SEO-PODCAST.PL – Google Voice Search – jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe?

SEO-PODCAST.PL – Google Voice Search – jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe?

Google Voice Search - jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe?

W tym odcinku porozmawiamy o technologii, z którą masz do czynienia na co dzień lub po prostu, z którą zupełnie przypadkowo spotkałeś się podczas kliknięcia w mikrofon w polu wyszukiwarki Google. Google Voice Search (czyli wyszukiwanie głosowe w Google) to nowoczesna funkcja dostępna zarówno w desktopowej, jak i mobilnej wersji wyszukiwarki Google, umożliwiająca korzystanie z wyszukiwarki bez ręcznego wprowadzania zapytań za pomocą klawiatury. W tym podcaście opowiem Ci, dlaczego powinieneś zoptymalizować swoją stronę lub sklep internetowy pod usługę Google Voice Search i przede wszystkim, w jaki sposób to zrobić. Dowiesz się także, na co powinieneś zwrócić uwagę w trakcie optymalizacji swojego serwisu pod wyszukiwanie głosowe, a w szczególności poznasz najważniejsze czynniki, na których powinieneś się skupić w pierwszej kolejności.

Spis treści:

Podcast

Listen to „Google Voice Search – jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe?” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Czym jest usługa Google Voice Search?
  • Na czym polega wyszukiwanie głosowe w Google?
  • Jak zoptymalizować serwis pod Google Voice Search?

Na te i na inne pytania poznasz odpowiedzi w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu!

Technologia wprowadzania zapytań do wyszukiwarki Google za pomocą komend głosowych to bardzo wygodna funkcjonalność dla osób, które wolą wydawać komendy głosowe za pomocą swojego telefonu, niż wprowadzać je za pomocą klawiatury swojego urządzenia mobilnego. Wiele firm obawia się, że dokonując optymalizacji pod wyszukiwanie mobilne, ich optymalizacja pod tradycyjne pozycjonowanie zostanie pogorszona. Oczywiście, jest to zrozumiałe i spowodowane brakiem doświadczenia z tą technologią, dlatego w tym odcinku SEO Podcastu porozmawiamy o tym, dlaczego warto zoptymalizować swój serwis pod wyszukiwanie głosowe, które obecnie jest nie tylko nowym trendem, ale standardowym zachowaniem mobilnych użytkowników wyszukiwarki Google oraz przede wszystkim, w jaki sposób dokonać optymalizacji pod Google Voice Search.

Ale za nim przejdziemy do technicznego omówienia optymalizacji pod wyszukiwanie mobilne, zacznijmy od opisania tej technologii i wytłumaczenia jej działania. Zaczynajmy!

Czym jest usługa Google Voice Search?

Google Voice Search to usługa wyszukiwania informacji w Google, która wyróżnia się od typowego wyszukiwania metodą wprowadzania słów kluczowych w pole wyszukiwarki. Klasyczne wyszukiwanie jest tutaj zastąpione wyszukiwaniem głosowym, czyli dźwiękiem rejestrowanym przez mikrofon urządzenia mobilnego, a następnie przekazywanym do wyszukiwarki Google. Transkrypcja naszych słów jest wyświetlana w polu wyszukiwania, co pozwala nam niemal w sposób bezobsługowy wprowadzać interesujące nas zapytanie.

Wokół tej technologii zaczęło panować dosyć sporo mitów, a jednym z nich, który najbardziej zapamiętałem dotyczy wyboru optymalizacji i pozycjonowania albo dla tradycyjnej kampanii SEO, albo właśnie dla wyszukiwania głosowego, które oczywiście posiada swoje wymagania, ale doskonale uzupełnia najzwyklejszą i podstawową usługę pozycjonowania, do której jesteśmy już przyzwyczajeni. Możemy te usługi wykonywać dwutorowo i osiągać jeszcze lepsze wyniki, dzięki otwarciu się na nową technologię, która z roku na rok staje się coraz częściej wykorzystywana przez coraz to bardziej „wygodnych” w cudzysłowie użytkowników internetu.

Możemy tę funkcję lubić lub nie, ale zastanówmy się, jak często dochodziło do sytuacji, w której chcieliśmy coś szybko wyszukać za pomocą wyszukiwarki Google oraz ile razy doszło do sytuacji, w której przez brak możliwości pisania na klawiaturze wyszukiwanie głosowe wbudowane w Mapy Google pomogło nam wprowadzić jakąś lokalizację, bez odrywania rąk od kierownicy? No właśnie. Stąd źródło jej ogromnej popularności na całym świecie.

Warto także dodać, że usługa Google Voice Search jest dostępna także w wersji desktopowej wyszukiwarki Google, a także dla użytkowników płatnego abonamentu serwisu YouTube – należącego także do firmy Google oraz dla aplikacji od firmy Google, jak np. popularne Mapy Google. Wyszukiwanie głosowe jest dostępne także dla użytkowników inteligentnych głośników jak np. Google Home, Amazon Echo oraz urządzenia ze wbudowanym inteligentnym asystentem głosowym, jak np. Google Now, Cortana od firmy Microsoft, czy Siri od firmy Apple.

Na czym polega wyszukiwanie głosowe w Google?

Aby wykorzystać możliwości usługi wyszukiwania głosem, należy kliknąć w ikonę mikrofonu w polu wyszukiwarki lub na swoim urządzeniu mobilnym mieć zainstalowaną aplikację Google. Wystarczy już tylko wprowadzić interesujące nas zapytanie i otrzymamy wyniki wygenerowane przez wyszukiwarkę. Co najważniejsze, usługa ta radzi sobie bardzo dobrze z zapytaniami w postaci zadawanych przez nas pytań, a także bardzo dobrze zrozumie zapytanie składające się z fraz z tzw. długim ogonem, czyli składające się z kilku wyrazów. Wyszukiwarka na urządzeniach mobilnych, tak samo, jak na urządzeniach desktopowych potrafi zrozumieć Twoją intencję wyszukiwania i wskazać Ci odpowiednie wyniki, dopasowane do treści zapytania.

W tym odcinku SEO Podcastu chciałbym skupić się właśnie na pytaniach zadawanych przez użytkowników usługi Google Voice Search oraz na frazach z tzw. długim ogonem, gdyż to one są najczęściej wprowadzane przez użytkowników za pomocą komend głosowych. Jak łatwo się domyślić, użytkownicy wprowadzają zapytania typu „Gdzie mogę zjeść najlepszą pizzę w Warszawie?” lub „Jakie są najlepsze miejsca do zwiedzania w Krakowie?”. To właśnie pytania mają bardzo duże znaczenie w procesie pozycjonowania i optymalizacji pod usługę Google Voice Search, co zmusza właścicieli serwisów internetowych i pozycjonerów do wykorzystania fraz z długim ogonem, pod które należy zoptymalizować treść tych serwisów i odpowiadania w nich na pytania, które są zadawane przez użytkowników mobilnej wyszukiwarki Google.

Jakie są zalety optymalizacji serwisu pod Google Voice Search?

Optymalizacja własnego serwisu pod usługę wyszukiwania głosowego w Google niesie za sobą więcej zalet, a należą do nich:

  • Przede wszystkim większa widoczność naszego serwisu w mobilnych wynikach wyszukiwarki Google, a więc otwarcie się na tę technologię umożliwi nam pozyskanie nowych użytkowników do serwisu, którzy mogą stać się naszymi klientami;
  • Większa widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania, gdyż to najczęściej taki rodzaj zapytań jest generowany przez użytkowników usługi Google Voice Search;
  • Bardzo duża szansa na wyświetlenie naszego wyniku w sekcji „Direct Answer” w wyszukiwarce Google, czyli nad wynikami wyszukiwania. Taki wynik generuje bardzo duży współczynnik kliknięć (czyli „CTR);
  • Naturalne zwiększenie widoczności serwisu na frazy z tzw. długim ogonem, które generują zdecydowanie większą konwersję niż zwykłe zapytania kierowane do wyszukiwarki Google;
  • Budowa serwisu dostępnego dla osób niewidomych i niepełnosprawnych, wykorzystujących specjalne oprogramowanie ze wbudowanym syntezatorem mowy;
  • Przewaga nad konkurencją, która nie wykorzystuje możliwości usługi wyszukiwania mobilnego i posiadająca serwis niezoptymalizowany pod frazy z tzw. długim ogonem.

Jeśli te sześć argumentów przemówiło do Ciebie i chciałbyś zoptymalizować swoją stronę lub sklep internetowy pod wyszukiwanie głosowe w Google, to teraz ustalmy, w jaki sposób to zrobić.

Jak zoptymalizować serwis pod Google Voice Search?

Jeśli w dalszym ciągu wątpisz w sens optymalizacji swojej strony lub sklepu internetowego pod wyszukiwanie głosowe (np. z powodu trudności optymalizacji), to chciałbym podkreślić, że ten rodzaj optymalizacji nie różni się niczym od tradycyjnej optymalizacji pod SEO i polega na tych samych czynnościach, których zadaniem w konsekwencji jest zoptymalizowanie treści pod odpowiednie frazy oraz dostosowania prędkości jego wczytywania i widoczności dla urządzeń mobilnych. Czy te czynności to coś nowego dla Ciebie? No właśnie, dlatego omówmy je, aby potwierdzić, że optymalizacja pod wyszukiwanie mobilne jest czynnością, z którą poradzi sobie nawet laik.

Pierwszy punkt – publikuj treści zawierające frazy z tzw. długim ogonem, czyli dłuższe zwroty i pytania, a nie pojedyncze słowa kluczowe. Frazy z długim ogonem i pytania umieść w treści nagłówków i w podsumowaniu, a jako tytuł całego artykułu wykorzystaj główne pytanie, na które odpowiesz w treści. Ważne jest, abyś przygotował listę naturalnych pytań i odpowiedzi, które mogą być zadawane przez użytkowników wyszukiwarki Google. To właśnie bazując na pytaniach i odpowiedziach algorytmy wyszukiwarki będą w stanie wyświetlić w wynikach wyszukiwania adres Twojej podstrony lub wpisu blogowego.

Tworząc treść nie zapomnij o zoptymalizowaniu go także pod popularne słowa kluczowe dotyczące tematów, które są poruszane w artykule czy w treści podstrony. Warto także wykorzystać opisy produktów, statystyki, badania, liczby i parametry, aby algorytmy Google zakwalifikowały Twoją treść jako potencjalnie wartościową dla użytkowników wyszukiwarki.

Reasumując ten punkt o tworzeniu treści, wykorzystaj możliwości przygotowania sekcji najczęściej zadawanych pytań (czyli FAQ), za pomocą której odpowiesz na wiele pytań, które mogą zostać zadane przez użytkowników wyszukiwarki Google.

Punkt drugi – zoptymalizuj swój serwis pod kątem wykorzystywania nagłówków i meta tagów zawierających frazy z tzw. długim ogonem, a także pod kątem jego odpowiedniej widoczności dla urządzeń mobilnych (czyli responsywność) oraz przyspiesz jego wczytywanie.

Tak jak wspomniałem wcześniej, redagując treści podstron czy wpisów blogowych musisz zadbać o wykorzystanie nagłówków H1, H2, H3 i tak dalej, aby umieścić w nich pytania, które są najczęściej zadawane przez Twoich potencjalnych klientów. Zadbaj o to, aby składały się także z popularnych słów kluczowych dotyczących tematyki Twoich produktów lub usług, które oferujesz. Bardzo ważne jest także wykorzystanie meta tagu „title”, do umieszczenia w nim głównego pytania, na które odpowiesz w treści. Jeśli z kolei optymalizujesz serwis pod wyszukiwanie mobilne dla lokalnego SEO, to gorąco namawiam Cię do wykorzystywania w swojej treści lokalnych zwrotów (slangu, gwary), nazwy punktów orientacyjnych, nazw dotyczących lokalnych atrakcji i zabytków w Twoim regionie, czy nazw zbiorników wodnych. Takie słowa doskonale sprawdzą się w trakcie analizy Twojej treści przez algorytmy wyszukiwarki Google i pozwolą na częstsze wyświetlanie Twojego serwisu w mobilnych wynikach wyszukiwarki Google.

Mówiąc o responsywności dla urządzeń mobilnych chciałbym, abyś zweryfikował swoją stronę lub sklep internetowy za pomocą narzędzia Google Mobile Friendly. Dzięki niemu sprawdzisz, czy Twoja witryna renderuje się poprawnie dla urządzeń typu smartfon i tablet. Ta czynność jest ogromnie istotna podczas optymalizacji serwisu pod wyszukiwanie głosowe, gdyż zdecydowana większość takich zapytań w Google jest generowana przez urządzenia mobilne, dlatego Twój serwis powinien być dostosowany głównie pod ekrany o niewielkiej wielkości i niskie rozdzielczości.

Z kolei odnosząc się do odpowiedniej prędkości wczytywania, musisz przeanalizować swój serwis za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights i zweryfikować to, jaką punktację otrzymuje. Odpowiednia szybkość dostarczania informacji użytkownikom wyszukiwarki jest bardzo istotne dla firmy Google. Nie da się ukryć, że na topowych pozycjach pojawiają się serwisy, które między innymi cechują się szybką prędkością wczytywania i intuicyjną nawigacją, która umożliwia w bardzo łatwy sposób znalezienie treści, która może rozwiązać problemy i odpowiedzieć na potrzeby użytkowników wyszukiwarki Google.

Na co szczególnie zwracać uwagę podczas optymalizacji pod wyszukiwanie głosowe?

Istnieją trzy szczególne czynności, na które należy zwracać uwagę podczas optymalizacji swojego serwisu pod usługę Google Voice Search, dlatego skup się koniecznie na tym, aby:

  • Implementować w swoim serwisie fragmenty rozszerzone za pomocą znaczników danych strukturalnych (schema.org). Skup się szczególnie na tych, które mają istotny wpływ na wygląd wyników wyszukiwania, czyli np. „FAQ”, „HOWTO” oraz „Article”;
  • Optymalizuj opublikowane treści w serwisie pod „Direct Answer Box”, czyli specjalne miejsce widoczne nad wynikami wyszukiwania, które odpowiada za wyświetlenie bezpośredniej odpowiedzi na zadawane pytanie do wyszukiwarki Google;
  • W przypadku, gdy prowadzisz lokalny biznes czy stronę internetową dotyczącą lokalnej restauracji, muzeum czy innego lokalnego miejsca, pamiętaj o tym, aby wykorzystywać jak najwięcej wyrazów, które dotyczą wybranej miejscowości, która ich dotyczy. Pamiętaj także o tym, że użytkownicy wyszukiwarki mogą niechcący przekręcić nazwę i użyć jej do wyszukiwania, dlatego warto rozważyć jej umieszczenie w różnych wariantach w treści. Nigdy nie wiadomo, czy przypadkiem nie pozwoli ona w znalezieniu Twojej witryny.

 
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:

  • Wyjaśniłem Ci, czym jest usługa Google Voice Search i na czym polega jej popularność wśród użytkowników zarówno wyszukiwarki Google, jak i aplikacji Google Maps;
  • W bardzo prosty i zrozumiały sposób wytłumaczyłem Ci działanie tej usługi;
  • Wymieniłem 6 istotnych zalet, które przemawiają za tym, aby zoptymalizować swoją witrynę pod usługę wyszukiwania mobilnego;
  • Podałem Ci trzy konkretne czynności, które pozwolą Ci dostosować Twój serwis pod usługę Google Voice Search;
  • Na koniec podkreśliłem, na które elementy powinieneś ciągle zwracać szczególną uwagę, aby Twoja strona lub sklep internetowy była jeszcze lepiej widoczna dla tych zapytań w wyszukiwarce Google, dla których wykorzystywania jest technologia wyszukiwania głosem.

Mam nadzieję, że przekonałem Cię do optymalizacji swojego serwisu pod technologię Google Voice Search i że otworzysz się na użytkowników, którzy wykorzystują na co dzień wyszukiwanie głosowe.

Jeśli spodobała Ci się tematyka tego odcinka, to daj mi proszę o tym znać w komentarzu. Kliknij łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał od serwisu YouTube powiadomienia o kolejnych odcinkach, a jeśli słuchasz mnie na platformie podcastowej, to zasubskrybuj ten kanał.

Zapraszam Cię również do sprawdzenia moich dwóch książek o pozycjonowaniu, do których linki znajdziesz w opisie pod tym filmem.

Dziękuję Ci za wysłuchanie tego odcinka w formie podcastu lub obejrzenie go w formie wideo w serwisie YouTube i oczywiście zapraszam Cię do pozostałych odcinków.

Do zobaczenia lub usłyszenia w kolejnym odcinku.

Trzymaj się, cześć!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: