
Jeśli zajmujesz się prowadzeniem kampanii marketingowej, z pewnością zderzyłeś się z problemem określenia grupy docelowej, którą ma objąć Twoja reklama. Jako właściciel firmy musisz wiedzieć, w jaki sposób dotrzeć do właściwej dla Ciebie grupy odbiorców. W tym artykule pokażemy segmentację kampanii reklamowej, bazując na behawiorystyce różnych pokoleń.
Artykuł odpowiada na pytania:
- Czym jest marketing pokoleniowy?
- Jak dotrzeć z reklamą do młodych ludzi?
- Jakie typy reklam skierowane do młodzieży odnoszą najlepszą korzyść w biznesie?
Myślałeś kiedyś nad tym, jak rozmaite grupy docelowe wchodzą na Twoją reklamę internetową? Wskazać można ogromne różnice w strategii marketingowej, która skierowana jest do osób po pięćdziesiątym roku życia, a tych, których odbiorcami ma być młodzież. Dlatego ustalając strategię marketingową, należy przede wszystkim dowiedzieć się co zrobić, aby dotrzeć do właściwej grupy docelowej.
Behawioralna segmentacja jest potrzebna, dzięki temu możliwe jest zidentyfikowanie rynku docelowego już na samym początku. Jeśli tego nie zrobimy, nie będziemy mieć zielonego pojęcia do kogo może trafić przygotowana reklama. W efekcie nie ma co liczyć na konwersję i ewentualne zyski.
W artykule przedstawimy pięć pokoleń, które żyją aktualnie. Pokażemy, jak wyglądają ich wzorce i zachowania, a także sposób myślenia, dzięki temu możliwe będzie dopasowanie właściwej strategii działania. Na samym początku określmy jednak, czym w istocie jest marketing pokoleniowy?
Spis treści:
Marketing pokoleniowy: co to takiego?
Marketing pokoleniowy to nic innego, jak grupa odbiorców, których dzieli się biorąc pod uwagę pokolenie, do jakiego należą.
Każde pokolenie to grupa ludzi, którzy:
- urodzili się w tym samym okresie;
- prowadzą podobne życie;
- mają zbliżone doświadczenia;
- zostali ukształtowani na skutek konkretnych wydarzeń bądź okresu czasowego.
Marketing pokoleniowy ma to do siebie, że treści powinny być zmodyfikowane i dostosowane do preferencji danej generacji ludzi.
Pokolenie ciche
To pokolenie najstarsze. Obejmuje ludzi, którzy przyszli na świat mniej więcej w latach wojennych. Znaczna część z nich nie jest wykształcona. Edukację zakończyli na szkole podstawowej. Od najmłodszych lat koncentrowali się na ciężkiej pracy. Wiele osób powie w tym miejscu, że to pokolenie nie jest żadną grupą docelową. Wprawdzie w sieci jest ich mało, ale ich obecność należy uwzględnić.
Jak dotrzeć do tej grupy? Ci seniorzy, którzy znają Internet, bardzo chętnie korzystają z poczty elektronicznej. Trzeba jednak pamiętać, że znaczna część ruchu w sieci, który podejmują, odbywa się z komputerów stacjonarnych. Raczej nie sięgają po smartfony, które są dla nich zdecydowanie za nowoczesne. Jeśli zależy Ci na dotarciu do tego pokolenia, warto sięgać po tradycyjne metody, a także taktyki marketingowe. Świetnie sprawdzają się media drukowane, do których zalicza się ulotki oraz gazety. To pokolenie, które przez całe swoje życie czytało prasę. W związku z tym są przyzwyczajeni do takiej formy przekazu.
Pokolenie to dotknięte jest rozmaitymi problemami zdrowotnymi. W związku z tym trzeba pamiętać, aby adresowane do nich reklamy były wykonane dużą i czytelną czcionką. Należy wystrzegać się jasnych kolorów, a także tych wszystkich barw, które zobaczyć jest bardzo trudno. Chcąc dotrzeć do tego pokolenia, warto pamiętać, że znaczna jego część może być patriotami. Koniecznie trzeba to wykorzystać. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie symboli, flag, a także haseł patriotycznych. Sprawdza się e-mail marketing, a także przedstawianie oferty drogą telefoniczną.
Pokolenie wyżu demograficznego, czyli tzw. baby boomers
To pokolenie obejmuje osoby, które urodziły się po drugiej wojnie światowej. Chcąc dotrzeć do tego pokolenia, należy pamiętać, że ze swoich decyzji zakupowych oczekuje ono dużej wartości. Cechuje się silnym przywiązaniem do ulubionych marek. Można to doskonale zauważyć, obserwując dziadków. Większość z nich sięga w sklepie po dokładnie te same produkty żywności. Widać to również po zakupie leków – stawiają na te środki, które pomogły im już wcześniej.
Osoby z tego pokolenia uważane są za stare. Należy jednak pamiętać, że nadal są aktywne w sieci. Zdarza się nawet, że robią internetowe zakupy. Mimo to nadal lubią obejrzeć produkt w lokalnym sklepie. Chcąc dotrzeć z reklamą do tej grupy docelowej, należy pamiętać, że tablety i smartfony są wykorzystywane przez nią dość rzadko. W związku z tym celować należy w komputery stacjonarne. Niektórzy członkowie tego pokolenia mogą posiadać profil na portalu społecznościowym. Jest to kolejny kanał przekazu, który warto wykorzystać.
Jeśli chcesz sprzedać produkt bądź usługę, upewnij się przede wszystkim, że masz szczegółowy opis. Osoby należące do tego pokolenia uwielbiają bowiem analizować, co ma służyć wybraniu najlepszej oferty. Tym, co postrzegane jest jako mocna karta przetargowa, jest kontakt z zespołem obsługi klienta.
Pokolenie zagubionych, czyli pokolenie X
Pokolenie to obejmuje osoby, które urodziły się w drugiej połowie XX wieku. Grupa ta albo uwielbia nowe technologie, albo ich szczerze nienawidzi. Przy tym pokoleniu wybranie jednoznacznie dobrej kampanii okazuje się bardzo trudne. Plusem tej grupy jest wysoka różnorodność, a także duża liczba osób, która się do niej zalicza.
Są to osoby, które zaczynają już myśleć o emeryturze. Są albo w trakcie inwestycji, albo zaczynają budowę domu. Często uciekają z miasta, szukając miejsca idealnego na odpoczynek. Znaczna część osób zaliczanych do tej grupy zaoszczędzone pieniądze decyduje się przeznaczyć na wsparcie swoich dzieci. Pojawia się w związku z tym pytanie, co zrobić, aby dotrzeć do tej grupy docelowej? Osoby te cenią sobie szczególnie jakość produktów, a także świadczonych usług. Często nie zwracają uwagi na to, że coś znacznie tańszego może odznaczać się jedynie niewiele gorszą jakością. Pokolenie to w dużej mierze bazuje na opiniach pokolenia Y. W związku z tym kampania osiągnie naprawdę dobre wyniki, jeśli najpierw zrozumiemy rozumowanie dzieci.
Milenialsi, czyli pokolenie Y
Pokolenie to obejmuje osoby urodzone w latach 1980-1995. To najliczniejsza grupa docelowa. Osoby zaliczane do tej grupy cechuje największa świadomość otaczającego świata. Chętnie angażują się w rozmaite formy pomocy zarówno ludziom, jak i zwierzętom, dlatego w tym pokoleniu znajduje się duże grono odbiorców firm, które działają charytatywnie.
Pokolenie to dostosowane jest do bieżącej technologii. Tak naprawdę jest to pierwsze pokolenie, które zaczęło z niej korzystać. Tworzy chętnie rozmaite treści, a także filmy. Osoby zaliczane do pokolenia Y są aktywne w mediach społecznościowych. Dzielą się swoimi doświadczeniami dotyczącymi zakupionego produktu. Pokolenie to jest wszechobecne. Pole do popisu dla osoby prowadzącej kampanie jest więc ogromne. UWAGA: w tym przypadku ulotki reklamowe kompletnie się nie sprawdzą. Podobnie kampanie telefoniczne.
Pokolenie Z: młodzież internetowa
To grupa osób urodzonych po 1995 roku. Dopiero rozpoczynają studia bądź wkraczają na rynek pracy. Aby dotrzeć z kampanią do tej grupy, należy skoncentrować się wyłącznie na mediach społecznościowych. Główne kanały komunikacji to Facebook, Instagram oraz YouTube.
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!