SEO-PODCAST.PL – Ahrefs – jak wykonać analizę widoczności własnego serwisu lub konkurencji w Google?

SEO-PODCAST.PL – Ahrefs – jak wykonać analizę widoczności własnego serwisu lub konkurencji w Google?

Ahrefs - jak wykonać analizę widoczności własnego serwisu lub konkurencji w Google?

Piąty praktyczny odcinek SEO Podcastu zostanie poświęcony analizie fraz występujących w rankingu wyszukiwarki Google dla dowolnie analizowanego przez Ciebie serwisu. Zwrócimy uwagę na widoczność serwisu na frazy występujące na pozycji TOP 10 i poza TOP 10. W ten sposób łatwo przeanalizujemy, które frazy wymagają pracy nad tym, aby zwiększyć ich pozycję z TOP 10 do TOP 3, a które z nich należy skierować z pozycji TOP 20 lub TOP 50 do TOP 10. Ta wiedza pozwoli zaplanować strategię kampanii SEO i pracę nad kluczowymi frazami dla Twojej firmy. Co ważne, Ahrefs umożliwi Ci także podpatrzenie działań konkurencji i dostarczy Ci informacji, na które frazy jest wypozycjonowany serwis należący do Twojej konkurencji, a które ze słów kluczowych zostały celowo pominięte w trakcie prowadzenia przez nią kampanii SEO. Jak myślisz, czy Twoja konkurencja wie, które frazy wykorzystać w trakcie pozycjonowania, a które z nich jedynie przepalą budżet na działania związane z SEO i nie przyniosą żadnych zadowalających efektów? A może Twoja konkurencja jeszcze nie zdążyła przeanalizować, na które z fraz powinna położyć większy nacisk, aby skierować je do pozycji TOP 10?

Spis treści:

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

Hej! W tym filmie chciałbym Ci pokazać, w jaki sposób wykonuję na co dzień analizę obecnej widoczności serwisów, które zamierzam pozycjonować za pomocą narzędzia Ahrefs, aby sprawdzić, na jakie frazy jest widoczny dany serwis w TOP 10 i poza TOP 10, co w efekcie pozwala mi na ułożenie strategii pozycjonowania na kolejne miesiące. Dokładnie w ten sposób wybieram frazy, które trzeba podciągnąć i wbić do TOP 10 oraz, które trzeba jedynie wzmocnić, aby utrzymać efekty lub skierować je do TOP 3.

Pokażę Ci, jak analizuję widoczność serwisów konkurencji, aby sprawdzić, na które słowa kluczowe kładą nacisk, a które z nich zostały przez nich pominięte, np. ze względów biznesowych firmy. Wyciągnięte raporty z narzędzia Ahrefs pozwolą Ci na bardzo szeroką analizę obecnej widoczności serwisów w wyszukiwarce Google i w zależności od sytuacji, albo dogonić konkurencję, albo spróbować się do niej zbliżyć, a przede wszystkim sprawdzić, na które frazy powinieneś kłaść nacisk w trakcie prowadzonej kampanii SEO.

Nie przedłużając, zabieramy się do pracy!

Rozpoczęcie pracy z narzędziem Ahrefs – „Site Explorer”

W tym miejscu oczekuję, że posiadasz założone konto i dostęp do narzędzia Ahrefs. Celowo nie opiszę Ci procesu rejestracji, gdyż jest to bardzo łatwy proces, który wymaga jedynie założenie konta i podpięcie własnej karty w celu dokonania płatności.

Aby przeanalizować dowolnie wybrany przez Ciebie serwis, wprowadź jego adres URL. W tym polu możesz wprowadzić serwis, który zamierzasz pozycjonować lub adres URL do konkurencji, którą chcesz przeanalizować dla widoczności w wyszukiwarce Google.

Ja wprowadzę przykładowo adres meble.pl i kliknę w przycisk z ikoną lupy.

Twoim oczom ukaże się raport z podsumowaniem i danymi, które zostały zebrane przez to narzędzie. Szczegółowe dane na temat widoczności analizowanego serwisu w wyszukiwarce Google znajdują się w raporcie o nazwie „Organiczne słowa kluczowe”. Wybierzmy ten raport.

Raport „Organiczne słowa kluczowe”

Raport „Organiczne słowa kluczowe” zawiera listę filtrów, które umożliwiają pracę nad listą wykrytych fraz przez narzędzie Ahrefs. To one ułatwiają proces analizy danych prezentowanych w tabeli. Ale nimi zajmiemy się za chwilę.

Poniżej listy filtrów znajdziesz tabelę, która została podzielona na odpowiednie kolumny i przypisane im dane. Kolumny te możesz swobodnie włączać lub wyłączać w razie potrzeby, klikając w przycisk „Kolumny” znajdujący się w prawym, górnym rogu nad tabelą. Obok niego znajdziesz także przycisk „Eksport”, który umożliwi Ci wygenerowanie pliku w formacie CSV lub XLS, zawierający dane z tabeli.

Warto także dodać, że dane w tabeli można bardzo łatwo posortować według wybranej kolumny, klikając w jej nazwę (np. najbardziej popularne frazy według wolumenu ilości wyszukiwań czy najmniej i najbardziej konkurencyjne frazy według kolumny „Keyword Difficulty”).

Opiszmy wyświetlane kolumny i dane, które są w nich zawarte zaczynając od lewej strony.

  • Słowo kluczowe – w tej kolumnie znajdziesz listę fraz, które zostały wykryte przez boty Ahrefs. Pośród bardzo kalorycznych fraz znajdują się tutaj także frazy śmieciowe oraz frazy bez polskich znaków, które trzeba usunąć po wyeksportowaniu do programu Excel;
  • SF – SERP Features, czyli ilość funkcji, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwania dla danej frazy, jak np. wyniki z Google Merchant, wewnętrzne sitelinki, czy treść typu „Direct Answer”, która odpowiada na pytanie użytkownika już w wynikach wyszukiwania;
  • Wolumen – czyli średnia miesięczna liczba wyszukiwań dla danej frazy;
  • KD – czyli poziom trudności wypozycjonowania danej frazy wg. klasyfikacji narzędzia Ahrefs w zakresie od 0 do 100;
  • CPC – szacowany koszt kliknięcia w reklamę przy użyciu danej frazy w dolarach;
  • Ruch – szacowany ruch użytkowników z wyszukiwarki Google, które jest w stanie wygenerować dana fraza;
  • Zmień – orientacyjny wzrost lub spadek ruchu użytkowników z wyszukiwarki Google dla danej frazy;
  • Paid – szacowany ruch użytkowników z wyszukiwarki Google, które może wygenerować dana fraza dla płatnych reklam;
  • Pozycja – aktualna pozycja danej podstrony znajdująca się w kolumnie URL w rankingu wyszukiwarki Google;
  • Zmień – historia pozycji danej frazy w rankingu wyszukiwarki Google względem wczorajszego dnia;
  • URL – adres URL do podstrony, do której została przypisana dana fraza;
  • Historia pozycji – po kliknięciu w ten przycisk zobaczysz wykres liniowy, który przedstawia historię pozycji frazy w rankingu wyszukiwarki Google;
  • SERP – z kolei po kliknięciu w ten przycisk pokażą nam się wygenerowane wyniki organiczne, które zostaną wyświetlone po użyciu danej frazy w wyszukiwarce Google;
  • Zaktualizowano – w tej kolumnie znajdziemy informację o tym, kiedy nastąpiła aktualizacja danych w narzędziu Ahrefs dla wybranego słowa kluczowego z tabeli.

Dzięki analizie zawartych danych możesz odpowiedzieć na wiele pytań dotyczących analizowanego przez Ciebie serwisu, jak na przykład:
Na jakie frazy widoczny jest serwis w TOP 10 i poza TOP 10?
Które frazy wydają się być najłatwiejsze do wypozycjonowania (np. za pomocą jedynie optymalizacji danej podstrony w zakresie poprawy tytułu i występowania nagłówków i słów kluczowych w jej treści)?
Która podstrona została przypisana do danej frazy? i którą z podstron wewnętrznych pozycjonuje konkurencja?

3. Filtrowanie danych w raporcie „Organiczne słowa kluczowe”

Wróćmy teraz do filtrów, o których wspomniałem na początku tego filmu. Znajdują się one nad tabelą.

Są to: Miesięczny wolumen, Kraj, Pozycja, Wolumen, KD, CPC, Ruch, Funkcje SERP, Ilość słów, Słowo kluczowe, URL.

Moje ulubione filtry, z których najczęściej korzystam to:

  • Filtr „Pozycja” – który wyświetli mi frazy znajdujące się na konkretnych pozycjach, jak np. TOP 3, TOP 10 lub poza TOP 10;
  • Filtr „Wolumen” – który umożliwia mi wyświetlenie fraz, które posiadają wybraną minimalną, wskazaną przeze mnie liczbę wyszukiwań (np. odrzucając te najmniej wyszukiwane frazy);
  • Filtr „Ilość słów” – którego zadaniem jest wyświetlenie tylko tych fraz, które składają się z wybranej przeze mnie ilości wyrazów, np. pojedyncze słowa kluczowe lub frazy z tzw. długim ogonem, czyli dwu- lub trzywyrazowe;
  • Filtr „Słowo kluczowe” – który pozwoli mi odsiać lub wybrać frazy z intencją wyszukiwania jak np. rozpoczynające się od „Co to” lub „Jak”. W zależności od tego, jaka intencja fraz mnie interesuje, taki filtr ustawiam, np. frazy z intencją zakupową, które należy przypisać do treści podstron lub opisów kategorii w sklepie internetowym oraz frazy z intencją informacyjną, które chciałbym użyć we wpisie blogowym, czyli zaczynające się od wyrazów sugerujących zadawanie pytania w wyszukiwarce Google;
  • Filtr „URL” – umożliwiający mi wyświetlenie wszystkich fraz, które zostały wykryte dla adresów URL z danego zakresu lub wybranego, pojedynczego adresu URL danej podstrony lub kategorii w sklepie internetowym.

Dla przykładu wykorzystam filtr „Ilość słów” i pozostawię jedynie frazy z długim ogonem, ukrywając pojedyncze i zbyt ogólne słowa kluczowe. Klikam w „Ilość słów”, a następnie wpisuję zakres od „2” do „5”, klikam w przycisk „Zastosuj”, a następnie w przycisk „Pokaż wyniki”, aby wygenerować nowe dane.

Jak widzisz, w ciągu kilku sekund znaleźliśmy frazy z długim ogonem, na które widoczny jest analizowany przez nas serwis. Liczba fraz w tabeli została zredukowana, dzięki czemu łatwiej można analizować zebrane dane za pomocą narzędzia Ahrefs.

W tym momencie możesz zakończyć zbieranie danych i wyeksportować całą tabelę do arkusza programu Excel lub jako surowe dane zawarte w pliku w formacie CSV.

Wybierzmy jeszcze dowolną frazę, aby ją dokładniej przeanalizować i dzięki temu sprawdzić, w jaki sposób możemy utworzyć treść w naszym serwisie lub w sklepie internetowym, aby wykorzystać potencjał tej frazy. Kliknij w dowolną frazę.

Analiza wybranego słowa kluczowego

Twoim oczom ukaże się kolejne podsumowanie na temat wybranej frazy, czyli wszystkich informacji zebranych przez boty narzędzia Ahrefs.

Po lewej znajdziesz menu nawigacyjne, które za chwilę wykorzystamy. Na środku znajdziesz informacje o poziomie trudności wypozycjonowania tej frazy w wyszukiwarce Google, jej wolumenie, potencjale ruchu. Pod spodem znajdziesz także fragmenty kolejnych raportów, dotyczących podobnych fraz lub pytań, które możesz wykorzystać w połączeniu z aktualnie analizowaną frazą.

Wybierzmy z lewego menu raport „Pasujące wyrażenia”. Na jego podstawie narzędzie Ahrefs przedstawi Ci listę fraz, które także możesz wykorzystać w treści danej podstrony, opisu kategorii czy treści wpisu blogowego, które optymalizujesz na wybraną frazę, aby jeszcze lepiej wykorzystać jej potencjał. Warto wykorzystać dane z tego raportu, aby wybrać dodatkowe frazy, które możesz przekazać copywriterowi, którego zadaniem jest przygotowanie treści dla danej podstrony czy opisu kategorii w sklepie internetowym.

Kliknij także w raport o nazwie „Powiązane frazy”, aby sprawdzić, z jakimi innymi frazami wiąże się analizowane przez Ciebie słowo kluczowe. To drugi raport, który wskaże Ci listę słów, na które powinieneś rozbudować swój serwis, aby zwiększyć jego widoczność w wyszukiwarce Google i pozycjonować go na jak największą ilość fraz.

Ostatni raport o nazwie „Sugestie wyszukiwania” umożliwia znalezienie fraz, które są także wprowadzane do pola wyszukiwarki Google, z wykorzystaniem analizowanej przez Ciebie frazy. W tym raporcie znajdziesz bardzo szeroką ilość fraz, z różną intencją – zarówno zakupową, jak i informacyjną. Na liście znajdziesz także adresy domen konkurencyjnych serwisów i sklepów internetowych.

To wszystko, co chciałem Ci przedstawić w tym odcinku. Mam nadzieję, że z pomocą narzędzia Ahrefs zdobędziesz jak najwięcej informacji o aktualnym stanie widoczności własnego serwisu lub serwisu, którym się opiekujesz w wyszukiwarce Google. Wykorzystuj przedstawione przeze mnie raporty do analizy konkurencji, aby łatwo było Ci odnaleźć frazy, które są przez nich wykorzystywane. Dzięki tym informacjom zaoszczędzisz sporo czasu na testowanie fraz, które już wcześniej przetestowała Twoja konkurencja i je wybrała, bądź odrzuciła. To ogromna wiedza, która umożliwi Ci zaoszczędzenie sporego budżetu i wygenerowanie sprzedaży z wykorzystaniem fraz, które są sprawdzone przez serwisy konkurencji.

Dziękuję Ci serdecznie za obejrzenie tego odcinka SEO Podcastu i jeśli spodobała Ci się jego tematyka lub masz dodatkowe pytania, na które chciałbyś poznać odpowiedź, to zapraszam do sekcji komentarzy pod tym filmem.

Kliknij też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał powiadomienia o kolejnych praktycznych filmach na kanale SEO Podcastu. Przypominam, że praktyczne odcinki są dostępne tylko w serwisie YouTube.

Zapraszam Cię również do sprawdzenia moich dwóch książek o pozycjonowaniu oraz mojego kursu SEO, w którym znajdziesz dokładną i pełną instrukcję użycia omawianych w tym filmie narzędzi. Link do książek i kursu SEO znajdziesz w opisie pod tym filmem.

Trzymaj się, cześć!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: