Co należy wiedzieć zanim zaczniemy tworzyć stronę internetową?

Co należy wiedzieć zanim zaczniemy tworzyć stronę internetową?

Zajęcie się czymś, co może być dla nas zupełnie nowe, wymaga czasu, sporej dozy cierpliwości, a także często praktyki. Podczas projektowania nowego serwisu należy uwzględnić pewne istotne kwestie, które przedstawiamy w niniejszym artykule. Sprawdźmy, co należy wiedzieć, zanim zajmiemy się utworzeniem profesjonalnej strony internetowej. Sprawdźmy więc z jakich elementów składa się strona internetowa.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak wybrać odpowiednią domenę internetową?
  • Jak wybrać odpowiedni hosting internetowy?
  • Jaki wybrać system zarządzania treścią dla swojej strony internetowej?

Powszechnie wiadomo, że do odniesienia sukcesu w internecie niezbędna jest własna strona internetowa. Dla wielu z nas początki okazują się być jednak bardzo trudne. Mnóstwo osób nie posiada bowiem podstawowej wiedzy z zakresu budowy i prowadzenia stron internetowych. W związku z tym pojawia się pytanie: co należy wiedzieć, aby stworzyć stronę internetową?

Najprostszym rozwiązaniem jest zatrudnienie pracownika, który będzie odpowiadał za techniczną część strony firmowej. Niestety, nie każdy może sobie na takie rozwiązanie pozwolić. Wiąże się to bowiem ze znacznymi kosztami. I nie chodzi tu tylko o wykonanie strony, ale również o późniejsze nią zarządzanie.

Jeśli dopiero zaczynasz prowadzić swoją firmę i rozważasz posiadanie strony internetowej, przed zleceniem jej wykonania przez zewnętrzną firmę, warto dowiedzieć się kilku istotnych rzeczy. Dzięki posiadaniu podstawowej wiedzy możliwa będzie oszczędność czasu, co z kolei zapewni mniejszy koszt realizacji projektu. Co więcej, deweloper inaczej będzie rozmawiał z klientem, który chociaż trochę będzie zorientowany w temacie. Co w związku z tym trzeba wiedzieć, zanim stworzymy stronę internetową?

Domena i hosting

O ile wybranie odpowiedniej nazwy domeny nie stanowi większego problemu, o tyle wybranie miejsca, w którym zostanie ona zarejestrowana, a także hostingu, na którym znajdzie się strona WWW, już takie proste nie jest. Pojawia się pytanie: dlaczego?

Przykład: Zaczynasz od wybrania nazwy domeny. Twój wzrok przykuwa oferta „domena za złotówkę”, bądź „pierwszy rok gratis”. Jako że jesteś nowym przedsiębiorcą, liczysz każdą złotówkę. W związku z tym decydujesz się na zakup takiej domeny. I wtedy pojawia się problem.

Po zakupieniu domeny trzeba wybrać hosting. I tutaj znowu Twój wzrok przyciągają oferty hostingów, za które za rok trzeba zapłacić nie więcej niż 19 złotych. Na ogół domena, która przez rok kosztowała złotówkę, bądź była darmowa, w następnym roku może kosztować znacznie więcej – nawet ponad sto złotych. Jeśli płacimy za domenę w polskich serwisach, koszty oscylują w granicach 30-40 złotych. W kolejnych latach nie wzrosną one drastycznie.

W przypadku hostingu mnóstwo firm zaniża cenę za pierwszy rok, aby potem z nawiązką policzyć cenę za kolejne lata. Oczywiście usługodawcę można zmienić. Istnieje bowiem opcja cesji domeny. Czasami jednak czynności te są tak trudne, że wielu właścicieli witryn rezygnuje z tego kroku, decydując się na ponoszenie gigantycznych kosztów za kolejne lata.

W tym miejscu dochodzimy do kolejnych problemów związanych z tanim hostingiem. W większości przypadków tani hosting jest hostingiem współdzielonym. Co to oznacza? Hostingi współdzielone to tania alternatywa, która dość dobrze sprawdza się w przypadku blogów i niewielkich stron internetowych. Kiedy jednak ma to być np. sklep internetowy, warto zadbać o serwer dedykowany z przypisanym mu indywidualnym adresem IP. Warto bowiem dodać, że w przypadku hostingu współdzielonego, adres IP jest wspólny dla wszystkich.

System do zarządzania treścią strony (CMS)

Kiedy domena została zarejestrowana, a hosting wybrany, można przystąpić do wyboru systemu zarządzania treścią (z ang. Content Management System). Jest to narzędzie przeznaczone do aktualizacji witryny, czyli między innymi zmiany tekstu, zdjęć, a także niektórych ustawień.

W większości przypadków zaproponowany zostanie najbardziej popularny system, czyli WordPress. Czasami jednak można natrafić na niszowe systemy (np. Joomla, Drupal Quick.CMS itd.), bądź własne autorskie rozwiązania. O ile te ostatnie mają swoje zalety, o tyle tych niszowych lepiej unikać.

Dlaczego warto postawić na CMS WordPress? Jest to najbardziej popularny system CMS na całym świecie. Posiada ogromną liczbę wtyczek, a także dodatków, przez co jego funkcjonalność jest istotnie rozbudowywana.

Niestety, jego wielka popularność jest jednocześnie jego wadą. Wtyczkę do WordPressa może bowiem stworzyć każdy. Już jednak nie każdy zna się na tym, aby odpowiednio to zabezpieczyć. W efekcie w systemie dochodzi do powstania luk, które mogą stać się powodem zainfekowania strony internetowej.

Jeśli firma oferuje Ci swój autorski CMS, na ogół nie musisz martwić się zabezpieczeniami. Takie rozwiązanie ma oczywiście wady. Zalicza się do nich ograniczone możliwości, jeśli chodzi o rozwój strony, a także koszty jej wykonania.

Podstawowy zarys wyglądu, a także funkcji

Co należy wiedzieć, zanim zaczniemy tworzyć stronę internetową? Oczywiście powinniśmy mieć jej ogólny zarys, a także opis niestandardowych funkcji. Nie wystarczy napisać do firmy zajmującej się tworzeniem stron z pytaniem: ile kosztuje wykonanie dobrej witryny? Trzeba przygotować plan, a także opis potrzebnych funkcji. Im więcej informacji przekażemy deweloperowi, tym dokładniej wyceni on swoją pracę, a także oszacuje czas, jaki jest mu potrzebny na wykonanie witryny. Wszystko po to, aby strona możliwie jak najlepiej odpowiadała indywidualnym potrzebom i oczekiwaniom.

Google Analytics

Jeśli chcesz traktować swoją stronę internetową poważnie, musisz mieć informacje dotyczące tego, kto ją odwiedza i w jakiej liczbie. Google Analytics jest potężnym narzędziem przeznaczonym do analizy danych ze strony internetowej. UWAGA: jeśli postawisz na system zarządzania treścią WordPress, pamiętaj o tym, aby poprosić dewelopera o zaimplementowanie kodu Google Analytics w kodzie witryny. Wykorzystywanie zewnętrznych wtyczek może doprowadzić do zapchania bazy danych, w której zapisywane są wszystkie statystyki odwiedzin.

Zdjęcia na stronie internetowej

W 90 procentach strony internetowe ładują się niezwykle długo z powodu dużej wagi zdjęć i grafik. Często ważą one nawet kilkanaście megabajtów. Jeżeli zamierzasz wykorzystywać własne zdjęcia, bądź duże fotografie znalezione w sieci, zoptymalizuj je. Świetnie sprawdza się tutaj narzędzie TinyPNG. Informacji o problemach ze zdjęciami na stronie internetowej dostarczy również Google PageSpeed Insights.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: