Tajniki zwiększenia sprzedaży: określanie grupy odbiorców

Tajniki zwiększenia sprzedaży: określanie grupy odbiorców

Właściciele sklepów internetowych często zastanawiają się jak pozyskać nowych klientów. Niestety, niektórzy z nich podchodzą do tego z bardzo złej strony. Kluczem do zwiększenia sprzedaży jest odnalezienie konkretnej grupy osób, która zainteresuje się naszą ofertą i celowaniem właśnie w nią. Jest to podstawa do zbudowania solidnego sklepu oraz niekiedy pierwszy krok udanego marketingu. Jak więc określić taką grupę?

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak określić kim jest nasz klient?
  • Do jakiej grupy docelowej należy nasz klient?
  • Dlaczego warto określić grupę odbiorców naszej firmy?

Tak naprawdę, by zbadać naszą grupę odbiorców, potrzebne nam są do tego jego podstawowe dane. Często o wyborze produktów decyduje wiek czy płeć. W dobie dzisiejszego internetu, pozyskanie takich informacji nie jest trudne. Z łatwością dowiemy się, kto ma jakie preferencje i czego oczekuje od konkretnych sprzedawców. Niektóre początkujące firmy, nie zdają sobie sprawy, jak ważne jest określenie grupy docelowej. Jest to duży błąd, gdyż analiza tej kwestii pomaga nam w stworzeniu idealnej oferty, której sprzedaż będzie stała lub rosnąca. Jak to zrobić?

Co to jest grupa docelowa?

Grupa odbiorców to nic innego jak osoby, które na pewno zainteresują się Twoimi produktami lub korzystały już z usług, które oferuje Twoja firma. To właśnie do nich kierujemy nasze reklamy. Slogany marketingowe tworzone są specjalnie z myślą o nich, aby skutecznie zachęcić ich do zakupów w naszym sklepie. Co weźmiemy pod uwagę, tworząc grupę docelową? Będzie to nie tylko wiek, ale również płeć, miejsce zamieszkania, preferencje, upodobania czy zarobki.

Jeżeli jesteśmy trenerem personalnym, będziemy celować w takie osoby jak:

  • osoby początkujące, które dotychczas nie miały do czynienia z aktywnością fizyczną na siłowni i oczekują opieki pod tym względem;
  • osoby zaawansowane, które chcą zmienić swój trening, nastawiając się na inne efekty;
  • osoby przygotowujące się do zawodów;
  • osoby, które z powodu różnych kontuzji, nie mogą wykonywać niektórych ćwiczeń;
  • osoby otyłe, które chcą zrzucić kilka kilogramów;
  • osoby, które chcą nabrać masy mięśniowej.

Dla każdej branży należy określić własną grupę i kierować wszelkie reklamy dokładnie pod te preferencje. W swojej ofercie warto również zwrócić się do nich bezpośrednio.

Po co określamy grupę docelową?

Grupa docelowa to często najlepszy klucz do zwiększenia naszej sprzedaży. Dlaczego? Znając naszych potencjalnych klientów, dokładnie wiemy, czego od nas oczekują i jak dopasować do nich ofertę. Nie wystawiamy produktów, które mogłyby się im nie spodobać i słabo sprzedawać. Pozwala to na uniknięcie strat a zwiększenie zysków. Oprócz tego wiemy również, w jaki sposób korzystają z naszych artykułów. Przez to możemy stale dodawać im wartości, tworząc nowe aktualizacje lub wypuszczając nowe, udoskonalone modele.

Znając potencjalnych klientów, szybko przejdziemy również do ich preferencji. Nie jest to trudne, w internecie nic się nie ukryje. Dlatego łatwo dowiedzieć się, czego wyszukują, co lubią, czego oczekują, a co za tym idzie spełniać ich oczekiwania.

Ostatnim aspektem jest to, co skłania ich do zakupu produktu. Jeżeli jest to grupa osób o dużych dochodach, na pewno będzie to dobra jakość oraz wygląd. Inne grupy mogą kierować się niską ceną, czy konkretnymi parametrami. Trafianie do określonej grupy odbiorców będzie przynosiło większe dochody niż koncentrowanie się na ogóle konsumentów, ponieważ lepiej skupimy się na tych, którzy przynoszą nam zyski. Pozwoli nam to na to, by w jak najlepszym stopniu zaspokajać ich potrzeby i oczekiwania. W przypadku gdy próbujemy dogodzić klientom o różnych preferencjach, możemy nie być w pełni wydajni, co przyniesie niewielką sprzedaż.

Jak określić grupę docelową?

Po pierwsze, wyobraź sobie, że jesteś swoim klientem. Pomyśl, co osoby, które mogłyby skorzystać z Twoich usług, od Ciebie oczekują. Kto będzie u Ciebie kupował i na co będzie zwracał przez to uwagę. Czy osoba o średnich dochodach będzie w stanie pozwolić sobie na drogie torebki? Czy wybredne klientki będą zadowolone z małej oferty kolorystycznej wybranego modelu sukienki?

Po drugie, przeanalizuj swoich dotychczasowych klientów. Osoby, które już dokonywały u Ciebie zakupów, mogą mieć ze sobą dużo wspólnych cech. Wypisz te, które najczęściej się powtarzają. To właśnie Ci klienci mogą dostarczyć cennych informacji oraz danych, które z pewnością pomogą Ci przy tworzeniu grupy docelowej. Zwracaj uwagę na ich problemy i sugestie. Skup się na tym, co wychodzi Ci dobrze i z czego klienci są najbardziej zadowoleni.

Po trzecie, zadawaj pytania. Klient, widząc, że chcesz z nim rozmawiać, poczuje się doceniony i zauważy, że zależy Ci na nim. Tym samym, Ty dostaniesz cenne dane oraz informacje, które z pewnością Ci pomogą. Zapytaj, co podoba im się w sklepie, a co by zmienili. Takie sugestie od samych klientów, są niezwykle istotne i zwykle pomagają w skutecznym zwiększeniu sprzedaży.

Po czwarte monitoruj poczynania firm o podobnej działalności. Oni również pomogą Ci określić swoich klientów. Zobacz, do kogo oni celują, jak wygląda ich oferta, co proponują swoim odbiorcom. Nie wzoruj się na nich w pełni, jednak zainspiruj się i porównaj zdobyte tam dane z dotychczasowymi analizami.

Określenie grupy odbiorców

Po odbyciu wszystkich kroków i dokładnym przeanalizowaniu naszej grupy docelowej pozostaje już tylko kilka kwestii, zanim skończysz cały proces. Zastanówmy się teraz nad cenami naszych produktów. Porównajmy je z grupą docelową i zobaczmy, czy ceny nie są dla nich zbyt wysokie. Po drugie, sprawdźmy, czy grupa nie jest za mała na tworzenie kolejnej firmy o takiej działalności. Jeżeli podaż przewyższy popyt, cała nasza działalność może nie nieść za sobą żadnych korzyści finansowych.

Pomyślmy również, czy nasza konkurencja jest duża. Czy istnieją już doświadczone firmy, czy jest to całkiem nowy pomysł, który może okazać się nieudanym eksperymentem? Ostatnie pytanie zastanawia się nad tym, czy klienci będą w ogóle chcieli u nas kupować. Czy w jakiś sposób wyróżniamy się z tłumu? To podstawowe pytania, których odpowiedzi mogą przynieść nam informacje czy prowadzenie naszej działalności ma sens, czy nie jest to w żadnym stopniu opłacalne.

Przemyślmy dobrze, czy klienci będą zainteresowani naszym produktem i czy konkurencja nie jest zbyt duża dla małej grupy docelowej. Bez określenia grupy odbiorców i odpowiedzenia na powyższe pytania, nasza działalność może być skazana na porażkę. Często okazuje się, że mimo dobrej oferty, klienci nie są zainteresowani, gdyż wiele firm istnieje na rynku dłużej i konsumenci mają już do nich większe zaufanie. Dlatego oprócz klientów przeanalizujmy również naszą konkurencję oraz ich ofertę. Jeżeli jednak nasza grupa odbiorców jest zgodna z naszą ofertą oraz ich wymagania są możliwe do spełnienia, możemy śmiało wziąć się do pracy. Mając ich dane oraz preferencje nie będziemy mieli problemu z idealnym dopasowaniem do nich produktów, oraz usług. Z pewnością będą zadowoleni.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: