Najważniejsze elementy na stronach internetowych

Najważniejsze elementy na stronach internetowych

Zakłada się, że przydatne elementy na stronach internetowych mają konkretne położenie lub spełniają określone funkcje. Inaczej mówiąc, użytkownicy przyzwyczaili się do pewnych konwencjonalnych rozwiązań. Można co prawda spotkać witryny, które całkowicie wyłamują się z przyjętych standardów, prezentują nietypowe rozwiązania i wyróżniają się z tłumu. Z tego też powodu łatwiej je zapamiętać. Jakie elementy okazują się przydatne na stronach internetowych?

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak odpowiednio przygotować stronę internetową?
  • Jakie elementy powinny się znaleźć na stronie internetowej?
  • Jak zachęcić użytkownika do pozostania na stronie internetowej?

Logo w odpowiednim miejscu

Najlepiej umieścić je w górnym, lewym rogu ekranu – większość użytkowników przyzwyczaiła się, że właśnie tam się znajduje logo firmy. Wbrew pozorom, zamieszczanie logo w miejscach nietypowych nie przynosi pożądanych efektów i nie zawsze jest dobrze odbierane przez użytkowników. Pamiętaj także o tym, że aktualna konwencja nakazuje nakładanie na logo odnośnika, który prowadzi do strony głównej – pozwala to zrezygnować z linka w menu, co pozwala uzyskać przydatną wolną przestrzeń lub miejsce na zamieszczenie dodatkowej pozycji.

Prosty design

Kilka lat wstecz flat design wyznaczył trendy, które są skrzętnie wykorzystywane na stronach internetowych.

Należą do nich:

  • proste barwy, brak zaawansowanych cieni;
  • duże odstępy między elementami;
  • ograniczona paleta kolorów;
  • proste kształty;
  • przywiązywanie istotnej wagi do typografii;
  • minimalistyczne podejście.

Celem powyższych wytycznych jest przede wszystkim chęć skupienia uwagi użytkowników na najistotniejszych kwestiach, które dotyczą stron internetowych. Jak wiadomo, użytkownicy korzystają z internetu w określonym celu – szukają przepisu, produktu do kupienia, odpowiedzi na pytanie itp. Zadaniem przydatnych elementów na stronach internetowych jest ułatwienie odnajdywania poszukiwanych rozwiązań – wszelkie bajery są najzwyczajniej w świecie zbędne. W praktyce oznacza to, że firmowe strony internetowe powinny być proste i czytelne, a nie wyglądać niczym świąteczna choinka.

Nawigacja u góry strony

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego przyjęło się projektowanie głównej nawigacji w poziomie?

Oto powody:

  • menu w górnej części strony umożliwia wykorzystanie znajdującej się pod nim przestrzeni tylko i wyłącznie dla treści;
  • nawigacja tego typu znajduje się nad tzw. punktem zgięcia, czyli jest widoczna w chwili, gdy użytkownik wejdzie na stronę internetową;
  • takie menu jest zdecydowanie łatwiejsze do odnalezienia.

Jest to oczywiście kolejny element, do którego jesteśmy przyzwyczajeni, czy jednak jest to wyłącznie jedyne słuszne podejście? Absolutnie nie! Dobrym pomysłem jest także nawigacja w postaci listy, gdzie każda kolejna pozycja znajduje się niżej, choć nie dotyczy ona zwykle menu głównego, ale np. listy kategorii w sklepie internetowym.

Responsywność

Każda lista skupiająca przydatne elementy na stronach internetowych, obowiązkowo uwzględnia responsywność. Niestety, wiele stron internetowych nie posiada zaimplementowanej funkcji dostosowywania swojego wyglądu do urządzeń mobilnych – jest to najzwyklejsze zaniedbanie ze strony właścicieli, którzy kierują się głównie swoimi potrzebami, nie zaś potrzebami użytkowników.

Widoczny przycisk CTA

Wśród przydatnych elementów na stronach internetowych znajdują się z całą pewnością skuteczne przyciski call to action, których zadaniem jest kierowanie użytkowników do określonego celu – najczęściej podstrony czy też formularza. Przedmiotowe przyciski najlepiej zamieszczać jak najbliżej górnej części strony, nad tzw. punktem zgięcia, czyli w pierwszym możliwym widoku, który widzi użytkownik po wejściu na stronę. Jeśli Twoja witryna ma określony cel, rozważ zastosowanie przycisków CTA, zwróć jednak uwagę na to, aby nie odznaczały się zbyt kontrastującymi kolorami, miały właściwą wielkość, a także przykuwały uwagę tekstami na przyciskach.

Unikalne propozycje sprzedaży

Zapewne wielu z was zna pojęcie UPS, czyli unikalnej propozycji sprzedaży. Jest to istotna wartość, która wyróżnia Twoją stronę, firmę lub usługę, dając tym samym przewagę nad konkurencją. Ważne jest, aby była atrakcyjna i niebanalna pod względem estetycznym. Zastosowanie UPS pozwala wyróżnić stronę spośród wielu podobnych.

Breadcrumbs, czyli tzw. okruszki

Jeśli jesteś właścicielem strony internetowej z rozbudowaną hierarchią podstron, w których występuje znaczna ilość zależności (np. kategorie – podkategorie – produkty itd.), koniecznie musisz uwzględnić okruszki, które wskazują na zależność poszczególnych podstron względem siebie, wskazując jednocześnie miejsce, w którym aktualnie znajduje się użytkownik.

Ikony mediów społecznościowych w odpowiednich miejscach

Umieszczanie ikon mediów społecznościowych w górnej części strony jest błędem – użytkownik w pierwszej kolejności chce zapoznać się z witryną, nie zaś przechodzić do serwisów zewnętrznych. Wspomniane ikony najlepiej umieścić w stopce strony, czyli w części dolnej, gdzie nikomu nie przeszkadzają i ujawniają się dopiero po zapoznaniu z treścią witryny. Nie należy ich także umieszczać na podstronach o określonym celu, np. w miejscach, gdzie użytkownicy mają zapisywać się do newslettera, dokonać zakupu, pobrać e-booka itp.

Warianty cenowe w tabelkach

Przydatnym elementem na stronach internetowych są tabelki prezentujące dostępne opcje np. usług czy też pakietów, które w syntetyczny sposób umożliwiają zaprezentowanie użytkownikom oferty danej witryny.

Wskaźniki postępu

Kolejnym przydatnym elementem na stronach internetowych są wskaźniki postępu, które mogą mieć różną formę. Najpopularniejszym typem wskaźnika jest ukazanie, w którym momencie procesu zakupowego znajduje się w danym momencie użytkownik – niezastąpiony przede wszystkim na stronach e-commerce

Strony błędu 404

Nikt nie jest nieomylny, a błądzenie jest rzeczą ludzką. Podczas dodawania nowego linku, każdy może popełnić literówkę, zwykle nieświadomie, czego efektem jest wystąpienie błędu 404. Błędy 404 powstają także w momencie usunięcia wcześniej dostępnych podstron, do których nadal prowadzą odnośniki. W momencie wystąpienia błędu pojawia się stosowny komunikat. Zadbaj, aby Twoja strona posiadała odpowiedni widok błędu 404, takie rozwiązanie – wbrew pozorom – może przynieść wiele korzyści.

Jak zapewne zauważyłeś, istnieją zwyczaje i konwencje, do których są przyzwyczajeni użytkownicy. Są sytuacje, gdy warto wyróżnić się z tłumu i pokazać coś innowacyjnego, ale należy zachować zdrowy umiar, mając na uwadze przede wszystkim potrzeby użytkowników.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: