Dane strukturalne dla lokalnych firm – znacznik LocalBusiness
Większa widoczność firmy w sieci sprawi, że zaczniesz być rozpoznawalny, kojarzony z ekspercką pozycją oraz wyższą jakością produktów czy usług. Konieczne jest też to, żebyś w odpowiedni sposób informował użytkowników o swojej działalności. Osiągniesz to między innymi przy pomocy danych strukturalnych LocalBusiness. Wtedy przedstawisz dane na temat firmy działającej lokalnie.
Artykuł odpowiada na pytania:
- Jakie dane strukturalne warto wykorzystywać podczas pozycjonowania lokalnego?
- Jakie firmy lokalne powinny wykorzystywać dane strukturalne?
- Jakie informacje warto udostępniać za pomocą danych strukturalnych?
Spis treści:
Czym są dane strukturalne LocalBusiness?
Dane strukturalne LocalBusiness to fragmenty kodu na stronie internetowej firmy, przy pomocy których możesz dostarczyć wyszukiwarce dodatkowych informacji na temat swojej działalności. Tego typu dane wysyłają też robotom konkretne komunikaty, czym jest ten element. Jeśli tego nie zrobisz, to roboty Google będą musiały samodzielnie je zinterpretować na podstawie kontekstu – grozi to pojawieniem się błędów lub po prostu nieprawidłowym zrozumieniem przez Googlebot. Z pomocą LocalBusiness możesz przekazać wiele informacji na temat firmy czy jej oddziałów. Pamiętaj tylko, że dotyczy to lokalnych działalności – gabinetów kosmetycznych, weterynarzy, kawiarni, restauracji, fryzjerów, warsztatów samochodowych itp. Dzięki danym strukturalnym LocalBusiness w wynikach wyszukiwania pojawi się strona z dodatkowymi elementami. Poza tym jest to jeden z ważniejszych kroków, który powinieneś wykonać podczas pozycjonowania lokalnej firmy.
Jakie dane można opisać przy pomocy LocalBusiness?
Możesz naprawdę wiele informacji przekazać przy pomocy danych strukturalnych LocalBusiness np.:
- nazwę firmy;
- adres firmy;
- godziny otwarcia;
- zdjęcia z wnętrza siedziby, pracowników, produktów czy wykonanych usług;
- współrzędne geograficzne;
- adres URL strony internetowej;
- numer telefonu;
- opinie o firmie;
- menu – to dobre rozwiązanie dla punktów gastronomicznych;
- osobno opisać informacje na temat każdego oddziału czy placówek firmy.
Podczas uzupełniania danych strukturalnych LocalBusiness warto przyporządkować firmę do kategorii, która w największym stopniu odpowiada profilowi działalności. Do dyspozycji masz m.in.: zdrowie i uroda, branża motoryzacyjna, biuro podróży, dentysta czy opieka nad dziećmi. Dostępna jest też lista kategorii, gdzie znajdziesz więcej opcji. Zauważ, że wybranie odpowiedniej kategorii odblokuje możliwość dodawania dopasowanych rozwiązań – dostosowanych do rodzaju działalności. W ten sposób typ LodgingBusiness ułatwi rezerwację noclegu, a FoodEstablishment pozwoli dodać menu.
Dane strukturalne LocalBusiness – jak wyglądają dane w wynikach wyszukiwania?
Sposób wyświetlania strony w wynikach wyszukiwania może być różny. Jeśli dodasz dane strukturalne LocalBusiness, to mogą pojawić się elementy rozszerzenia w postaci panelu wiedzy o Twojej firmie bądź jako karuzela z wizytówkami. Firmy widoczne na karuzeli mogą udostępnić użytkownikom dodatkowe opcje. Szczególnie dotyczy to możliwości rezerwacji czy zamawiania bezpośrednio z wyników wyszukiwania. W tym celu koniecznie musisz korzystać z interfejsu Google Maps Booking API. Oprócz tego na karuzeli wyświetlane są podstawowe informacje na temat firmy – nazwa, ocena czy profil działalności. Bardzo przydatnym elementem wyświetlanym w wynikach wyszukiwania jest CTA w postaci buttonu „Zadzwoń” czy „Zamów”. Nie może też zabraknąć linku do strony internetowej oraz krótkiego opisu firmy.
Jak wdrożyć na stronie dane strukturalne LocalBusiness?
Skoro wiesz już, co to jest LocalBusiness, a przede wszystkim, jak wiele informacji możesz przekazać odbiorcom przy pomocy takich danych strukturalnych, to pora przejść do dodania tego typu na stronę www. Możesz skorzystać z różnych metod, które Ci to ułatwią np.:
- wtyczka – jeśli masz stronę na platformie WordPress, to bez problemu możesz skorzystać z dedykowanej wtyczki typu Schema & Structured Data for WP & AMP, która większość czynności wykona samodzielnie;
- JSON-LD – nie wymaga ingerencji w strukturę kodu strony, wystarczy, że dodasz znacznik
- mikrodane – wykorzystują atrybuty HTML i przy ich pomocy wskazują właściwości jako dane uporządkowane, wymaga to ingerencji w kod źródłowy witryny;
- RDFa – działa w podobny sposób co mikrodane, to rozszerzenie języka HTML5.
Najważniejsze właściwości dla danych LocalBusiness
Wymagane właściwości
- Address – przedstawia fizyczną lokalizację firmy. W tej właściwości warto dodać region, nazwę ulicy, kod pocztowy, kraj oraz dzielnicę;
- Name – przedstawiasz tu pełną nazwę firmy.
Zalecane właściwości
- AggregateRating – to średnia ocen, która jest obliczana na podstawie wystawionych opinii bądź ocen Twojej firmy;
- Department – ta właściwość pozwala na dodanie opisu konkretnego działu firmy, co jest szczególnie przydatne w przypadku dużych firm, gdy chcesz zostawić dane kontaktowe dla danego działu;
- Geo – to współrzędne geograficzne konkretnego oddziału bądź placówki Twojej firmy;
- OpeningHoursSpecification – odnosi się to do godzin pracy danej placówki czy oddziałów;
- PriceRange – właściwość pozwala na szacunkową ocenę cen za poszczególne usługi bądź produkty oferowane przez Twoją firmę. Możesz przedstawić tę wartość na wiele sposobów np. jako przedział 10-500 PLN bądź przy pomocy symboli walut, czyli „$”;
- Telephone – właściwość dotyczy numeru telefonu udostępnionego do obsługi klientów;
- URL – to pełny i w pełni sprawny adres strony internetowej Twojej firmy.
Opcjonalne właściwości
W zależności od tego, jaki jest profil Twojej działalności, to przy pomocy danych strukturalnych LocalBusiness możesz dodać dopasowane właściwości np.:
- menu – to pełny adres URL, który prowadzi do menu Twojej restauracji lub innego punktu gastronomicznego;
- servesCuisine – ta właściwość umożliwia dodanie informacji o serwowanym rodzaju kuchni np. kuchnia wietnamska, polska czy włoska.
Jakie są najpopularniejsze błędy przy wdrażaniu LocalBusiness?
Błędami nie są złe właściwości czy implementacje, które wynikają z braku wiedzy. W takiej sytuacji konieczna jest po prostu pomoc kogoś bardziej doświadczonego bądź samodzielne zdobycie potrzebnej wiedzy. Prawdziwym błędem jest celowe zatajenie pewnych informacji bądź manipulacja danymi czy kodem źródłowym. Oszukiwanie wyszukiwarki może wiązać się z wieloma problemami, a nawet z nałożeniem kary od Google. Dlatego lepiej stopniowo pracuj nad pozytywną renomą i sprawdź, jakie błędy przy wdrażaniu danych strukturalnych LocalBusiness są najczęstsze.
Ukrywanie lub blokowanie ocen
Większość specjalistów zaleca, żeby opinie na temat Twojej firmy pochodziły ze strony internetowej, aby miały wewnętrzny charakter. Szczególnie powinieneś o tym pamiętać, jeśli korzystasz z właściwości AggregateRating oraz Review. Niekiedy Google nie zgadza się na wyświetlanie zewnętrznych ocen z Ceneo, Opineo, a nawet Google. Nie zawsze tak się dzieje, ale musisz zdawać sobie sprawę z tego, że czasem jest to traktowane jako błąd.
Brak wdrożeń dla różnych oddziałów
Pamiętaj, że w przypadku kilku oddziałów czy placówek w różnych miastach musisz dodać osobne informacje dla każdej z nich. Na pewno różnią się między sobą przynajmniej numerem telefonu oraz adresem. Dlatego podczas wdrażania danych strukturalnych skorzystaj z właściwości Department, gdzie uzupełnisz informacje o poszczególnych oddziałach. Jeśli pominiesz ten krok, to musisz zdawać sobie z utraty sporej liczby korzyści – przede wszystkim użytkownikom nie wyświetlają się dokładne wyniki, a do tego odbiorcy mają problem ze zlokalizowaniem konkretnych placówek.
Dane strukturalne dla lokalnego biznesu w wyszukiwaniach głosowych
Dane pokazują, że ok. 46% wyszukiwań głosowych to zapytania o lokalną firmę. Ten wzrost jest widoczny już od 2012 roku, kiedy to Google wdrożył interfejs Knowledge Graph do wyszukiwarki, który w Polsce jest dostępny od 2013 roku. Polega to na pobieraniu informacji ze stron i wyświetlaniu ich bezpośrednio na witrynie wyników wyszukiwania. Osobisty asystent Google wykorzystuje tę technologię. Zwróć uwagę na to, że przy pomocy danych strukturalnych LocalBusiness nie tylko będziesz wspierać rozwój Knowledge Graph. Przede wszystkim umożliwisz asystentowi wyszukanie głosowe Twojej firmy. Tym samym mogą też zarekomendować ją użytkownikom.
Dane LocalBusiness dla chatbotów
Nie tylko algorytmy asystenta Google wykorzystują dane strukturalne Local Business. Pobierają je również chatboty, aby jeszcze bardziej zwiększyć trafność wyświetlanych odpowiedzi. Jeśli masz podłączony chatbot na stronie internetowej, to musisz postarać się o dostarczenie mu jak największej liczby informacji. Dzięki temu faktycznie zaoszczędzisz mnóstwo czasu i ułatwisz potencjalnym klientom podejmowanie decyzji zakupowych. Dlatego tak ważne jest to, żeby chatbot jak najlepiej poznał Twój biznes. Oprócz tego odpowiednie dane strukturalne LocalBusiness umożliwią chatbotom wykonywanie niektórych czynności za użytkowników – pomogą pobrać plik, przeniosą na właściwą stronę, zarejestrują się za nich, a nawet dokończą proces zakupowy.
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!