Psychologiczne sztuczki zwiększające sprzedaż w sklepie internetowym

Psychologiczne sztuczki zwiększające sprzedaż w sklepie internetowym

Obecnie przekonanie do swojej oferty w sklepie internetowym naprawdę jest bardzo trudne, wynika to przede wszystkim z ilości konkurencji. Dzisiaj znaczną część produktów bez trudu kupimy już w jednym sklepie. Pojawia się więc pytanie: dlaczego ktoś ma wybrać akurat Twój sklep internetowy?

Artykuł odpowiada na pytania:

  • W jaki sposób przyciągnąć uwagę klienta?
  • Jaka forma promocji może zainteresować klienta?
  • Jakie czynniki wpływają na lepszą sprzedaż w sklepie internetowym?

Oczywiście stoi za tym szereg elementów, których nie da się od razu wymienić. Skoncentrujmy się na wprowadzeniu psychologicznych sztuczek, które pozwolą na zwiększenie sprzedaży i wpłyną istotnie na zachowanie internautów na naszej stronie. Sprawdźmy, w jaki sposób możesz nakierować internautów na określone decyzje zakupowe, a tym samym pozyskać nowych klientów. Wystarczy zastosować kilka prostych zagrywek psychologicznych.

Mniej elementów rozpraszających i opcji do wyboru

Często naturalnym wydaje się, że sprzedawca, który chce coś sprzedać, przekazuje możliwie jak najwięcej informacji i daje wiele opcji do wyboru. Wydaje się nam, że oferując więcej, jesteśmy postrzegani przez potencjalnego klienta jako bardziej atrakcyjni i lepsi od konkurencji. Czy jednak aby na pewno tak to działa? Zakupy w sieci robimy po to, aby zaoszczędzić na czasie. Zależy nam na tym, aby naprawdę szybko wybrać produkt, zapłacić i czekać na przesyłkę.

Aby tak było, trzeba zapewnić naszym klientom:

  • szybki i wygodny do wypełnienia formularz składania zamówienia;
  • stosunkowo niewiele informacji i regulaminów, które trzeba przeczytać i zaakceptować;
  • niewiele wariantów do wyboru.

Zalando

Przykład czytelnie zaprojektowanej karty produktu (źródło: zalando.pl)

Tymczasem wiele sklepów internetowych wygląda zupełnie inaczej. Panuje w nich prawdziwy przepych. Właścicielowi wydaje się, że im więcej produktów klient będzie miał do wyboru, tym lepiej. Tymczasem okazuje się, że im większy wybór, tym trudniej nam go dokonać.

Dlaczego tak się dzieje:

  • nasze wymagania rosną;
  • dużo trudniej określić, jakie są nasze potrzeby i oczekiwania;
  • nie umiemy dopasować idealnego produktu dla siebie;
  • rodzą się obawy co do tego, że dokonany wybór okaże błędny lub nietrafny.

Skutek? W wielu wypadkach klienci zupełnie niczego nie kupią. Zbyt duży wybór sprawia, że czujemy się przytłoczeni. Rodzi się również coraz więcej pytań, na które trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi.

Tajemnicza liczba „99”

Kolejne psychologiczne sztuczki dotyczą liczby „99”, która powinna pojawiać się w cenach. Chodzi o ceny takie jak „2,99”, „199,99”, „3,99” itp. Takie ceny dostrzeżemy praktycznie w każdym sklepie. Nie zaokrągla się ich po to, aby wydawały się nam niższe. Większość z nas zapamiętuje te cyfry, które znajdują się po lewej stronie. Jest to znana i skuteczna zagrywka psychologiczna.

X-KOM

Przykład wykorzystania psychologicznej sztuczki z liczbą „99” (źródło: x-kom.pl)

Kontekst ceny

Kolejna sztuczka sprowadza się do budowania kontrastu między produktami. Przykład: Wchodzisz do sklepu meblowego i dostrzegasz piękny stół do jadalni kosztujący 1000 zł. Nie wiesz, czy to korzystna cena i nie wiesz, ile takie stoły kosztują w innych sklepach. W związku z tym ocenienie czy oferta jest korzystna, jest naprawdę bardzo trudne. Jakiś czas później wchodzisz do innego sklepu i widzisz stół do jadalni, który znowu kosztuje 1000 zł. Obok niego stoi jednak inny, który kosztuje 10 000 zł. Błyskawicznie porównujesz ceny i okazuje się, że ten pierwszy jest tak naprawdę bardzo tani. Skoro jeden z nich kosztuje mniej, to cena jest wyjątkowo korzystna. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że jest to cena promocyjna.

Nasz przykład świetnie obrazuje, jak buduje się kontekst ceny. Wystarczy zaprezentować produkty premium, czyli te, które kosztują znacznie więcej, aby w głowach klientów zakiełkowała myśl, że pozostałe produkty kosztują dużo mniej. Oczywiście odbija się to na wysokości sprzedaży. Metoda ta bardzo dobrze się sprawdza, jeśli chodzi o cenniki prezentowane na stronie. Jeśli ostatnia opcja będzie droższa, pozostałe będą wydawały się niezwykle atrakcyjne cenowo.

Pokaż, że inni również kupują

Świetnym bodźcem do zakupów jest pokazanie powiadomień, że ktoś właśnie coś kupił. Jak to działa? Jeśli ktoś coś kupił, to wydaje się nam, że dokonał dobrej decyzji, a tym samym, że warto również dokonać zakupu. Sprawdza się to również w przypadku obleganych restauracji, w których jesteśmy przekonani, że skoro inni w nich przebywają, to muszą być naprawdę dobre.

MentalWay

Przykład informacji o dokonanym zakupie przez innego klienta (źródło: sklep.mentalway.pl)

Pokaż oferty, które wygasły

Tym, co również może wpływać na nasze decyzje o zakupach, jest przepuszczenie okazji. Przykład? Świetnie działający serwis „Booking”. Przeglądając oferty, co jakiś czas zobaczymy, że jakaś właśnie wygasła, a tym samym straciliśmy świetną okazję. Jak to działa? Jeśli zobaczymy taką informację, znacznie szybciej wybierzemy ofertę bądź produkt, obawiając się, że one również mogą wygasnąć. Informacje o wygasłych okazjach wywołują swojego rodzaju niepokój. Działa on jednak mobilizująco, skutecznie zachęcając do sprzedaży.

Odpowiednio wyeksponuj promocję

Psychologiczne sztuczki, których zadaniem jest zwiększenie sprzedaży, nie mogą pomijać najstarszej strategii marketingowej, którą jest oczywiście promocja. Z pewnością każdy z nas zna dobrze ten mechanizm. Co więcej, niektórzy świetnie zdają sobie sprawę z tego, że promocja w wielu wypadkach okazuje się zwykłą sprzedażą. Wystarczy jednak odpowiednio posługiwać się informacją o wysokości promocji, aby skutecznie wykorzystać tę strategię.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: