Idealna współpraca między klientem a copywriterem – jak powinna wyglądać?

Idealna współpraca między klientem a copywriterem – jak powinna wyglądać?

Idealna współpraca między klientem a copywriterem – jak powinna wyglądać?

Szukasz copywritera, który będzie realizował projekty zgodnie z twoją wizją i bez przekraczania terminu? Znalazłeś już odpowiedniego specjalistę i myślisz, jak poprawić relacje między wami? W tym artykule przedstawię, jak z punktu widzenia copywritera wygląda idealna współpraca z klientem.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak współpracować z copywriterem, aby otrzymać zlecenie zgodne z założeniami?
  • Jakie materiały do pracy należy przekazać copywriterowi?
  • Dlaczego koszt współpracy z copywriterem ma znaczenie dla jakości zlecenia?

Traktuj copywritera jak partnera, a nie jak usługodawcę

Nie ma znaczenia czy masz agencję reklamową i zlecasz tekst na stronę twoich klientów, czy jesteś właścicielem biznesu i potrzebujesz copywritera. Zawsze traktuj specjalistę od tworzenia contentu jako partnera w biznesie. Myśląc o współpracy na zasadzie specjalista – specjalista, a nie traktowania jako zamawiającego i wykonującego usługę, obie strony będą wygrane.

Copywriter pomoże dzisiaj nie tylko w stworzeniu treści według wytycznych, które mu przekażesz. Specjalista od treści jest w stanie zaproponować inne, czasami lepsze rozwiązanie, zarówno pod kątem UX, jak i SEO.

Sam rozmawiam z klientami o wytycznych. Dzięki temu wypracowujemy zmiany na lepsze, o których wcześniej zlecający nie myślał lub ich nie zauważał, np. bardzo często proponuję klientom zrezygnowanie z keyword stuffingu, czyli upychania słów kluczowych w tekście o ustalonej długości.

Jeżeli prowadzisz agencję reklamową i przekazujesz zlecenie copywriterowi, zajrzyj w wytyczne przed wysłaniem. Zawsze można je poprawić i dopytać twojego klienta o szczegóły, które mogą ułatwić pracę osobie odpowiedzialnej za napisanie tekstów. W sytuacji, gdy samemu przygotowujesz wytyczne, pomyśl co sam chciałbyś otrzymać w takim dokumencie.

Przekaż copywriterowi materiały do pracy

Copywriter, jak każdy inny specjalista potrzebuje od ciebie informacji dotyczących tego, co ma znaleźć się w tekście, dlaczego komunikować treść w wybrany, wskazany przez ciebie sposób i kto jest głównym odbiorcą.

Pomaga w tym między innymi brief marketingowy, który należy wypełnić. Nie lekceważ tego dokumentu i potraktuj go jak wywiad u lekarza albo ankietę od dietetyka. Pamiętaj, że od tych informacji zależy ostateczna wersja tekstu.

Jeżeli posiadasz materiały i pliki, nawet nie do końca aktualne, przekaż je copywriterowi. Oczywiście specjalista wykona też własny research, jednak im więcej informacji otrzyma od ciebie, tym więcej wsadu wykorzysta i będzie mu prościej stworzyć wartościowy tekst. Ty otrzymasz szybciej treść i dzięki temu uzyskasz więcej czasu na akceptację lub wprowadzenie poprawek.

Jeśli chodzi o poprawki, wielu copywriterów oferuje poprawki w cenie (jedną lub więcej). Jeśli w gotowym tekście, który otrzymałeś od autora, wystarczy zmienić słowo z „auto” na „samochód”, zrób to sam, bez poczucia, że poprawka w cenie tekstu zawsze musi być wykorzystana. Poinformowanie o tym i proszenie o poprawkę oraz czekanie na odpowiedź, zajmuje więcej czasu niż poprawienie samemu. Piszę o tym, ponieważ takie sytuacje naprawdę mają miejsce.

Współpracuj z copywriterem

Nie urywaj kontaktu z copywriterem po ustaleniu szczegółów i wysłaniu zlecenia. Wiem, że jesteś specjalistą w twojej branży i nie masz czasu, nie umiesz lub po prostu nie masz ochoty, by tworzyć opisy na swoją stronę. Mimo wszystko poświęć trochę czasu copywriterowi, jeśli będzie tego potrzebował.

Może on mieć pytanie o coś, co dla ciebie nie ma znaczenia. Jednak ta informacja, o której dowie się copywriter, może całkowicie zmienić tekst. Dlatego w rozmowie i briefach informuj o wszystkim, nawet jeśli wydaje się to nie mieć sensu. Znowu powtórzę, że im więcej szczegółów, tym lepiej.

Bądź słowny i konkretny!

Po otrzymaniu treści od copywritera udziel odpowiedzi tak szybko, jak to możliwe. Nie czekaj z odpisaniem kilka dni czy tygodni. Z punktu widzenia autora upominanie się o odpowiedź jest bardzo uciążliwe, a ty też nie wyglądasz w tej sytuacji profesjonalnie. Zaakceptuj tekst lub zaznacz poprawki, a jeśli nie możesz tego zrobić od razu, napisz, że otrzymałeś dokument i niebawem wrócisz z odpowiedzią.

Wskazuj poprawki, dyskutuj o nich, proponuj zmiany i zawsze informuj, dlaczego należy je wprowadzić. Najgorszy feedback dla copywritera to ten w stylu: „Nie podoba mi się” albo „Proszę napisać to inaczej”. Zaznacz dany fragment w Word i odnieś się do niego za pomocą komentarza. Zostaw informację, np. „Nie możemy napisać w tej sposób dlatego, że…” albo „Sugerujemy rozwinięcie tego akapitu o…”.

Copywriter zrozumie twoje poprawki i będzie przygotowany, by je wdrożyć, gdy będą zasadne. Oczywiście, jeśli czegoś nie przekazałeś w briefie, a chcesz to dodać, również o tym wspomnij.

Dlaczego stawka copywriterka ma znaczenie?

Mówiłem o tym na jednym z barcampów semKRK: każdy copywriter ma stawkę, za którą usiądzie do pracy i każdy zamawiający ma stawkę, którą jest w stanie zapłacić. Istotne jest dojście do porozumienia, to jasne. Dlaczego jednak nie warto podejmować za stawkę 5 zł netto za 1000 znaków? Tutaj przegranymi są obie strony.

Przyjmijmy, że stawka wynosi 5 złotych netto za 1000 znaków ze spacjami i zawiera:

  • zapoznanie się z materiałami,
  • research,
  • dobór słów kluczowych,
  • stworzenie tekstu oraz jego redakcja i korekta.

Zakładając optymistycznie, że na takie działanie potrzebna jest godzina pracy, wtedy autor tekstu zarabia 5 złotych netto na godzinę. Decydując się na taką współpracę musisz mieć świadomość, że otrzymasz tekst z dużą dawką bylejakości.

Możesz też rozliczać się za słowa lub znaki oraz za roboczogodzinę. Osobiści wykorzystuję tę hybrydę we współpracy z klientami. Część prac związanych z tworzeniem rozliczam na podstawie słów lub znaków, a część związaną z wyszukiwaniem słów kluczowych, pogłębionym researchem, zapoznaniem się z materiałami w języku angielskim albo konsultacjach marketingowych, godzinowo.

 

Artykuł partnera

Piotr Polok

Copywriter i właściciel agencji PiotrPolok.pl oraz współautor podcastu „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co”. Z treścią związany na poważnie od 2012 roku. Swoją przygodę rozpoczął w lokalnej gazecie, potem trafił do radia, a następnie do telewizji. Pracuje z klientami z kraju i Europy, pomagając im tworzyć treści oraz zwiększać widoczność stron w internecie.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: