W jaki sposób wyszukiwarka Google ocenia naszą stronę?

W jaki sposób wyszukiwarka Google ocenia naszą stronę?

Pozycjonowanie stron internetowych to proces związany z różnymi teoriami i hipotezami, ale i z wielką tajemnicą ze strony Google. Choć o pozycjonowaniu możemy wiedzieć dużo, to w dalszym ciągu nie znamy (i prawdopodobnie nigdy nie poznamy) dokładnego działania wyszukiwarki Google. Istnieje jednak wiele informacji, które pomogą nam znacznie lepiej zrozumieć to, w jaki sposób Google ocenia witryny i wyróżnia je w wynikach TOP 10. W tym tekście przedstawimy cztery najpopularniejsze algorytmy odpowiedzialne za ocenianie serwisów internetowych, a także podpowiemy, na co należy zwrócić uwagę podczas wykonywania optymalizacji pod SEO.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Czym są algorytmy wyszukiwarki Google i w jaki sposób oceniają strony internetowe?
  • W jaki sposób odpowiednio zoptymalizować stronę internetową pod pozycjonowanie?
  • Jakie elementy wpływają na wysoką pozycję w wyszukiwarce Google?

Pozycjonowanie i indeksowanie strony przez Google

Google jako wyszukiwarka internetowa z ok. 97% udziałem w rynku ma pozycję monopolisty i może wręcz dowolnie ustalać zasady odnośnie do tworzenia rankingów wyszukiwania. Obecnie Google bierze pod uwagę ponad 200 czynników, które w mniejszy lub większy sposób wpływają na pozycję naszej witryny w wyszukiwarce. Są one podzielone na cztery główne grupy, a każdą z nich zajmuje się inny algorytm — Pingwin, Panda, Koliber i Gołąb. To właśnie dzięki nim po wpisaniu do wyszukiwarki danego hasła, Google wyświetla najodpowiedniejszą stronę pod względem treści, jakości, wielkość zawartości i przydatności dla użytkownika.

Aktualizacja algorytmu „Panda”

Algorytm Panda to pierwszy z czterech najpopularniejszych algorytmów decydujących o liście wyników wyszukiwania. Algorytm ten odpowiedzialny jest w szerokim rozumieniu za sprawdzanie treści obecnej na naszej stronie. Sprawdza on oryginalność tekstów, unikalność oraz to czy teksty są wartościowe i będą pomocne użytkownikowi. Algorytm Panda wykrywa powtórzenia zarówno w obrębie naszego serwisu, jak i całego internetu. Dzięki temu potrafi wykrywać plagiaty oraz treść niskiej wartości.

Copyscape

Aby własnoręcznie wykryć i usunąć duplikaty treści, wykorzystaj narzędzie Copyscape (źródło: copyscape.com)

Algorytm Panda potrafi również analizować zawartość merytoryczną tekstu oraz słowa kluczowe i określa, o czym jest dany tekst i jak wiele informacji dostarcza. Analiza słów kluczowych to też wykrywanie słów niezwiązanych z tematem przy próbie oszukiwania. Algorytm ten może sprawdzać, czy tekst był pisany jedynie w celu pozycjonowania (np. czy jest niskojakościowym „preclem” – z ang. presell pages) czy rzeczywiście jest pomocny użytkownikom.

Pamiętaj o tym, aby teksty publikowane w swoim serwisie odpowiednio formatować, a także stosować listy, wypunktowania oraz pisać rzeczywiście na odpowiednio wysokim poziomie. Algorytm Panda powstał w celu analizowania treści i promowania witryn, które oferują użytkownikom content wysokiej jakości.

Aktualizacja algorytmu „Koliber”

Algorytm Koliber to jeden z najpóźniej wdrożonych algorytmów przez Google. Jego start miał miejsce w 2013 roku. Algorytm ten jest również jednym z najbardziej wszechstronnych i różnorodnych algorytmów w całej palecie wyszukiwarki, ale zajmuje się kilkoma istotnymi kwestiami.

Pierwszym zadaniem algorytmu Koliber jest prezentowanie informacji na stronie wyników wyszukiwania bez konieczności wchodzenia użytkownika na poszczególne strony. Przykładem może być cytat z danej witryny.

Google Snippet

Snippet, czyli element rozszerzający wyniki wyszukiwania (źródło: google.com)

Drugim przeznaczeniem algorytmu Koliber jest interpretowanie fraz z długim ogonem (z ang. long tail), które wprowadzamy do wyszukiwarki, używając np. zapytania głosowego, wykorzystując mechanizm Google Voice Search. Algorytm analizuje i interpretuje pytania w taki sposób, aby wyświetlać wyniki, nawet jeśli w zapytaniu nie znalazły się konkretne słowa kluczowe.

Algorytm Koliber odpowiedzialny jest również za pozycjonowanie lokalne. To dzięki niemu po wpisaniu frazy np. fryzjer Kraków otrzymamy w pierwszej kolejności wyniki lokalne.

Aktualizacja algorytmu „Pingwin”

Pingwin to algorytm Google, który odpowiedzialny jest za analizę strony pod względem spamu oraz nieuczciwych praktyk. Ta wdzięcznie brzmiąca nazwa algorytmu przez wielu uważana jest za „pstryczek w nos” osobom, które próbują manipulować pozycjonowaniem oraz oszukiwać Google. Algorytm Pingwin potrafi rozpoznawać linki zewnętrzne pojawiające się w sieci do naszego serwisu. Jeśli w danym czasie pojawi się ich zbyt dużo, algorytm oznaczy to jako manipulację wynikami organicznymi.

Ahrefs

Przed linkowaniem swojego serwisu przeanalizuj najpierw profil linków swojej konkurencji (źródło: ahrefs.com)

Podobnie oceniane są strony, z których pochodzą linki pozycjonujące. Jeśli są one oznaczone jako strony szkodliwe lub nieuczciwe, nie przyniosą nam zbyt wielu korzyści. Aby nie zostać ukaranym przez Pandę, należy umieszczać linki SEO w wartościowych serwisach w sposób naturalny – komentując artykuły lub udzielając się w dyskusjach na forach internetowych, powiązanych tematycznie z linkowanym serwisem.

Algorytm Pingwin to symbol walki z nieuczciwymi praktykami (tzw. Black Hat SEO), czyli pozycjonowaniem nie do końca zgodnym z zasadami i uczciwymi praktykami. Algorytm ten może wykryć nienaturalny ruch sprowadzany na stronę oraz manipulacje wynikami wyszukiwania. Ostatnia aktualizacja algorytmu miała miejsce w roku 2016 i od tego momentu działa on w wersji 4.

Aktualizacja algorytmu „Gołąb”

Algorytm Gołąb powstał i został wprowadzony w 2014 roku. Jest to algorytm, który również zajmuje się lokalną interpretacją treści w sieci oraz wyświetleniem odpowiednich wyników lokalnych. To m.in. dzięki niemu nie otrzymujemy wyników wyszukiwania serwisów usługowych czy sklepów z innych miast.

Mapy Google

Mapa z lokalizacjami wyświetlana nad wynikami organicznymi (źródło: google.com)

Oprócz selekcji w wynikach wyszukiwania algorytm Gołąb odpowiedzialny jest za wyświetlanie map z serwisu Google Maps w wyszukiwarce Google. Jeśli szukamy firm usługowych znajdujących się w naszym regionie, oprócz wyników tekstowych nad wynikami organicznymi zobaczymy mapę z pinezkami i wizytówkami firm z serwisu Google Moja Firma.

Mniej znane i popularne algorytmy

Google w swojej bazie algorytmów analizujących i indeksujących strony internetowe posiada również wiele innych mniej popularnych algorytmów. Są one podobnie odpowiedzialne za poszczególne elementy pozycjonowania oraz działania wyszukiwarki Google. Należą do nich m.in. Pirate, Page Layout, Payday Loan, RankBrain, Phantom czy Mobilegeddon.

Poszczególne algorytmy Google są odpowiedzialne np. za ukrywanie w wynikach wyszukiwania stron z nielegalnymi materiałami, minimalizowanie znaczenia stron ze spamem, czy rankowanie stron wykorzystujące technologię dla urządzeń mobilnych (responsywne strony internetowe – z ang. responsive web design).

Obecnie wprowadzanie większych aktualizacji algorytmów przez Google, jest często związana ze stresem dla osób zajmujących się własnoręcznym pozycjonowaniem. Aktualizacje takie mogą zaburzyć dotychczasowe wyniki w wyszukiwarce, znacząco zmniejszając widoczność serwisów na popularne słowa kluczowe. Stanowisko firmy Google w tym wypadku jest zawsze takie samo – jeśli nasz serwis jest zgodny ze wskazówkami Google dla Webmasterów, nie powinniśmy się martwić znaczącą zmianą pozycji w wynikach wyszukiwarki Google.

Jeśli nie masz pewności, czy Twoja strona lub sklep internetowy jest odpowiednio zoptymalizowana pod SEO – zgłoś się do nas. Wykonamy audyt SEO i wskażemy Ci błędy, które należy poprawić, aby zwiększyć wyniki w wyszukiwarce Google.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: