SEO copywriting – pisać dla robota czy człowieka?

SEO copywriting – pisać dla robota czy człowieka?

SEO copywriting - pisać dla robota czy człowieka?

Wartość merytoryczna przyciągająca uwagę czytelnika czy odpowiednia konstrukcja czyniąca treść atrakcyjną dla robota wyszukiwarki? Co jest ważniejsze? Na te pytania najczęściej odpowiedzi szukają osoby, które chcą uprawiać SEO copywriting. Na co się zdecydować? I dlaczego pisząc teksty SEO, należy posługiwać się językiem zrozumiałym dla swojego odbiorcy? Na te pytania odpowiemy w artykule.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Na czym polega SEO copywriting w kontekście redagowania treści pod pozycjonowanie?
  • Jakimi zasadami powinien kierować się copywriter przygotowujący teksty SEO?
  • W jaki sposób powinien zostać przygotowany tekst, aby był czytelny dla ludzi i pozycjonował stronę?

Czym jest copywriting SEO?

Widoczność strony w Google to podstawa osiągnięcia sukcesu w biznesie internetowym. Zdaniem specjalistów z SEO Inc. „Aż 53% odwiedzin witryny pochodzi z ruchu organicznego, czyli kliknięć internautów w linki proponowane przez wyszukiwarkę po wprowadzeniu do niej odpowiedniej frazy kluczowej. W dodatku tendencja ta stale rośnie.” – dlatego niezwykle istotne jest pozycjonowanie pozwalające osiągnąć jak najwyższą pozycję w SERP-ach Google (wynikach wyszukiwania).

Sposobów na osiągnięcie tego celu jest wiele. Jednym z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych przez pozycjonerów jest dobra, właściwie sformatowana treść. To dzięki niej strona internetowa może zdobywać punkty przyznawane przez algorytmy wyszukiwarki. Im więcej pozytywnych ocen w rankingu Google zdobędzie dana witryna, tym wyższe będzie jej miejsce na liście proponowanych odnośników, co zwiększy szansę na odwiedzenie jej przez większość potencjalnie zainteresowanych klientów.

Czym zatem jest SEO copywriting? To sztuka pisania tekstów zoptymalizowanych pod wyszukiwarki w ten sposób, by były one dla niej przyjazne i mogły punktować w rankingu Google. Artykuły, opis firmy, poszczególnych produktów czy całej oferty powinny być zbudowane wg. pewnych zasad, które sprzyjają pozycjonowaniu witryny i zapewnianiu jej widoczności w sieci. Ten wyznacznik nie wyczerpuje jednak definicji, bo równie istotne jest tworzenie contentu, który trafi do odbiorcy. Pamiętaj, że treści publikowane w internecie mają oddziaływać na potencjalnego klienta, zachęcać go do działania (najczęściej zakupu), dlatego równie istotny jest merytoryczny przekaz dostosowany do zainteresowań oraz potrzeb odbiorcy.

Reasumując, mówiąc o SEO copywritingu, mamy na myśli łączenie ciekawych informacji (również perswazyjnego przekazu) z jednoczesnym dbaniem o ich specjalną konstrukcję, przyjazną algorytmom wyszukiwarki. Czy zatem masz pisać dla robota, czy człowieka? Odpowiedź brzmi: dla człowieka, ale pamiętając o wymogach SEO.

Copywriting SEO

Jedną z podstawowych zasad copywritingu jest oddziaływanie na czytelnika

Czym są i jak działają roboty Google?

Każda strona, żeby w ogóle mogła pojawić się w Google, musi zostać zaindeksowana, czyli zauważona i odnotowana właśnie przez roboty indeksujące (tzw. crawlery). Są one specjalnym oprogramowaniem, które codziennie przeszukują internet, skanują zawartość witryn, zbierają i przetwarzają dane zawarte na nich, a następnie archiwizują je w bazie (z ang. big data).

To, jak często robot odwiedzi daną stronę, zależy m.in. od częstotliwości jej aktualizowania. Koncentruje się on na treściach, a dzięki odpowiednio zaprojektowanym algorytmom, ocenia pewne ich aspekty i przyznaje plusy lub minusy, które wpływają na pozycję w rankingu.

Jaką funkcję pełni profesjonalna treść w serwisie?

Wielu copywriterów popełnia błąd, zapominając, że nawet najlepiej wypozycjonowana strona nie przyniesie efektu, jakim jest promocja marki i zachęcenie klienta do zakupu, jeżeli treść nie będzie na niego perswazyjnie oddziaływała. Tekst jest podstawowym narzędziem komunikacji. Działa tu podobna zasada, jaką zapewne znasz z własnego doświadczenia i dotychczasowych wizyt w sklepach stacjonarnych.

Domyślam się, że nieraz dałeś się skusić na nabycie danego produktu w wyniku perswazyjnej przemowy sprzedawcy. Jeżeli tak było, to podejrzewam, że pomógł Ci dostrzec pewną potrzebę, być może ją wręcz wykreował w Twojej świadomości, a następnie przekonał Cię, że kupno danego produktu ją zaspokoi. Dokładnie taką samą funkcję mają pełnić treści zamieszczane na witrynach firmowych, w sklepach internetowych itp. SEO copywriting to zatem pisanie dla robota i czytelnika. Z jednej strony Twoja praca ma pomóc w zapewnieniu widoczności strony, by potencjalny klient na nią wszedł, z drugiej zaś, żeby zainteresował się przedstawioną na niej ofertą.

Celem tworzonej treści może być:

  • budowanie pozytywnego wizerunku marki;
  • podtrzymywanie komunikacji z klientem;
  • zdobywanie zaufania w oczach kontrahenta.

Bez względu na zadanie, jakie będzie miała do odegrania Twoja treść, zawsze musi dać czytelnikowi to, czego oczekuje od naszej strony lub sklepu internetowego. Czasami będzie to przeświadczenie, że dany produkt zaspokoi jego potrzeby, pozytywnie wpłynie na emocje i poprawi jakość życia, innym razem odpowiedź na nurtujące go pytania lub podpowiedź rozwiązania problemu. Dlatego jako SEO copywriter nie możesz ograniczać się do pisania dla robota lub odbiorcy. Musisz przede wszystkim adresować swoje artykuły do człowieka, ale tworzyć je z uwzględnieniem wytycznych sprzyjających pozycjonowaniu. Właśnie na łączeniu obydwu tych elementów polega profesjonalny SEO copywriting.

Copywriting SEO

Adresuj swoje artykuły do użytkowników, których zainteresujesz treścią, a następnie rozwiążesz ich problemy

Zasady w SEO – czym się kierować?

W tym miejscu wypada wspomnieć o tym, czym są zasady w SEO. Najprościej rzecz ujmując, są to pewne wytyczne dotyczące m.in. budowy treści, których przestrzeganie sprawia, że jest ona atrakcyjna dla algorytmów Google, które oceniają ją pod kątem wielu czynników (te znane pozycjonerom lub nie).

Najważniejszymi są:

  • podział na nagłówki – najważniejszy jest H1, który powinien pełnić funkcję tytułu (stosowane są również śródtytuły H3-H6);
  • długość nagłówków oraz tekstu;
  • frazy kluczowe;
  • formatowanie tekstu (np. pogrubienie lub lista punktowana).

W ustaleniu idealnej struktury pomagają liczne aplikacje, którymi możesz posiłkować się w pracy (np. edytor treści w Semstorm lub SurferSeo). Dzięki nim będziesz wiedział, jak zbudować artykuł, by był on pomocny w pozycjonowaniu strony.

Musisz jednak wiedzieć, że nie tylko odpowiednie formatowanie jest istotne dla robotów. Algorytmy są coraz bardziej zaawansowane i obecnie są w stanie ocenić, czy treść jest merytoryczna. To kolejny dowód na to, że tworząc ją, musisz uwzględniać zarówno oczekiwania czytelnika, jak i algorytmów wyszukiwarki. To, co jest ważne dla odbiorcy, ma również znaczenie w przypadku sztucznej inteligencji, która ciągle jest rozwijana i udoskonalana przez inżynierów Google.

Semstorm

Podczas redagowania tekstu warto wykorzystać specjalistyczny edytor treści (źródło: semstorm.com)

Adresuj tekst do swoich czytelników

Pewnie wyda Ci się to trudne, ale wiedz, że zdecydowana większość użytkowników w sieci nie czyta artykułów, tylko je skanuje. Oznacza to, że internauci przyswajają jedynie poszczególne fragmenty i przeskakują wzrokiem na inne, zdobywając szczątkowe informacje, dlatego Twoim zadaniem jest pisać w ten sposób, aby Twój użytkownik wyniósł coś już z tych kilku zdań. Oczywiście, jeśli posiadasz tzw. lekkie pióro, masz dużą szansę na to, aby przekonać niemal każdego czytelnika do lektury pełnego artykułu, ale musisz zadbać o jakość swojej treści. Zainteresowanie czytelnika podtrzymasz, jeśli zastosujesz kilka sprawdzonych reguł.

Przede wszystkim:

  • pisz prosto, unikaj rozbudowanych zdań i trudnych słów, staraj się, żeby Twoje myśli mógł zrozumieć każdy odbiorca;
  • dostosuj styl do profilu potencjalnego czytelnika – inaczej powinieneś się komunikować np. z seniorem szukającym porad, jak zadbać o stawy, a inaczej z młodym i ambitnym prawnikiem czy nastolatkiem zainteresowanym modnym wyglądem;
  • projektuj treść wg. zasady odwróconej piramidy – najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku artykułu, rozszerzające w środkowej części, a najmniej istotne dodatki na końcu;
  • posługuj się konkretami, nikt nie lubi ogólników i tzw. lania wody.

Wykorzystuj popularne słowa kluczowe

Najistotniejsze w formatowaniu artykułów pod pozycjonowanie jest właściwe operowanie frazami kluczowymi: głównymi oraz pomocniczymi, które otwierają możliwość dodatkowego pozycjonowania na długi ogon. Te pierwsze pozwalają uzyskać dużą liczbę odwiedzin witryny pochodzących z wielu kliknięć w jeden zwrot, te drugie generują ruch z pojedynczych wejść w olbrzymią liczbę rozmaitych (rzadszych) słów.

Najważniejsze jest ich odpowiednie rozmieszczenie w tekście: fraza główna powinna znaleźć się w tytule, jednym śródnagłówku, a także w treści. Unikaj dodawania jej w każdym śródtytule, bo algorytm może to ocenić jako nadużycie. Z frazy głównej korzystaj we właściwych proporcjach i nie dopuść do sztucznego jej powielenia. Taki zabieg wywoła wręcz odwrotny skutek – treść zostanie uznana za spam.

Nadmierne użycie słów kluczowych nie tylko jest nieprzyjazne dla robotów, ale również dla czytelnika. Złotą zasadą ich stosowania jest „naturalność”. Chodzi o to, by nie „wylewały” się one z tekstu i nie były w nim „upchane na siłę”, w co drugim zdaniu. Jeżeli odbiorca dostrzeże przesyt, zapewne zareaguje negatywnie i możesz stracić jego uwagę i chęć dalszej lektury, co skutkować będzie wzrostem współczynnika odrzuceń. SEO copywriting będzie skuteczny jedynie przy rozsądnym redagowaniu treści.

Semstorm

Baza popularnych słów kluczowych (źródło: semstorm.com)

Zadbaj o odpowiednią długość swojego tekstu

Kolejny ważny wyznacznik SEO copywritingu to długość treści. Dla danej tematyki ustalisz ją przy pomocy wymienionych wcześniej narzędzi. Jako że wszelkie treści redagujemy nie tylko dla robota, ale też dla człowieka, należy stosować zasadę złotego środka. Jeśli zatem dane narzędzie podpowie Ci stworzenie wyjątkowo długiego tekstu, zadaj sobie pytanie: czy jego tematyka jest na tyle interesująca, by odbiorca miał ochotę przeczytać w całości tak obszerny artykuł?

Jak zacząć uprawiać SEO copywriting?

Jeżeli znasz już zasady optymalizacji pod roboty Google, możesz zacząć próbować pisać. Najważniejsze, żebyś pamiętał, że tworzysz treść dla prawdziwego czytelnika, więc zawsze miej na uwadze, by dostarczyć mu to, czego on oczekuje. W pierwszej kolejności stwórz profil swojego czytelnika, do którego skierujesz swoją treść. Postaraj się dowiedzieć, co w danej tematyce go interesuje i poznaj zagadnienia, które go nurtują – poznaj jego potrzeby!

Aby przygotować ogólny profil swojego czytelnika należy:

  • korzystać z narzędzi, które sprawdzą, jakie frazy w opracowywanym przez Ciebie temacie są najczęściej wyszukiwane przez internautów, co podpowie Ci, jakie informacje warto przekazać;
  • analizę forów internetowych, sklepów online i komentarzy zamieszczanych przez klientów itp.

Kiedy już stworzysz plan tego, co powinieneś zamieścić w tekście, by zaspokoić potrzeby czytelnika i jak na tacy podać mu rozwiązanie jego problemu, będziesz wiedział już, jak zacząć przygodę z copywritingiem.

Na początku swojej drogi z copywritingiem pod SEO nie będzie Ci łatwo, lecz pamiętaj, że jedynie ciągłe i cierpliwe doskonalenie stylu to jedyna droga, by zostać sprawnym SEO copywriterem.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią: