5 rzeczy, które warto wiedzieć o powiadomieniach push

5 rzeczy, które warto wiedzieć o powiadomieniach push

5 rzeczy, które warto wiedzieć o powiadomieniach push

Powiadomienia push (lub inaczej notyfikacje push) zarówno web, jak i mobile, to skuteczne i niedrogie narzędzie do komunikowania się z powracającymi użytkownikami. Pozwalają docierać do tych, którzy nie zdecydowali się na rejestrację czy zapis na newsletter, ale zgodzili się na otrzymywanie krótkich powiadomień na komputerze lub urządzeniu mobilnym. Jak powiadomienia push mogą zwiększyć liczbę konwersji na Twojej stronie lub w sklepie internetowym?

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Czym są powiadomienia push?
  • Jaka jest różnica pomiędzy popupem a powiadomieniem push?
  • Jak działają powiadomienia push?

Powiadomienie Push ma wszechstronne zastosowania – od kampanii masowych informujących o promocjach czy nowej ofercie, po wysyłanie spersonalizowanych wiadomości w reakcji na akcje podejmowane przez subskrybentów. Dzięki temu zwiększamy retencję na stronie czy aplikacji i podnosimy sprzedaż. W jakich branżach sprawdzają się najlepiej? I co jeszcze można nimi osiągnąć?

Notyfikacje push to nie pop-up

Powiadomienia push często myli się z wiadomościami pop-up. Te drugie pojawiają się na samej stronie, często zasłaniając samą treść i wymagają ich reakcji.

Powiadomienia push są oparte na zgodzie klienta. W przypadku web push jest to zgoda na otrzymywanie powiadomień kliknięta na konkretnej stronie internetowej. Mobile push działa z kolei w ramach ściągniętej przez użytkownika aplikacji.

Wyświetlanie powiadomień nie wymaga, żeby dana strona czy aplikacja były otwarte. Pushe pojawiają się bezpośrednio na ekranie komputera czy urządzenia mobilnego, nawet jeśli subskrybent nie przebywa obecnie na danej stronie czy w aplikacji. Dzięki temu możesz przypomnieć o sobie klientom, którzy nie odwiedzali Twojego sklepu od jakiegoś czasu i przekonać ich do powrotu.

Pushe nie bazują na plikach cookies

Notyfikacje push cechuje niezależność od plików cookies. Do zbierania informacji wykorzystuje się local storage, a nie „ciasteczka”. To sprawia, że są one popularną formą otrzymywania informacji również wśród osób, które niechętnie udostępniają swoje dane. Weźmy też pod uwagę zapowiedzi Google, które wycofuje się ze wspierania third-party cookies. Wdrożenie kanału push to skuteczna forma przygotowania się na zapowiadane zmiany.

Jak już wspominaliśmy, subskrybent to osoba, która wyraziła zgodę na otrzymywanie powiadomień push. I tak naprawdę… niewiele więcej o niej wiemy. Zapis na powiadomienia push nie wymaga podawania danych, jak imię, nazwisko czy adres e-mail – właściwie można powiedzieć, że zapisuje się raczej przeglądarka czy urządzenie mobilne, a nie osoba.

Nie oznacza to, że użytkownik nie posiada żadnych informacji w narzędziach do wysyłki pushy. Wprost przeciwnie, może korzystać z rozbudowanych narzędzi do analityki, sprawdzając poczynania subskrybentów na swojej stronie.

Możliwe jest stworzenie targetowanych kampanii, obejmujących pewien wycinek bazy subskrybentów. Pozwala to wysyłać pushe np. do osób zainteresowanych artykułami dla konkretnej płci, takich, którzy dawno nie gościli na stronie lub przeglądali konkretne sekcje.

Dla firm prowadzących działalność stacjonarną przydatnym narzędziem jest możliwość dodawania danych geolokalizacyjnych. Dzięki temu subskrybent może dostać zaproszenie do odwiedzin w fizycznym sklepie, jeśli znajduje się w odpowiedniej lokacji.

Wszystkie te działania mają konkretny cel: budowanie lojalności klienta powracającego. Utrzymanie lojalności osoby, która już wcześniej robiła u nas zakupy jest tańsze i prostsze niż zdobywanie zupełnie nowych klientów.

Przykładowy scenariusz wysyłania powiadomień push (przykład nr 2) (źródło: PushPushGo)

Przykładowy scenariusz wysyłania powiadomień push (przykład nr 2) (źródło: PushPushGo)

Notyfikacje push są wszechstronne

Powiadomienie push niejedno ma imię. Obok kampanii masowych wysyłanych do całej bazy subskrybentów, istnieje też możliwość wydzielania grup, które dostaną bardziej spersonalizowane kampanie targetowane. Pozwala to na dokładniejsze dopasowanie komunikatów. Dzięki temu ograniczysz niebezpieczeństwo zasypywania klientów masówkami, które mogą zostać uznane za niezbyt interesujący spam.

Aby uczynić komunikację jeszcze bardziej spersonalizowaną, możesz wykorzystać scenariusze automation. Pozwalają one na wysyłanie pushy w reakcji na konkretne działania podjęte przez subskrybenta na stronie.

Najbardziej obrazowym przykładem może tu być scenariusz porzuconego koszyka. Jeśli subskrybent doda produkty do wirtualnego koszyka, ale opuści stronę, nie finalizując transakcji, możesz wysłać do niego powiadomienie zachęcające do powrotu.

W ten sam sposób przypomnisz innym użytkownikom o ostatnio oglądanym produkcie, podziękujesz za zapis na powiadomienia czy zaprosisz do powrotu, jeśli nie wracał na stronę przez określoną liczbę dni. Możliwości jest wiele.

Przykładowy scenariusz wysyłania powiadomień push (przykład nr 1) (źródło: PushPushGo)

Przykładowy scenariusz wysyłania powiadomień push (przykład nr 1) (źródło: PushPushGo)

Web push pasuje do każdej strony

Wdrożenie web push na stronie internetowej jest szybkie i proste. W dodatku narzędzie nie spowalnia działania strony WWW. Nie ma też wpływu na SEO.

Powiadomienia push można dostosowywać, dodając ikonę firmy i dużą grafikę, ale nie ma możliwości dopasowywania ich kształtu czy czcionki do tych używanych na stronie. Format jest ściśle określony przez systemy operacyjne, na których są wyświetlane. Jak widać, różnią się one między MacOS i Windows.

Notyfikacje push sprawdzają się we wszystkich branżach

Web i mobile push to bardzo uniwersalne narzędzia do komunikacji. Dlatego wśród klientów PushPushGo znajdują się zarówno firmy e-commerce, hotele czy biura podróży, różnego rodzaju portale informacyjne, firmy telekomunikacyjne czy finansowe.

Skąd ta wszechstronność?

  • push to stosunkowo tanie narzędzie pozwalające szybko dotrzeć do dużej grupy użytkowników;
  • przygotowanie i wysyłka notyfikacji są szybkie i proste
  • krótkie komunikaty pozwalają na przekazywanie wiadomości w prosty sposób

Dotychczas web push był wykorzystywany głównie przez duże korporacje, ale staje się coraz bardziej popularny również wśród małych i średnich firm. Wynika to głównie z prostoty stosowania. Mniejsza baza klientów oznacza też większe możliwości personalizowania komunikatów.

To nie wszystko! Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o wykorzystaniu web i mobile push, odwiedź stronę PushPushGo. Możesz też skontaktować się z naszymi specjalistami. Umów rozmowę na stronie albo napisz na adres: hello@pushpushgo.com

 

Artykuł partnera

Aleksandra Kozioł

Content Specialist w PushPushGo. Redaktorka i autorka tekstów. Interesuje się mediami i nowymi technologiami.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: