9 wskazówek dotyczących dobrych praktyk w sklepach internetowych

9 wskazówek dotyczących dobrych praktyk w sklepach internetowych

Sprawnie działająca platforma stworzona z myślą o sprzedaży internetowej musi przede wszystkim generować dochód. Trzeba jednak uświadomić sobie to, że sklep internetowy sam z siebie nigdy nie sprzeda naszych produktów i należy mu w tym pomóc. Zobacz więc, jakie są dobre praktyki w sklepie internetowym, które pomocą w osiągnięciu tego celu.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Co zrobić, aby sklep internetowy sprzedawał więcej produktów?
  • Jak zwiększyć liczbę zamówień w sklepie internetowym?
  • W jaki sposób zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Zaczynamy od faktów: o każdy sklep internetowy trzeba się zatroszczyć, samo jego zbudowanie nie sprawi, że zacznie sprzedawać. Do sprzedaży jeszcze długa droga, a w wielu wypadkach również naprawdę kręta. W sklep trzeba inwestować nie tylko pieniądze, ale wymagane jest również poświęcenie czasu na działania promocyjne, dotarcie do klientów i ciągłe wprowadzanie zmian oraz ulepszeń. W związku z tym zobacz, jakie są nasze propozycje w tym zakresie i poznaj dobre praktyki, których zastosowanie sprawi, że sprzedaż w sklepie internetowym znacząco się zwiększy.

Postaw na prostotę

Jeśli od dłuższego czasu korzystasz z internetu, z pewnością pamiętasz jak dawniej wyglądały strony internetowe. To co zwracało uwagę, to ogromna liczna banerów, kolorów, grafik, cieni i elementów, które były widoczne jednocześnie. Dzisiaj taka forma prezentacji zupełnie się nie sprawdzi, gdyż obecnie w internecie liczy się prostota. Wszelkie czynności wykonywane przez klientów w naszym sklepie powinny być ograniczone do absolutnego minimum. Jeśli nie wiesz o co chodzi, zwróć uwagę na narzędzia udostępniane np. przez firmę Google. To co powinno zwrócić naszą uwagę to zastosowany minimalizm. Dlaczego ma to tak duże znaczenie? Prosta forma sprawia, że dużo łatwiej jest skoncentrować się na właściwej czynności. Nie atakuje nas wiele informacji, tylko koncentrujemy się na wykonaniu określonych akcji, np. wypełnienie formularza. Udostępnij możliwość złożenia testowego zamówienia osobie, która pierwszy raz widzi Twój sklep i zwróć uwagę, ile czasu będzie musiała poświęcić na wykonanie jakiejś czynności, np. wybór produktu i dodanie go do koszyka. Warto zmierzyć czas, który poświęciła na jej wykonanie i skrócić go do maksimum przez usunięcie elementów, które spowalniały ten proces.

Udostępnij możliwość zakupów bez rejestracji

W tym punkcie świetnie sprawdzi się przykład dotyczący minimalizmu, który omówiliśmy wyżej. Zakupy z koniecznością rejestracji są niemalże takie same jak te, które robimy, nie zakładając konta. W obu przypadkach trzeba podjąć te same kroki, aby zakupy w ogóle były możliwe (dodanie produktu do koszyka i sfinalizowanie zamówienia). Należy pamiętać, że wiele przeprowadzonych statystyk jasno pokazuje, że zakupy bez rejestracji są bardziej popularne, gdyż internauci zdecydowanie oceniają je jako prostsze do wykonania. Jest to wystarczający argument do tego, aby chętniej korzystać z tej możliwości.

Zredaguj opisy produktów

Z dużym prawdopodobieństwem opisy produktów w Twoim sklepie nie są takie, jakie być powinny. Tak naprawdę mało kto o nie dba. W wielu wypadkach są one napisane bardzo lakoniczne, albo skopiowane od producenta. Czy taki opis zadziała na klienta? Oczywiście, że nie. W opisach produktów należy przekazywać bardzo konkretne informacje. Nie chodzi jednak o to, jak doszło do powstania produktu, czy jaka jest jego historia, ale jakie korzyści osiągną klienci, którzy zdecydują się na ich zakup. W opisach należy wskazywać na to, co użytkownik uzyska na skutek zakupu danego produktu, a także np. jak to zmieni lub uprości jego życie. Warto wymienić wszystkie zalety w wypunktowanej liście, a nie opisać je w zwykłym tekście. Jest to forma bardziej przyjazna użytkownikom i zdecydowanie bardziej zachęca do przeczytania opisu.

Udoskonal wyszukiwarkę wewnątrz sklepu

Wyszukiwarka niesie za sobą szereg korzyści dla naszego sklepu. Przede wszystkim jest ona bardzo pomocna dla tych osób, które chcą szybko odnaleźć konkretny produkt. To właśnie tacy użytkownicy powinni być dla nas najbardziej wartościowi, gdyż konkretni i doskonale zdają sobie sprawę z tego, czego chcą. Nie przeglądają w związku z tym wszystkich produktów zaliczanych do danej kategorii, dlatego powinniśmy o nich zadbać w pierwszej kolejności, udostępniając przyjazną i łatwą w obsłudze wyszukiwarkę. Na co warto postawić? Dobrym rozwiązaniem są podpowiedzi pojawiające się podczas wpisywania zaledwie kilku znaków (tzw. autouzupełnianie). Warto udostępnić również możliwość wyszukania produktu w obrębie danej kategorii przy wykorzystaniu filtrów. Sprawdzają się one wtedy, kiedy sklep posiada wiele produktów. Filtry mają duże znaczenie także dlatego, że z ich pomocą użytkownik odrzuca te produkty, które z jakiegoś powodu mu nie odpowiadają, np. te, które są za drogie. W efekcie może przejrzeć tylko te produkty, które będą bardziej dopasowane do jego wymagań.

Wykorzystaj content marketing

Problemy z budową ruchu do sklepu internetowego dotyczą zawsze tego, że jest on odwiedzany najczęściej tylko przez użytkowników, którzy zamierzają coś kupić. Klient może wrócić do sklepu dopiero wtedy, gdy znów będzie planował swoje zakupy, w innym wypadku jest mało prawdopodobne, że wróci do naszego sklepu bez powodu. Kiedy prowadzimy regularnie bloga w sklepie, sytuacja ta istotnie się zmienia. W momencie, gdy publikujemy ciekawe treści, użytkownik ma powód, aby wejść do naszego sklepu w celu przeczytania danego artykułu. Istnieje duża szansa na to, że przy okazji zapozna się z naszym asortymentem, a to z kolei sprawia, że szanse na zrobienie kolejnych zakupów rosną. Postaw na prowadzenie poradnika na temat np. użycia Twoich produktów podczas realizacji konkretnych czynności. Postaw na opisanie zalet z zakupu produktów z Twojego sklepu i opisz, w jaki sposób klient może wykorzystać wszystkie możliwości danego produktu.

Zwróć uwagę na porzucone koszyki

Ogromnym problemem każdego sklepu internetowego są tzw. porzucone koszyki, czyli zamówienia, które nie zostały sfinalizowane. To sygnał, że ktoś posiadał wybrane przez siebie produkty, dodał je do koszyka, ale z jakiegoś powodu nie zdecydował się na sfinalizowanie zamówienia. Dobre praktyki w sklepie internetowym wskazują na to, aby takim użytkownikom wyjść na przeciw i sprawdzić powód porzucenia przez nich koszyka. To co może najlepiej zachęcić do sfinalizowania zakupów, jest wiadomość mailowa do klienta z informacją o porzuconym koszyku i rabat zachęcający do zakończenia zamówienia.

Zorganizuj promocję

To co działa na klientów jak wabik, to oczywiście wszelkie promocje czy rabaty. Aby sprawdzić jak wpływają na ludzi, wystarczy przejść się do tradycyjnego sklepu, który posiada jakąś promocję. Jeśli dany produkt jest przeceniony, wiele osób nagle odczuwa silną potrzebę jego posiadania. Warto więc sprawić, czy przecenione produkty w Twoim sklepie internetowym również wzbudzą zainteresowanie Twoich klientów. W przypadku sklepów internetowych na doskonałe efekty sprzedażowe wpływa również darmowa dostawa. Pamiętaj, że bez względu na to, na jaką formę promocji się zdecydujesz, klienci powinni zostać o niej poinformowani.

Postaw na filmy w Twoim sklepie

To zdjęcia w Twoim sklepie najlepiej opisują sprzedawane w nim produkty. Koniec i kropka. Bez względu jednak na to jak wiele ich jest, nierzadko wśród klientów pojawia się uczucie niedosytu i poczucie, że obrazy niestety nie pokazują w pełni możliwości wykorzystania danego produktu. To co daje ogromne możliwości na jego zaprezentowanie, to wideo, które pozwala na profesjonalną prezentację. Film sprawia, że bez trudu można pokazać możliwości i sposoby na użycie danego produktu.

Udostępnij wiele możliwości kontaktu

W większości przypadków użytkownik nie ma potrzeby kontaktowania się ze sklepem podczas robienia zakupów. Trzeba jednak pamiętać, że zdarzają się różne sytuacje i nawiązanie kontaktu z pracownikami sklepu może okazać się niezbędne. Nie należy tego utrudniać. Co więcej, trzeba zrobić wszystko, aby ten kontakt ułatwić.

Jak to zrobić?

  • wyeksponuj numer telefonu, a także adres mailowy;
  • zadbaj o to, aby w sklepie znajdował się formularz kontaktowy;
  • zastanów się nad zastosowaniem innych form kontaktu, np. live chat;
  • udostępnij regulamin oraz procedurę reklamacji i zwrotu produktów.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Kategoria:

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować:

Przeczytaj poprzedni wpis:
W jaki sposób pozyskiwać młodych klientów w swojej branży?

Firmy, które dobrze radzą sobie z tworzeniem strategii marketingowych adresowanych do młodzieży, zdecydowanie lepiej prosperują, a tym samym osiągają większe...

Zamknij