Jak profesjonalnie prowadzić stronę internetową?

Jak profesjonalnie prowadzić stronę internetową?

Każda strona internetowa jest inna – to fakt niepodważalny. Nietrudno jednak zauważyć, że w ciągu ostatnich lat pojawiły się tendencje, schematy oraz zwyczaje, które warto uwzględnić podczas projektowania stron internetowych. Większość użytkowników stawia na sprawdzone działania, zdarza się co prawda chęć skorzystania z rozwiązań innowacyjnych, jednakże większość unika zmian. Warto jednak pamiętać, że istnieją dobre praktyki na stronach internetowych, które warto wykorzystać, gdyż wprowadzają one ład i porządek w serwisach, a co najważniejsze, serwują użytkownikom sprawdzone rozwiązania. Poniżej prezentujemy dwanaście wskazówek, które rozwiązania warto wprowadzić w swojej witrynie.

Ustalanie celu

Każda strona internetowa musi mieć własny cel – może to być np. sprzedaż produktów, namawianie użytkownika do pobrania e-booka, przedstawienie oferty, zachęta do kontaktu itd. Poszczególne cele powinny być jasno i czytelnie sprecyzowane – ważne jest to, aby goście byli płynnie kierowani z sekcji do sekcji, korzystając w tym celu z przycisków CTA. Nie wolno dopuścić do sytuacji, w której użytkownik nie będzie wiedział, co ma robić dalej. Każdy kolejny krok powinien być przejrzysty i wiadomy.

Unikaj nadmiaru nowości

W tekście dotyczącym przydatnych elementów na stronach www przedstawiona została sytuacja, w której niektórzy właściciele stron internetowych wykorzystują m.in. nowatorskie umiejscowienie logo. Z całą pewnością jest to ciekawe, aczkolwiek niekoniecznie dobre – większość gości preferuje standardowe schematy. Owszem, warto wdrażać nowinki, należy to jednak robić z głową – twoja strona powinna podobać się odwiedzającym, nie zaś tobie.

Zlikwiduj monotonię w treści

Dobrą praktyką na stronach internetowych jest urozmaicanie treści. Kilka prostych i skutecznych technik można znaleźć w artykule o formatowaniu treści we wpisach blogowych.

Oto niektóre propozycje:

  • stosowanie list numerowanych i punktowanych;
  • dobór odpowiednich wielkości oraz rodzajów fontów;
  • przeplatanie tekstu obrazami;
  • unikanie wielkich bloków tekstu;
  • wskazywanie istotnych haseł przy pomocy wyróżniających się nagłówków.

Są to metody bardzo proste i jednocześnie skuteczne.

Proste w obsłudze menu oraz wygodna nawigacja

Ważnym czynnikiem jest proste w obsłudze, wygodne menu, które zapewni komfort poruszania się po serwisie i korzystania z jego zasobów. Jeśli użytkownikom będzie poruszało się źle, najzwyczajniej w świecie opuszczą stronę.

Hierarchia treści

Manu, podobnie jak logo oraz przyciski CTA znajdują się u góry – wynika to przede wszystkim z hierarchii treści, wymienione elementy nalezą do najważniejszych, a tym samym powinny być prezentowane najwcześniej, czyli na górze, natomiast niżej umieszczane są mniej ważne elementy.

Odpowiednia ilość słów

W artykule dotyczącym optymalizacji stron typu landing page zaprezentowane zostały metody pozwalające na sprawdzenie poziomu kilkunastu elementów, umożliwiając jednocześnie zmierzenie ich atrakcyjności dla użytkowników. Na podstawie uzyskanych wyników można wywnioskować, że to, co najważniejsze, powinno znajdować się u góry, natomiast treści mniej ważne – niżej. Fakt ten dotyczy także zamieszczanej na stronie treści.

Unikaj trudnego słownictwa

Użyta na stronie terminologia powinna być zrozumiała dla grupy docelowej. Przykładowo, zamieniając „bloga” na „kopalnię myśli” czy „kontakt” na „wysyłanie listu” w niektórych sytuacjach faktycznie może się sprawdzić, zazwyczaj jest to jednak działanie nietrafione – zdecydowanie lepiej korzystać z rozwiązań sprawdzonych i pewnych, które nie będą stanowiły żadnych utrudnień. Pamiętaj o tym zarówno w kwestii nawigacji, jak i samej treści umieszczonej na stronie.

Przyspieszenie strony

Dobre praktyki warto także wykorzystać w kwestii prędkości ładowania stron internetowych, jest to szczególnie ważne w następujących przypadkach:

  • optymalizacji obrazów;
  • stosowania pamięci podręcznej;
  • łączenia wielu zasobów podobnego typu w jeden plik;
  • minimalizacji kodu zasobów;
  • korzystania z tzw. CDN.

Nie zapominaj, że szybkość ładowania strony zależy także od wybranego sposobu nawigacji oraz ewentualnych animacji.

Ikony? Tak, ale z głową!

Ikony są doskonałe, umożliwiają przekazanie pewnych informacji w szybki, wizualnie przystępny sposób, nie oznacza to jednak, że powinny być stosowane w każdej sytuacji. Należy pamiętać, że ikony powinny spełniać przede wszystkim funkcję informacyjną, a nie ozdobę, dlatego też umieszczaj je wyłącznie w miejscach, gdzie faktycznie będą przydatne. Nie zapominaj, że stanowią one integralną część designu, zatem powinny idealnie zgrywać się z pozostałymi elementami serwisu.

Wyróżniające się i wygodne w obsłudze przyciski

Dobre praktyki nakazują wyodrębnienie i zastosowanie jednego koloru wyłącznie dla kluczowych CTA. Pamiętaj, że są to przyciski kluczowe, które nakierowują na konkretne cele – zarezerwowanie wybranego koloru wyłącznie dla nich sprawia, że nie mieszają się z podobnymi elementami, jasno wskazując cel. Istotne jest także ich rozłożenie na stronie – najlepiej, aby znajdowały się jak najwyżej. Uwzględnij także ich dostępność w urządzeniach mobilnych.

Komunikaty zwrotne

Przypuśćmy, że wysyłasz wiadomość mailową za pomocą formularza kontaktowego i otrzymujesz informację, że wiadomość została wysłana, jednak komunikat znajduje się w czerwonym polu lub jest przedstawiony za pomocą czerwonej czcionki. Z założenia powinien być to kolor zielony, czerwony odcień zarezerwowany jest dla błędów. Pamiętaj, że na wielu stronach internetowych zasady te nie są respektowane. Ważna jest także sama treść komunikatów, które powinny być zrozumiałe dla odbiorcy.

Wygoda dla użytkowników urządzeń mobilnych

Obecnie większość użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych, dlatego też właśnie ich należy objąć szczególną opieką. Fakt ten dotyczy przede wszystkim wielkości fontów. W przypadku mniejszych ekranów wielkość fontów powinna być powiększona, ewentualnie nie należy jej zmieniać w ogóle. Niekiedy można jednak spotkać podejście typu mobile-first, które polega na projektowaniu stron zaczynając od wersji pomniejszych, przechodząc następnie do pełnych. Przyznać należy, że jest to rozwiązanie całkiem sensowne, godne uwagi i zainteresowania.

Dlaczego tak bardzo ważne są dobre praktyki?

Dla klientów ważna jest nie tylko wartość informacji, ale także wygoda, której poziom może być umiejętnie podnoszony za pomocą lepszej jakości treści. Większość użytkowników ma ograniczoną cierpliwość – jeśli serwis komuś nie odpowiada, szuka innego, bardziej konkurencyjnego. Warto więc zadbać o jakość i efektywność portalu, uwzględniając przede wszystkim potrzeby i oczekiwania potencjalnych użytkowników strony internetowej.
Jeśli klienci będą zadowoleni – sukces murowany!

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: