Porzucone koszyki to problem, z jakim boryka się wielu właścicieli sklepów internetowych na całym świecie. Jednak istnieje sporo skutecznych sposobów, dzięki którym zmniejszysz te statystyki, a do tego poprawisz współczynnik konwersji i zachęcisz klientów do dokończenia procesu zakupu. Dlatego dowiedz się, jak zoptymalizować stronę koszyka i udoskonalić poszczególne elementy sklepu, aby odzyskać porzucone koszyki.
Artykuł odpowiada na pytania:
- Dlaczego klienci porzucają koszyki?
- Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie?
- W jaki sposób remarketing może odzyskać porzucone koszyki?
Spis treści:
Jakie są przyczyny porzuconych koszyków?
Zanim rozpoczniesz proces odzyskiwania porzuconych koszyków, poznaj najczęstsze przyczyny tych zachowań. Zazwyczaj dochodzi do tego wtedy, gdy mimo dodania produktów do koszyka, użytkownik ostatecznie nie dokańcza zakupów.
Może mieć to związek z:
- powolnym ładowaniem się strony,
- wysokimi kosztami dostawy,
- koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów, o których wcześniej odbiorca nie wiedział,
- długim i zbyt skomplikowanym procesem zakupowym,
- koniecznością rejestracji w celu złożenia zamówienia,
- nieprzystosowaniem sklepu online do urządzeń mobilnych,
- wymogiem związanym z wypełnieniem długich formularzy,
- brakiem ulubionego sposobu dostawy,
- brakiem najczęściej wybieranej formy płatności.
Jak odzyskać porzucone koszyki?
1. Zadbaj o szybkie ładowanie strony
Prędkość ładowania strony ma kluczowe znaczenie dla użytkowników, dlatego jest to jeden z najważniejszych czynników, wpływających na liczbę porzuconych koszyków. Pamiętaj, że ryzyko opuszczenia witryny wzrasta, jeśli tylko strona włącza się dłużej niż 3 sekundy. Dlatego zadbaj o kompresję zdjęć produktów i innych multimediów dodanych na stronie. Poza tym skorzystaj z dedykowanych formatów obrazów – w tym przypadku najlepiej sprawdzi się JPEG i JPG.
Oprócz tego zadbaj o:
- wyczyszczenie kodu HTML i JavaScript ze zbędnych elementów,
- skorzystanie z rozproszonych serwerów CDN,
- ograniczenie liczby multimediów dostępnych na stronie – szczególnie animacji, filmów video oraz elementów graficznych,
- wybór dopasowanego serwera, który obsługuje pamięć podręczną i gwarantuje dobrą prędkość.
Gdy już wprowadzisz wspomniane modyfikacje, to sprawdź, jak prędkość strony jest oceniana przez PageSpeed Insights. Zastosuje się też do wyświetlanych wskazówek.
2. Przystosuj sklep internetowy do urządzeń mobilnych
W 2021 roku 65% konsumentów z Polski zdecydowało się na zakupy na smartfonie – to naprawdę duża grupa potencjalnych klientów. Nie możesz ignorować tych odbiorców, a właśnie tak postępujesz, jeśli nie masz sklepu online przystosowanego do urządzeń mobilnych. W konsekwencji dochodzi do porzucenia koszyków, bo po prostu dokończenie transakcji jest dla użytkowników niewygodne i mało intuicyjne. Podczas dostosowywania strony do urządzeń mobilnych pamiętaj przede wszystkim o dodaniu wyraźnych przycisków, ich prawidłowym działaniu oraz wyborze czytelnych fontów. Zawsze warto wykonać testowe zamówienie przy pomocy smartfona, aby skontrolować tę opcję. Na koniec skorzystaj z pomocy narzędzia Mobile Friendly Test, a przekonasz się, czy witryna dobrze działa na urządzeniach mobilnych.
3. Uwzględnij wszystkie koszty zakupu na stronie koszyka
Pełna przejrzystość kosztów to kolejny skuteczny sposób na ograniczenie liczby porzuconych koszyków. Warto oddzielnie przedstawić klientom poszczególne wydatki, czyli koszty produktów, wysyłki oraz dodatkowe koszty związane z podatkami bądź wybraniem danej metody płatności. Na samym końcu powinno znaleźć się podsumowanie z ostateczną kwotą. W ten sposób jeszcze przed zakończeniem transakcji klient będzie dokładnie wiedział, ile zapłaci. Dobrym zwyczajem jest też umieszczanie informacji o kosztach wysyłki na stronie produktowej, bo zwiększa to poziom konwersji.
3. Umieść w koszyku podsumowanie zakupów
Strona koszyka to miejsce, gdzie potencjalny klient powinien jeszcze raz zapoznać się z wybranymi produktami. Dlatego warto umieścić w tym miejscu podsumowanie, które powinno zawierać miniaturowe zdjęcia, ostateczną cenę, liczbę wybranych produktów oraz ich specyfikację – wielkość, rozmiar czy kolor. Warto zalinkować nazwę produktu, co ułatwi klientowi ponowne włączenie strony produktu bezpośrednio z koszyka.
4. Dodaj CTA
Już po dotarciu do strony koszyka klient powinien mieć do wyboru dwie opcje – dokończenie transakcji bądź kontynuowanie zakupów. Twoim głównym celem powinna być realizacja zamówienia, dlatego niezbędnym elementem jest wyraźny CTA. Zupełnie wystarczy czytelny baner z napisem „zrealizuj zamówienie”. Poza tym wykorzystaj kontrastujący kolor i zadbaj o to, żeby dookoła przycisku była wolna, biała przestrzeń.
5. Zapewnij możliwość edycji koszyka
Kolejnym kluczowym krokiem w walce z porzuconymi koszykami jest dodanie możliwości edycji koszyka. Dzięki temu bezpośrednio na tej stronie użytkownik może zmienić liczbę produktów, usunąć je, a także zmodyfikować rozmiary, kolory czy jeszcze bardziej dopasować parametry.
6. Zastosuj cross-selling
Dla właścicieli sklepów internetowych ważne jest nie tylko odzyskanie porzuconych koszyków, ale również zwiększenie wartości zamówienia. W takim przypadku zastosuj cross-selling, czyli strategię sprzedażową, która polega na zaproponowaniu klientowi podobnych produktów do tych, znajdujących się w koszyku. W tym celu należy dodać osobną sekcję z „powiązanymi produktami”. To naprawdę dobry sposób na zwiększenie kwoty zakupów, który sprawdzi się w drogeriach internetowych, sklepach ze sprzętem elektronicznym, odzieżą czy obuwiem.
7. Wykorzystaj do pomocy live chata
Do porzucenia koszyka bardzo często prowadzą wątpliwości, pytania i problemy, z jakimi borykają się użytkownicy podczas robienia zakupów. Dlatego warto zadbać o jakość obsługi klienta i jej dostępność przez całą dobę, bez względu na dzień tygodnia. W tej sytuacji najbardziej przydatne są: live chat lub pomoc techniczna. Takie rozwiązania z pewnością zwiększą współczynnik konwersji, a przede wszystkim poprawią zaufanie odbiorców do Twojej firmy, e-commerce i robienia zakupów przez Internet. Konieczne jest tylko to, żeby regularnie uzupełniać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W ten sposób nie tylko zadbasz o UX sklepu internetowego, ale też znacznie go rozwiniesz.
8. Zadbaj o bezpieczeństwo na stronie koszyka
Porzucenie koszyka może mieć związek z obawą o bezpieczeństwo danych i tajności całej transakcji. W takiej sytuacji musisz zastanowić się, co skłoniło potencjalnych klientów do takich wniosków. Jeśli w Twoim e-commerce zostały wdrożone rozwiązania, mające chronić użytkowników, to warto ich o tym poinformować. W ten sposób zwiększysz swoją wiarygodność, poprawisz UX i konwersję.
Jedyne, co musisz zrobić w takiej sytuacji to dodać:
- informację o czasie trwania gwarancji na dany produkt,
- informację o stosowaniu certyfikatu SSL,
- informację o możliwości wybrania bezpiecznych form płatności,
- logo narzędzi, które wykorzystujesz do poprawy bezpieczeństwa na stronie,
- informację o możliwości złożenia reklamacji, zwrotu towaru lub jego wymiany.
9. Pamiętaj o optymalizacji kodów rabatowych
Dodatkowa zachęta w postaci upustów i kodów rabatowych to jedna z najskuteczniejszych metod walki z porzuconymi koszykami. Możesz jeszcze lepiej wykorzystać ten sposób, jeśli je prawidłowo zoptymalizujesz. Oczywiście musi się to opierać na przygotowanej polityce rabatowej. Jeśli często je oferujesz, to koniecznie w zakładce koszyka dodaj widoczne pole do wpisania kodu rabatowego. Dobrym miejscem jest też rozwijane menu. W przypadku, gdy w ogóle ich nie proponujesz, to całkowicie zlikwiduj to pole.
10. Udostępnij wiele form dostawy i płatności
Współcześni odbiorcy chcą mieć wybór – dotyczy to różnych aspektów sprzedaży, a przede wszystkim możliwości zdecydowania się na ulubioną formę dostawy i płatności. Nie wystarczy oferowanie wysyłki kurierem oraz płatności za pobraniem. Dlatego zaoferuj szeroki katalog dostępnych opcji. Koniecznie dodaj je do strony koszyka zakupowego, aby poprawić UX tej zakładki. Przede wszystkim zadbaj o to, żeby istniała możliwość płatności BLIKiem, szybkim przelewem, płatność za pobraniem, a nawet płatność ratalna, PayPal oraz Google Pay. Jeśli chodzi o formy dostawy, to popularny jest paczkomat InPost, odbiór osobisty, Orlen paczka, wysyłka kurierem i pocztą polską. Koniecznie udostępnij też informację o kwocie zamówienia, od jakiej dostępna jest darmowa dostawa.
11. Dodaj informacje o kosztach dostawy
To właśnie na kosztach i formach dostawy powinieneś skupić się w jeszcze większym zakresie, żeby obniżyć ryzyko porzucenia koszyków. Dlatego na stronie koszyka zakupowego muszą znaleźć się najbardziej przydatne informacje – szczególnie dotyczy to dostępnych metod wysyłki i kosztów za poszczególne opcje. Dodaj również przewidywany termin doręczenia oraz różne formy do wyboru, które może wybrać klient. Oprócz tego wyraźnie poinformuj o progu bezpłatnej dostawy. Warto dodać też informacje o tym, jakiej kwoty brakuje do możliwości skorzystania z darmowej wysyłki.
Czy remarketing ratuje porzucone koszyki?
Ratowanie porzuconych koszyków obejmuje wiele czynności – nie ogranicza się to jedynie do optymalizacji i UX koszyka zakupowego. Do zwiększenia konwersji przydaje się też wyskakujące okienko, czyli tzw. pop-up oraz reklama remarketingowa Google Ads. To właśnie remarketing jest uznawany za najskuteczniejszy sposób ratowania porzuconych koszyków. W końcu tego typu reklama dociera do osób, które już wcześniej odwiedziły Twój e-commerce. Warto skorzystać z tej metody, jeśli użytkownik dodał do koszyka konkretny produkt. Zastosuj wtedy remarketing dynamiczny, aby wyświetlić mu dokładnie ten sam towar, który wcześniej oglądał w Twoim sklepie internetowym. Takie przypomnienie i zachęta bardzo często przyczyniają się do powrotu do porzuconego koszyka, a w konsekwencji do realizacji zamówienia.
4 najlepsze narzędzia do porzuconych koszyków
CartStack
CartStack to jedno z najbardziej przydatnych narzędzi do ratowania porzuconych koszyków. Jego działanie opiera się na wykorzystaniu różnych kanałów komunikacji. Do dyspozycji jest kilka kampanii – e-mailowe, powiadomienia push oraz przypomnienia SMS. Każdą z tych opcji możesz spersonalizować i oprzeć na analizie, dzięki temu przypomnisz użytkownikom o przerwanych zakupach, a przede wszystkim zachęcisz do powrotu.
Digioh
Narzędzie Digioh działa w taki sposób, aby w ogóle nie doszło do porzucenia koszyka. W tym celu wykorzystywane są widżety oraz lightboxy, które będą starały się zatrzymać potencjalnego klienta na Twojej stronie. Bardzo często pomagają w tym kody rabatowe. Jeśli i tak dojdzie do porzucenia koszyka, to wtyczka umożliwia wysłanie e-maila z przypomnieniem. Zwróć uwagę na to, że wtyczka Digioh to spora inwestycja – w granicach 200 dolarów. Cena za to rozwiązanie jest ustalana indywidualnie, konieczny jest kontakt z działem sprzedaży, który wyceni koszty w zależności od liczby odsłon witryny.
Raporty koszyka dla WooCommerce
Jeszcze przed rozpoczęciem leczenia potrzebna jest trafna diagnoza. Dokładnie w tym pomogą Ci raporty koszyka dla WooCommerce. W ten sposób nie tylko dostrzeżesz problem, ale też przekonasz się, jak duży jest i w którym momencie dochodzi do przerwania zakupów. To rozwiązanie jest dedykowane użytkownikom WooCommerce. Z jego pomocą zyskasz dostęp do przydatnych statystyk – przekonasz się, jakie produkty są najczęściej porzucane, poznasz liczbę porzuconych koszyków itp. Możesz też skorzystać z przydatnych wskazówek, które pomogą Ci odzyskać koszyki.
WooCommerce Cart Abandonment Recovery
Kolejne przydatne narzędzie dla WooCommerce do ratowania porzuconych koszyków cieszy się ogromną popularnością. Przede wszystkim wtyczka WooCommerce Cart Abandonment Recovery przechwytuje e-maile osób, które przerwały zakupy, a następnie umożliwia wysłanie im przypominających e-maili. Wiadomości mogą zawierać link do koszyka oraz kody rabatowe dla zwiększenia zainteresowania. Warto dodać, że WooCommerce Cart Abandonment Recovery jest zgodne z zasadami RODO, możesz też otrzymać dokładny raport z podjętych działań.
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!