Ahrefs to jeden z dwóch najpopularniejszych (obok SEMRush) kombajnów SEO, czyli narzędzi, które są w stanie w jednym miejscu zaspokoić prawie wszystkie potrzeby dotyczące analizy własnej strony internetowej lub serwisów konkurencji. Jakie funkcjonalności posiada i w czym może dokładnie nam pomóc w trakcie pozycjonowania?
Artykuł odpowiada na pytania:
- Jakie funkcje oferuje narzędzie Ahrefs?
- Ile kosztuje Ahrefs?
- Które funkcje narzędzia Ahrefs wykorzystać w trakcie pozycjonowania?
Spis treści:
Czy Ahrefs jest darmowy?
Niestety nie. Dodatkowo nie należy do tanich narzędzi, ponieważ cena konta w Ahrefs zaczyna się od $99 aż po $999 miesięcznie. Najdroższa opcja zawiera wszystkie opcje, o których możemy pomarzyć jak np. integrację z Looker Studio (Dawniej Google Data Studio) albo dostęp do potężnego API.
Należy jednak stwierdzić, że w opcji najtańszej dostajemy już solidne rozwiązania, które mogą w pełni wystarczyć dużej części stron albo mniejszym agencjom SEO lub freelancerom. Co prawda pod adresem https://ahrefs.com/free-seo-tools znajdziemy darmowe wersje części z dostępnych w pakiecie narzędzi. Należy je jednak traktować bardziej jako sposób zapoznania się z produktem, a nie pełnowartościowe narzędzia SEO.
Ahrefs Site Explorer
Ahrefs Site Explorer to potężne narzędzie do analizy SEO, analizy konkurencji i widoczności. Dostarcza on danych, których potrzebujesz, aby zmierzyć ruch organiczny i zrozumieć, jak Twoja strona radzi sobie w rankingach wyszukiwarek. Dzięki Ahrefs Site Explorer możesz uzyskać przegląd wydajności swojej strony, porównać ją z konkurencją, przeanalizować backlinki i anchor text, sprawdzić rankingi słów kluczowych i wiele więcej. Narzędzie zapewnia również wgląd w treść, która kieruje odwiedzających na Twoją stronę, dzięki czemu możesz ją zoptymalizować dla lepszych wyników. Dodatkowo Ahrefs Site Explorer pomaga śledzić zmiany w ruchu organicznym w czasie i identyfikować nowe możliwości wzrostu.
Narzędzie to pozwala na analizę zarówno domeny jako całości, ale również konkretnych jej sekcji czy też pojedynczych adresów URL co jest przydatne w szczegółowej analizie.
Standardowym widokiem, który nas spotyka jest Dashboard podsumowujący. Do najbardziej przydatnych i widocznych tam informacji należą:
- Wskaźniki „Domain Rating” oraz „URL Rating” (DR i UR) przydatne przy analizie siły profilu linków oraz przyjmujące wartości w skali od 0 do 100 które wg metodologii Ahrefs są tym, co nazywamy potocznie autorytetem lub mocą badanego adresu lub danej domeny;
- Podsumowanie profilu linków w postaci sumy linkujących domen i adresów.
- Podsumowania widoczności w postaci ilości słów kluczowych rankujących w top 100 oraz szacowanej liczby użytkowników organicznych, który generują oraz szacowany ekwiwalent ruchu płatnego Google Ads.
Dodatkowe informacje znajdziemy niżej korzystając w wykresów, na których możemy wyświetlić to, jak poszczególne wskaźniki zmieniały się w ciągu ostatnich lat – zarówno dla naszej strony internetowej, jak i naszej konkurencji.
Miksowanie ze sobą metryk na jednym wykresie pozwala wyświetlać i wizualnie określić, jak zmieniał się ruch organiczny w zależności od ilości rankujących podstron czy też ilości domen linkujących. Dzięki temu możemy np. wykryć momenty nagłych spadków ruchu organicznego i spróbować zdiagnozować ich powód. Przydatna w tym przypadku jest szczególnie funkcjonalność narzędzia Ahrefs, która pozwala nanieść na wykres m.in. daty aktualizacji algorytmów Google oraz aktualizacji samego Ahrefs.
Pozostałe najczęściej wykorzystywane funkcjonalności Ahrefs Site Explorer
Poza oczywiście prostymi, ale wiele dającymi wykresami, Ahrefs dostarcza nam wiele dodatkowych raportów. Poniżej omówimy te najczęściej wykorzystywane w codziennej pracy SEOwca.
Analiza profilu linków zwrotnych
Backlinks i Referring Domains – pokazują nam odnalezione przez narzędzie wszystkie linki oraz unikalne domeny prowadzące do naszej strony. Raporty te dają nam również możliwość analizy historycznej, czyli sprawdzenia dat, w których pojawiły się dane linki. Możemy je też wygodnie podzielić na linki nowo pozyskane lub stracone.
Anchors – w tym raporcie Ahrefs pokazuje nam jak rozkłada się zestawienie anchor tekstów wykorzystywanych w naszych linkach. Informacje dotyczące ich wykorzystania pozwalają nam spojrzeć na bezpieczeństwo procesu pozycjonowania strony oraz poznać listę fraz, na które świadomie pozycjonuje się konkurencja.
Broken backlinks – ten raport pozwala nam na szybkie sprawdzenie, czy do naszej strony prowadzą tzw. linki zepsute. Link kiedyś pozyskane a obecnie prowadzące do podstron zgłaszających kod 404. Raport ten pozwala nam na naprawienie tych linków poprzez zmianę ich lokalizacji lub przekierowania 301 i w ten sposób odzyskać płynący przez nie autorytet.
Link Intersect – to zgrabne narzędzie pozwala nam na szybkie wykonanie analizy Linking GAP z wybranymi konkurentami. Możemy sprawdzić jak bardzo poszczególne domeny są popularne jako źródła pozyskiwania linków co może nam ułatwić decyzję, gdzie publikować nasze treści.
Analiza widoczności i ruchu organicznego
Organic Keywords i Top Pages to 2 zbliżone do siebie raporty pokazujące nam dokładnie jak obecnie (lub w przeszłości) rankuje nasza strona. Pozwala nam dokładnie sprawdzić obecne słowa kluczowe oraz najpopularniejsze pod względem widoczności adresy URL. Ponadto Ahrefs pozwala (zależnie od opłaconego pakietu) na analizę danych historycznych i porównywanie ze sobą dwa punkty w czasie, dzięki czemu możemy śledzić historię danej frazy, liczbę słów kluczowych, na jakie rankuje konkretny adres URL oraz dodatkowo oszacować kliknięcie organiczne, które dzięki temu uzyskujemy.
W każdym z tych raportów rekomenduję korzystać z możliwości filtrowania wyników, aby dostawać tylko te informacje, które są dla nas potrzebne.
Organic Competitors – pokazuje nam, z jakimi innymi serwisami najczęściej spotykamy się w SERPach i z kim konkurujemy o ruch organiczny.
Content GAP – jak sama nazwa wskazuje umożliwia nam przeprowadzenie analizy wskazującej, jakiego contentu lub grup tematycznych brakuje nam w porównaniu z wybraną konkurencją.
Keywords Explorer – baza słów kluczowych
Narzędzie Keyword Explorer to internetowa baza słów kluczowych, która pomaga użytkownikom w prowadzeniu skutecznej ich analizy. Zapewnia kompleksową listę fraz, które mogą być wykorzystane do identyfikacji potencjalnych klientów i rynków docelowych. Z pomocą Keywords Explorer, użytkownicy mogą łatwo wyszukać odpowiednie słowa kluczowe i przeanalizować ich wolumen pod względem miesięcznej liczby wyszukiwań, poziomu konkurencji i stawki cost-per-click. Dodatkowo oferuje on również wgląd w powiązane tematy i inne powiązane słowa kluczowe, aby wzmocnić strategię SEO.
Ponadto Keywords Explorer oferuje szczegółowe raporty dotyczące trendów słów kluczowych, sezonowości i szacowanego ruchu dla każdego słowa kluczowego. Pomaga to użytkownikom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących ich kampanii marketingowych i optymalizacji treści witryny pod konkretne frazy w celu uzyskania lepszej widoczności na stronach wyników wyszukiwania. W ten sposób Ahrefs zastępuje nam sprawnie narzędzie „Planer słów kluczowych” w Google Ads.
Ważną funkcją jest możliwość tworzenia list słów kluczowych, do których podczas procesu keyword research możemy swobodnie dodawać wybrane przez nas frazy.
Keywords Explorer od Ahrefs to narzędzie, dzięki któremu dla analizowanych fraz możemy znaleźć trendy, ale też i zebrane pytania, czy wyświetlane przez Google „Also Asked” które możemy wykorzystać do tworzenia treści i w content marketingu.
Niezwykle przydane przy analizie jest możliwość wygenerowania analiz Traffic Share dla zebranych fraz zarówno dla domen, jak i pojedynczych adresów URL
Rank Tracker – sprawdzanie pozycji słów kluczowych
Rank Tracker to świetne narzędzie do śledzenia pozycji fraz kluczowych w wynikach wyszukiwarki Google (lub innych). Pozwala szybko i łatwo sprawdzić pozycje docelowych słów kluczowych, dając Ci aktualne informacje o tym, jak dobrze Twoja strona radzi sobie w rankingach. Jest to szczególnie przydatne, jeśli pracujesz nad SEO lub innymi kampaniami marketingowymi online, ponieważ może pomóc ci zrozumieć, jak skuteczne są twoje wysiłki i jakie zmiany należy wprowadzić, aby poprawić wydajność. Rank Tracker oferuje również szczegółowe raporty, które zapewniają wgląd w trendy słów kluczowych w czasie, pomagając w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących strategii SEO.
Pod względem funkcjonalności jest to solidne rozwiązanie pokazujące historię pozycji, konkurencję i dające możliwość tagowania i kategoryzacji dodanych fraz.
Problemem jest niestety częstotliwość sprawdzania pozycji fraz, która wynosi 7 dni. Opcja sprawdzania pozycji codziennie jest dodatkowo płatna i pod względem innych Keyword Trackerów nie wygląda konkurencyjnie. Z drugiej strony przy wielu projektach tak naprawdę sprawdzanie pozycji codziennie może nie mieć aż takiego sensu lub znaczenia.
Ahrefs Site Audit – zaawansowany SEO crawler w chmurze
Ahrefs Site Audit to zaawansowany crawler SEO w chmurze, który pomaga w analizie technicznej Twojej strony. Przeprowadza kompleksowy audyt SEO Twojej strony internetowej, indeksując każdą stronę i analizując wszystkie jej elementy. Audyt obejmuje głęboką analizę techniczną struktury strony, treści, tagów, linków, obrazów i innych. Wyniki są prezentowane w łatwym do zrozumienia raporcie, który może być wykorzystany do poprawy rankingu witryny w wyszukiwarkach. Dzięki Ahrefs Site Audit możesz zidentyfikować potencjalne problemy na swojej stronie i upewnić się, że jest ona zoptymalizowana pod kątem SEO. Jest to potężne narzędzie, które może pomóc Ci upewnić się, że Twoja strona jest na bieżąco z najnowszymi najlepszymi praktykami SEO.
Site Audit jest więc solidnym rozwiązaniem dającym nam wszystkie zalety crawlerów działających w chmurze, czyli brak konieczności ręcznego odpalania oprogramowania i brak obciążenia własnego komputera.
Dodatkową zaletą jest też możliwość ustawienia crawli cyklicznych, które pozwalają nam np. na cotygodniowe sprawdzenie serwisu oraz sprawdzenie wszystkich historycznych analiz, aby zobaczyć, w jaki sposób serwis się zmieniał w czasie.
Robert Głowacki
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!