Przebudowa strony internetowej: o czym należy pamiętać?

Przebudowa strony internetowej: o czym należy pamiętać?

Na zmianę wyglądu witryny internetowej (czyli redesign strony internetowej), wcześniej czy później przyjdzie pora. Redesign może mieć bardzo różny zakres: może to być jedynie niewielki lifting, jak i przebudowa na bardzo szeroką skalę. W tym artykule wymieniamy istotne informacje, które powinny mieć wpływ na podjęcie decyzji o przebudownie naszego serwisu.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Czym jest redesign strony internetowej i na czym polega?
  • Dlaczego powinniśmy wykonać redesign swojego serwisu?
  • Co powinniśmy wziąć pod uwagę podczas przebudowy swojej strony internetowej?

Wiele przedsiębiorstw w pewnym momencie swojej działalności podejmuje decyzję o tym, aby dokonać przebudowy swojej firmowej strony internetowej.

Powodem, dla którego najczęściej podejmowana jest decyzja o tym, aby dokonać redesign, jest:

  • uczynienie strony przyjaznej dla mobilnych użytkowników;
  • zmiana szaty graficznej na bardziej nowoczesną;
  • dopasowanie zawartości strony do nowej koncepcji firmy;
  • pozyskanie możliwości prostej rozbudowy witryny;
  • pozbycie się elementów kodu strony, które są przestarzałe i niekorzystne dla SEO;
  • możliwość łatwego modernizowania zawartości strony.

Aby dokonać przebudowy strony internetowej, nie muszą wystąpić wszystkie powyższe powody jednocześnie, wystarczającym motywem będzie nawet jeden z nich. Problem polega jednak na tym, że redesign strony jest przedsięwzięciem, które pochłania dużo czasu i wymaga mnóstwa pracy.

Składa się na niego wiele elementów zarówno czysto teoretycznych, jak i praktycznych, takich jak:

  • pisanie tekstów;
  • wykonanie projektu szaty graficznej;
  • po wdrożenie strony.

Poniżej prezentujemy 7 kroków, które warto mieć na uwadze decydując się na redesign swojej strony WWW. Co zatem warto uwzględnić podczas redesignu serwisu?

Spójrz na stronę oczami użytkowników

Bardzo często w swoich wpisach na blogu powtarzamy, że strona internetowa powinna podobać się nie tylko samemu jej właścicielowi, ale w pierwszej kolejności jej użytkownikom. Serwis, który przypadł do gustu tylko jednej osobie (i tu znów dla przykładu możemy podać jego właściciela), a pozostałe zniechęca, gdyż np. jest zbyt nowoczesny lub posiada wyjątkowo brzydką szatę graficzną – nadaje się wyłącznie do usunięcia. W sieci taka strona po prostu będzie istnieć, ale nie przyczyni się do wygenerowania żadnej konwersji, która zaowocuje nawiązaniem kontaktów mających charakter biznesowy. Dlatego też decydując się na redesign strony internetowej należy pamiętać przede wszystkim o tym, aby była ona użyteczna dla możliwie wszystkich użytkowników.

Odwiedzający powinni:

  • mieć możliwość łatwego poruszania się po stronie;
  • rozumieć język, który został na niej użyty;
  • pozytywnie odbierać ją pod względem estetycznym;
  • instynktownie zmierzać do zrealizowania celów, które zostały założone przez właściciela strony.

Bazą dla dalszych działań jest więc dokonanie oceny pod kątem odwiedzających ją użytkowników.

Pomyśl o ewentualnej rozbudowie w przyszłości

Konstrukcja strony internetowej powinna zostać tak opracowana, aby w przyszłości można ją było bez problemów rozbudować. Opcją, która sprawdza się doskonale, jest prowadzenie firmowego bloga. Dla wielu przedsiębiorstw jest to jedyna szansa na ich rozwój w internecie.

Warto pamiętać o tym, że nie jest wymagane używanie nazwy „Blog”, dlatego równie dobrze mogą to być teksty zamieszczone w zakładce „Artykuły” czy „Baza wiedzy”. Ważne jest bowiem to, że wprowadzając bloga na stronę, jej właściciel uzyskuje możliwość dodawania kolejnych treści w obrębie serwisu. Warto wiedzieć, że duża liczba podstron przekłada się na dużą ilość wchodzących w skład witryny słów kluczowych. W efekcie zwiększają się szanse na to, że użytkownicy przeglądający wyniki wyszukiwania na podstawie wybranej frazy trafią właśnie na naszą witrynę.

Walka o pozycje dla fraz, które są krótkie (jednoczłonowe czy jednowyrazowe) i bardzo popularne, może zakończyć się oczywiście klęską. Wykorzystując bloga, który będzie zawierał wysokiej jakości treści, zwiększamy swoje szanse na to, aby zwiększyć ilość wejść z fraz, które są bardziej precyzyjne i dłuższe.

Zwiększ współczynnik konwersji

Współczynnik konwersji to temat, który jest kontynuacją zagadnienia, które poruszyliśmy w punkcie pierwszym. Bardzo często chęć przekształcenia wejścia użytkowników do serwisu w bezpośredni kontakt z firmą (np. wizyta w siedzibie firmy czy wysłanie listu elektronicznego lub telefon do firmy) jest motywem przewodnim, dla którego podejmowana jest decyzja o jego przebudowie.

Jest to zadanie banalnie proste – strona ma zapewnić użytkownikom to, czego od nas oczekują, dlatego należy zadbać o to, aby nowa witryna była dla nich przejrzysta i łatwa w użyciu. Pamiętajmy, że nie powinny się na niej znaleźć elementy, które tylko odwrócą uwagę użytkownika od celu, którym będzie konkretna dla nas konwersja. Przekaz powinien być jasny i klarowny, dzięki temu użytkownicy od razu zorientują się jakiego tematu dotyczy Twoja strona firmowa.

Spersonalizuj przekaz

Większość z nas źle reaguje na e-maile, które rozsyłane są przez automaty. Z niechęcią podchodzimy także do wiadomości szablonowych, których treść jest bardzo łatwa do powielenia i ma przy tym bardzo sztuczny wydźwięk. Stąd też redesign strony www powinien być okazją do poznania swojej grupy docelowej i stworzenia nowych treści – informacji o usługach, haseł ofertowych i reklamowych – które będą adresowane do jasno określonych odbiorców.

Odrobina personalizmu jest tym, o czym koniecznie trzeba pomyśleć i wziąć pod uwagę. Stworzone teksty powinny trafić do grupy docelowej, odpowiadać potrzebom jej uczestników, podpowiadać rozwiązania, których oczekują od nas użytkownicy oraz przemawiać językiem dla nich zrozumiałym.

Podziel pracę na etapy

Myślenie o kilku rzeczach jednocześnie sprawia, że redesign strony internetowej może wydać się zadaniem przekraczającym nasze siły. Konieczne jest bowiem dokładne zaplanowanie, rozrysowanie i zaprojektowanie szaty graficznej, wypełnienie jej treścią i wreszcie zakodowanie i sprawdzenie, czy została zoptymalizowana pod kątem SEO.

Dlatego, abyś z góry nie był skazany na porażkę, nie rób wszystkiego naraz, tylko działaj etapami. Etap planowania powinien zająć Ci najwięcej czasu.

Nie zapominaj o użytkownikach korzystających z urządzeń mobilnych

Od dłuższego czasu przybywa osób, które przeglądają zasoby internetu, korzystając ze smartfona czy tabletu. Od lat mówi się więc o mobilności stron WWW. Wciąż jednak występują serwisy, których nie da się przeglądać na urządzeniach mobilnych. To błąd, gdyż z reguły mobilne strony www, które są skuteczne, nie podają treści w stosunku 1:1. Teksty, które są przeznaczone dla użytkowników smartfonów czy tabletów muszą zostać „obcięte”, podobnie zresztą, jak i ich obrazy.

Nie zapomnij o optymalizacji pod SEO

Decydując się na redesign strony internetowej koniecznie trzeba już na samym początku pomyśleć o SEO. W pierwszej kolejności należy zbadać, jaki był stan optymalizacji poprzedniej wersji witryny. Uzyskane wyniki przydadzą się przy budowie jej nowej wersji. Pamiętajmy o odpowiednim rozmieszczeniu treści na stronie, które powinny zawierać nagłówki oraz frazy, które będą ściśle związane z tematyką naszej strony.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: