Do czego służą i jakie korzyści niosą za sobą kategorie oraz tagi na blogu?

Do czego służą i jakie korzyści niosą za sobą kategorie oraz tagi na blogu?

Do czego wykorzystuje się kategorie i tagi na blogu? Jakie jest ich przeznaczenie, a jakie są różnice między nimi? Z tego artykułu dowiesz się kilku istotnych informacji na temat przeznaczenia tagów oraz kategorii na blogach internetowych. Sprawdźmy więc, jakie jest znaczenie obu rodzajów przyporządkowania tekstów, a także sprawdźmy, dlaczego mają wpływ na pozycjonowanie.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Do czego służą kategorie na blogu?
  • Do czego służą tagi na blogu?
  • W jaki sposób wykorzystuje się kategorie i tagi w pozycjonowaniu

Wszyscy, którzy zdecydowali się na prowadzenie bloga, świetnie znają takie pojęcia, jak „kategoria” oraz „tag”. Ich rolą jest przyporządkowanie tekstów do haseł. Ma to na celu ułatwienie użytkownikom nawigacji po blogu. Pozwala to na szybkie znalezienie artykułów poprzez wykorzystanie jakiegoś hasła. Jak się jednak okazuje podczas naszej współpracy z klientami, nadal mnóstwo osób nie wie, z jakiego powodu wskazuje się dwa rodzaje podporządkowania wpisów blogowych. Tymczasem obecność tagów i kategorii nie jest przypadkowa. W naszym artykule znajdziesz szereg informacji, które sprawią, że zagadnienia dotyczące tagów i kategorii przestaną być jakąkolwiek tajemnicą.

Jakie są różnice między tagami i kategoriami?

Kategorie można porównać do tematycznych worków. Można wrzucić do nich teksty, które tworzysz.

Kategorie na blogu

Kategorie na blogu (źródło: wincentyna.pl)

Jeśli blog, który prowadzisz, poświęcony jest modzie, do kategorii można zaliczyć na przykład:

  • inspiracje;
  • trendy;
  • wywiady.

Są to bardzo ogólne przykłady. Każdy wpis należy przyporządkować przynajmniej do jednej kategorii na blogu.

Przeczytaj również:  Promowanie strony w celu zwiększenia ilości odwiedzin

Tagi są dużo bardziej precyzyjne i szczegółowe. Porównać można je do łatek, które przypina się do danego wpisu.

Tagi na blogu

Tagi powiązane z artykułem na blogu (źródło: wincentyna.pl)

Jeśli chodzi o wspomniany już blog modowy, tagami mogą być na przykład:

  • sukienka midi;
  • buty na platformie;
  • espadryle.

Każdy wpis blogowy może mieć zazwyczaj nawet kilkanaście tagów. Podstawowa różnica, która pozwala wyróżnić tagi i kategorie, dotyczy precyzji ich przyporządkowania.

Opracuj wcześniej mapę kategorii

Jeśli ruszasz z blogiem, warto opracować mapę kategorii. Chodzi o to, aby wyszczególnić tematy, które zamierzasz poruszyć na swoim blogu. Dzięki temu ich lista będzie cały czas wyróżniona. Ci, którzy będą na niego trafiać, już od samego początku będą wiedzieli, jakie teksty będą mogli znaleźć na blogu.

Semstorm

Mapa kategorii głównych na blogu (źródło: semstorm.com)

Stawiaj na proste, przejrzyste nazewnictwo

Nazwa kategorii powinna być prosta i łatwa do zrozumienia, dzięki temu każdy, kto zdecyduje się wejść na bloga, szybko dowie się, jakie tematy są poruszane. Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie dotyczące tego, jak wiele kategorii należy utworzyć. Warto jednak pamiętać, że powinno być ich możliwie jak najmniej.

Uwzględnij kategorie podczas planowania przyszłych treści

Najgorsze, na co można postawić, to utworzenie martwej kategorii. Chodzi o sytuację, kiedy stworzono kategorię, a następnie jest ona w ogóle nieużywana, bądź używana bardzo rzadko (obejmuje tylko kilka wpisów, podczas gdy w innych kategoriach mamy ich kilkadziesiąt). Wszystkie poradniki dla blogerów wskazują, że każda kategoria powinna zawierać sensowną liczbę tekstów. Jeśli nie zamierzasz często poruszać jakiegoś tematu, to nie ma sensu tworzenia kategorii z nim związanego.

Benchmark

Kategorie na blogu, jako cel tworzenia treści (źródło: benchmark.pl)

Pamiętaj, że w wielu wypadkach wielkość pierwszej litery ma znaczenie

Zasady user experience pokazują, że poruszanie się użytkowników po blogu powinno być możliwie jak najbardziej intuicyjne, dlatego dobrą praktyką jest rozróżnianie kategorii i tagów, także z uwagi na walory wizualne. Najczęściej nazwy kategorii powinniśmy nazywać od dużej litery, zaś tagów od małej.

Przeczytaj również:  Jak budować relacje ze swoimi klientami?

Jak umiejętnie wykorzystywać tagi?

1. Zaplanuj więcej szczegółowych tematów
Dobrze jest wcześniej opracować kilka tematów pod określone tagi, dzięki temu nieustannie będziemy mieli przed sobą listę mikro-tematów, które w późniejszym czasie będzie można poruszyć na blogu. Oczywiście tagi można tworzyć także na bieżąco. Jeśli blog oparty jest na systemie WordPress, to można to zrobić bez problemu, podczas dodawania nowego wpisu. Interfejs jest skonstruowany tak, że tagi dodaje się naprawdę błyskawicznie.

2. Pamiętaj, aby tag nie był zbyt szczegółowy
W dodawaniu tagów należy zachować umiar. Oczywiście warto mieć sporą listę tagów, ale ich przesadna ilość się nie sprawdza. Jednocześnie trzeba unikać sytuacji, kiedy jeden tag będzie wykorzystany raz, bądź dwa razy lub znacznie rzadziej w porównaniu do innych. Taka praktyka jest bowiem bardzo niekorzystna pod kątem SEO. Jest również niemile widziana przez samych użytkowników. Każdy, kto decyduje się odwiedzić jakiś tag, chciałby również zobaczyć, inne wpisy z nim związane.

3. Zadbaj o odpowiedni wygląd tagów
Wspomnieliśmy już, że warto różnicować tagi i kategorie, uwzględniając również aspekt czysto estetyczny. Kategorie mają najczęściej normalny wygląd. Są to na ogół ogólne hasła, które pisze się wielką literą.

Tagi na blogu

Przykład prawidłowo wyróżnionych tagów (źródło: osobistastylistka.pl)

Tagi natomiast mogą mieć postać:

  • prostych linków pozbawionych jakichkolwiek dodatków;
  • tekstów na prostokątnym, bądź zaokrąglonym tle;
  • linków wyglądających jak hashtagi;
  • odnośników z ikoną graficzna.

Pamiętaj, że tagi nie są śmietnikiem

Niestety, bardzo wiele osób traktuje tagi po macoszemu. Nierzadko jest tak, że właściciele blogów zupełnie je pomijają i w ogóle ich nie wykorzystują. Spotyka się także osoby z zupełnie innym podejściem. Tagów jest wówczas cała masa. Jest ich tak dużo, że wyróżnienie konkretnych słów staje się bardzo trudne. Nigdy nie wolno dopuścić do tego, aby kategorie i tagi generowały zamęt. Powinno być ich tyle, aby użytkownicy mogli z nich swobodnie korzystać.

Przeczytaj również:  Czy sklep internetowy potrzebuje firmowego bloga?

Jak efektywnie wykorzystywać kategorie oraz tagi na blogu?

Podstawą jest oczywiście zaplanowanie struktury treści, którą planujemy opublikować na swoim blogu . Liczy się nie tylko użyteczność tagów i kategorii, ale również zasady dotyczące SEO. W przypadku blogów opartych na WordPressie nie ma najmniejszego problemu z kontrolowaniem tagów. Wystarczy wykorzystać na przykład wtyczkę Yoast SEO. Za pomocą tego dodatku można konfigurować tytuły, opisy, adresy URL, a także widoczność w wynikach wyszukiwania.

Mamy nadzieję, że lektura tego artykułu pozwoli Ci na stworzenie lepszej, a zarazem bardziej zrozumiałej dla użytkowników struktury kategorii oraz tagów na prowadzonym przez Ciebie blogu.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: