
Webinaria to bardzo chętnie oglądane szkolenia online prowadzone na żywo. Potrafią zainteresować przypadkowych odbiorców, przyciągnąć odpowiednią grupę klientów i poprawić nasz wizerunek. Pomimo tych wszystkich korzyści nie są zbyt popularne, a wiele osób nie wie do końca, na czym polega ta forma marketingu i w jaki sposób ją przeprowadzać. W tym artykule odpowiemy na pytania: czym jest webinar marketing? jakie niesie za sobą korzyści? i do czego możemy używać webinarów?
Artykuł odpowiada na pytania:
- Kiedy warto prowadzić webinaria?
- Dla kogo warto prowadzić webinaria?
- Czy webinaria wpływają na promocję firmy?
Spis treści:
Czym jest webinar?
Webinar jest relacją prowadzoną na żywo w formie kursu, szkolenia lub spotkania tematycznego. Osoby prowadzące transmisję, streamingują obraz za pomocą kamery internetowej i narzędzia do streamingu video, a odbiorcy (widzowie) odbierają je przez serwis YouTube, Facebook lub za pomocą linku do innego serwisu, który publikuje przebieg transmisji.
Webinaria mogą występować w formie ograniczonej (z płatnym dostępem) lub być publicznymi. Odbiorcy mogą zazwyczaj brać aktywny udział w webinarium, np. zadając pytanie na czacie i wchodząc w interakcje z prowadzącymi oraz włączać się do dyskusji głosowej, wykorzystując własny mikrofon.
Przykładowy webinar organizowany przez Milenę Majchrzak z firmy Semstorm:

Webinaria zyskują na popularności i są przeważnie rzadziej wykorzystywaną formą contentu. Prowadzone są najczęściej przez osoby znane, posiadające autorytet lub będące ekspertami w danej branży. Celem webinaru jest przekazanie odbiorcom przydatnej i wartościowej wiedzy, z której będą mogli korzystać. Webinar z technicznego punktu widzenia możemy przeprowadzać “na żywo” oraz opublikować w formie nagrania wideo (np. na profilu w serwisie Facebooku, na kanale w serwisie YouTube, czy na stronie internetowej), które będzie ciekawym materiałem dla osób, które nie mogły w nim uczestniczyć.
Na rynku istnieje wiele narzędzi do prowadzenia webinarów, są to między innymi:
- ClickMeeting
- AnyMeeting
- GoToMeeting
- Skype for business
- Zoom
- JoinMe
- Google Hangouts
- GetResponse
- Expertise.tv
Na czym polega webinar marketing?
Webinar marketing to rodzaj marketingu, który opiera się na prezentowaniu contentu i przyciąganiu klientów do marki za pomocą prowadzonych webinarów. Ten rodzaj marketingu ma bardzo oryginalną i atrakcyjną formę, która jest efektywna i pozwala przyciągnąć wiele nowych osób do naszej marki.
Przykładowy webinar organizowany przez Damiana Sałkowskiego z firmy Senuto:

Webinar marketing może służyć jednakowo do pozyskiwania nowych klientów, utrzymywania obecnych lub promowania naszej marki. Taki styl promocji możemy stosować w różnych branżach. Obecnie webinar marketing nie jest szeroko wykorzystywany do promowania marki, choć sytuacja ta dynamicznie się zmienia. Ten rodzaj marketingu możemy prowadzić samodzielnie lub zlecać go agencjom marketingowym, które mają coraz szerszą ofertę tego typu.
Webinar marketing może być kierowany do różnego rodzaju odbiorców. Styl takiej promocji możemy realizować również w sytuacji, w której jesteśmy osobami prywatnymi np. blogerami, ale również jako mniejsza firma, czy globalnie rozpoznawalna marka. Możemy wykorzystać go także, jako uzupełnienie innych kanałów promocji firmy lub jako główną formę marketingu.
Przykładowy webinar organizowany przez Michała Suskiego z firmy SurferSEO:

Jakie korzyści niesie za sobą prowadzenie webinarów?
Webinar marketing ma bardzo wiele plusów, które możemy wykorzystać do promowania własnej marki. Jednym z nich jest atrakcyjna forma przekazywania contentu odbiorcom. Forma relacji i dyskusji „na żywo” przyciągnie wiele osób do naszej marki. Niektóre z nich będą chciały z ciekawości sprawdzić, jak przebiega spotkanie, a inne będą poszukiwały wiedzy przedstawianej w sposób praktyczny. Webinaria możemy również łatwo promować publicznie, np. prowadząc je na YouTube czy Facebooku, czyli w serwisach gromadzących ogromną liczbę aktywnych użytkowników.
Prowadzenie webinarów od strony technicznej nie jest skomplikowane oraz nie wymaga zaawansowanej wiedzy. Możemy przeprowadzać je przy niskim budżecie, np. przy pomocy np. kamerki internetowej, a jeśli posiadamy znacznie większy budżet, możemy zaoferować bardziej zaawansowane spotkanie — np. w studiu nagraniowym lub na sali konferencyjnej, w otoczeniu kilku kamer transmitujących obraz na żywo.
Przykładowy webinar organizowany przez Artura Jabłońskiego:

Webinaria są wysoko jakościową formą content marketingu, co w obecnych czasach jest bardzo pożądane. Dzięki temu wpłyniemy pozytywnie na wizerunek własnej marki, sklepu internetowego, czy serwisu tematycznego. Wiele osób, jeśli weźmie udział w takim spotkaniu lub kursie, będzie postrzegało nas jako profesjonalną i godną zaufania firmę. Plusem jest też możliwość opublikowania długiego nagrania w formie video oraz promowanie go np. na kanale w serwisie YouTube, który wiele osób regularnie będzie odwiedzało, aby sprawdzać, czy opublikowaliśmy kolejne części webinarów.
Do czego możemy używać webinarów i webinar marketingu?
Webinary możemy używać do różnych celów. Jednym z nich jest pozyskiwanie nowych klientów. Tak atrakcyjna forma contentu opublikowanego w sieci z pewnością przyciągnie wiele osób i równie wielu przekona do przejścia na naszą witrynę. Webinarów możemy również używać do zatrzymania obecnych fanów czy klientów. Wiele osób z pewnością powróci na nasz kanał czy profil, jeśli będzie wiedziało, że regularnie oferujemy szkolenia na żywo. Webinar marketing możemy również wykorzystać, jeśli chcemy poprawić wizerunek naszej marki. Działania wizerunkowe w ten sposób będą bardzo skuteczne i efektywne. Webinar marketing możemy również wykorzystywać do prezentacji swoich produktów, które zostaną subtelnie wplecione w cały wykład.
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!