Ahrefs jako narzędzie SEO do wszechstronnej analizy i optymalizacji

Ahrefs to jeden z dwóch najpopularniejszych (obok SEMRush) kombajnów SEO, czyli narzędzi, które są w stanie w jednym miejscu zaspokoić prawie wszystkie potrzeby dotyczące analizy własnej strony internetowej lub serwisów konkurencji. Jakie funkcjonalności posiada i w czym może dokładnie nam pomóc w trakcie pozycjonowania?
Artykuł odpowiada na pytania:
- Jakie funkcje oferuje narzędzie Ahrefs?
- Ile kosztuje Ahrefs?
- Które funkcje narzędzia Ahrefs wykorzystać w trakcie pozycjonowania?
Spis treści:
Czy Ahrefs jest darmowy?
Niestety nie. Dodatkowo nie należy do tanich narzędzi, ponieważ cena konta w Ahrefs zaczyna się od $99 aż po $999 miesięcznie. Najdroższa opcja zawiera wszystkie opcje, o których możemy pomarzyć jak np. integrację z Looker Studio (Dawniej Google Data Studio) albo dostęp do potężnego API.
Należy jednak stwierdzić, że w opcji najtańszej dostajemy już solidne rozwiązania, które mogą w pełni wystarczyć dużej części stron albo mniejszym agencjom SEO lub freelancerom. Co prawda pod adresem https://ahrefs.com/free-seo-tools znajdziemy darmowe wersje części z dostępnych w pakiecie narzędzi. Należy je jednak traktować bardziej jako sposób zapoznania się z produktem, a nie pełnowartościowe narzędzia SEO.
Ahrefs Site Explorer
Ahrefs Site Explorer to potężne narzędzie do analizy SEO, analizy konkurencji i widoczności. Dostarcza on danych, których potrzebujesz, aby zmierzyć ruch organiczny i zrozumieć, jak Twoja strona radzi sobie w rankingach wyszukiwarek. Dzięki Ahrefs Site Explorer możesz uzyskać przegląd wydajności swojej strony, porównać ją z konkurencją, przeanalizować backlinki i anchor text, sprawdzić rankingi słów kluczowych i wiele więcej. Narzędzie zapewnia również wgląd w treść, która kieruje odwiedzających na Twoją stronę, dzięki czemu możesz ją zoptymalizować dla lepszych wyników. Dodatkowo Ahrefs Site Explorer pomaga śledzić zmiany w ruchu organicznym w czasie i identyfikować nowe możliwości wzrostu.
Narzędzie to pozwala na analizę zarówno domeny jako całości, ale również konkretnych jej sekcji czy też pojedynczych adresów URL co jest przydatne w szczegółowej analizie.
Standardowym widokiem, który nas spotyka jest Dashboard podsumowujący. Do najbardziej przydatnych i widocznych tam informacji należą:
- Wskaźniki „Domain Rating” oraz „URL Rating” (DR i UR) przydatne przy analizie siły profilu linków oraz przyjmujące wartości w skali od 0 do 100 które wg metodologii Ahrefs są tym, co nazywamy potocznie autorytetem lub mocą badanego adresu lub danej domeny;
- Podsumowanie profilu linków w postaci sumy linkujących domen i adresów.
- Podsumowania widoczności w postaci ilości słów kluczowych rankujących w top 100 oraz szacowanej liczby użytkowników organicznych, który generują oraz szacowany ekwiwalent ruchu płatnego Google Ads.

Ahrefs – Backlink Profile
Dodatkowe informacje znajdziemy niżej korzystając w wykresów, na których możemy wyświetlić to, jak poszczególne wskaźniki zmieniały się w ciągu ostatnich lat – zarówno dla naszej strony internetowej, jak i naszej konkurencji.
Miksowanie ze sobą metryk na jednym wykresie pozwala wyświetlać i wizualnie określić, jak zmieniał się ruch organiczny w zależności od ilości rankujących podstron czy też ilości domen linkujących. Dzięki temu możemy np. wykryć momenty nagłych spadków ruchu organicznego i spróbować zdiagnozować ich powód. Przydatna w tym przypadku jest szczególnie funkcjonalność narzędzia Ahrefs, która pozwala nanieść na wykres m.in. daty aktualizacji algorytmów Google oraz aktualizacji samego Ahrefs.

Ahrefs – Organic Traffic, Organic Keywords
Pozostałe najczęściej wykorzystywane funkcjonalności Ahrefs Site Explorer
Poza oczywiście prostymi, ale wiele dającymi wykresami, Ahrefs dostarcza nam wiele dodatkowych raportów. Poniżej omówimy te najczęściej wykorzystywane w codziennej pracy SEOwca.
Analiza profilu linków zwrotnych
Backlinks i Referring Domains – pokazują nam odnalezione przez narzędzie wszystkie linki oraz unikalne domeny prowadzące do naszej strony. Raporty te dają nam również możliwość analizy historycznej, czyli sprawdzenia dat, w których pojawiły się dane linki. Możemy je też wygodnie podzielić na linki nowo pozyskane lub stracone.

Ahrefs – Referring Domains
Anchors – w tym raporcie Ahrefs pokazuje nam jak rozkłada się zestawienie anchor tekstów wykorzystywanych w naszych linkach. Informacje dotyczące ich wykorzystania pozwalają nam spojrzeć na bezpieczeństwo procesu pozycjonowania strony oraz poznać listę fraz, na które świadomie pozycjonuje się konkurencja.

Ahrefs – Anchors
Broken backlinks – ten raport pozwala nam na szybkie sprawdzenie, czy do naszej strony prowadzą tzw. linki zepsute. Link kiedyś pozyskane a obecnie prowadzące do podstron zgłaszających kod 404. Raport ten pozwala nam na naprawienie tych linków poprzez zmianę ich lokalizacji lub przekierowania 301 i w ten sposób odzyskać płynący przez nie autorytet.

Ahrefs – Broken Backlinks
Link Intersect – to zgrabne narzędzie pozwala nam na szybkie wykonanie analizy Linking GAP z wybranymi konkurentami. Możemy sprawdzić jak bardzo poszczególne domeny są popularne jako źródła pozyskiwania linków co może nam ułatwić decyzję, gdzie publikować nasze treści.

Ahrefs – Link Intersect
Analiza widoczności i ruchu organicznego
Organic Keywords i Top Pages to 2 zbliżone do siebie raporty pokazujące nam dokładnie jak obecnie (lub w przeszłości) rankuje nasza strona. Pozwala nam dokładnie sprawdzić obecne słowa kluczowe oraz najpopularniejsze pod względem widoczności adresy URL. Ponadto Ahrefs pozwala (zależnie od opłaconego pakietu) na analizę danych historycznych i porównywanie ze sobą dwa punkty w czasie, dzięki czemu możemy śledzić historię danej frazy, liczbę słów kluczowych, na jakie rankuje konkretny adres URL oraz dodatkowo oszacować kliknięcie organiczne, które dzięki temu uzyskujemy.
W każdym z tych raportów rekomenduję korzystać z możliwości filtrowania wyników, aby dostawać tylko te informacje, które są dla nas potrzebne.

Ahrefs – Top Pages
Organic Competitors – pokazuje nam, z jakimi innymi serwisami najczęściej spotykamy się w SERPach i z kim konkurujemy o ruch organiczny.

Ahrefs – Organic Competitors
Content GAP – jak sama nazwa wskazuje umożliwia nam przeprowadzenie analizy wskazującej, jakiego contentu lub grup tematycznych brakuje nam w porównaniu z wybraną konkurencją.

Ahrefs – Content Gap
Keywords Explorer – baza słów kluczowych
Narzędzie Keyword Explorer to internetowa baza słów kluczowych, która pomaga użytkownikom w prowadzeniu skutecznej ich analizy. Zapewnia kompleksową listę fraz, które mogą być wykorzystane do identyfikacji potencjalnych klientów i rynków docelowych. Z pomocą Keywords Explorer, użytkownicy mogą łatwo wyszukać odpowiednie słowa kluczowe i przeanalizować ich wolumen pod względem miesięcznej liczby wyszukiwań, poziomu konkurencji i stawki cost-per-click. Dodatkowo oferuje on również wgląd w powiązane tematy i inne powiązane słowa kluczowe, aby wzmocnić strategię SEO.
Ponadto Keywords Explorer oferuje szczegółowe raporty dotyczące trendów słów kluczowych, sezonowości i szacowanego ruchu dla każdego słowa kluczowego. Pomaga to użytkownikom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących ich kampanii marketingowych i optymalizacji treści witryny pod konkretne frazy w celu uzyskania lepszej widoczności na stronach wyników wyszukiwania. W ten sposób Ahrefs zastępuje nam sprawnie narzędzie „Planer słów kluczowych” w Google Ads.
Ważną funkcją jest możliwość tworzenia list słów kluczowych, do których podczas procesu keyword research możemy swobodnie dodawać wybrane przez nas frazy.

Ahrefs – Keyword Explorer
Keywords Explorer od Ahrefs to narzędzie, dzięki któremu dla analizowanych fraz możemy znaleźć trendy, ale też i zebrane pytania, czy wyświetlane przez Google „Also Asked” które możemy wykorzystać do tworzenia treści i w content marketingu.
Niezwykle przydane przy analizie jest możliwość wygenerowania analiz Traffic Share dla zebranych fraz zarówno dla domen, jak i pojedynczych adresów URL
Rank Tracker – sprawdzanie pozycji słów kluczowych
Rank Tracker to świetne narzędzie do śledzenia pozycji fraz kluczowych w wynikach wyszukiwarki Google (lub innych). Pozwala szybko i łatwo sprawdzić pozycje docelowych słów kluczowych, dając Ci aktualne informacje o tym, jak dobrze Twoja strona radzi sobie w rankingach. Jest to szczególnie przydatne, jeśli pracujesz nad SEO lub innymi kampaniami marketingowymi online, ponieważ może pomóc ci zrozumieć, jak skuteczne są twoje wysiłki i jakie zmiany należy wprowadzić, aby poprawić wydajność. Rank Tracker oferuje również szczegółowe raporty, które zapewniają wgląd w trendy słów kluczowych w czasie, pomagając w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących strategii SEO.

Ahrefs – Rank Tracker
Pod względem funkcjonalności jest to solidne rozwiązanie pokazujące historię pozycji, konkurencję i dające możliwość tagowania i kategoryzacji dodanych fraz.
Problemem jest niestety częstotliwość sprawdzania pozycji fraz, która wynosi 7 dni. Opcja sprawdzania pozycji codziennie jest dodatkowo płatna i pod względem innych Keyword Trackerów nie wygląda konkurencyjnie. Z drugiej strony przy wielu projektach tak naprawdę sprawdzanie pozycji codziennie może nie mieć aż takiego sensu lub znaczenia.
Ahrefs Site Audit – zaawansowany SEO crawler w chmurze
Ahrefs Site Audit to zaawansowany crawler SEO w chmurze, który pomaga w analizie technicznej Twojej strony. Przeprowadza kompleksowy audyt SEO Twojej strony internetowej, indeksując każdą stronę i analizując wszystkie jej elementy. Audyt obejmuje głęboką analizę techniczną struktury strony, treści, tagów, linków, obrazów i innych. Wyniki są prezentowane w łatwym do zrozumienia raporcie, który może być wykorzystany do poprawy rankingu witryny w wyszukiwarkach. Dzięki Ahrefs Site Audit możesz zidentyfikować potencjalne problemy na swojej stronie i upewnić się, że jest ona zoptymalizowana pod kątem SEO. Jest to potężne narzędzie, które może pomóc Ci upewnić się, że Twoja strona jest na bieżąco z najnowszymi najlepszymi praktykami SEO.

Ahrefs – Site Audit
Site Audit jest więc solidnym rozwiązaniem dającym nam wszystkie zalety crawlerów działających w chmurze, czyli brak konieczności ręcznego odpalania oprogramowania i brak obciążenia własnego komputera.
Dodatkową zaletą jest też możliwość ustawienia crawli cyklicznych, które pozwalają nam np. na cotygodniowe sprawdzenie serwisu oraz sprawdzenie wszystkich historycznych analiz, aby zobaczyć, w jaki sposób serwis się zmieniał w czasie.
Robert Głowacki
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!