Jak trafić do odpowiedniej grupy docelowej za pomocą wyszukiwarki?

Jak trafić do odpowiedniej grupy docelowej za pomocą wyszukiwarki?

Istnieją trzy kategorie intencji: nawigacyjna, informacyjna i transakcyjna. Zaprezentujemy trzy przykłady, które umożliwiają zobrazowanie każdej kategorii.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jakie intencje mają użytkownicy wyszukiwarki i czego szukają?
  • W jaki sposób pisać, aby zostać znalezionym przez użytkowników wyszukiwarki?
  • Jak odpowiednio przygotować treść pod wyszukiwarkę?

Pierwszy przykład

Załóżmy, że twoim najlepszym słowem kluczowym jest fraza „jak pisać bloga?” Nietrudno zauważyć, że jest to zapytanie informacyjne, co w praktyce oznacza, że użytkownicy, którzy wpisują to hasło, mają intencję informacyjną.
W tej sytuacji przygotowany wpis musi zawierać i zapewniać użytkownikom odpowiednie informacje związane z szukaną frazą. Właśnie w tym momencie rozpoczyna się podstawowa optymalizacja:

  • Dopasowanie podstrony do intencji;
  • Napisanie treści, która w bezpośredni sposób odpowiada na zadane pytanie;
  • Zachęcamy do działania – pod tym względem nasza podstrona z pewnością kuleje – intencją użytkownika jest pozyskanie informacji o tym, „jak zacząć pisać bloga”, jednak Twoją intencją jest pozyskanie kontaktu mailowego do użytkownika i zamiana jego intencji w pytanie „jak stworzyć profesjonalny blog ze swoją własną domeną” – Twoja firma bez wątpienia wykona to zadanie idealnie. W praktyce oznacza to, że w sytuacji, gdy użytkownik wyszukuje Twoją stronę informacyjną i posiada przy tym intencję informacyjną, Twoim zadaniem jest umożliwić mu zamianę tej intencji na transakcyjną.

Drugi przykład

Załóżmy, że najmocniejszym słowem kluczowym jest nazwa Twojej marki, co świadczy o intencji nawigacyjnej. Użytkownik, który wpisuje tę frazę, może mieć wiele intencji – m.in. kontakt, sprawdzenie opinii w internecie, pozyskanie adresu biura lub telefonu itp. Intencje nawigacyjne pod względem pozycjonowania lub optymalizacji konwersji, nie mają szczególnego znaczenia. Warto jednak dołożyć starań, by zbudować atrakcyjną identyfikację własnej marki, aby nikt nie miał wątpliwości, że trafił pod wskazany adres. Pamiętaj, że zaniedbując kwestię identyfikacji marki, stwarzasz możliwości do działania konkurencji, a nie o to przecież chodzi, prawda? Podobnie rzecz wygląda w przypadku kampanii Google Ads – zwróć uwagę na jakość słów kluczowych i nie pozwól, aby kierowały użytkowników na strony konkurencji.

Trzeci przykład

Użytkownik poszukuje słuchawek firmy „Jays”, dlatego wpisuje frazę „sklep ze słuchawkami Jays” – jest to jego intencja. Zasadniczo użytkownik oczekuje pojawienia się listy sklepów internetowych lub lokalnych, w których przedmiotowe słuchawki kupi. Jeśli jesteś właścicielem marki „Jays”, Twoja strona internetowa powinna być pierwsza w wynikach wyszukiwania – przede wszystkim ze względu na to, że jesteś producentem marki. Jeśli klient zdecyduje się na zakup od producenta, powinieneś być na ten fakt odpowiednio przygotowany, a dokładniej przygotowana powinna być Twoja strona – jeśli nie będzie gotowa na konwersje, użytkownik trafi do innej firmy. Jak to zrobić? W zakresie intencji – staraj się tworzyć strony i treści w taki sposób, aby można je było optymalizować pod kątem zapytań, marketingu, jak również oczekiwań potencjalnych klientów. W tym celu warto skorzystać z możliwości, jaką jest testowanie słów kluczowych.

Chcesz wiedzieć, czym są intencje użytkowników w wyszukiwarce? Poniższy tekst pozwoli Ci zapoznać się z trzema kategoriami intencji: nawigacyjną, informacyjną i transakcyjną. Intencje użytkowników to jedno z rozwiązań, które umożliwia dotarcie do grupy docelowej, od kilku lat jest to także element dobrej strategii pozycjonowania. Jeśli rozeznasz się w słowach kluczowych, podejmowane wysiłki marketingowe z pewnością przyniosą pożądane cele. Niestety, znaczna część początkujących stron i sklepów online, których celem jest sprzedaż lub promowanie marki, nie uwzględnia badań nad słowami kluczowymi, odstawiając intencje użytkowników na drugi plan, czego efektem – jak nietrudno się domyślić – są gorsze wyniki, a nierzadko także strata pieniędzy. Pamiętaj, że właściwa interpretacja intencji użytkowników korzystnie wpływa na Twój content marketing, zapewniając lepsze współczynniki konwersji, kliknięć, sprzedaży, a także leadów.

Jaką funkcję spełniają intencje użytkowników w wyszukiwarce?

Ogólnie rzecz ujmując, intencje użytkowników opisują to, czego szuka konkretna osoba, nie mniej jednak wykraczają one w znaczny sposób poza sztywne ramy słów kluczowych.

Intencje użytkowników dzielą się na trzy podstawowe grupy:

  • Nawigacyjne – użytkownik zamierza dotrzeć do konkretnej strony internetowej za pomocą wyszukiwarki, aczkolwiek nie zna adresu URL;
  • Informacyjne – użytkownik poszukuje konkretnych informacji;
  • Transakcyjne – użytkownik zamierza dokonać zakupu lub wykonać inną czynność drogą online, związaną z konkretnym produktem lub usługą. Intencje transakcyjne, mimo niewielkiej ilości wyszukiwań, posiadają wysoki stopień konwersji, co jest szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych.

Cechą wspólną wszystkich użytkowników jest używanie wyszukiwarki w konkretnym celu oraz wpisywanie treści spełniającej konkretne oczekiwania (intencje).

W jaki sposób można sprawdzić, czy intencje użytkowników w wyszukiwarce są właściwe?

Najskuteczniejszym narzędziem, które umożliwia weryfikację intencji użytkowników, są słowa kluczowe w Google Analytics. Przykładowo, załóżmy, że Twoja najlepsza fraza to „Google Pixelbook” (transakcyjna), jednak prowadzi ona do podstrony informacyjnej, dotyczącej wyboru Chromebooka – w praktyce oznacza to, że użytkownicy nie dotarli do strony z właściwą intencją. W tej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak rozważyć zamianę content marketingu i copywritingu w taki sposób, aby fraza „Google Pixelbook” kierowała do właściwej strony, z możliwością dokonania transakcji handlowej.

Jeśli ilość odwiedzin jest dla Ciebie niezadowalająca, choć wpływają one pozytywnie na poprawę konwersji, problem stanowią prawdopodobnie same słowa kluczowe, które nie pasują do grupy docelowej. Problem można rozwiązać, korzystając z narzędzia, jakim jest badanie konkurencji i słów kluczowych, które nie pasują do określonej grupy docelowej. Reasumując, jeśli zajmujesz się sprzedażą, Twoje słowa kluczowe powinny mieć charakter transakcyjny, natomiast jeśli oferujesz informacje – musisz skupić się na intencjach nawigacyjnych i informacyjnych.

Jak zoptymalizować intencje użytkowników w wyszukiwarce?

Jeśli intencje użytkowników zostaną prawidłowo zrozumiane, Twój internetowy marketing z pewnością nabierze tempa – poprawie ulegną konwersje. Warto więc dokonać optymalizacji strony internetowej pod kątem intencji użytkowników, czyli stworzyć stronę docelową, na której znajdą się treści oczekiwane przez użytkowników oraz wyszukiwarki internetowe. Jak tego dokonać?

  • Zidentyfikuj pytanie, które skierują użytkowników do Twojej witryny – najważniejsze w tej kwestii jest zrozumienie słów kluczowych, prowadzących do Twojej strony. W tym przypadku warto skorzystać z Google Search Console, uwzględniając przejście do zakładek: ruch związany z wyszukiwaniem – analityka wyszukiwania. Zakładka wyświetli najpopularniejsze słowa, kierowane przez użytkowników do twojej witryny.
  • Odgadnij i postaraj się zrozumieć intencje przedstawionych zapytań.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: