Jak stworzyć skuteczny content plan?

Jak stworzyć skuteczny content plan?

Jak stworzyć skuteczny content plan?

Prowadzisz stronę internetową swojej firmy lub e-commerce, ale czegoś Ci jeszcze brak? Masz sporo treści do napisania, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? A może chcesz regularnie dzielić się wiedzą za pomocą firmowego bloga lub stworzyć zaangażowaną społeczność w social mediach? W tym wszystkim pomoże Ci content plan!

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Czym jest content plan i dlaczego powinieneś go przygotować w swojej firme?
  • Na czym polega planowanie strategii contentowej?
  • Jakie efekty można osiągnąć dzięki przemyślanej strategii contentowej?

Dlaczego warto stworzyć content plan w swojej firmie? Skuteczny plan treści pozwoli Ci zapanować nad procesem zamawiania, tworzenia i publikacji tekstów. Dzięki niemu nie trafią Ci się przestoje w publikowaniu, mniej czasu poświęcisz na organizację całego procesu i zawsze będziesz mieć czarno na białym wszystkie niezbędne informacje. Content plan to też podstawa pracy copywritera, który wytycznych nie musi szukać w różnych miejscach – ma to w jednej tabeli. Jak stworzyć dobry content plan i jakich informacji w tym celu potrzebujesz?

Content plan – co to jest i z czym to się je?

Czym jest content plan? To podsumowanie działań, które będziesz realizować w zakresie strategii contentowej. Znajdą się w nim m.in. konkretne pomysły na treści, słowa kluczowe, terminy realizacji i publikacji. Strategia to określenie celów, plan – krok po kroku rozpisane szczegóły realizacji jej założeń.

Ale po co Ci właściwie content plan? Masz stronę WWW lub e-sklep, które działają. Opisy produktów i usług – mniej więcej są. Czasem coś wrzucisz na social media, ale w sumie nie bardzo masz czas o tym myśleć… No właśnie. W czasach, w których coraz większą popularnością cieszy się praca zdalna i zakupy online, konkurencja w sieci staje się nie tylko zażarta, ale wręcz mordercza.

Aby nie wypaść z obiegu, powinieneś zaproponować swoim klientom – także tym, którzy dziś jeszcze nie wiedzą, że nimi zostaną – coś więcej. Jeśli stoisz w miejscu, to właściwie się cofasz – a Twoja konkurencja na tym korzysta.
Nie musisz poświęcać czasu na planowanie, pisanie i zamieszczanie treści na stronie. Masz od tego ludzi! We wszystkim pomoże Ci specjalista od contentu lub profesjonalna agencja (np. Kuźnia Treści). Jeśli jednak jesteś ciekaw, jak to działa, lub chciałbyś brać aktywny udział w planowaniu teksów i ich powstawaniu, przeczytaj, jakie elementy składają się na skuteczny content plan.

Od zera do content planu. Jakich informacji potrzebujesz, by efektywnie planować treści?

Do przygotowania dobrego content planu niezbędne są informacje o Twojej firmie. Jeśli zdecydujesz się na współpracę z agencją, pierwszym krokiem w jego tworzeniu będzie brief, czyli swego rodzaju ankieta, która pozwoli na uzyskanie danych o tym, jak działa Twoje przedsiębiorstwo, jakimi wartościami się kieruje i jakie ma plany.

Sam brief może różnić się w zależności od agencji lub specjalisty, którego wybierzesz. Postaraj się jednak wypełnić wszystkie rubryczki, nawet jeśli pozornie wydają Ci się bez sensu. Jeśli nie wiesz, jak odpowiedzieć na jakieś pytanie lub kilka, daj znać osobie, z którą ustalasz szczegóły zlecenia – chętnie wszystko Ci wyjaśni i odpowie na pytania.

Jakie informacje o Twojej firmie są niezbędne do stworzenia skutecznego content planu?

1. Cel

Treści nie są tylko po to, by być i zapełniać puste miejsca na stronie. Tworzone są w określonym celu. Jakie zadanie przed nimi postawisz? Co powinno się wydarzyć, abyś uznał, że spełniły swoje założenia i warto było w nie zainwestować?

Twoim celem w tym przypadku może być np.:

  • zwiększenie sprzedaży;
  • zbudowanie społeczności wokół Twojej firmy;
  • zwiększenie świadomości marki;
  • lepsze pozycjonowanie strony.

Nie musisz wybierać jednego celu dla wszystkich treści. Zacznij od tego, który wydaje Ci się w danej chwili najważniejszy i odpowiada tekstom, które będą pisane w pierwszej kolejności. Jeśli więc planujesz posty na social media, najpewniej będzie to stworzenie zaangażowanej społeczności lub zwiększenie świadomości marki. Opisy produktów za to wpasowują się idealnie w cel sprzedażowy.

Kiedy masz już określony cel, czas na zastanowienie się, kim jest klient, do którego kierujesz swój przekaz.

2. Persona

Dla kogo przeznaczone są Twoje produkty lub usługi? Jeśli na tego typu pytania odpowiadasz „dla każdego”, to znak, że czas przemyśleć pewne kwestie. Kierując przekaz w nieokreśloną przestrzeń, po prostu tracisz czas i pieniądze. Różni ludzie, w różnym wieku, wykonujący różne zawody, mają też różne oczekiwania i metody komunikowania się. Treść pisana do wszystkich to treść do nikogo.

Aby móc skutecznie działać w zakresie contentu, określ swoją personę. Persona to Twój idealny klient, ktoś, kto potrzebuje Twoich usług. Nie skupiaj się tylko na danych demograficznych, takich jak miejsce zamieszkania, wiek, liczba dzieci i wykonywany zawód. Weź pod uwagę bardziej abstrakcyjne zmienne: marzenia, plany, cele życiowe, mniejsze i większe trudności dnia codziennego.

Co możesz zrobić, by ułatwić życie swojemu klientowi? Jakie korzyści zaproponować? Jak rozwiązać konkretny problem? Skorzystaj z narzędzi (np. Google Analytics), by dowiedzieć się, na co na Twojej stronie użytkownicy zwracają największą uwagę i z jakich urządzeń na nią wchodzą. Da Ci to pojęcie, do kogo piszesz i jakim językiem powinieneś się posługiwać.
A gdy już to wiesz, pomyśl, co Twoja firma ma do zaoferowania, a czego nie mają inni.

3. UVP i USP

USP to unikalna propozycja sprzedażowa (unique selling proposition). Dokładnie oznacza to cechę, która sprawia, że Twój produkt odróżnia się od konkurencyjnych. Nie musi to być duża rzecz, a jedynie mały szczegół, który sprawia, że jest on łatwiejszy w obsłudze, przyjemniejszy, bardziej użyteczny.

Twoja konkurencja chwali się najwyższą jakością, kompleksową obsługą i szyciem na miarę? Nie bierz z nich przykładu. Takie sformułowania to tzw. wydmuszki słowne – na tyle ogólne, żeby pomieścić wiele znaczeń, ale niewystarczająco konkretne, by powiedzieć klientowi, czego właściwie może oczekiwać. Najwyższą jakość mają wszyscy. Ty miej solidny konkret, który powie konsumentowi od razu, że znalazł to, czego szukał.

A co z UVP? Unique value point, czyli unikalna propozycja wartości, ujmuje kwestię wyjątkowości marki w szerszym kontekście. Ta cecha będzie określać kierunek, w którym rozwijać się będzie Twoja oferta. Stawiasz na doskonalenie jakości produktów? A może ich przyjazność dla przeciętnego użytkownika? Tu znaczenie mają wartości, które cenią Twoi klienci – a także te, którymi kieruje się Twoja firma.

Drugi punkt z głowy? Czas zastanowić się, jak zwracać się do klientów, by chcieli Cię słuchać i robili to chętnie.

4. Strategia komunikacji

Wiesz już, co mówić? Teraz zastanów się, jak. Strategia komunikacji do dla Ciebie jeszcze jedna szansa na wyróżnienie się wśród firm z tej samej branży. Odpowiednia komunikacja pozwala na zbudowanie społeczności wokół firmy i zaangażowanie klientów, którzy tym chętniej będą do Ciebie wracać. Jak to osiągnąć?

Masz określoną wartość – a więc mów o niej głośno. Wybierz jednak taki ton, który przemówi do Twojej grupy docelowej i będzie rozpoznawalny. Możesz mówić bezpośrednio, zwracać się do klientów na „Ty”, a wypowiedzi przetykać memami. Możesz też przyjąć bardziej oficjalną postawę, zwłaszcza jeśli zwracasz się do przedsiębiorców. Działaj na emocje, nawiązuj do planów, marzeń, celów. Mów do serca, a nie tylko do rozumu 😉

Otwórz się na wymianę myśli z klientami. Chętnie przyjmuj feedback i odpowiadaj na zgłaszane problemy. Dzięki temu zbudujesz zaufanie i lojalność.

A teraz… czas złożyć to w jedną całość.

Jak z części złożyć content plan?

Masz już wszystkie dane, których potrzebujesz do wykonania content planu. Co dalej? Kolejnym krokiem jest wybór narzędzia, w którym powstanie Twój plan treści. Możesz w tym celu wykorzystać zwykły arkusz kalkulacyjny, zdecydowanie łatwiej będzie Ci, jeśli jednak wspomożesz się którymś z programów stworzonych w tym celu.

Zwróć uwagę na narzędzia, które pomogą Ci zautomatyzować różne etapy tworzenia content planu. Szukasz pomysłów na tematy do wpisów blogowych? Sprawdź „Content Planner” w Senuto czy funkcję „Content Strategy” w Contadu. Wolisz na początek wypróbować darmowe opcje? Z pomocą przychodzą Answer the Public, Google Trends i AlsoAsked.

Płatne narzędzia, takie jak Senuto czy Semstorm, pozwalają także na wykonanie analizy słów kluczowych. Dowiesz się dzięki temu nie tylko tego, jakie frazy powinny zawierać Twoje treści. Sprawdzisz też, na jakie słowa widoczna jest Twoja witryna, a na jakie konkurencja. Fraz konkurencji jest więcej? Już wiesz, w którym kierunku warto działać.

Answer the Public i inne generatory pozwolą Ci określić, jakie pytania najczęściej padają w wyszukiwarce w związku z podanym tematem. Dzięki temu ustalisz zarówno, jak powinien brzmieć tytuł tekstu, ale też co powinno się w nim znaleźć. Łatwo stworzysz ramowy plan każdego artykułu. I co dalej?

Są wytyczne i szczegółowy plan treści? Zostaje Ci tylko określić terminy ich dostarczenia oraz publikacji. Tak szczegółowo opracowane zlecenie możesz przekazać copywriterowi lub agencji, która zajmie się stworzeniem contentu na Twoją stronę.

Chcesz poznać detale tworzenia profesjonalnych content planów z wykorzystaniem płatnych i darmowych narzędzi? Przeczytaj e-booka „Skuteczny content plan krok po kroku”.
Znajdziesz w nim 80 stron wypełnionych czystą wiedzą, pisanych przez specjalistów z Senuto, Semstorm i Kuźni Treści. Za ile taka przyjemność? Za darmo – wystarczy pobrać!

 

Artykuł partnera

Alicja Podkalicka

Content Manager w Kuźni Treści Z pasji redaktorka, z wykształcenia – biotechnolożka. Prywatne lubi kawę, koty, dobrą fantastykę i gry RPG.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: