Jak usprawnić proces zakupowy w swoim sklepie internetowym?

Jak usprawnić proces zakupowy w swoim sklepie internetowym?

W każdym sklepie internetowym możemy wymienić wiele elementów, które mają ogromny wpływ na jego popularność wśród klientów. Cały szereg rzeczy może decydować o tym, czy klient zdecyduje się na robienie zakupów w konkretnym sklepie. Jednym z najważniejszych z nich jest oczywiście prostota obsługi sklepu i łatwość składania zamówień. Jeśli złożenie prostego zamówienia w naszym sklepie wiąże się z przechodzeniem przez skomplikowany proces, to nie możemy się dziwić, że klienci wybierają konkurencję.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak uprościć klientom korzystanie ze sklepu internetowego?
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak zachęcić klientów do ponownych zakupów w sklepie internetowym?

Uproszczenie tego procesu może spowodować wzrost sprzedaży sklepu nawet o kilka procent. Nie trzeba chyba mówić, że realnie potrafi się to przekładać na naprawdę wielkie zyski. Tym bardziej warto poświęcić temu jak najwięcej uwagi i upewnić się, że korzystanie z naszego sklepu jest dla klienta po prostu wygodne. Klienci zawsze chętnie wracają do takich sklepów, w których mogą bez problemów i bardzo szybko zrobić zakupy. Zwykle nie trzeba wcale wielkiego wysiłku do tego, aby znacznie usprawnić działanie sklepu, a jednocześnie takie zmiany zawsze przynoszą pozytywne efekty.

Podstawowe narzędzie zakupowe – koszyk

Koszyk to jeden z podstawowych elementów biorących udział w procesie zakupowym. Przed złożeniem zamówienia klient dodaje do niego kolejne produkty. Warto już na starcie zadbać o odpowiednie powiadomienia. Klient musi zostać powiadomiony o tym, że właśnie wkłada produkt do koszyka w sposób jasny i wyraźny. Trzeba również zdecydować, co wyświetli się na ekranie klienta po dodaniu produktu. Możemy przekierować go prosto do koszyka, gdzie znajdują się jego produkty. Możemy również zdecydować się na niewielkie powiadomienie o tym, że produkt został dodany, a klient może kontynuować zakupy. Z pozoru wydaje się, że opcja druga jest o wiele lepsza. W końcu zawsze stwarza to okazje do zrobienia kolejnych, jeszcze większych zakupów i dodania do koszyka kolejnych rzeczy. W rzeczywistości jednak pierwsza opcja w niektórych przypadkach może być znacznie lepsza. Warto ją stosować przede wszystkim w sklepach, w których z reguły kupuje się tylko jeden produkt na raz – na przykład droższy sprzęt AGD czy RTV. Mimo wszystko jednak druga opcja faktycznie daje nam więcej możliwości, jeśli chodzi o dalsze zachęcanie do zakupów. Po włożeniu produktu do koszyka klient może otrzymać na przykład propozycje innych produktów z danej kategorii. Bardzo istotnym elementem koszyka powinny być wyraźnie wskazane koszty wysyłki. Nie można trzymać takich informacji w ukryciu aż do końca składania zamówienia, bowiem całkowicie zniechęca to do zakupów. Chodzi o to, aby klient z góry wiedział, ile będzie wynosiła ostateczna cena produktu, razem z rzeczami takimi jak koszty wysyłki czy nawet podatki. Niektóre sklepy podają wcześniej ceny bez doliczonych podatków, przez co produkty początkowo wydają się o wiele tańsze. Niestety, pod koniec składania zamówienia klienta czeka wówczas ogromne rozczarowanie. Nie trzeba chyba mówić o tym, że coś takiego może całkowicie zniechęcić klienta do zakupów w takim sklepie.

Zakupy bez rejestracji

Chyba każdy z nas jako klient spotkał się ze sklepami, w których do zrobienia zakupów konieczne jest najpierw założenie konta. Być może w niektórych sytuacjach ma to sens, ale większość z nas zgodzi się z tym, że czasami jest to po prostu irytujące. Zakładanie konta samo z siebie jest czasochłonne i wymaga podawania różnych informacji kontaktowych. Można tego uniknąć i po prostu pozwolić na robienie zakupów niezarejestrowanym osobom. Rozwiązanie takie nie sprawia sprzedawcy większej różnicy, a dla klientów jest o wiele wygodniejsze.

Dokładnie informacje o statusie zamówienia

Każdy klient lubi wiedzieć, na jakim etapie znajduje się jego zamówienie. To oczywiste, że chcemy być poinformowani o tym, kiedy możemy spodziewać się naszej paczki i czy w ogóle została ona już wysłana. W tym przypadku chodzi również o konkretne instrukcje o tym, co jeszcze klient musi zrobić w sklepie, aby sfinalizować zamówienie. Zwykły pasek pokazujący, że znajduje się aktualnie na etapie wybrania produktu i musi jeszcze przejść przez podanie danych kontaktowych, płatność i potwierdzenie zamówienia daje dużo wygody i prezentuje się bardzo profesjonalnie.

Maksymalna prostota

Kupowanie w sklepie powinno być procesem możliwie najprostszym i najmniej skomplikowanym. Warto zatem dokładnie prześledzić ów proces w naszym sklepie od samego początku i sprawdzić, czy po drodze – od wybrania produktu do złożenia zamówienia – klient nie napotyka na zbyt wiele dodatkowych elementów, które w rzeczywistości nie są mu do niczego potrzebne. Dodatkowe reklamy czy próby zachęcenia go do zrobienia większych zakupów zwykle przynoszą dość mizerne skutki. Lepiej jest z nich zrezygnować i skupić się na wygodzie klienta.

Wysyłka – tanio i szybko

Kolejna kwestia, która jest dość oczywista i jednocześnie często zapominana przez sklepy internetowe. Istotnym elementem całego procesu zakupowego jest wysyłka. Przede wszystkim warto postarać się o to, aby była ona jak najtańsza. W tym momencie mamy do wyboru naprawdę wiele opcji z tym związanych. Firmy kurierskie zaciekle walczą o każdego klienta, oferując coraz niższe ceny. Jeśli jesteśmy zainteresowani stałą współpracą jako sklep, to na pewno będziemy mogli oczekiwać bardzo korzystnych warunków. To z kolei przekłada się na większą atrakcyjność tego, co jesteśmy w stanie zaoferować klientowi. Kolejna rzecz to sprawna wysyłka. Oczywiście, nie zawsze mamy wpływ na to, jak szybko paczka z zakupami dotrze do naszego klienta. Po drodze istnieje jeszcze wiele kwestii, w których może zawinić firma kurierska. Warto jednak, aby klient został powiadomiony o tym, że nadaliśmy paczkę i od tego momentu wszystko znajduje się właśnie w rękach dostawcy.

Optymalizacja strony

Aby proces zakupowy przebiegał szybko i sprawnie, musimy zadbać również o naszą stronę internetową od strony technicznej. Przede wszystkim powinna ona działać bezproblemowo – do tego może być potrzebna jej optymalizacja oraz pewne poprawki. Jeśli pojawia się taka potrzeba, to powinniśmy zainwestować w lepszy hosting. Nie możemy tu zapominać również o klientach korzystających z urządzeń mobilnych. Strona musi być w pełni dostosowana do charakterystyki takich narzędzi. Samo zmniejszenie rozmiaru tekstu i obrazów nie wystarczy. Musimy mieć pewność co do tego, że strona działa na urządzeniach mobilnych w pełni sprawnie i posiada osobny, dopasowany do nich interface.

Podsumowanie

Aby klient chciał u nas robić zakupy i wracać do nas po więcej produktów, musimy postarać się, aby było to dla niego po prostu przyjemne i łatwe. Jest to jedna z najważniejszych kwestii decydujących o tym, z jakiej oferty sklepu korzystamy. Jakiekolwiek utrudnienia i nachalne proszenie o dodatkowe dane kontaktowe czy skomplikowany proces zakładania konta zawsze sprawiają, że klient bardzo szybko zniechęca się do zakupów. Najlepiej jest podejść do tego od strony klienta. Warto wczuć się w jego perspektywę i przemyśleć to, czy robienie zakupów w naszym sklepie nie jest zbyt skomplikowane i nie zajmuje zbyt wiele czasu.

Jak usprawnić proces zakupowy w swoim sklepie internetowym?
5 (100%) 2 votes

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: