Pozycjonowanie ogólne, szerokie czy lokalne – które z nich wybrać?

Pozycjonowanie ogólne, szerokie czy lokalne – które z nich wybrać?
Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron internetowych to proces realizowany przez większość właścicieli serwisów internetowych. Chęć pozyskania większej liczby klientów skłania nas do zaawansowanych prac nad naszą witryną. Istnieją różne typy pozycjonowania, które wykorzystuje się w zależności od wybranej strategii marketingowej. Najczęściej stosowaną techniką jest pozycjonowanie ogólne, lokalne, szerokie oraz pod wyszukiwanie głosowe. W tym artykule przybliżymy wymienione typy pozycjonowania oraz podpowiemy, kiedy warto z nich skorzystać.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • W jaki sposób pozycjonować sklep internetowy?
  • Na czym polega pozycjonowanie lokalne?
  • Czy warto wziąć pod uwagę pozycjonowanie fraz typu long tail?

Dlaczego wykorzystuje się różne strategie pozycjonowania?

Każdą kampanię SEO (bez względu na jej typ) realizuje się ze względu na cel, jaki chcemy osiągnąć w swoim biznesie. Choć opierają się na podobnej podstawie działań, mają nieco inną charakterystykę i uzyskują nieco inne efekty. Różne strategie pozycjonowania mają jednak jeden wspólny cel — powinny zawsze zapewniać napływ użytkowników z wyszukiwarki Google i w możliwie w najskuteczniejszy sposób pozyskiwać potencjalnych klientów.

Odpowiedni typ kampanii SEO powinien zostać dopasowany do klienta przede wszystkim przez wyspecjalizowaną agencję SEO. Wybór strategii pozycjonowania, którą należy zrealizować, warto pozostawić specjalistom SEO, którzy najpierw powinni dokonać analizy naszego serwisu, miesięcznego budżetu na usługę prowadzenia kampanii oraz rodzaju branży, w której prowadzimy działalność.

Pozycjonowanie lokalne jest skuteczne przy promowaniu np. witryny restauracji, działającej jedynie w danym regionie. Z kolei pozycjonowanie szerokie jest strzałem w dziesiątkę, gdy prowadzimy mało znany sklep internetowy w popularnej kategorii, w której panuje ogromna konkurencja.

Poszczególne typy pozycjonowania są efektywne dopiero wtedy, kiedy spełniają określone warunki. Pamiętajmy także o tym, że podstawą każdego typu pozycjonowania jest poprawnie działający serwis, dostosowany również pod urządzenia mobilne.

Test optymalizacji mobilnej w Google

Wynik testu w narzędziu „Test optymalizacji mobilnej” od Google

Pozycjonowanie ogólne

Pierwszym i najpopularniejszym typem pozycjonowania jest pozycjonowanie ogólne. Polega ono na promowaniu witryny pod kilkoma lub kilkunastoma najpopularniejszymi frazami w danej kategorii tematycznej. Cechuje się ono walką o najlepsze pozycje w Google dla fraz z dużym potencjałem ruchu, często z bardzo dużą konkurencją.

Ten typ pozycjonowania wykorzystuje się, gdy działamy globalnie i sprawdza się, gdy chcemy pozyskiwać klientów zainteresowanych konkretną tematyką. W ten sposób można pozycjonować witryny internetowe, blogi, strony tematyczne czy sklepy internetowe. Duży wysiłek i koszty włożone w pozycjonowanie, będą skutkowały większą liczbą wejść użytkowników z wyszukiwarki Google.

Pozycjonowanie ogólne, jak każda kampania SEO składa się z działań „on-site” (optymalizacja serwisu, czyli dostosowanie witryny do wymagań Google) i „off-site” (pozyskiwanie linków pozycjonujących).

Pierwszą grupą z nich są wymagania techniczne. Witryna jest dostosowywana pod względem poprawności kodu i usuwania błędów, uproszczeniu UX/UI, poprawie meta tagów i szybkości wczytywania. Na stronie tworzone jest linkowanie wewnętrzne między poszczególnymi podstronami serwisu, na frazy z nimi powiązane. Tworzona jest także wersja mobilna witryny.

Screaming Frog

Do zaawansowanej analizy strony wykorzystaj narzędzie Screaming Frog (źródło: screamingfrog.co.uk)

Drugą grupą działań są te związane z doborem fraz, pod jakimi ma być pozycjonowana strona. Wybrane frazy są umieszczane na witrynie w różnych miejscach. Przykładowo pojawią się one w menu, stopkach, podstronach czy tytułach i opisach podstron widocznych w wynikach organicznych Google. Same słowa kluczowe dodawane są też w tekstach SEO, które z kolei są regularnie zamieszczane na witrynie.

Trzecią grupą działań optymalizacyjnych są te związane z podnoszeniem wartości witryny. Google docenia strony przyjazne użytkownikom i posiadające wartość merytoryczną. Oznacza to, że na stronie umieszcza się różnego rodzaju content w postaci tekstów, zoptymalizowanych zdjęć czy filmów wideo (np. z serwisu YouTube). Są to tylko niektóre — najistotniejsze elementy optymalizacji witryny.

Content

Przykład czytelnego artykułu na blogu

Pozycjonowanie strony internetowej to też działania „off-site”. Są to wszelkie działania odbywające się poza stroną internetową. Mają one przynieść wzrost pozycji w rankingu wyszukiwarki Google. Do takich działań z pewnością w pierwszej kolejności zaliczyć można link building, czyli pozyskiwanie linków pozycjonujących do naszego serwisu. W efekcie na podstawie odpowiednio zbudowanego profilu linków algorytmy uznają nasz serwis za wartościowy, co przełoży się na wyższe wyniki w SERP-ach.

Linki pozycjonujące można zdobywać na forach internetowych (np. w postaci komentarzy nawiązujących do rodzaju naszej działalności) oraz w serwisach tematycznych (np. w formie artykułów sponsorowanych). Do działań „off-site” możemy zaliczyć także uwiarygadnianie witryny poprzez tworzenie wizytówek NAP w wizytówkach firm.

Link building

Do realizacji link buildingu wykorzystaj portale zgodne z tematyką Twojego serwisu (źródło: informed.com.pl)

Pozycjonowanie szerokie

Drugim typem pozycjonowania jest pozycjonowanie szerokie, czyli alternatywa dla ogólnego pozycjonowania i odwrotność dla pozycjonowania standardowego. Zaletą tego sposobu pozycjonowania jest możliwość budowy widoczności strony dla wielu fraz. Skupia się na promowaniu witryny dla kilkudziesięciu, kilkuset czy nawet dla kilku tysięcy fraz. Wykorzystuje się je w sytuacji, kiedy pozycjonowanie ogólne byłoby bardzo drogie, np. z powodu dużej konkurencji w wyszukiwarce.

Sporym plusem tej strategii jest pozyskiwanie klientów z intencją transakcyjną. Strategia ta dotyczy fraz z tzw. długim ogonem (z ang. long tail), które składają się z kilku wyrazów i określają chęć zakupu konkretnego produktu (np. smartfon z androidem do 1000 zł).

Benchmark

Artykuł z umieszczonymi w treści frazami typu long-tail (źródło: benchmark.pl)

Ten typ pozycjonowania jest najczęściej wykorzystywany w sklepach internetowych w celu sprzedaży produktów, które posiadają w swojej ofercie.

Pozycjonowanie lokalne

Kolejnym typem pozycjonowania jest pozycjonowanie lokalne, którego celem jest pozyskiwanie klientów z określonej lokalizacji. Ten typ pozycjonowania stosuje się szczególnie podczas promocji branż stacjonarnych (np. restauracje czy lokale usługowe usytuowane w konkretnym mieście). Warto wykorzystać tę strategię pozycjonowania, gdy chcemy trafić z naszą ofertą do odbiorcy, który mieszka w naszym regionie.

Proces pozycjonowania oparty jest o odpowiednią optymalizację witryny pod frazy lokalne (działania „off-site”). Na odpowiednią promocję w wyszukiwarce Google wpływają także informacje pochodzące z serwisów NAP (wizytówek firm).

Panorama Firm

Przykładowa wizytówka NAP (źródło: panoramafirm.pl)

Kolejnym działaniem, które wykonuje się w celu promocji lokalnej firmy, jest publikacja w treści fraz lokalnych (np. nazw usług wraz z określeniem obsługiwanego regionu). Frazy te powinny w dużym stopniu promować witrynę lokalnie w wyszukiwarce Google.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest uwiarygodnienie firmy i powiązanie jej z adresem. Odbywać się to będzie poprzez stworzenie i zweryfikowanie wizytówki w usłudze Google Moja Firma oraz powiązanie jej z lokalizacją na mapie Google.

Mapy Google

Mapa z lokalizacjami wyświetlana nad wynikami organicznymi (źródło: google.com)

Ostatnim i równie ważnym aspektem podczas pozycjonowania lokalnegolinki SEO z serwisów lokalnych, np. z witryn organizacji aktywnie działających w naszym regionie. Warto także wesprzeć się pozyskiwaniem linków z lokalnych forów internetowych (np. dotyczących wydarzeń czy klubów sportowych) oraz lokalnych serwisów ogłoszeniowych.

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe

Coraz bardziej popularnym typem strategii SEO jest pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe, czyli typowe dostosowanie witryny pod zapytania typu „long tail”. Ten rodzaj pozycjonowania wykorzystuje się w celu pozyskiwania użytkowników wykorzystujących urządzenia mobilne. Nagrana przez nich mowa (za pomocą mikrofonu z komputera lub smartfona) jest konwertowana na typowe zapytanie tekstowe, które następnie jest użyte do wyszukiwania.

Wyszukiwarka Google

Wyszukiwarka Google z przyciskiem mikrofonu

W celu uzyskania najlepszych efektów w mobilnych wynikach wyszukiwania Google nasza witryna powinna być zoptymalizowana pod frazy z tzw. długim ogonem (czyli pod pozycjonowanie szerokie) i dostosowana pod urządzenia mobilne (responsywna). Warto także pamiętać o zamieszczaniu w treści podstron i artykułów blogowych wielu szczegółowych informacji (np. w postaci tabel z danymi), które mogą stać się odpowiedzią na zadawane pytania w wyszukiwarce.

Wyszukiwania głosowe stanowią coraz większą ilość wyników wyszukiwań. Użytkownicy urządzeń mobilnych coraz częściej korzystają z tego rozwiązania (chociażby ze względu na wygodę z jego użycia), dlatego warto wykorzystać możliwości pozycjonowania z wykorzystaniem Google Voice Search i przystosować naszą stronę do tego trendu.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: