Jak wypozycjonować grafikę w wyszukiwarce Google?

Jak wypozycjonować grafikę w wyszukiwarce Google?
Jak wypozycjonować grafikę w wyszukiwarce Google?

Prowadząc sklep internetowy lub stronę www, warto szukać różnych sposobów pozyskiwania klientów i generowania ruchu. Jednym z najważniejszych metod jest dziś pozycjonowanie witryny w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej na świecie – w Google. Zdobywanie czołowych pozycji w wyszukiwarce możliwe jest na wiele sposobów, a jednym z nich jest pozycjonowanie grafik w Google Grafika. Sprawdź, jak wiele korzyści możesz zyskać, gdy poświęcisz zaledwie kilka chwil na optymalizację grafik na swojej stronie www.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Dlaczego warto pozycjonować grafikę w wyszukiwarce Google?
  • W jaki sposób pozycjonować grafikę w wyszukiwarce Google?
  • Jak powinna zostać zoptymalizowana grafika pod pozycjonowanie?

Google Images – co to jest?

Zdjęcia przyciągają wzrok, a zatem też sprawiają, że możesz skutecznie zwrócić uwagę użytkowników Internetu, aby na moment zatrzymali się i spojrzeli na Twój post w Social Mediach, przeszli na Twoją witrynę lub na dłużej pozostali w jej obrębie. Zdjęcia mają moc, dlatego powstała też wyszukiwarka obrazów – Google Grafika, czyli właśnie Google Images. Nadal wielu właścicieli sklepów oraz stron internetowych zapomina, że to kolejna droga, aby wyprzedzić konkurencję, zająć wysokie pozycje i zwiększyć ruch na stronie www. Kluczowe jest to, aby dowiedzieć się, co zrobić, żeby Twoje zdjęcia były dostrzegane przez roboty Google, a przy tym pozwalały realizować takie cele, jak wzrost ruchu na stronie, wzrost konwersji i wzrost świadomości na temat Twojej marki.

Optymalizacja zdjęć w Google Grafika – o tym musisz pamiętać!

Zacznij od podstaw – wybierz najlepsze zdjęcia! Być może ten punkt wydaje Ci się absolutnie oczywisty. Jednak nadal można spotkać wiele artykułów blogowych, stron produktowych czy po prostu podstron, gdzie znajdują się niedopasowana i niskiej jakości zdjęcia. Jeśli nie dopilnujesz tych kwestii, to nawet najlepiej wypozycjonowane zdjęcie nic Ci nie da, bo użytkownicy nie klikną Twojego zdjęcia lub szybko wyjdą z Twojej strony. Grafiki na Twojej stronie muszą być ściśle dopasowane do jej zawartości tekstowej. To tak samo ważny aspekt, jak wszystkie poniższe kroki związane z optymalizacją.

Wysokiej jakości zdjęcia, które dodatkowo sprawiają, że nie łamiesz praw autorskich, znajdziesz na takich stronach internetowych, jak:

  • Unsplash,
  • Pixabay,
  • Pexels.

Oczywiście możesz też samodzielnie wykonać zdjęcia, dzięki temu będą one unikalne. Pamiętaj, aby unikać pikseli, wybrać zdjęcia w najwyższej jakości, ale przy tym pamiętać o tym, aby zmniejszyć ich wagę.

Waga zdjęć ma znaczenie

Optymalizacja grafik to nie tylko zmniejszanie wielkości i rozmiaru zdjęć, jednak warto zacząć właśnie od tego elementu. Takie czynności, jak przycinanie, kadrowanie, skalowanie czy kompresja należy wykonać jeszcze przed wgraniem zdjęcia na serwer swojej witryny. Dzięki temu zajmie ono zdecydowanie mniej miejsca, będzie lżejsze, a tym samym przeglądarka będzie potrzebowała znacznie mniej czasu na wczytanie takiego elementu. Już samo kadrowanie, czyli wycięcie zbędnych elementów na zdjęciu czy w obrębie grafiki, sprawia, że możesz zmniejszyć wagę zdjęcia nawet o 40%!

O czym musisz pamiętać podczas zmniejszania rozmiaru zdjęć na stronie?

  • Odetnij białe marginesy ze zdjęć. Zamiast zwiększać w ten sposób rozmiar zdjęć, możesz przy pomocy CSS-a lub edytora stron (np. Elementor) w kilka sekund dodać marginesy u góry, u dołu, z prawej oraz z lewej strony;
  • Wykadruj zdjęcie tak, aby na pierwszym planie znalazły się najważniejsze elementy. Pamiętaj jednak o tym, żeby wykonać tę czynność za pomocą zewnętrznych narzędzi takich, jak np. Adobe Photoshop. W przeciwnym razie przeglądarki będą i tak wczytywać całe zdjęcie, co wydłuży czas ładowania się strony;
  • Skalowanie obrazów sprawia, że zdjęcie nie traci na jakości w zależności od tego, na jakim urządzeniu jest odtwarzane. Nie ma potrzeby dodawania na stronę zdjęć w maksymalnym rozmiarze, bo zmniejsza to wydajność witryny;
  • Do skalowania obrazów na stronach wykonanych przy pomocy WordPress’a, możesz wykorzystać darmową wtyczkę Imsanity. Wtedy z łatwością ustawisz, jaka ma być maksymalna szerokość oraz wysokość obrazu w zależności od wybranego rozmiaru obrazu;
  • Gdy chcesz wybrać najlepszy format plików graficznych, koniecznie zwróć uwagę na format PNG lub JPG. Czym się one różnią? Zdjęcia zapisane w formacie PNG mają zdecydowanie najwyższą jakość, ale jednocześnie też większy rozmiar pliku. Z kolej sporą zaletą grafik zapisanych w formacie JPG jest to, że zajmują mniej miejsca. Jednak w ich przypadku konieczne jest to, aby znaleźć idealny kompromis pomiędzy jakością zdjęcia a rozmiarem pliku. W praktyce JPG używany jest do zdjęć na stronie, szczególnie gdy jest ich bardzo dużo. Z kolei format PNG to dobry wybór w przypadku różnych ilustracji, infografik czy wykresów. Gdy chcesz dodać na stronę grafiki wektorowe, będziesz potrzebować grafik w formacie SVG, który świetnie się skaluje, dlatego warto wybrać go do logo na stronie;
  • Najlepiej, aby rozmiar pojedynczego zdjęcia mieścił się w granicach 150-200 KB, o ile nie wpływa to na znaczące zmniejszenie jakości zdjęć.

Znajdź słowa kluczowe

Podczas kolejnych kroków związanych z optymalizacją zdjęć będziesz potrzebować słów kluczowych. To właśnie te frazy sprawią, że użytkownicy będą mogli odszukać Twoje grafiki w Google Images i dotrzeć na Twoją stronę.
Słowa kluczowe możesz znaleźć poprzez analizę działań konkurencji oraz korzystając z przydatnych narzędzi, np. z Planer Słów Kluczowych.

Pamiętaj jednak o tym, aby wybierać słowa kluczowe, które:

  • będą ściśle związane z tym, co przedstawia zdjęcie;
  • będą dopasowane do tematyki strony;
  • są chętnie wyszukiwane w Google, tj. notują jak najwięcej wyświetleń w skali miesiąca.

Zmień nazwę pliku zdjęcia

Gdy już masz wyznaczone słowa kluczowe, możesz przejść do kolejnego kroku. Zajmij się później zmianą nazwy plików ze zdjęciami. Zamiast ciągu liter i cyfr, postaw na prostotę i optymalizację. Spraw, aby nazwa pliku składała się ze ściśle dopasowanego słowa kluczowego. Odtąd zdjęcia będą czytelniejsze dla robotów Google. Pamiętaj, że w nazwie zdjęcia nie może być spacji, dlatego słowa możesz rozdzielać znakiem minus, myślnik („-”). Nie możesz używać też polskich znaków.

Zamiast pliku o nazwie fdsyfgsjf2vsuh.jpg, zmień nazwę na wynajem-biur-poznan.jpg.

Dodaj tytuł zdjęć i opis alternatywny

Niezwykle ważne jest również to, aby zmienić tytuł zdjęć („title tag”) oraz opis alternatywny („alt”). Najlepiej, aby oba elementy również zawierały słowa kluczowe.

Dlaczego należy uzupełnić opis alternatywny? Pełni on trzy funkcje.

  • Z jednej strony będzie on widoczny, gdy zdjęcie z jakiegoś powodu się nie wyświetli;
  • Może stać się podpowiedzią dla osób niewidomych;
  • Poza tym stanowi informację dla robotów Google na temat tego, co znajduje się na zdjęciu.

Podczas tworzenia opisu alternatywnego należy zwrócić uwagę na to, żeby nie zawierał więcej niż 5-15 słów. Atrybut ALT nie musi zatem zawierać jedynie słowa kluczowego, ale też inne słowa, które sprawią, że będzie on brzmieć naturalniej. Możesz stosować tutaj polskie znaki.
Zgodnie z informacjami, jakie posiadamy na temat algorytmu Google, opis alternatywny odgrywa bardzo ważną rolę podczas pozycjonowania grafik, za to tytuł zdjęcia jest raczej dodatkiem. Napisanie go nie zajmuje wiele czasu, więc warto to zrobić, jednak nie zmienia on wyników pozycjonowania. Zwróć uwagę na to, aby nie stosować identycznego opisu alternatywnego oraz title tag zdjęcia. Oczywiście każde zdjęcie na stronie powinno dotyczyć innych fraz kluczowych, aby nie doszło do kanibalizacji słów kluczowych.

Podpisz zdjęcia

W przypadku grafik w artykułach blogowych warto dodać też podpis pod zdjęciem. Prawdopodobnie nie ma to znaczenia dla robotów Google, ale jednak może być istotne z perspektywy użytkowników. Dlaczego? Często zdarza się, że użytkownicy skanują, a nie czytają teksty na blogach. Zatem skoro zdjęcia przyciągają uwagę, to podpis warto wykorzystać do zastosowania CTA, czyli wezwania do działania lub zatrzymania na dłużej użytkownika na stronie, np. poprzez zastosowanie linkowania wewnętrznego.

Stwórz Sitemapę dla zdjęć

Jeśli na Twoje stronie lub w sklepie internetowym znajduje się bardzo dużo zdjęć i chcesz, aby były one prawidłowo zoptymalizowane oraz uporządkowane, to ważne jest stworzenie dodatkowej sitemapy. Mapa zdjęć powinna zawierać adresy URL do wszystkich plików graficznych, znajdujących się w obrębie witryny. Dlaczego to takie ważne? Z jednej strony sprawia, że zdjęcia będą szybciej indeksowane. Do tego roboty Google w krótszym czasie do nich dotrą.

Jak stworzyć sitemapę zdjęć?

  • Możesz skorzystać z wielu narzędzi, np. ze Screaming Frog. Wystarczy, że przejdziesz do zakładki „Sitemaps”, a następnie klikniesz „Create Image Sitemap” i narzędzie samo wykona wszystkie czynności za Ciebie;
  • Następnie stworzoną mapę zdjęć należy dodać do Google Search Console. W ten sposób możesz sprawić, aby wszystkie zdjęcia znacznie szybciej zostały zindeksowane przez Google.

Dodaj dane strukturalne

Co jeszcze możesz zrobić, żeby zwiększyć skuteczność optymalizacji zdjęć? Zastosuj dane strukturalne. Ten rodzaj mikrodanych wyświetlany jest jako rich snippet, tj. rozszerzony opis. Dane strukturalne powinny być dostosowane do tego, czego dotyczy zdjęcie. Jeśli to fotografia produktu, to możesz przy pomocy rich snippet sprawić, że użytkownikowi od razu wyświetli się cena, jaką trzeba zapłacić za produkt. Z kolei w przypadku zdjęcia związanego z usługą świetnie sprawdzi się rozszerzony opis z oceną od wcześniejszych klientów.

Narzędzia do optymalizacji grafik na stronie

Podczas optymalizacji zdjęć i grafik na swojej stronie internetowej będziesz potrzebował wsparcia różnych narzędzi.

Oto lista tych najważniejszych w zależności od tego, jaką czynność chcesz wykonać:

  • Do skalowania, kadrowania i zmiany rozmiaru zdjęć możesz wykorzystać – Adobe PhotoShop, Gimp, Affinity Photo, Paint.NET oraz zmniejszacz.pl;
  • Do kompresji zdjęć wybierz – ImageResizer, jpegmini.com;
  • Do znalezienia słów kluczowych skorzystaj z – Planer Słów Kluczowych od Google, Semstrom, Senuto, rozszerzenia do przeglądarek, np. Keywords Everywhere, Keyword Surfer;
  • Wtyczki WordPress do optymalizacji zdjęć – Imagify Image Optimizer, Optimole, EWWW Image Optimizer Cloud, ShortPixel Image Optimizer, ImageRecycle.
  • Do tworzenia sitemaps grafik – Screaming Frog
  • Do usuwania tła ze zdjęć – Remove.BG.

Dlaczego warto pozycjonować grafiki w Google?

1. Poprawa wydajności strony
Prawidłowa optymalizacja zdjęć i wszystkich grafik na swojej stronie internetowej sprawia, że Twoja strona staje się wydajniejsza. Największy wpływ będzie miało na to zmniejszenie rozmiaru grafik oraz zastosowanie formatów zalecanych przez Google. Te dwa kroki powodują, że witryna staje się lżejsza, a tym samym poprawi się czas ładowania się strony. To bardzo ważny czynnik z perspektywy użytkowników, którzy mogą w krótkim czasie uzyskać potrzebne im informacje. Poza tym prędkość strony ma istotne znaczenie również dla SEO. Google zwraca coraz większą uwagę na ten czynnik i wyżej notuje witryny, które wczytują się szybko. Czas potrzebny na ładowanie się Twojej strony możesz sprawdzić przy pomocy wielu narzędzi, wystarczające będzie do tego Google PageSpeed Insights.

2. Skuteczniejsze pozycjonowanie strony
Wśród znanych nam czynników, które mają znaczenie dla Google podczas pozycjonowania stron, jest optymalizacja grafik. Dzięki optymalizacji Google Images roboty Google są w stanie jeszcze skuteczniej zrozumieć zawartość strony, aby umieszczać ją na wyższych lokatach w wynikach wyszukiwania. Oprócz tego możesz piąć się również w wynikach Google Grafika. Zatem wdrażając zalecane zmiany, tak naprawdę działasz dwutorowo.

3. Krótszy czas indeksowania strony
Warto wspomnieć o jeszcze jednej bardzo istotnej zalecie optymalizacji grafik. Zastosowanie tych kilku kroków sprawia, że roboty Google mogą skutecznie zrozumieć, co znajduje się na zdjęciach oraz szybciej zapoznać z zawartością całej strony www. To z kolei prowadzi do skrócenia się czasu potrzebnego do indeksacji witryny. Każda metoda na szybsze pojawienie się w wynikach wyszukiwania i rozpoczęcie walki o czołowe pozycje jest na wagę złota.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: