Jak wybrać dobry hosting? Jak prawidłowo prowadzić serwer? Sprawdź!

Jak wybrać dobry hosting? Jak prawidłowo prowadzić serwer? Sprawdź!
Jak wybrać dobry hosting? Jak prawidłowo prowadzić serwer? Sprawdź!

W sieci jest sporo artykułów o tym, jak prowadzić stronę, jak zdobywać nowe leady, konwersje. Wnikliwy czytelnik znajdzie pokaźną liczbę tekstów o tym, jak optymalizować treści, grafiki. Użytkownicy z technicznym zacięciem poprawią strukturę HTML lub nawigację strony WWW. Wiem to, bo jako poznański ekspert od pozycjonowania sam jestem autorem tego typu publikacji. Ten tekst będzie o czymś, co większość użytkowników internetu pomija. Typowym czytelnikiem tej treści jest ktoś, kto lubi robić wszystko samodzielnie. Mimo to postaram się, aby także prowadzący duże firmy, mające dział IT, marketingu znaleźli tu ciekawe informacje.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Na jakie czynniki zwrócić uwagę w trakcie zakupu serwera pod stronę lub sklep internetowy?
  • Czym charakteryzuje się profesjonalny hosting dla stron WWW i sklepów online?
  • Dlaczego warto tworzyć kopie zapasowe na serwerze?

Jak wybierać hosting i miejsce na Twoją domenę?

Pierwszą i podstawową informacją, jaką należy przyjąć, jest to, że wybór miejsca, gdzie osadzimy stronę WWW jest bardzo ważny. W Polsce rynek hostingowy jest z jednej strony przeogromny. Jeśli się jednak przyjrzeć sprawie, okazuje się, że bogactwo wyboru odpowiednich serwerów jest dość złudne. Nie będzie tu linków afiliacyjnych ani promowania konkretnych serwerowni. Na cokolwiek się zdecydujesz, warto roboczo sprawdzić pewne sprawy.

Dlaczego ważny jest TTFB?

Wiem, że ten temat trąca myszką. W lapidarnym skrócie TTFB to czas odpowiedzi serwera na pierwsze zapytanie. Mam zacięcie SEOwca i moje doświadczenie wskazuje, że warto decydować się na odpowiedni hosting. Jeśli ten parametr jest ok lub bardzo ok, już na starcie ogrywasz konkurencję.

Time to first byte (TTGB)

Time to first byte (TTFB)

Jak wygląda współpraca hostingu z różnymi CMS?

Pamiętam jak dziś, ile prac kosztowało mnie prowadzenie CMS Joomla na pewnym pseudowiodącym hostingu. Godziny spędzone na infolinii z pomocą techniczna utwierdziły mnie w przekonaniu, że każdy dzień współpracy z ówczesnym hostingiem to pokaźne straty. Sprawdź, czy Twój CMS będzie działał poprawnie na upatrzonym serwerze. Sprawdź też, czy będą działały wszelkie integracje zewnętrznych usług.

Jeśli już TTFB jest ok… co dalej?

Jeśli już TTFB jest ok a Twój CMS pracuje poprawnie, pochyl się nad tym, co warto poprawić w szybkości działania serwera. Zgłoś się ze swoimi wskazówkami do działu wsparcia. Dowiesz się, czy Twoja nowa firma hostingowa jest gotowa do współpracy, czy tylko do wystawiania faktur.

Gdzie przechowywać domenę?

Przyjmijmy, że temat wyboru hostingu masz już ogarnięty. Warto dać adres, dla Twojej strony WWW. Od samego początku zajmowania się e-marketingiem spotkałem wielu handlarzy domenami. Znalazłem tylko dwa miejsca, gdzie utrzymywanie domeny ma sens. Odpowiedni wybór miejsca, gdzie przechowywane są dane DNS jest kluczowy. Warto zadbać o ten z pozoru nieznaczny detal. Usługi typu Cloudflare mogą tu pomóc, ale całkowicie nie załatwią sprawy.

Warto rozważyć wykorzystanie usług DNS i CDN w celu przyspieszenia i zabezpieczenia własnego serwisu (źródło: Cloudflare)

Warto rozważyć wykorzystanie usług DNS i CDN w celu przyspieszenia i zabezpieczenia własnego serwisu (źródło: Cloudflare)

Uwaga! Kiedy kupisz już hosting, dodaj do swojego kalendarza termin następnej płatności. Ustaw przypomnienie. To ważne, aby Twoja domena nie przepadła, a raz skonfigurowany CMS funkcjonował w sposób ciągły. Po tym zwięzłym wstępie zakładam, że masz już za sobą podjęte decyzje o wyborze, gdzie utrzymujesz domenę. Przechowujesz swoje pliki na konkretnym serwerze. Co więc dalej? Tu zaczyna się pułapka. Sporo przedsiębiorców, postrzega posiadanie WWW jako faktu. Bardziej praktyczne podejście do e-biznesu jest zbliżone do zarządzania procesem. W zarządzaniu e-biznesem w kontekście serwera, ważnych jest kilka cyklicznych prac.

Czy kopia bezpieczeństwa na serwerze jest ważna?

Na samym początku mojej ścieżki w e-marketingu usłyszałem powiedzenie „ludzie dzielą się na tych, co robią kopie zapasowe i na tych, co wiedzą co robią”. Zaśmiałem się z tego stwierdzenia. Zachęcam wszystkich, do robienia kopii zapasowych. Owszem, kopie zapasowe, o których często piszą firmy hostingowe są super. ALE. Mogę spokojnie stwierdzić, że miarą jakości kopii zapasowej jest jej dokładność, dostępność i łatwość w przywróceniu. Kopia zapasowa, która dotyczy całego serwera (FTP i e-mail) nie jest dobrym rozwiązaniem. Przywrócenie takiej kopii „namiesza” Ci we wszystkich folderach, w mailach. Po co Tobie takie turbulencje? Parę lat temu, spotkała mnie skandaliczna sytuacja. Pilnie potrzebne przywrócenie danych zostało przez administratora zaplanowane na godziny nocne.

Właściwie prowadzony system backupów wygląda następująco: kopia zapasowa wykonywana jest w ustalonym czasie w sposób automatyczny. Kropka. Przywrócenie takiej kopii zapasowej przy małej stronie to zadanie na kilka minut w dowolnym czasie. Piszę o tym, bo to ważne i dzięki temu możesz uniknąć nerwów i trudnych sytuacji, z którymi musiałem się zmierzyć w niedoczasie.

Jak powinno wyglądać zarządzanie danymi i odpowiednia selekcja danych?

W wielu przypadkach decyzja o zakupie serwera jest „na wyrost”. To znaczy, że jeśli potrzebujesz przykładowo przestrzeni na 2 GB, kupujesz 4 i więcej. Teoretycznie nie ma w tym nic złego. Duży zapas mocy serwera ma służyć Twojej stronie WWW. Nie ma tu miejsca na zdjęcia z wakacji (a tak, bywało), nie ma tu miejsca na sub folder „nowy”, „nowe-www” i wersje robocze strony. To też nie jest przestrzeń na archiwalne strony. To zrozumiałe, że czasem w domenie potrzebujesz udostępniać pliki typu PDF, materiały marketingowe itp. Przemyśl wtedy ustawienie sobie na subdomenie chmury. Nextcloud, ownCloud, czy cokolwiek innego. W takim rozwiązaniu masz kontrolę nad tym, co i komu udostępniasz, a Twoje materiały nie będą się pojawiały w SERPach.

Czy dbasz o aktualizacje na serwerze?

Twój CMS jest dziś super, za pół roku z pewnością będzie wykrytych masę luk w zabezpieczeniach. Zaglądaj regularnie w dokumentacje oprogramowania. Aktualizacja wtyczek na WordPress to nie wszystko. Pamiętaj, o tym, że aktualna wersja PHP to nie tylko szybsza strona, ale i bezpieczeństwo użytkowników. I tu znów – pamiętaj o backupach. Nie panikuj. Jeśli aktualizacja wersji PHP spowoduje błąd na Twojej stronę lub jakieś jej funkcjonalności, po prostu zapisz opis błędu, przywróć poprzednią wersję PHP i zgłoś sprawę web developerowi.

Dlaczego konserwacja baz danych jest istotna?

Nie jestem specem od SQL czy innych tego typu narzędzi. Są jednak systemy sprzedażowe, e-commerce, które powodują, że Twoja baza danych będzie puchła w oczach. Wielka baza danych to wolne ładowanie się strony, spadek konwersji, a nawet wzrost liczby odrzuceń strony. Jeśli Twoja baza SQL jest spora – pisz do web-developera, aby to poprawić.

Czy dbasz o to, aby na stronie były tylko niezbędne treści?

Tak, wiem, że kilka akapitów wyżej, pisałem o plikach typu „foto z wakacji”. Tutaj piszę o e-mailach. Od pewnego czasu, swoje domeny podpinam do usług Google. Takie rozwiązanie ma wiele zalet. W istocie wszystko wynika z faktu, że na Twoim serwerze, są przechowywane materiały związane z protokołem HTTPS – czyli materiałami dostępnymi przez przeglądarkę. Wszystkie maile (i załączniki) lecą na serwery Google. W takim rozwiązaniu znacząco odciążasz swój serwer. Google przejmuje obsługę poczty w Twojej firmie. Przy okazji otrzymujesz cały ich pakiet usług- mnie najbardziej cieszy większy Google Drive.

Zadbaj o dostęp do swoich plików za pomocą dysku internetowego w chmurze (źródło: Google Drive)

Zadbaj o dostęp do swoich plików za pomocą dysku internetowego w chmurze (źródło: Google Drive)

Kiedy na serwerze nie masz maili – odchodzi Ci kłopot przy migracji na inny serwer. To dość zabawne. Migracje na inny serwer, zdarzają się głównie tym, którzy nie trafili jeszcze na artykuł tego typu. W przypadku, kiedy masz determinację do zmiany hostingu, sprawa jest banalnie prosta, właśnie dzięki temu, że nie musisz przejmować się e-mailami.

Jeśli spodobał Ci się artykuł – podziel się wiedzą, tak jak i ja się nią podzieliłem. Od wielu lat działam w marketingu online i prowadzę konsultacje e-marketingowe. Napisz proszę w komentarzu, o czym chcesz przeczytać następny artykuł mojego autorstwa?

 

Artykuł partnera

Barnaba Mądrecki

Od 7 lat jako konsultant digital marketing pomagam zbierać i analizować informacje co działa najlepiej w e-commerce i warto to rozwijać. Jako konsultant digital marketing podpowiadam co w e-commerce nie działa i jak temu zaradzić. Analizuję działania konkurencji i znajduję quick - wins. Dowożę leady z SEO i maksymalizuję konwersje z SEM, a jak się już nie da, to obcinam koszty. Znajduję i koordynuję kanały pozyskania ruchu tam, gdzie są Twoi klienci.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: