Co zrobić, aby poprawić użyteczność w sklepie internetowym?

Co zrobić, aby poprawić użyteczność w sklepie internetowym?

W wielu wypadkach sklepy internetowe tworzone są po to, aby „były”. Nie kryje się za tym żadna filozofia. Właściciel chce otworzyć sklep internetowy i po prostu to robi. Jak się jednak okazuje, działanie na szybko i bez analizy w wielu wypadkach kończy się poważnymi stratami. Bez wątpienia w ten sposób nikt sukcesu nie osiągnie.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak dostosować sklep internetowy do jego grupy docelowej?
  • Jak poprawić użyteczność sklepu internetowego?
  • Jak ulepszyć sklep internetowy?

Sklep internetowy powinien być przede wszystkim użyteczny. Powinien być skonstruowany tak, aby współczynnik odrzuceń był możliwie jak najmniejszy. Chodzi tutaj o procent wyjść użytkowników z naszego sklepu, którzy nie zdecydowali się na podjęcie żadnej akcji pożądanej dla właściciela sklepu. W związku z tym pojawia się pytanie: co zrobić, aby zwiększyć użyteczność sklepu internetowego? Poniżej przedstawiamy przydatne wskazówki, które przydadzą się każdemu, kto prowadzi sklep internetowy.

Sklep ma odpowiadać jego grupie docelowej, a nie jego właścicielowi

Podstawową kwestią jest dopasowanie sklepu internetowego do preferencji osób, które będą robić w nim zakupy. Wiele osób w tej kwestii prezentuje złe podejście i myślenie. Decydują się na zrezygnowanie z jakiegoś elementu tylko dlatego, że jakiś kolor im się nie podoba. Tymczasem trzeba pamiętać, że sklep będzie przynosił nam dochody tylko wówczas, gdy będzie odpowiadał naszym klientom. Jeśli nie zrezygnujemy z myślenia nacechowanego indywidualnymi preferencjami, raczej nie mamy co liczyć na osiągnięcie sukcesu.

Zadbaj o przejrzystość informacji

Jeśli chcesz poprawić użyteczność w sklepie internetowym, to musisz przedstawić wszystkie informacje dotyczące kosztów w Twoim sklepie. Nikt z nas nie lubi, kiedy nagle dowiaduje się o dodatkowych kosztach, które wcześniej były ukryte. Absolutną podstawą jest przejrzystość działań. Każda cena musi być podana jasno i tak, aby nie stanowiła żadnych wątpliwości dla klienta. Dokładnie tak samo jest, jeśli chodzi o koszty dostawy. Lepie pokazać je w precyzyjny i jasny sposób, odpowiednio wcześnie, nie zostawiając ich na sam koniec zamówienia.

Pozwól na zrobienie zakupów bez rejestracji

Gośćmi określa się osoby, które nie posiadają konta w danym sklepie internetowym i nie decydują się na jego rejestrację. Oczywiście dla właściciela sklepu lepszym rozwiązaniem jest rejestracja kont przez wszystkich kupujących, którzy wyrażą zgodę również na przesłanie newslettera. Pozwala to na zebranie danych w sposób uporządkowany i jednocześnie możliwe jest wykorzystywanie wszystkich zgód np. na przesyłanie informacji handlowych. W związku z tym należy dopasować sklep do wizyt tych użytkowników, którzy nie zdecydują się na założenie konta. Warto pamiętać, że odsetek takich klientów jest naprawdę duży.

Nie zapominaj o wprowadzeniu elementów typu social proof

Pod pojęciem social proof kryją się tzw. dowody społeczne. Są to najróżniejsze elementy, których zadaniem jest wzbudzenie zaufania w sklepie internetowym. Zalicza się do nich na przykład opinie i rekomendacje kupujących. Bardzo dobrym rozwiązaniem, na które warto postawić, jest umożliwienie użytkownikom dodawania recenzji. W efekcie czego mogą dzielić się z innymi swoimi przemyśleniami na temat zakupionego produktu. Osoby niezdecydowane, które zobaczą pozytywną recenzję, na ogół podejmą decyzję o złożeniu zamówienia.

Zaprezentuj produkty podczas ich użycia

To kolejna rzecz, o jakiej trzeba pamiętać, jeśli naszym celem jest poprawa użyteczności sklepu internetowego. Bardzo często produkty w sklepach internetowych prezentowane są tak, że sprawiają wrażenie „pozbawionych duszy” i „martwych”. Często przedstawiamy je na białym tle. Tymczasem okazuje się, że tym, co przykuwa uwagę kupujących, dużo bardziej jest przedstawienie produktów w życiu. Takie rozwiązanie pozwala również tworzyć wyobrażenie o produkcie. Prezentowanie produktów w realnym życiu jest rozwiązaniem dużo bardziej oddziałującym na klientów i wzmagającym chęć zrobienia zakupów.

Pokazuj produkty powiązane

Sposobem na zwiększenie wartości zamówienia jest pokazywanie produktów powiązanych z tymi, które już wcześniej zainteresowały klienta. Przykład: klient kupuje rower, w związku z tym wyświetlamy klientowi takie produkty jak licznik rowerowy, bidon czy kask. W prosty sposób zachęcamy klienta do tego, aby zakupił nie tylko główny produkt, ale również szereg mniejszych produktów ściśle z nim związanych.

Zaproponuj produkty w zestawach

Rozwiązaniem idącym dalej niż te opisane w poprzednim punkcie jest sugerowanie zakupu nie w postaci dodatków, ale w postaci gotowego zestawu. Aby zachęcić klientów jeszcze bardziej do zakupu kolejnych rzeczy, warto zaproponować jakiś drobny rabat, bądź darmową dostawę. Jest to naprawdę dobry sposób na to, aby zwiększyć użyteczność w sklepie internetowym. Warto pamiętać, że w niektórych branżach zestawy produktów cieszą się większą popularnością niż pojedyncze produkty.

Zadbaj o wygodną wyszukiwarkę i skuteczne filtrowanie produktów

Ogromną rolę w sklepie internetowym pełni wyszukiwarka. Większe sklepy, z dużą ilością towaru z pewnością nie mogłyby po prostu funkcjonować bez tej funkcjonalności.

Jak powinna wyglądać, a także działać użyteczna wyszukiwarka w sklepie internetowym?

  • przede wszystkim powinna być widoczna, trzeba umieścić ją w miejscu, które powinno być widoczne;
  • warto postawić na funkcję auto uzupełniania – polega ona na zasugerowaniu klientowi konkretnych fraz bądź produktów podczas wpisywania kilku liter;
  • każde wyszukiwanie powinno zwrócić klientowi jakiś wynik – jeśli żaden z produktów nie spełnia kryteriów, dobrze jest zasugerować coś innego. Zawsze jest szansa, że uda się wzbudzić zainteresowanie klienta innym produktem, który jest dostępny w magazynie;
  • warto dać klientom możliwość sortowania wyników według przyjętych przez nich kryteriów (np. od najtańszych produktów lub od bestsellerów).

Wzbudzaj uczucie pilności

Warto poznać techniki, które wzbudzają w kupujących poczucie pilności. Chodzi w niej o to, aby klient poczuł potrzebę posiadania danej rzeczy.

Jak to zrobić?

  • pokazuj, że do końca promocji zostało już niewiele czasu;
  • pokazuj, jak wiele produktów masz jeszcze na stanie;
  • porównuj starą cenę z nową, która jest ceną niższą, a przy tym bardziej wyeksponuj nową cenę;
  • pokaż, jak wysoka jest obniżka – możesz to zrobić, podając procent, o jaki cena została obniżona, bądź wskazując na kwotę, o którą zmniejszono cenę.

Mamy nadzieję, że przedstawione przez nas wskazówki pomogą Ci w podniesieniu poziomu użyteczności prowadzonego przez Ciebie sklepu internetowego. Znasz inne sposoby, których my nie opisaliśmy w tekście? Uważasz, że są naprawdę skuteczne i przynoszą oczekiwane efekty? Zachęcamy do podzielenia się swoimi opiniami i doświadczeniami, a także wiedzą w komentarzach.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: