Jak zadbać o pozytywny wizerunek firmy lub produktu w internecie?

Jak zadbać o pozytywny wizerunek firmy lub produktu w internecie?

Reklamowanie się w internecie w dużym stopniu różni się od działań marketingowych w „rzeczywistym” świecie. W sieci trzeba przede wszystkim budować mocną markę, bowiem wszystkie opinie na temat jakości danych usług czy produktów rozchodzą się tu błyskawicznie. Klienci przed skorzystaniem z konkretnej oferty bardzo często szukają w sieci właśnie opinii na jej temat i na ich podstawie podejmują decyzje.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak zadbać o odpowiedni wizerunek firmy dbając o pozytywne opinie wśród klientów?
  • Jak zachęcić klienta do wyrażenia opinii na temat naszej firmy?
  • Jak umożliwić klientom dodawanie opinii na temat naszych produktów lub usług?

W skutecznej reklamie internetowej istotną kwestią jest uświadomienie sobie, jak wielką rolę odgrywają tu opinie. Niektórzy klienci przy wybieraniu dla siebie oferty kierują się wyłącznie nimi, nie zwracając tak wielkiej uwagi na cenę czy specyfikację techniczną danego produktu. Szczególnie często przekonują się o tym osoby prowadzące sklepy internetowe. Pomimo atrakcyjnej oferty i dogodnych cen na samym początku bardzo ciężko jest zdobyć klientów – właśnie z powodu braku opinii na swój temat.

Z czego wynika brak opinii?

Brak opinii na temat danej oferty nie oznacza oczywiście, że sklep oferuje złe produkty po zbyt wysokich cenach. Jednym z głównych tego powodów jest po prostu fakt, że napisanie dłuższej opinii zajmuje po prostu nieco czasu, przez co mało który klient jest do tego chętny. Przedsiębiorca powinien zatem znaleźć sposób, aby zachęcić ich do takich aktywności.

Oczywiście, niekiedy może się to obrócić na naszą niekorzyść. W końcu klienci, jeśli tylko będą mieli ku temu powody, mogą zostawiać także negatywne opinie. Te z kolei mogą bardzo źle wpływać na popularność oraz zyski każdego sklepu internetowego. Jak pokazują badania, klienci zostawiają swoje opinie głównie w „skrajnych” przypadkach, czyli albo wtedy, kiedy zakupiony produkt był naprawdę dobry, albo gdy był okropny. Z drugiej strony, pewna część opinii pochodzi od mniej zdecydowanych osób, które nie potrafią do końca określić tego, czy były zadowolone z zakupu.

Zdobywanie pozytywnych opinii

Wielu przedsiębiorców popełnia spory błąd, uważając, że wystarczy zwyczajnie prowadzić sklep, a pozytywne opinie prędzej czy później same zaczną się pojawiać. W rzeczywistości jest to zadanie, w które trzeba włożyć sporo wysiłku. Zasada jest prosta. Im klient bardziej jest zadowolony ze zrobionych u nas zakupów, tym chętniej zostawi potem opinię. Wszystko sprowadza się w takim razie do naszego podejścia do sprzedaży. To z kolei stanowi problem wielu właścicieli sklepów internetowych. Trzeba powiedzieć sobie wprost – mnóstwo przedsiębiorców internetowych nie umie sprzedawać produktów. Przedsiębiorcom często wydaje się, że reklamowanie produktów musi oznaczać nachalne nakłanianie klientów do zrobienia zakupów. Z tego powodu często czujemy wręcz wyrzuty sumienia, ilekroć tylko chcemy skłonić kogoś do zakupu.

Nie bój się poprosić klienta wprost

Współczesny klient uwielbia być traktowany indywidualnie i chce, aby firma nawiązywała z nim indywidualny kontakt. Z tego powodu właściciel sklepu internetowego nie powinien obawiać się osobistego poproszenia o wystawienie opinii po dokonaniu zakupów. Oczywiście, wymaga to odpowiedniego podejścia. Przede wszystkim trzeba mieć tutaj pewność, że wystawiona opinia będzie pozytywna. Z tego powodu na każdym etapie procesu sprzedażowego należy dbać o zadowolenie klienta. Powinien on otrzymać produkt w możliwie najkrótszym czasie, a zakupiona rzecz musi spełniać jego oczekiwania.

W prośbie o recenzje warto w takim razie zamieścić dodatkowe zapytania. Najpierw możemy po prostu zapytać klienta, czy jest zadowolony z zakupów i czy produkt spełnił jego oczekiwania. Dobrze jest wspomnieć o tym, że sklep z chęcią zrobi wszystko, aby zakupy w nim były dla klienta jak najprzyjemniejsze. Nawiązanie takiego wcześniejszego kontaktu jest to bardzo istotne. Wielu klientów już na tym etapie zwróci nam uwagę na ewentualne problemy z obsługą czy z zamówionym produktem. Będziemy mogli szybko je rozwiązać, dzięki czemu ktoś, kto normalnie wystawiłby negatywną ocenę, w takim przypadku zostawi przychylną opinię. Sama prośba o opinię powinna być napisana w odpowiednim tonie.

Warto postawić tu na przyjazny przekaz, w którym zaznaczamy jednocześnie swoją wdzięczność dla klienta, który zdecyduje się na napisanie recenzji. Trzeba pamiętać, że klient wcale nie jest zobowiązany do czegoś takiego, przez co faktycznie poświęca on dla nas w ten sposób swój czas. Warto docenić taki gest z jego strony.

Proces dodawania recenzji

Jednym z częstych problemów, z powodu których klienci nie wystawiają sklepom recenzji, jest to, że sam proces z tym związany jest zbyt skomplikowany. W źle zaprojektowanym systemie dodanie recenzji wymaga od klienta niemałego wysiłku. System może wymagać na przykład zalogowania się czy potwierdzania swojego adresu e-mail. Nie trzeba chyba mówić, że takie coś z miejsca zniechęca do wystawienia opinii nawet osoby, które są faktycznie przychylnie nastawione do sklepu.

Opinie można zamieszczać w dwóch miejscach. Albo bezpośrednio na stronie sklepu, albo na licznych witrynach zajmujących się właśnie gromadzeniem opinii o poszczególnych ofertach. W tym pierwszym przypadku sami możemy zrobić naprawdę wiele, aby proces ten był dla klienta prosty. Wszystko powinno odbywać się przy jak najmniejszym wysiłku z jego strony. Jeśli chcemy, aby opinia została zamieszczona na innej stronie, to warto wysłać klientowi gotowy link, w który tylko musi kliknąć, aby zostać od razu przekierowanym do miejsca, w którym może zamieścić recenzję. Chodzi po prostu o to, aby klient musiał poświęcić czas jedynie na samo pisanie opinii, a nie przechodzenie przez rejestrację.

Jak zachęcać klienta?

Kolejnym częstym błędem jest oferowanie klientom różnych realnych korzyści za napisanie recenzji. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że bon na zakupy w sklepie za umieszczenie opinii to dość dobra umowa. W rzeczywistości nie jest to skuteczne rozwiązanie, które ponadto może zostać odebrane niezbyt pozytywnie przez samego klienta. Niektórzy mogą to wręcz uznać za próbę przekupienia ich, aby uzyskać pozytywną opinię. Opinia uzyskana w taki sposób nie będzie szczerza, klient będzie bowiem czuł, że skoro otrzymał taką małą „łapówkę”, to zobowiązany jest to wystawienia pozytywnej recenzji. Wbrew pozorom, poczucie winy i zobowiązania może sprawić, że klient wręcz odwróci się od danego sklepu.

Konkretne pytania o opinię

System dodawania opinii powinien pytać klientów o konkretne rzeczy. Można pozwolić sobie na wystawianie osobnych opinii o cenie, obsłudze klienta czy jakości zamówionej rzeczy. Znacznie ułatwia to zadanie klientowi.

Doceń wagę opinii klientów

Jak widać, można na wiele sposobów usprawnić sam proces dodawania opinii o sklepie, aby klienci robili to jak najchętniej. Ważne jest po prostu uświadomienie sobie tego, jak ogromną wagę posiadają takie opinie. Klienci, którzy zastanawiają się nad skorzystaniem z konkretnej oferty, często traktują recenzje jako główne źródło wiedzy i na ich podstawie podejmują swoje decyzje. Wystawienie opinii przez zadowolonego klienta jest również ogromnie satysfakcjonujące. Klientowi pokazuje to natomiast, że realnie zależy nam na jego opinii i bardzo istotne jest dla nas to, czy korzystanie z naszej oferty jest dla niego faktycznie przyjemne.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: