Obsługa Google Analytics – poradnik z podstaw

Obsługa Google Analytics – poradnik z podstaw

Google Analytics to usługa, która jest oferowan bezpłatnie i można z niej czerpać wiele ważnych statystyk dla naszej strony internetowej. Warto poznać ten mechanizm nieco lepiej, aby radzić sobie sprawnie z analizowaniem raportów, jakie będziemy otrzymywać.

Dla wielu osób pierwszy kontakt z Google Analytics jest trudny, bowiem przed oczami pojawia się nam jednocześnie bardzo wiele różnych danych, z którymi trudno sobie poradzić, a wszystkie elementy konfiguracyjne mogą się okazać dla nas kłopotliwe. W sieci można znaleźć wiele różnych poradników, które mają nam przybliżyć tematykę Google Analytics. Jedne z nich opisują możliwość konfiguracji, zaś inne dotyczą pracy z raportami. Odczytywanie raportów nie jest ciężkie, gdyż dzięki po zalogowaniu do Google Analytics otrzymamy czytelny zestaw raportów, które trzeba będzie umieć tylko interpretować.

Konfiguracja konta i instalacja kodu śledzącego

Musimy zacząć od samego początku, a więc od założenia konta do którego dodamy adresy naszych stron, których jesteśmy właścicielami. Każda strona będzie miała swój unikalny numer identyfikacyjny (ID) i dzięki temu numerowi system rozpozna każdą stronę, którą będzie śledził i gromadził o niej informacje. W systemie Google Analytics otrzymamy specjalny kod JavaScript, który trzeba będzie umieścić na każdej podstronie naszej witryny. Dodawanie kodu będzie specyficzne w zależności od tego, jak nasza strona została zbudowana. Możemy również wykorzystać różne rozwiązania na dodanie kodu śledzącego. Dla wielu systemów CMS przygotowywane są także specjalne pluginy, które pozwalają w łatwy sposób dodać kod śledzący do naszej strony. Gdy kod będzie już dodany, po pewnym okresie system zacznie zbieranie danych i rozpocznie ich wyświetlanie. Nasz kod śledzący w sposób automatyczny będzie zbierał wszelkie dane dotyczące odwiedzin naszej strony.

Najczęstsze błędy i problemy ze śledzeniem w Google Analytics

Zebraliśmy kilka najpopularniejszych problemów, które mogą wystąpić w trakcie śledzenia naszej strony internetowej. Ze względu na charakter skryptu, statystyki mogą nie zawsze zgadzać się ze stanem faktycznym. Google Analytics to narzędzie, które gromadzi bardzo dużo różnych danych na temat odwiedzin i sposobu korzystania z naszej strony. W zależności od tego, w jaki sposób użytkownicy odwiedzają naszą stronę są różne powody, które mogą sprawić, że dane nie zostaną zapisane w systemie Analytics. Najpopularniejszym problemem jest brak obsługi skryptów JavaScript w przeglądarkach użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę. Obsługa JavaScript jest wymagana do tego, aby można było zrealizować w pełni kod Google Analytics, który będzie śledził użytkowników. Najczęstszym powodem wyłączonej obsługi kodów JavaScript w przeglądarce internetowej jest bezpieczeństwo przed realizacją niebezpiecznych skryptów. Jednak sytuacja ta na szczęście nie zdarza się często, gdyż bez tej funkcji wiele stron internetowych mogłoby nie działać prawidłowo. W celu realizacji kodu Google Analytics trzeba również przechowywać pliki cookies na urządzeniu użytkownika. To małe pliki danych, które przechowuje się na komputerach użytkowników, zawierające informację o przeglądanych stronach internetowych i dacie ich odwiedzin. Oprócz tego musimy być świadomi, że istnieją programy, które będą blokować nasz kod śledzący, gdyż niektórzy użytkownicy mogą obawiać się o swoją prywatność. Oczywiście musimy także się upewnić, że kod śledzący jest zaimplementowany poprawnie, ponieważ błędnie zaimplementowany może zbierać błędne dane lub w ogóle ich dla nas nie pozyskiwać.

Podstawy Google Analytics – rodzaje raportów

Odbiorcy
Raporty o odbiorcach będą mówić nam o tym, kto odwiedził naszą witrynę. Będą również pokazywać informację o tym, co działo się na stronie po tym, gdy użytkownik się na niej pojawił. Dowiemy się również z jakiego urządzenia dana osoba wchodziła na stronę internetową, z jakiego miasta czy kraju pochodzi. Oczywiście nie zobaczymy tu nigdy żadnych konkretnych danych osobowych, jedynie raporty demograficzne. Algorytmy Google stają się coraz bardziej zaawansowane, dzięki czemu w systemie Google Analytics znajdziemy również informacje o zainteresowaniach naszych odbiorców, ich wieku i płci.

Pozyskiwanie
Raporty pozyskiwania dają nam możliwość oceny w jaki sposób ktoś dostał się na naszą stronę. W tym raporcie dowiemy się z jakiego kanału pojawiają się odwiedzający, czy będą to organiczne wyniki wyszukiwania, wejścia z reklam PPC, bezpośrednie wejścia na stronę, czy wejścia z portali społecznościowych lub z polecenia, tzn w sytuacji, gdy ktoś wchodzi na naszą stronę poprzez inną stronę, na której znajduje się nasz link.

Zachowanie
W tej sekcji będziemy mogli sprawdzić zachowania użytkowników na naszej stronie czyli które odwiedzili podstrony i ile spędzili na nich czasu. W przypadku dodatkowych konfiguracji raportu będziemy mogli się również dowiedzieć, czy użytkownik wyszukiwał coś na naszej stronie albo czy pobierał jakieś pliki.

Konwersje
To ostatnia cześć raportów, czyli okazja do tego, aby poinformować Google o tym, co będzie dla nas najistotniejsze. W tym wypadku będziemy mogli zdefiniować strony albo czynności wykonywane na naszej stronie (tzw. konwersje), które są dla nas najważniejsze (np. wypełnienie formularza wyceny lub pobranie pliku z naszej strony). Dzięki temu dowiemy się jak często i ile razy została dokonana konwersja, a więc ile razy spełnione zostały nasze oczekiwania, zwane celami.

Co powinno być przez nas śledzone w ramach Google Analytics

Najważniejsze jest to, aby już na samym pracy z narzędziem Google Analytics zastanowić się, co będziemy śledzić na naszej stronie i dlaczego dany wykonany cel przez użytkowników jest dla nas istotny. Nie ma sensu skupić swojej uwagi na szczegółach, które nie mają dla nas znaczenia. Warto skupić się na porównywaniu statystyk z różnego zakresu czasowego i znalezienie podstron z największym współczynnikiem odrzuceń. Współczynnik ten jest wskaźnikiem, który informuje nas o tym, które podstrony stanowią największy problem z zainteresowaniem się nimi przez użytkowników (np. zbyt krótka treść na stronie). Google Analytics wskaże nam również w jakich dniach i godzinach pojawiło się na naszej stronie najwięcej użytkowników, dzięki czemu będziemy w stanie przeanalizować, jaka była tego przyczyna (np. rozpoczęcie kampanii reklamowej kierującej do zakupu produktu w naszym sklepie). Warto sprawdzić również, jaka część użytkowników pojawiła się na naszej stronie używając urządzeń mobilnych, a jaka część z nich używała komputerów. Każdy raport, który pochodzi z Google Analytics to komplet ważnych dla nas informacji, dzięki którym będzie można wiele się dowiedzieć o własnej stronie. Jeśli nagle zauważymy duże spadki odwiedzin powinien być to dla nas sygnał, że dzieje się coś niekorzystnego i wtedy na taką sytuację trzeba będzie sprawnie zareagować.

Analiza raportów w systemie Google Analytics może być dla nas przyjemnym doświadczeniem, dzięki któremu będziemy mogli dowiedzieć się więcej na temat własnej strony internetowej i użytkowników, którzy z niej korzystają.

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: