Najczęstsze pytania naszych klientów o pozycjonowanie – lista odpowiedzi

Najczęstsze pytania naszych klientów o pozycjonowanie – lista odpowiedzi

Najczęstsze pytania naszych klientów o pozycjonowanie - lista odpowiedzi

Pozycjonowanie to absolutnie konieczna forma promocji, pozwalająca skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów. Wielu naszych klientów na szczęście dostrzega, jak ważne dla biznesu online jest dziś zwiększenie widoczności w wyszukiwarce Google. Wybierając nasze usługi związane z pozycjonowaniem, zyskują oni szansę na to, aby stać się realnymi liderami w swoich branżach i zmaksymalizować zyski. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że pozycjonowanie to dość zawiły proces i wiąże się z wieloma pojęciami, działaniami, narzędziami i zasadami, dlatego też najlepiej jeszcze przed podpisaniem umowy o SEO poznać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które są zadawane agencjom SEO, aby jeszcze lepiej zrozumieć, dlaczego ta forma marketingu internetowego gwarantuje tak wiele korzyści.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak szybko dostać się do TOP 10 w Google?
  • Co ma wpływ na efekty pozycjonowania?
  • Czy reklama w Google Ads i social media wspierają pozycjonowanie?

Czym są wyniki organiczne i czym się różnią od płatnej reklamy?

Pozycjonowanie to działania, których zadaniem jest zwiększenie widoczności strony internetowej lub sklepu online w wynikach wyszukiwarki. Najpopularniejszą obecnie wyszukiwarką jest Google, z której korzysta ok. 95% internautów. W Google, jak i w większości wyszukiwarek internetowych lista wyników układana jest nieprzypadkowo, gdyż na podstawie ściśle określony i ciągle udoskonalanych algorytmów.

Po wpisaniu do wyszukiwarki Google frazy kluczowej np. puzzle 2000 sztuk uzyskasz listę najlepiej dopasowanych witryn, które według robotów Google odpowiadają Twojemu zapytaniu.

Owe wyniki można podzielić na:

  • płatne wyniki, czyli reklamę
  • organiczne wyniki wyszukiwania.

Czym się one różnią? Pierwszy rodzaj, czyli reklama w wynikach wyszukiwania odznaczona jest pogrubionym napisem „Reklama”. Płatne wyniki można znaleźć na samym szczycie oraz na dole listy. Tego typu linki sponsorowane mogą znaleźć się w tym miejscu po stworzeniu kampanii Google Ads i wygraniu aukcji z konkurencją. Reklama działa zazwyczaj na zasadach CPC, czyli właściciel strony i twórca kampanii płaci za reklamę ustaloną kwotę za każdym razem, gdy użytkownik zdecyduje się kliknąć link i przejść na stronę. W środkowej części listy wyszukiwań znajdują się organiczne wyniki wyszukiwania, tzw. SERP, organic. To bezpłatne wyniki i aby Twoja witryna znalazła się, na jak najwyższych miejscach w Google, konieczne będzie zastosowanie praktyk związanych z pozycjonowaniem. Dlaczego mówi się, że organiczne wyniki są bezpłatne? Bo nie płacisz za każde kliknięcie linku po tym, jak użytkownik odwiedzi Twoją stronę www. O kolejności na liście wyszukiwania decyduje algorytm z ponad 200 czynnikami.

Największe znaczenie w układaniu kolejności ma:

  • użyteczność strony internetowej i trafność zapytania,
  • autorytet i wiarygodność witryny,
  • lokalizacja,
  • użyteczność strony www, np. dostosowanie do urządzeń mobilnych i prędkość ładowania się witryny.

Czy muszę być TOP 10 i co to w ogóle znaczy?

SEO, czyli właśnie pozycjonowanie w bezpłatnych wynikach organicznych wiąże się z ciągłym wyścigiem o to, aby link do Twojej strony www znalazł się, jak najwyżej na liście. Dlaczego to takie ważne? Według statystyk użytkownicy korzystający z Google i nie tylko zazwyczaj wybierają pierwsze 3-4 linki na liście i niemal w ogóle nie przechodzą na drugą stronę wyników wyszukiwania. Zatem nie tylko ważne jest to, aby regularnie piąć się w górę, ale konkretnie, by ucelować prosto w TOP 3, czyli na pierwszych trzech miejscach w Google, tuż po płatnych wynikach.

Jak szybko dostać się do TOP 10 w Google?

Pamiętaj, że pozycjonowanie stron to proces długofalowy, dlatego też wymaga regularnej pracy i cierpliwości. Jednak istnieje kilka sposobów, aby odrobinę szybciej znaleźć się w TOP 10. Jedną z metod jest wybieranie słów kluczowych o niewielkiej konkurencyjności, ale przy tym o stosunkowo dużej liczbie wyszukiwań. Ciekawą alternatywą jest również sięganie po frazy kluczowe z tzw. długiego ogona, które charakteryzują się mniejszą konkurencyjnością. Przykładowo fraza „jakie puzzle dla 12 latki” może doskonale pozycjonować się na blogu firmowym sklepu, sprzedającego zabawki, a w tym puzzle.

Czym jest DA (Direct Answer)?

Jeszcze na moment pozostańmy w temacie miejsc na liście wyszukiwań Google. Otóż od kwietnia 2016 roku w Polsce możemy zaobserwować pozycję 0, czyli tzw. direct answer. Co to jest? Google zdecydowało się wprowadzić snippet, polegający na zapożyczaniu fragmentów treści z różnych stron internetowych i wyświetlaniu ich na szczycie listy wyszukiwań. Witryna na pozycji 0 wyprzedza wszystkie inne strony i daje użytkownikowi błyskawiczną odpowiedź na jego zapytanie. Pomysł powstał przez to, że coraz więcej internautów korzysta z Google na urządzeniach mobilnych i chcą jak najszybciej zyskać odpowiedź na trapiące ich pytania. Co ciekawe Google wybiera stronę na pozycję 0 na innych zasadach niż standardowo i bardzo często można znaleźć tam witrynę z TOP 10, niekoniecznie z pierwszego miejsca na liście wyszukiwań. W zależności od konkurencyjności danego słowa kluczowego konieczne jest opracowanie odpowiedniej strategii SEO. Im większa konkurencja, tym niezbędna jest większa ilość pracy doświadczonych specjalistów SEO.

Co ma wpływ na efekty pozycjonowania?

Tworzysz budżet na SEO, wybierasz renomowaną agencję SEO i oczekujesz efektów, najlepiej od zaraz. Niestety musimy uprzedzić Cię, że pozycjonowanie wymaga czasu. Najpierw roboty Google potrzebują czasu na zindeksowanie Twojej strony internetowej, czyli na umieszczenie jej w swojej bazie na liście wyników. Dopiero później rozpoczyna się wyścig. W tym momencie dużą rolę odegra specjalista SEO, którego zadaniem będzie przede wszystkim zadbanie o optymalizację strony internetowej. Co to oznacza? W skrócie to dostosowanie witryny, jej kodu i treści do wymogów narzuconych przez wyszukiwarkę Google.

Optymalizacja SEO dotyczy:

  • dodania na podstrony tekstów, zawierających dopasowane słowa kluczowe,
  • skrócenia czasu ładowania się witryny,
  • dostosowania witryny do urządzeń mobilnych,
  • optymalizacji grafik na stronie,
  • dodania meta tagów – meta title i meta description,
  • optymalizacji kodu,
  • hierarchizacji nagłówków H1-H6,
  • zastosowania linkowania wewnętrznego.

Dzięki temu roboty Google lepiej zrozumieją, czego dotyczy Twoja strona i wyświetlą ją wyżej w wynikach wyszukiwania. Jednak nie tylko optymalizacja tekstów i techniczna mają znaczenie w procesie, jakim jest pozycjonowanie. Ważny jest także link building. Możesz rozumieć go jako budowanie autorytetu strony i zwiększanie jej wiarygodności. Celem każdego posiadacza strony internetowej jest zwiększanie zasięgu poprzez zdobywanie jak największej liczby linków przychodzących. Mowa tutaj o publikowaniu wartościowych treści na zewnętrznych i tematycznie powiązanych stronach internetowych, a następnie dodawaniu w nich linków, prowadzących do Twojej witryny. Kluczową rolę podczas pozycjonowania odgrywa także złożony algorytm Google. Nie dość, że nie jest on nawet w połowie znany, to jeszcze ulega zmianom – dochodzi do ok. 100 zmian w ciągu roku.

Czy reklama w Google Ads i social media wspierają pozycjonowanie?

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy działalność w social mediach i tam zdobywanie linków zewnętrznych oraz tworzenie kampanii w Google Ads przyspiesza pozycjonowanie. Odpowiedź brzmi – nie. Te działania nie wpływają na zdobywanie coraz to wyższych pozycji się w wynikach organicznych Google. Jednak w pewien sposób stanowią wsparcie dla SEO. Na przykład aktywność w social mediach pomaga budować społeczność i zwiększać świadomość na temat marki. Gdy dzielisz się swoimi artykułami blogowymi, zachęcasz do zapisania się do newslettera lub do przejrzenia oferty czy portfolio, to zwiększasz ruch na swojej stronie www. W ten sposób możesz też generować leady, co jest celem każdych działań promocyjnych. Google zwróci uwagę na to, że Twoja witryna jest chętnie odwiedzana, co zbuduje jej autorytet. Gdy zyskujesz do tego pozytywne recenzje na Facebooku, to w wizytówce Google Moja Firma możesz udostępnić informacje na ten temat, co zwiększy Twoją wiarygodność. Podobnie wygląda to z płatnymi reklamami, które również wpływają na wzrost ruchu i spotęgowanie widoczności w sieci, co stanowi doskonałe uzupełnienie dla działań SEO.

Czy inwestycja w pozycjonowanie jest jednorazowa? Kiedy mogę przestać płacić za SEO?

Płatne reklamy w Google Ads wiążą się z tym, że gdy przestaniesz płacić za reklamę, to link do Twojej witryny tak po prostu zniknie z wyszukiwarki. Z kolei, gdy przestaniesz inwestować w pozycjonowanie, to Twoja strona internetowa nie zniknie z listy wyszukiwań. Jednak będzie wiązało się to konsekwencjami. Głównie ze spadkiem pozycji, z utratą pozycji lidera w branży i zmniejszeniem zysków. Pamiętaj, że konkurencja nie śpi i gdy Ty przestajesz doskonalić swoją stronę i zdobywać nowe, wartościowe linki zewnętrzne – korzysta na tym Twoja konkurencja. Szczególnie szybko zaobserwujesz to w mocno konkurencyjnych branżach. Dlatego odpowiedź jest prosta – pozycjonowanie wymaga regularnych działań, a rezygnacja z dalszych działań, które dotąd przynosiły pozytywne efekty, może wiązać się z tym, że Twoja strona będzie stopniowo spadać na coraz niższe pozycje w Google.

Google Ads czy SEO – co bardziej mi się opłaca? Co pozwoli mi uzyskać szybsze efekty?

To trudne pytanie. Wiele zależy od takich kwestii, jak:

  • branża,
  • strategia działania,
  • czas, kiedy chcemy zobaczyć efekty,
  • budżet.

Jeśli oczekujesz szybkich efektów – postaw na płatne reklamy. Wtedy możesz dostać się na szczyt listy wyszukiwań nawet chwilę po stworzeniu kampanii. Jednak według szacunków uzyskanie zwrotu z inwestycji i rozpoczęcie zarabiania na kampaniach następuje po ok. 3 miesiącach pracy specjalistów. Na efekty pracy związane z pozycjonowaniem trzeba czekać znacznie dłużej. Mimo że bywają wyjątki, gdy konkurencyjność w danej branży jest niższa, to jednak zazwyczaj przedostanie się do TOP 10 wymaga ok. 12 miesięcy lub nawet jeszcze dłuższego czasu. Doskonałym kompromisem wydaje się być prowadzenie tych działań jednocześnie. Dzięki temu szybko zobaczysz efekty w postaci wzrostu ruchu na stronie i zwiększenia zasięgu. Przez ten czas możesz regularnie wspinać się w wynikach organicznych, a gdy już osiągniesz TOP 3, zaprzestać płatnych reklam.

Czy warto samodzielnie pozycjonować swoją stronę lub sklep internetowy?

Pozycjonowanie to nie tylko dodawanie treści i zdobywanie linków. Konieczne jest też ciągłe reagowanie na zmiany algorytmu i mierzenie efektów. Nie da się ukryć, że specjaliści mają przewagę w postaci doświadczenia i wiedzy. Zdają sobie sprawę z tego, jakie działania warto podjąć, aby nieco skrócić drogę do uzyskania pozytywnych efektów związanych z SEO. Zatem, czy osoba początkująca bez doświadczenia poradzi sobie z samodzielnym pozycjonowaniem swojej strony? Zasad SEO da się nauczyć i bez obaw możesz wdrażać wskazówki, którymi dzielą się specjaliści w swoich kursach. Jednak pytanie brzmi, czy poświęcisz odpowiednią ilość czasu nie tylko na naukę, ale też na regularne działania. Bez tego nie licz na efekty. Doświadczenie pokazuje, że rozsądniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy agencji SEO lub specjalisty, zamiast zajmować się pozycjonowaniem samodzielnie. W tym czasie lepiej skupić się na rozwoju swojej firmy czy na dokształcaniu się z zakresu swojej specjalizacji.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: