
Projektując strony internetowe, wiele osób zastanawia się, czy prosta i przejrzysta strona internetowa może wyglądać w miarę dobrze oraz konwertować? Sprawdźmy, jak to wygląda w rzeczywistości.
Artykuł odpowiada na pytania:
- Czy zbudować prostą, czy zaawansowaną stronę internetową?
- W jaki sposób zbudować stronę, aby była przyjazna dla użytkowników?
- Jakie elementy powinny znaleźć się na stronie internetowej?
Każdy chce mieć jak najlepszą stronę internetową, która będzie ładna i jednocześnie użyteczna, a tym samym umożliwi osiągnięcie wcześniejszych założeń. Warto więc zastanowić się, dlaczego prosta i przejrzysta strona internetowa konwertuje lepiej i czy może być ona jednocześnie atrakcyjna dla użytkowników. Rzeczywistość dowodzi, że właściciele stron zmieniają praktycznie całą witrynę zgodnie z własnymi oczekiwaniami, wychodząc z założenia, że jest ona idealna. Niestety, czas weryfikuje to stwierdzenie, czego efektem jest zdziwienie, że strona nie przynosi żadnych korzyści.
Z reguły wygląda to tak:
- dodajemy wszystkie oferowane nas usługi, także te, które nie mają nic wspólnego z charakterystyką prowadzonej działalności;
- umieszczamy wiele kolorowych, dużych zdjęć, najczęściej pobieranych z internetu lub wykonanych telefonem komórkowym, co niestety wpływa na ich jakość oraz brak unikalności;
- nie znamy żadnych podstaw UI/UX, dlatego też wybieramy nieczytelne fonty i nie potrafimy uwypuklić najważniejszych cech naszego biznesu itd.
W rzeczywistości powinniśmy natomiast kierować się dwoma istotnymi kwestiami: prostotą i przejrzystością strony internetowej – to właśnie jest przysłowiowy klucz do sukcesu. Prosty design sprawdza się zawsze, bez względu, czy jest to strona www, szablon newslettera, czy też ulotki. Prosty i dobry projekt witryny to szansa na odpowiednią konwersję oraz widoczne zyski.
Spis treści:
Dlaczego prostota okazuje się najlepsza?
Przede wszystkim umożliwia określić użytkownikom, co naprawdę im oferujesz. Korzystając z internetu, z całą pewnością odwiedzasz wiele stron internetowych, spotykasz tysiące ofert i powodów, by skorzystać z konkretnej oferty – niestety, często nawet nie wiesz, co dana witryna oferuje. Zasada prostoty to gwarancja, że użytkownicy od razu będą wiedzieli, co sprzedajesz i dlaczego powinni kupować właśnie u Ciebie.
Zdecydowanie unikaj przeładowania strony informacjami – zbyt dużo wiadomości bezpośrednio po wejściu na stronę może przynieść efekty odwrotne do pożądanych, czyli zniechęcić klienta do skorzystania z oferty. Pamiętaj, że większość z nich nawet nie czyta tych marketingowych wywodów, skanując wzrokiem faktyczną ofertę. Warto więc pomyśleć o swojej witrynie jako potencjalny klient i zastanowić się, czy Ty chciałbyś kupić coś w sklepie online, skoro w innej witrynie znajdziesz to samo w krótszym czasie i przy lepszej przejrzystości? Właśnie prosta i przejrzysta strona to najlepsze rozwiązanie. Jeśli jednak Twoja witryna wymaga umieszczenia dłuższego tekstu, rozbij go na mniejsze części, które będą się wzajemnie dopełniać.
Przyspieszenie ładowania stron
Otwarcie strony internetowej na komputerze zasadniczo nie stanowi problemu, jednakże w przypadku urządzeń mobilnych jest już o wiele gorzej. Zaletą prostej, lekkiej strony jest to, że otwiera się szybko i bez problemu, z korzyścią dla klientów.
Liczy się każda sekunda
W sobie wszechobecnego internetu ważna jest każda sekunda, natomiast każda dodatkowa zwiększa tzw. współczynnik odrzuceń. W praktyce oznacza to, że przyspieszenie ładowania Twojej strony korzystnie wpłynie na ilość gości, którzy faktycznie skorzystali z zasobów witryny, nawet jeśli korzystają z urządzeń mobilnych.
Jak to zrobić?
Rozwiązanie nie wymaga wiele wysiłku – wystarczy usunąć niepotrzebne zdjęcia, wtyczki, dodatki, wskazana jest także optymalizacja grafik już istniejących. Dobrym kierunkiem okazuje się test w usłudze Google PageSpeed Insights, który wskaże elementy wymagające poprawek.
Mniej problemów, mniej błędów
Błędy i problemy na stronie internetowej mogą pojawić się zawsze i nijak nie można tego pominąć. Pamiętaj jednak, że przejrzysta i lekka strona będzie zawierała ich znacznie mniej ich znacznie mniej, zdecydowanie łatwiej będzie je także usunąć.
Prosty projekt umożliwia przede wszystkim:
- wychwycenie błędów językowych, gramatycznych itd.;
- znalezienie niedoskonałości designu na urządzeniach mobilnych;
- ogólne przyspieszenie ładowania;
- zachowanie bezpieczeństwa.
Pamiętaj, że każdy napotkany przez użytkownika błąd negatywnie wpływa na końcowy efekt konwersji. W praktyce oznacza to, że zagracona strona internetowa (zwłaszcza oparta o WordPressa) w przypadku najmniejszej aktualizacji może przestać działać poprawnie. Reasumując, prosta i przejrzysta strona internetowa jest równoznaczna z łatwą budową i prostym kodem źródłowym, problemu nie stwarza także aktualizacja oraz edytowanie witryny zarówno pod kątem tekstu, jak i zdjęć.
Większe zaufanie
Odwiedziłeś kiedyś mało znany sklep internetowy z niszowymi produktami lub usługami? Pamiętasz, co czułeś, dodając produkty do koszyka? Na początku zaatakowały Cię zapewne okienka z newsletterem, potem przez kilka minut szukałeś interesującego Cię produktu, w końcu zrezygnowałeś z zakupów, gdyż wersja mobilna na Twoim telefonie woła o pomstę do niebios. Okazało się jednak, że jest to produkt bardzo niszowy, niedostępny w innych sklepach – w związku z tym uruchamiasz laptopa, jednak dziwne odczucia związane z użyciem telefonu nie znikają.
Obawa o bezpieczeństwo danych osobowych
Jako właściciel sklepu internetowego, postaraj się zrozumieć klienta i postaw się na jego miejscu. Jeśli klient nie może zaufać sklepowi, co wtedy zrobi? Zazwyczaj opuszcza sklep i szuka kolejnego. Prosty design strony to sposób, by uniknąć tego typu problemów. Klient od początku odnajdzie się w witrynie, będzie wiedział, gdzie, w co kliknąć, a co ważniejsze, bez problemu zrobi to za pomocą telefonu, gdyż Twoją witrynę bez problemu można było „uresponsywnić”, a czas ładowania nie był odstraszający. Zaufanie do sklepu to także szansa, że klient skorzysta z oferty.
Zalety przejrzystej i prostej strony internetowej
Jeśli zamierzasz poprawić współczynniki konwersji, przeanalizuj własną stronę i odpowiedz sobie na pytanie, czy nie jest ona zbyt chaotyczna lub przytłaczająca dla potencjalnych gości. Jeśli odpowiedź będzie twierdząca, postaraj się zrobić wszystko, by była ona prosta i przejrzysta.
Pamiętaj, że „odchudzając” witrynę zmniejszysz czas ładowania, co okazuje się zbawienne w przypadku urządzeń mobilnych, nie będzie także problemu ze znalezieniem odpowiednich informacji. Ponadto lekkie strony internetowe ułatwiają przeglądanie treści, co jest szczególnie ważne w przypadku blogów. Pamiętaj, że lekkie, proste i przejrzyste strony to gwarancja efektywności oraz optymalnej ilości klientów, a o to przecież chodzi. Jeśli jednak okaże się, że Twoja strona internetowa nadal jest niezrozumiała dla użytkowników, ponadto masz problemy z uzyskaniem zadowalającego procentu konwersji, musisz podjąć działania zmierzające do zniwelowania tego problemu – źle działająca strona to mniejsza ilość klientów i mniejsze zarobki dla Ciebie.
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!