Wskazówki, które pomogą określić idealny profil Twojego klienta (personę)

Wskazówki, które pomogą określić idealny profil Twojego klienta (personę)

Kluczową częścią każdej strategii marketingowej jest idealny profil klienta. Jego określenie pozwoli zauważyć konkretne problemy, a także oczekiwania, jakie mają konsumenci w stosunku do naszej działalności. W związku z tym należy dowiedzieć się, dlaczego taki profil jest niezbędny każdej gałęzi biznesu, a także w jaki sposób go określić.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak określić profil mojego klienta?
  • Jak sprawdzić kim jest mój klient?
  • Jak określić personę swojej firmy?

Idealny profil klienta to nic innego, jak przepis na dokładne opisanie naszego klienta w taki sposób, aby możliwe było jego właściwe pogrupowanie w celach marketingowych. Jeśli skierujemy reklamy do konkretnego użytkownika, to zwiększamy swoje szanse na osiągnięcie sukcesu, a tym samym odnotowanie większych zysków. Wielu przedsiębiorców, którzy zaczynają swoją przygodę z biznesem jest przekonanych, że wiedzą, kim jest ich idealny klient. Tymczasem okazuje się, że topią ogromne sumy pieniędzy w reklamach na Facebooku bądź w Google Ads (AdWords). Dlatego postaramy się zaprezentować proste sposoby pomagające w określeniu idealnego profilu klienta dla prowadzonego przez Ciebie biznesu.

Dlaczego idealny profil klienta jest niezbędny?

Określenie idealnego profilu klienta to sposób na to, aby dowiedzieć się do kogo powinny być adresowane działania zarówno marketingowe, jak i sprzedażowe. Im bardziej ustalimy szczegółowy profil naszego typu klienta, tym mniej pieniędzy trzeba będzie wydać na testowanie rozmaitych reklam, usług, a także produktów.

Koncentrowanie marketingu na klientach wysokiej jakości

Idealny profil klienta to przede wszystkim precyzyjne określenie niszy w jakiej działa firma. Pozwoli to na lepsze identyfikowanie, a także przyciąganie klientów wysokiej jakości, którym potrzebne są nasze usługi bądź produkty.

Konsekwentna realizacja celów sprzedażowych

Wystarczy konsekwentnie kierować swoją ofertę do klientów wysokiej jakości, aby stracić zdecydowanie mniej czasu i pieniędzy, a nierzadko również nerwów na kontakty pozbawione sensu. Idealny profil klienta to najlepszy sposób na to, aby doskonale zrozumieć, jak dotrzeć do klienta szukającego takich produktów bądź usług, które posiadamy w swojej ofercie. To z kolei bez wątpienia przełoży się na dokładne prognozowanie, a także przewidywanie sprzedaży i szacunkowej liczby transakcji, które można uznać za udane.

Przeczytaj:
Możliwości, które pozwolą obniżyć współczynnik odrzuceń

Wydłużenie współpracy na linii firma–klient

Dzięki szczegółowemu profilowi klienta może usprawnić obsługę, a także współpracę z każdym naszym klientem, a także zwiększyć ich liczbę. Im lepiej znamy idealnego klienta, tym łatwiej możemy dopasować ofertę i usługę w taki sposób, aby sprostać potrzebom i oczekiwaniom naszych klientów. W efekcie nie trzeba marnować pieniędzy, a także czasu na to, aby pozyskać nowych klientów, którzy z oferty skorzystają wyłącznie raz albo wcale. Zamiast tego można rozpocząć świadczenie kompleksowych usług, a także zatroszczyć się o zadowolenie dotychczasowych klientów. Dzięki temu można odnaleźć swoje miejsce w niszy.

Zdobycie lepszych rekomendacji

Idealny profil klienta to również sposób na pozyskanie lepszych rekomendacji. Idealny klient zauważa w produktach bądź usługach dużą wartość. Czuje wdzięczność za to, że ułatwiamy mu życie bądź pracę. To z kolei przekłada się na większą skłonność do polecania naszej firmy innym osobom.

W jaki sposób określić idealny profil klienta?

Jako idealnego określa się takiego klienta, który rozumie, co oferujemy, a także jest świadomy tego, że dany produkt bądź usługa korzystnie wpłyną na jego życie. Aby określić profil idealnego klienta, należy przede wszystkim zebrać szczegółowe dane na jego temat.

Należy określić:

1. Dane demograficzne
Profil demograficzny to nic innego, jak zbiór danych, które dotyczą grupy osób. Wykorzystywane są one do segmentowania, a następnie kierowania marketingu tak, aby uzyskać możliwie jak najlepsze wyniki. Aby określić profil demograficzny, trzeba dowiedzieć się, kim jest nasz klient.

Pod uwagę bierzemy:

  • Wiek
  • Płeć
  • Grupę etniczną
  • Osiągany dochód
  • Zamożność
  • Stan cywilny, wielodzietność
  • Lokalizację geograficzną
  • Zawód
  • Wykształcenie

2. Profil psychologiczny
Kolejnym krokiem, który pomoże ustalić kim jest idealny klient okazuje się być stworzenie profilu psychologicznego. Robimy to, bazując na danych demograficznych. Psychometria zajmuje się zbieraniem danych dotyczących określonej grupy osób. Skupia się na postawach życiowych, aspiracjach, zainteresowaniach, a także stylu życia. Profil psychologiczny pokaże dlaczego klienci kupują właśnie nasze produkty i co ich do tego zachęca. Pozwala na głębsze zrozumienie tego, kim jest idealny klient, a także jakie jest jego myślenie.

Przeczytaj:
W jaki sposób pozyskiwać młodych klientów w swojej branży?

Jeśli chodzi o profil psychologiczny, to w tym wypadku uwzględniamy:

  • Nastawienie do świata
  • Wiarę i poglądy
  • Aspiracje i marzenia
  • Zainteresowania
  • Osobowość
  • Priorytety
  • Problemy oraz obawy

3. Profil behawioralny
W tym wypadku będziemy bazować na dwóch poprzednich profilach, wnioskując na ich podstawie, w jaki sposób nasz idealny klient podejmuje decyzję, co kupić, kiedy, a także jak to zrobić. W tym wypadku należy skupić się jedynie na zachowaniu oraz działaniach, jakie klienci podejmują w stosunku do tego, co oferujemy, a także sprzedajemy.

Pod uwagę bierzemy więc:

  • blogi i wpisy, które czytają, a także które udostępniane są przez nich w social mediach;
  • opinie na temat konkurencyjnych firm;
  • to, z jakiego powodu kupują produkty cyklicznie;
  • sposób w jaki poszukują informacji zanim dokonają zakupu;
  • sposób wyszukiwania informacji przed dokonaniem zakupu;
  • to, jak cena, jakość produktu, promocje, a także rabaty wpływają na klientów.

Podsumowanie

Tym, co każdy właściciel firmy powinien zrobić jest określenie profilu idealnego klienta. Pozwoli to na podejmowanie niezliczonych decyzji – zaczynając od wyglądu produktu, kończąc na sloganach marketingowych. Większość firm ma mglisty zarys tego, jaki powinien być ich idealny klient. Tym, co może uchronić przed pochopnymi decyzjami, a także stratą nie tylko czasu, ale również pieniędzy jest dogłębne przeanalizowanie danych o naszych odbiorcach. Jeśli znasz inne wskazówki, które okazują się być pomocne w określeniu idealnego profilu klienta, zachęcamy do podzielenia się nimi w komentarzach.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Kategoria:

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować:

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak pozyskiwać lojalnych klientów w sklepie internetowym?

Każdy właściciel sklepu internetowego marzy o tym, aby jego klienci wracali do niego ponownie, zadowoleni, w celu złożenia kolejnego zamówienia....

Zamknij