Do niedawna pozycjonowanie kojarzyło się przede wszystkim ze zdobywaniem linków z innych stron. Im było ich więcej, tym lepiej – ilość przekładała się na pozycję witryny w rankingu wyszukiwania. Radykalne zmiany pojawiły się 4 października 2013 roku, czyli w momencie wprowadzenia znacznych zmian w algorytmach wyszukiwarki Google. Dla pozycjonerów oznaczało to zmianę działań – dotychczasowe zabiegi okazały się nieskuteczne.

Jaką funkcję spełniają linki?

Link to odsyłacz znajdujący się na danej stronie lub w dokumencie elektronicznym – klikając w link internauta automatycznie zostaje przeniesiony do innej witryny lub dokumentu. Są to działania celowe i zamierzone, spełniające przede wszystkim funkcję marketingowo-reklamową. Link może bezpośrednio wiązać się z fragmentem tekstu, grafiką lub występować jako adres URL.

Istnieją różne rodzaje linków, wybór konkretnej alternatywy zależy od wielu czynników, powinna być to decyzja przemyślana, zgodna z polityką konkretnej witryny i – co najważniejsze – przynosząca oczekiwane efekty.

Wśród propozycji możemy wyróżnić:

  • linki wewnętrzne – kliknięcie w link sprawia, że internauta zostaje przeniesiony na inną podstronę w obrębie tego samego serwisu;
  • linki zewnętrzne – odnośniki umieszczane na innych stronach, prowadzące do konkretnej witryny. W tej grupie znajdują się linki naturalne, czyli bezinteresownie wstawiane przez internautów oraz linki nienaturalne, przyjmujące najczęściej formę spamu w komentarzach umieszczanych na blogach i forach.

Pozyskiwanie linków

Zdobywanie linków, czyli tzw. link building to priorytetowy element pozycjonowania. Możliwości na tej płaszczyźnie jest wiele, warto jednak pamiętać, ze niektóre działania są niedozwolone, a ich stosowanie może przynieść efekty odwrotne do pożądanych. Obecnie priorytetem jest jakość linków, a nie ich ilość. Wartościowe linki korzystnie wpływają na ocenę danej witryny, umożliwiając jednocześnie jej optymalne pozycjonowanie.

Do najpopularniejszych źródeł linków należą:

  • katalogi internetowe, w których dodatkowo można umieścić dane teleadresowa firmy, należy jednak zwrócić uwagę na to, aby katalog był powiązany tematycznie z konkretną branżą;
  • blogi internetowe – stanowią doskonałą alternatywę dla jednostek o charakterze handlowo-usługowym, warto pamiętać, że może to być blog zewnętrzny lub poradnik umieszczony na stronie internetowej;
  • presell pages, czyli popularne precle. Ogólnie rzecz ujmując, są to strony, które posiadają w swoich zasobach artykuły z podlinkowanymi słowami kluczowymi;
  • fora internetowe – strony chętnie odwiedzane przez internautów, udzielając odpowiedzi można zachęcić potencjalnego odbiorcę do odwiedzenia konkretnej witryny;
  • portale social media – dzięki aktywnej działalności w obrębie portali społecznościowych można zaistnieć w sieci i wypromować własną firmę;
  • artykuły sponsorowane, które w znaczny sposób sprzyjają promocji konkretnej strony internetowej.

Często stosowanym rozwiązaniem jest również System Wymiany Linków (SWL), warto jednak pamiętać, że jest to alternatywa nielegalna.

Link building to działanie, które umożliwia skuteczne pozycjonowanie strony internetowej, co automatycznie przekłada się na wzrost zainteresowania witryną. Przygotowując strategię pozycjonowania warto zwrócić uwagę na unikalność publikowanych treści, wybierając przede wszystkim linki z wartościowych źródeł.

Sprawdź naszą ofertę link buildingu i zbuduj silny profil linków do swojej strony!