Jak określić grupę docelową podczas tworzenia kampanii reklamowej?

Jak określić grupę docelową podczas tworzenia kampanii reklamowej?

Określenie grupy docelowej to bardzo ważne zadanie, z którym stykamy się podczas tworzenia każdej kampanii marketingowej. Grupę tę, określamy w sytuacji, w której chcemy skierować reklamę do użytkowników potencjalnie zainteresowanych naszymi produktami lub usługami. Przedstawiamy kilka porad, które pomogą Ci ustalić możliwie jak najlepszą grupę odbiorców dla Twojej reklamy.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • W jaki sposób dotrzeć z reklamą do odpowiedniej grupy klientów?
  • W jaki sposób określić najlepszych odbiorców swojej reklamy?
  • W jaki sposób utworzyć reklamę, która nie „przepali” mojego budżetu?

Wyklucz osoby, które na pewno nie skorzystają z Twojej oferty

Pierwszym krokiem do określenia grupy docelowej jest wybranie jedynie takich osób, które potencjalnie mogą skorzystać z naszej oferty i odrzucenie osób, które z pewnością z niej nie skorzystają. Dzięki takiemu posunięciu, wyeliminujemy osoby, które nigdy nie kupią naszego produktu, a my nie będziemy musieli zapłacić za reklamę wyświetlającą się wśród nich.

Do podstawowych parametrów, które pomagają odseparować obie grupy, należą takie dane jak wiek, płeć, lokalizacja czy język, jakim posługuje się dana osoba. Są to podstawowe dane, dzięki którym możemy przeprowadzić wstępną selekcję. Warto zastanowić się nad tymi parametrami i określić je świadomie.

Google Ads

Wyklucz użytkowników, do których nie kierujesz swoich usług lub produktów (źródło: Google)

Dobrym przykładem może być oferowanie usług naprawy auta lub prowadzenie sklepu internetowego z sukienkami. Z pewnością warto wybrać jedynie osoby pełnoletnie, gdyż młodzież nie ma aut i nie kupuje odzieży dla osób dorosłych. W przypadku warsztatu samochodowego warto wybrać jedynie dane województwo czy miasto. W przypadku sklepu internetowego można wybrać określoną płeć, do której chcemy dotrzeć z reklamą.

Wstępne określenie grupy docelowej ma zatem odrzucić osoby, które z pewnością nie skorzystają z naszej oferty, aby nie marnować pieniędzy na wyświetlanie reklamy takim osobom

Określ grupę osób, które najprawdopodobniej z niej skorzystają

Drugim krokiem przy określaniu grupy docelowej jest określenie osób, które z największym prawdopodobieństwem skorzystają z naszych usług lub zakupią nasz produkt. Osoby te będziemy wybierać ze wstępnie utworzonej już grupy osób, które w ogóle bierzemy pod uwagę. Zacieśnianie targetu sprawi, że osiągniemy lepszą skuteczność i efektywność reklamy. W celach sprzedażowych powinniśmy zacieśniać grupę, jak najmocniej się da. Parametrami, na jakie powinniśmy zwrócić uwagę na tym etapie, są np. zainteresowania, stanowisko zawodowe, posiadane przedmioty, odwiedzane strony, sytuacja społeczna itp. Jest to miejsce, gdzie możemy skorzystać z kilkuset parametrów oferowanych przez Google i Facebooka.

Google Ads

Na początkowym etapie tworzenia reklamy możesz skorzystać z propozycji jej odbiorców (źródło: Google)

Porada: Wybierając konkretne parametry w tym miejscu, możemy wybrać opcję, iż dana osoba musi spełnić dwa lub trzy wymagania, czyli np. pracować w danej branży i interesować się daną rzeczą. Daje to duże pole do utworzenia odpowiedniej grupy docelowej. Dzięki temu możemy skutecznie określić nasz target i wybrać jedynie osoby, które spełniają kilka kryteriów. W ten sposób zminimalizujemy też ryzyko wyboru osób z jednym parametrem, które np. zostały oznaczone tak przez przypadek, a w rzeczywistości nie interesują się np. modą damską.

Jeśli zatem prowadzimy sklep internetowy z sukienkami, warto wybrać kobiety interesujące się modą, pracujące np. w biurach, gdzie panuje podobny „dress code” czy kobiety, które interesują się zakupami internetowymi. Programy reklamowe zbierają niezwykle dokładnie dane o użytkownikach, więc mamy do wyboru wiele opcji. W tym miejscu warto poświęcić nieco więcej czasu i dokładnie sprawdzić jakie opcje mamy do wyboru. Ich ilość będzie zależała np. od charakterystyki naszej branży, biznesu, ale w każdej branży możemy z pewnością wybrać wiele parametrów określających naszych odbiorców.

Dokonaj ostatecznej selekcji najlepszych odbiorców

Ostatnim krokiem przy tworzeniu grupy docelowej jest wyselekcjonowanie z wąskiej już grupy potencjalnych klientów – tych „najlepszych”. Jeśli mamy możliwość zawężenia grupy docelowej – zróbmy to. W ten sposób jeszcze bardziej zwiększymy szansę na konwersję, a wybierając najlepszy typ klienta, możemy liczyć na większą sprzedaż. Z pewnością w tej części warto użyć takich parametrów jak wyższe wykształcenie, praca w renomowanej branży, posiadanie smartfonu marki Apple, czy zainteresowanie inwestycjami. Wszystko to świadczy, że dane osoby są zamożne oraz dużo łatwiej kupią nasze ubrania, jeśli im się spodobają. Osoby takie rzeczywiście są skłonniejsze do „rozstawania się” z gotówką oraz cenią produkty o wysokiej jakości.

Facebook Ads

Podczas tworzenia reklamy wykorzystaj najlepiej dopasowanych użytkowników (źródło: Facebook)

Jeśli wiemy już jak tworzyć grupę docelową dla kampanii i reklam internetowych, warto również zwrócić uwagę na kilka elementów przy ich tworzeniu. Cały proces powinien być przemyślany i wykonany “na spokojnie”. Wybieranie poszczególnych opcji w chwili uruchamiania reklamy nie jest najlepszym rozwiązaniem. Grupę taką warto określić nieco wcześniej, analizując dokładnie rynek. Możemy w ten sposób np. spisać wszystkie cechy naszego idealnego klienta. Wprowadzanie przemyślanych danych w chwili tworzenia reklamy przyniesie nam lepsze rezultaty.

Przetestuj kilka opcji grup docelowych

Kolejną przydatną poradą podczas określania grupy docelowej naszej reklamy, jest stworzenie kilku grup i ich przetestowanie. W systemach reklamowych można powielić kampanię i zmienić jej grupę docelową. Praktyczne przetestowanie różnych grup, da nam wiele odpowiedzi – w przyszłości możemy przeznaczyć większe środki na promocję w grupie odbiorców, która najlepiej zareagowała na naszą reklamę. Grupy takie mogą być grupami zawężonymi lub szerszymi, a także stanowić kilka małych grup. Dzięki temu może okazać się, że tylko kilka grup z całej puli, jaką określimy, kupuje nasze produkty lub korzysta z naszych usług.

Facebook Ads

Monitoruj zasięg swoich reklam i analizuj ich odbiorców (źródło: Facebook)

Warto monitorować statystyki kampanii reklamowych, ponieważ dzięki nim można dojść do wniosku, w której grupie odbiorców reklama przyjęła się najlepiej. Jeśli nie czujesz się na siłach do analizowania statystyk czy do tworzenia reklam, możesz zlecić to zewnętrznej agencji reklamowej, która określi za Ciebie odpowiednią grupę docelową i skonfiguruje Twoją reklamę.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: