu oraz mojego kursu SEO, w którym znajdziesz dokładną i pełną instrukcję użycia omawianych w tym filmie narzędzi. Link do książek i kursu SEO znajdziesz w opisie pod tym filmem.

Trzymaj się, hej!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: