SEO-PODCAST.PL – Jakie frazy gwarantują sukces w pozycjonowaniu?

SEO-PODCAST.PL – Jakie frazy gwarantują sukces w pozycjonowaniu?
Jakie frazy gwarantują sukces w pozycjonowaniu?

W tym praktycznym odcinku SEO Podcastu pokażę Ci, jak skutecznie wyszukiwać i wykorzystywać różne rodzaje fraz kluczowych, aby poprawić widoczność Twojej strony lub sklepu internetowego w wyszukiwarce Google. Opowiem czym są frazy pojedyncze, frazy z „długim ogonem”, frazy sezonowe oraz frazy lokalne, a następnie wyjaśnię Ci, kiedy warto stosować dany typ frazy, aby lepiej trafiać w intencje użytkowników. Przyjrzymy się bliżej różnym intencjom wyszukiwania i pokażę Ci, jak rozpoznawać potrzeby użytkowników, by odpowiednio dobierać słowa kluczowe i frazy z „długim ogonem” pod ich zapytania w wyszukiwarce. Podpowiem Ci również, jak wykorzystać sugestie wyszukiwania w Google, aby tworzyć treści dopasowane do rzeczywistych zapytań użytkowników i przeprowadzę Cię przez narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych, takie jak: Planer słów kluczowych Google Ads, Google Trends, Senuto, Semstorm, Ahrefs, Semrush, ChatGPT i Google Search Console. Na końcu sprawdzimy na jakie frazy pozycjonuje się Twoja konkurencja i które podstrony w serwisie lub kategorie i produkty w sklepie internetowym są przez nich wypozycjonowane do pozycji TOP 10.

Spis treści:

Wideo

YouTube Video

Transkrypcja

Podstawową, ale przede wszystkim bardzo ważną czynnością w trakcie pozycjonowania jest odpowiedni dobór słów kluczowych i fraz z długim ogonem, które pełnią ogromną funkcję i to w dużej mierze od nich zależy wysokość zwrotu z inwestycji, którą należy ponieść, aby uzyskać długofalowy efekt.

W tym odcinku SEO Podcastu omówimy intencje użytkowników wyszukiwarki Google, a następnie przełożymy je na dobór odpowiednich słów kluczowych za pomocą różnych narzędzi, których użyjemy.

W zależności od intencji użytkownika dobierzemy odpowiednie słowa kluczowe i frazy z długim ogonem, a także omówimy miejsce docelowe, w którym powinny się znaleźć i ściągać ruch z Google.

W tym odcinku podzielę się z Tobą moim podejściem do wyboru fraz. Poznasz moje techniki i sposoby, które wykorzystuję w swojej pracy.

A więc zabierzmy się do pracy!

Ten odcinek SEO Podcastu podzielimy na trzy części. W pierwszej i drugiej części omówimy rodzaje fraz i intencji wyszukiwania, a trzecią poświęcimy na praktykę, czyli wyszukiwanie konkretnych typów słów kluczowych i fraz z długim ogonem w oparciu o wybrane rodzaje intencji wyszukiwania, co mam nadzieję pozwoli Ci wybierać najlepsze z punktu widzenia celu Twojej kampanii SEO frazy, które przyniosą jak najwięcej potencjalnych klientów do Twojej firmy.

W pierwszej kolejności omówmy rodzaje fraz, które są wprowadzane do wyszukiwarki Google. Omówmy pokrótce każdy rodzaj.

Zacznijmy od fraz pojedynczych.

Czym są frazy pojedyncze?

Frazy pojedyncze to krótkie, ogólne słowa kluczowe, które składają się z jednego lub maksymalnie dwóch słów. Przykładem takiej frazy może być wyraz „buty”.

Takie frazy są bardzo często wykorzystywane, ale są na tyle ogólne, że nie stoi za nimi jedna i konkretna intencja wyszukiwania. Bo nie wiemy, czy ktoś przykładowo poszukuje szewca do naprawy obuwia, czy sklepu internetowego z obuwiem. Poza tym konkurencja na pojedyncze słowo kluczowe jest na tyle szeroka, że ich pozycjonowanie wiąże się z ogromnymi kosztami i bardzo długim czasem oczekiwania na efekty (o ile w ogóle przyjdą, gdyż najczęściej na takie frazy są wypozycjonowane serwisy i sklepy internetowe).

Podkreślmy to, że pozycjonowanie takich fraz utrudnia dotarcie do konkretnej grupy odbiorców, na których nam zależy.

Okej, następnym rodzajem fraz wprowadzanych do wyszukiwarek są frazy z tak zwanym „długim ogonem” (z ang. long tail).

Czym są frazy z długim ogonem?

Frazy z długim ogonem to dłuższe i bardziej szczegółowe słowa kluczowe, składające się z co najmniej trzech wyrazów. Przykładem takiej frazy może być „czarne buty sportowe damskie”.

Frazy te mają mniejszą konkurencję i są bardziej precyzyjne, co sprawia, że użytkownicy, którzy je wpisują, mają zazwyczaj dokładniejsze intencje zakupowe (czyli precyzują, jaki typ produktu lub usługi ich interesuje).

Choć takie frazy generują mniejszy ruch, zwykle przynoszą wyższy współczynnik konwersji, ponieważ trafiają do osób poszukujących konkretnych produktów lub usług.

Ten rodzaj fraz jest fundamentem każdej efektywnej kampanii SEO – przede wszystkim w sklepach internetowych.

Okej, następne do omówienia są frazy sezonowe.

Czym są frazy sezonowe?

Frazy sezonowe to słowa kluczowe, które są popularne tylko w określonych okresach, np. w sezonach świątecznych, wakacyjnych lub podczas specyficznych wydarzeń. Ich przykładem może być „strój kąpielowy na lato”.

Frazy sezonowe charakteryzują się gwałtownym wzrostem popularności w określonym czasie, a po tym okresie ich wyszukiwanie znacznie spada. Są one ważne dla kampanii marketingowych planowanych wokół sezonów, świąt czy specjalnych okazji.

Moim zdaniem warto je pozycjonować z wyprzedzeniem minimum 3-miesięcznym, aby uzyskać jak najlepsze efekty, które będą widoczne w okresie, w którym będą one generować duży ruch i konwersję w serwisach i w sklepach internetowych.

Kolejne frazy, które omówimy to frazy lokalne.

Czym są frazy lokalne?

Frazy lokalne to słowa kluczowe związane z określonym obszarem geograficznym, np. miastem lub regionem. Przykładem może być „warsztat samochodowy Warszawa”.

Tego typu frazy są używane, gdy użytkownicy poszukują produktów lub usług w określonym miejscu. Frazy lokalne są szczególnie istotne dla firm świadczących usługi lokalne, ponieważ pomagają przyciągnąć klientów z określonej lokalizacji.

Podsumowując tę część odcinka SEO Podcastu o rodzajach słów kluczowych, musimy podkreślić, że każdy z tych rodzajów fraz odgrywa swoją rolę w strategii prowadzenia kampanii SEO i pomaga dotrzeć do odpowiednich grup docelowych w różnych kontekstach wyszukiwań.

Przejdźmy teraz do drugiej części naszego odcinka SEO Podcastu, czyli intencji wyszukiwania, czyli z ang. search intent, czyli powodu, dla którego użytkownik wpisuje określoną frazę w wyszukiwarkę internetową.

Intencje te odpowiadają na pytanie, czego użytkownik szuka, jakie informacje chce uzyskać, lub co chce osiągnąć. Ich zrozumienie jest kluczowe dla odpowiedniej strategii i optymalizacji pod kampanię SEO, gdyż pozwalają na lepsze dopasowanie fraz i contentu do różnego rodzaju potrzeb użytkowników.

Jakie wyróżniamy intencje wyszukiwania?

Rozmawiając o intencjach wyszukiwania, należy najpierw jasno określić to, że użytkownicy chcą znaleźć coś konkretnego za pomocą wyszukiwarki Google, a nie natrafić na coś przypadkowego. Na pierwszy rzut oka jest to proste zadanie do wykonania, ale w praktyce spotykam się z serwisami internetowymi, które nie zostały zoptymalizowane pod odpowiednie słowa kluczowe i frazy z długim ogonem, przez co odnotowują duże współczynniki odrzuceń i bardzo niską konwersję.

Wyróżniamy cztery typowe intencje użytkowników wyszukiwarki, którymi kierują się w trakcie jej użycia, czyli wprowadzają do niej:

  • Zapytania nawigacyjne – wykonywane w celu znalezienia adresu URL do danego serwisu internetowego jak na przykład wyraz „Facebook”;
  • Zapytania informacyjne – czyli wprowadzone na przykład pytania do wyszukiwarki, w celu znalezienia rozwiązania swojego problemu – takie długie ogony idealnie pasują do artykułów blogowych;
  • Zapytania transakcyjne – czyli nazwy produktów lub rodzaj konkretnego produktu, którym użytkownicy są zainteresowani i chcą kupić i mogą to być frazy dwuwyrazowe, jak i długie ogony;
  • Zapytania lokalne – czyli przykładowo wyszukiwanie lokalnych obiektów lub usług w okolicy jak na przykład „pizzera w mojej okolicy”.

W zależności od tego, jakiego typu serwis posiadasz, zalecam, aby wykorzystać nie jedną, a dwie intencje w swoim serwisie.

Przykładowo, jeśli posiadasz stronę wizytówkę, to w treści swoich podstron powinieneś użyć fraz, które dotyczą intencji transakcyjnej, czyli popularnych fraz w tematyce Twojej branży, które powinny dotyczyć usług, które oferujesz.

Drugą intencją, którą obowiązkowo musisz wziąć pod uwagę, to intencja informacyjna. Aby ją odpowiednio wykorzystać, powinieneś założyć blog i zaplanować publikację artykułów, które będą rozwiązywać problemy Twoich klientów, a przy okazji kierować ich z treści wpisu do konkretnych podstron usługowych. W ten sposób użytkownicy, którzy jeszcze nie będą gotowi na to, aby stać się Twoim klientem (o czym świadczy intencja informacyjna), znajdą Twojego bloga, w którym jako ekspert wyjaśnisz sposób, na rozwiązanie danego problemu. Pamiętaj, że blog to jeden z punktów styku użytkowników z Twoją marką.

W ten sam sposób podchodzę do sklepów internetowych, w których dostępne są kategorie i produkty, które powinny zawierać w swojej treści opisowej cechy charakterystyczne. Karta produktowa powinna zawierać frazy dla intencji transakcyjnej, czyli wszystkie cechy produktu, którego dotyczy (np. nazwa własna, kolor, rozmiar, waga itd.). Natomiast treść opisu kategorii powinna zawierać opis produktów, które w niej występują, z wykorzystaniem popularnych fraz.

Drugą intencją, którą należy wykorzystać jest również intencja informacyjna. Tutaj również Cię nie zaskoczę – sklep internetowy powinien również posiadać bloga z artykułami na temat produktów, które oferuje. To właśnie w treści artykułów blogowych powinieneś przedstawiać sposoby na wykorzystanie produktów, które można znaleźć w ofercie Twojego sklepu. Z treści tych artykułów również warto kierować do produktów i kategorii. Zachęcam do linkowania kategorii produktów w treści artykułów, gdyż takie linki posiadają tak zwany dłuższy cykl życia, a użytkownicy, którzy będą klikać w linki nie przejdą do usuniętych zasobów, jak ma to często miejsce w przypadku produktów, które są częściej wyłączane i usuwane ze sklepu.

Pamiętaj, że odpowiednio przygotowane treści podstron czy opisy produktów i kategorii oraz artykuły blogowe będą pracować dla Ciebie non stop. Dlatego tak ważne jest odpowiednie podejście do doboru słów kluczowych, biorąc pod uwagę intencję użytkowników.

Podsumujmy sobie teraz wszystko, co zostało do tej pory omówione w tym odcinku SEO Podcastu:

  1. Omówiliśmy rodzaje słów kluczowych i fraz, które są wprowadzane do wyszukiwarki;
  2. Omówiliśmy intencje użytkowników, którymi się kierują w trakcie wyszukiwania;
  3. Omówiliśmy także cel, który chcą osiągnąć użytkownicy i informacje, które powinny zostać im dostarczone w naszym serwisie, w oparciu o dany typ wyszukiwania.

Przejdźmy teraz do części praktycznej, w której pokażę Ci różne sposoby na wyszukiwanie fraz w wyszukiwarce Google.

Wyszukiwanie fraz za pomocą sugestii w wyszukiwarce Google

Na pierwszy ogień idzie pole „Podobne wyszukiwania”, które znajduje się pod wynikami wyszukiwania. Dla przykładu użyjmy frazy z intencją transakcyjną „buty damskie” i przejdźmy na sam dół wyników wyszukiwania.

Dokładnie na tym etapie wyszukiwania, wyszukiwarka Google bezpłatnie przedstawia Ci frazy, które są powiązane z tą samą frazą i przede wszystkim z tą samą intencją wyszukiwania. Wykorzystaj tę funkcję i sprawdź, jakie jeszcze propozycje podsunie Ci wyszukiwarka Google, na przykład wtedy, kiedy bardziej uściślisz swoje wyszukiwanie dopisując kolejny wyraz.

Wyszukiwanie fraz za pomocą planera słów kluczowych

Posiadając konto Google, możesz także użyć bardziej zaawansowanego i równie bezpłatnego narzędzia, które znajdziesz w panelu reklamowym Google Ads. Co najważniejsze, Google nie wymaga od nas prowadzenia żadnej kampanii SEO do użycia planera, dlatego warto się nim posiłkować w trakcie wyszukiwania fraz.

Narzędzie to znajdziesz w panelu pod adresem ads.google.com, wchodząc w menu bocznym po lewej stronie w zakładkę „Narzędzia” i „Planer słów kluczowych”.

Tradycyjnie, zostaniesz poproszony o wybór jednej z dwóch opcji wyszukiwań. I w zależności od tego, czy chcesz poznać nowe frazy do swojej kampanii SEO lub jedynie zweryfikować te, które Cię interesują wybierz jedną z opcji.

Kliknę w pierwszą opcję, aby otrzymać propozycję fraz.

Otrzymamy dwie możliwości wyszukiwania fraz: na podstawie naszej propozycji lub na podstawie adresu URL istniejącego serwisu czy sklepu internetowego.

Bardzo interesuje mnie opcja otrzymania fraz na podstawie adresu URL. Spróbuję użyć tej opcji. Wprowadzę adres do sklepu internetowego z meblami i pozostawię domyślnie zaznaczoną opcję, aby narzędzie przeanalizowało wszystkie rodzaje podstron, czyli kategorie i dostępne w nich produkty.

Przed nami pokaże się tabela z listą pojedynczych słów kluczowych, a także fraz z intencją zakupową, które zaproponuje nam planer słów kluczowych. Co najważniejsze, przy każdej z nich otrzymujemy informację o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań, a także o stopniu konkurencyjności. Akurat do tej opcji podchodziłbym z dystansem, gdyż planując odpowiednią optymalizację treści w naszym serwisie czy w sklepie internetowym, a także planując pozyskiwanie linków pozycjonujących z dobrych źródeł, istnieje dość duża szansa na wypozycjonowanie fraz, które są określone przez panel jako wysoko konkurencyjne.

Bardzo fajną opcją jest możliwość pobrania wszystkich fraz, po kliknięciu w przycisk „Pobierz propozycje słów kluczowych”. Otrzymamy możliwość pobrania dokumentu w formacie CSV lub bezpośrednio zaimportujemy dane z tabeli do arkusza Google w wersji online. Wybierzmy drugą opcję, aby sprawdzić, jak będzie wyglądał taki raport.

Po wygenerowaniu i włączeniu raportu przed nami ukaże się tabela zawierająca bardzo ciekawe informacje, które warto przeanalizować. Ich analiza pozwoli nam na ocenę między innymi tego, czy dana fraza jest sezonowa i staje się bardziej popularna w danym okresie roku, czy jednak jej ilość wyszukiwań jest stała przez cały rok kalendarzowy.

W wygenerowanym raporcie otrzymamy kolumny:

  • keyword – zawierająca listę fraz i pojedynczych słów kluczowych;
  • currency – czyli domyślna walutę na naszym koncie Google Ads;
  • average monthly searches – średnia ilość wyszukiwań w miesiącu;
  • zmiana przez 3 miesiące – czyli informacja o tym, czy popularność danej frazy wzrosła lub spadła w okresie 3 miesięcy wstecz od dnia, w którym dokonujemy jej analizy;
  • zmiana rok do roku – to samo, ale w okresie 12 miesięcy;
  • competition – stopień konkurencyjności, o którym wspomniałem wcześniej;
  • competition (indexed value) – to samo, ale w oparciu o wartości liczbowe w skali od 0 do 100, gdzie 0 to najniższy poziom konkurencyjności, a 100 to najwyższy;
  • top of page bid (low range) i top of page bid (high range) – dwie kolumny, które przedstawiają nam zakresy od najniższego do najwyższego kosztu za kliknięcie reklamę dla danej frazy, która wyświetla ją na samej górze wyników wyszukiwania (oczywiście w walucie z kolumny „currency”, czyli w złotówkach);
  • searches – czyli 12 kolumn odpowiadające 12 miesiącom wstecz i przedstawiające średnią ilość wyszukiwań danej frazy w wybranym miesiącu. To również świetne źródło informacji i potwierdzenie o ewentualnej sezonowości fraz z raportu.

Przejdźmy teraz do następnego narzędzia, którym jest Google Trends.

Wyszukiwanie fraz sezonowych za pomocą Google Trends

Kolejny sposób na wyszukiwanie fraz, który chciałbym Ci przedstawić, to użycie również darmowego narzędzia od Google – Google Trends. To narzędzie warto wziąć pod uwagę nie tylko dlatego, że jest darmowe, ale z tego powodu, że w ostatnim czasie zaszły w nim spore zmiany. Firma Google stale ulepsza to narzędzie i osobiście widzę w nim dużą wartość. Jak sama nazwa wskazuje, wykorzystam je do wyszukiwania sezonowych słów kluczowych.

Aby przedstawić Ci jego działanie w praktyce, sprawdzę sezonowość w całym poprzednim roku kalendarzowym dla wybranych przeze mnie fraz. A chciałbym sprawdzić, jak w poprzednim roku zostały wyszukiwane trzy frazy związane z akcjami rabatowymi typu „Black Friday” i „Cyber Monday”, lub w całości określane jako „Black Week” i „Black Weekend”.

Zatem zacznę od wprowadzenia pierwszej frazy i kliknę w przycisk „Odkrywaj”.

Pod spodem zaznaczę, że interesuje mnie cały rok 2023.

Jak widać, wykres przedstawił wzrost zainteresowania tą frazą w wyszukiwarce Google. Pozostawiając kursor na najwyższym punkcie wykresu możemy zobaczyć, kiedy ta fraza miała najwięcej wyszukiwań i jaki wynik osiągnęła.

Okej, dla porównania wprowadzę także frazy: Cyber Monday, Black Week i Black Weekend.

Poniższe dane, których możesz u siebie nie widzieć to wyniki z wtyczki „Ahrefs SEO Toolbar” – dodatku do przeglądarki z narzędzia Ahrefs.

Zwróćmy uwagę na wykres. Każda z wprowadzonych fraz przyjęła inny kolor. Pozostawmy kursor na najwyższym punkcie, aby sprawdzić, która z fraz okazała się najpopularniejsza w 2023 roku. Dokładnie w ten sposób podchodź do weryfikacji popularności fraz powiązanych z danym tematem czy okazją w roku kalendarzowym i sprawdzaj, na której z nich powinieneś się skupić najbardziej w trakcie optymalizacji treści i pozyskiwania linków pozycjonujących.

Zwróć uwagę na trzy ikony, które znajdują się w prawym rogu, nad wykresem. Umożliwiają pobranie danych z wykresu do tabeli w pliku o formacie .CSV, pobranie skryptu w języku JavaScript na stronę internetową, który wyświetli wykres, a także udostępnienie wykresu w wybranym przez nas serwisie social media.

Przejdźmy do kolejnej sekcji, która dostarcza więcej szczegółowych informacji na temat analizowanych przez nas fraz. Możemy tutaj sprawdzić zainteresowanie frazami według danego regionu. W naszym wypadku są to województwa w Polsce. Ustawiając kursor na wybranym województwie na bieżąco będziemy mogli sprawdzić wyniki dla każdego z nich.

Te same dane zobaczysz po prawej stronie – na poziomym wykresie kolumnowym. Ustawiając kursor na wybranej poziomej kolumnie zobaczysz te same dane, które można znaleźć na mapie Polski.

Dane na temat wyszukiwań w podziale na województwa również można pobrać do tabeli zawartej w pliku w formacie CSV, a także umieścić na swojej stronie w formie wykresu graficznego czy na swoich kanałach social media.

W przypadku, jeśli porównujesz minimum dwie frazy ze sobą, poniżej znajdziesz wyniki dla każdej z porównywanej frazy w oparciu o regiony, których dotyczy Twoja analiza. I tak w moim przypadku widoczne są wszystkie cztery frazy, których wyniki zostały umieszczone na czterech oddzielnych i interaktywnych mapach Polski. Dzięki temu będziesz mógł szczegółowo przeanalizować zainteresowanie wybraną frazą wśród użytkowników wyszukiwarki Google w wybranym przez Ciebie regionie i w oparciu o zakres czasowy, który ustaliłeś.

Przejdźmy teraz do omówienia popularnego i polskiego narzędzia, jakim jest Senuto.

Wyszukiwanie fraz za pomocą Senuto

Senuto rozpocznie listę płatnych narzędzi. Ale zarówno ta aplikacja, jak i pozostałe, które zostaną Ci przedstawione umożliwiają bezpłatny test przez kilka dni, abyś mógł zweryfikować ich możliwości.

Aby skorzystać z możliwości wyszukiwania fraz, jakie daje nam Senuto, musimy wybrać moduł o nazwie „Baza słów kluczowych” z górnego menu, po zalogowaniu na swoje konto Senuto.

Zanim użyjemy funkcji wyszukiwania fraz, zatrzymajmy się na moment, gdyż chciałbym opisać Ci bardzo istotnych funkcji, ale także ograniczeń, które są nałożone przez autorów narzędzia.

Zacznijmy od pola na wprowadzenie słów kluczowych lub adresu URL do domeny czy bezpośredniej kategorii i produktu w sklepie internetowym lub adresu URL do wybranej podstrony na stronie internetowej. Tuż obok, znajdziesz listę krajów, których ma dotyczyć propozycja słów kluczowych. To, z którego źródła zdecydujesz się skorzystać, będzie miało bardzo duże znaczenie w Twojej dalszej pracy nad wyszukiwaniem fraz.

Odnośnie ograniczeń, o których wspomniałem przed chwilą, miałem na myśli ilość fraz i adresów URL, które możemy sprawdzić w jednym zapytaniu (zwróć uwagę na etykietę nad polem wyszukiwania) oraz na informację znajdującą się na samym dole. W tym miejscu została umieszczona informacja o ilości zapytań, którą możesz wysłać w trakcie Twojego miesięcznego abonamentu. Im wyższy typ konta, tym większy limit do wykorzystania. Pamiętaj więc o tych wszystkich ograniczeniach w trakcie pracy z tym narzędziem.

Okej, użyjmy tych samych fraz, które wprowadziliśmy we wcześniej omawianych narzędziach, aby sprawdzić, co pokaże nam Senuto: Black Friday, Cyber Monday, Black Week i Black Weekend, a następnie kliknę w przycisk „Wyszukaj”.

Po zebraniu danych, w pierwszej kolejności Senuto przedstawi nam podsumowanie, które będzie jedną z czterech zakładek dostępnych w module bazy słów kluczowych. Pozostałe to „Pytania”, „Słowa zależne” i „Grupy słów”. Omówię najpierw informacje dostępne w podsumowaniu.

Nad tabelą, narzędzie przedstawia krótkie podsumowanie na temat wszystkich fraz, które zostaną wyświetlone w tabeli z danymi. Znajdziesz tu uśrednioną liczbę wyszukiwań, uśredniony koszt kliknięcia w reklamę wykorzystującą te frazy, informację o sezonowości, czyli miesiąc, w którym występuje najwyższy i najniższy pik dla tych fraz, a także mamy tu możliwość wyboru stopnia powiązania słów z tymi, które weryfikujemy. Zalecam pozostawienie domyślne tego ustawienia, aby trzymać się ściśle powiązanego tematu dla analizowanych fraz.

Poniżej (ale jeszcze wciąż nad tabelą z listą słów kluczowych i fraz z tzw. długim ogonem) narzędzie Senuto umożliwia nam przyspieszenie analizy fraz, poprzez wybór filtrów utworzonych przez autorów narzędzia. Za pomocą funkcji „Filtry” możemy przefiltrować tabelę na podstawie wybranego słowa, z którego mają się składać frazy oraz możliwość filtrowania danych po długich lub krótkich ogonach, czy wyświetlania najbardziej popularnych lub niszowych słowach kluczowych. Przeanalizuj wszystkie dostępne filtry, aby przyspieszyć swoją pracę nad analizą słów kluczowych, co zaoszczędzi Ci nawet kilka godzin pracy.

Chciałbym, abyś zwrócił także uwagę na ikonę dyskietki, znajdującą się obok przycisku „Filtry”. To za jej pomocą będziesz mógł zapisać własny filtr, który mogłeś sobie wyklikać i zdefiniować. Dzięki temu również będziesz mógł skorzystać ponownie z tej samej analizy w przyszłości. To kolejny sposób na oszczędzenie czasu na analizie słów kluczowych według własnego planu pracy.

Przejdźmy teraz do omówienia domyślnych danych, które wyświetlają się w tabeli. A o tym, dlaczego specjalnie użyłem wyrazu „domyślnych” opowiem Ci już za chwilę.

Tabela składa się z kolumn takich jak:

  • Słowo kluczowe – zawierająca listę pojedynczych słów, jak i fraz dwu-, trzy- czy czterowyrazowych;
  • Średnia miesięczna liczba wyszukiwań – zawierająca wartości odpowiadające ilości wyszukiwań danej frazy w wyszukiwarce Google;
  • Wariacje – zawierająca możliwość podglądu możliwości użycia danej frazy na różne sposoby wyszukiwania (czyli sposób, w jaki użytkownicy wiążą dane słowo kluczowe z innymi wyrazami, tworząc długie ogony);
  • Trendy – z wykresem przedstawiającym najmniejszy i największy pik w skali roku;
- CPC – z kosztem za kliknięcie w reklamę w Google Ads;
  • Liczba słów – z wartością liczbową odpowiadającą ilości słów, z których składa się dana fraza.

Chciałbym wrócić do wyjaśnienia, dlaczego użyłem słowa „domyślne dane” dotyczące tabeli. Otóż zwróć proszę uwagę na ikonę z trzema kropkami, znajdującą się w prawym, górnym rogu tabeli i kliknij w nią.

Znajdziesz tu możliwość eksportu danych z tabeli do arkusza excel w formacie „XLSX”, a także możliwość dostosowania kolumn w tabeli i widoku tabeli. Kliknij w przycisk „Dostosuj”.

Dzięki tej funkcji, autorzy narzędzia Senuto umożliwiają nam dostosowanie wyświetlania danych w naszej tabeli. Po lewej stronie znajdziesz dostępne kolumny, które możesz wyświetlić w swojej tabeli, a po prawej aktywne kolumny, które w niej się aktualnie znajdują. Aby umieścić daną kolumnę w tabeli z listą słów kluczowych wystarczy za pomocą funkcji „przeciągnij i upuść” (z ang. drag and drop) przeciągnąć myszką z lewej na prawą, a następnie kliknąć w przycisk „Zapisz”. W ten sposób dodasz do swojej tabeli kolejne informacje, które mogą Ci pomóc w analizie słów kluczowych.

W tym samym okienku możesz ukryć kolumny, których nie chciałbyś widzieć. Wystarczy kliknąć w ikonę „X”, a następnie zapisać zmiany.

Jeśli nie chcesz wykonywać żadnych modyfikacji, to po prostu zamknij okno klikając w małą ikonę „X” znajdującą się w prawym, górnym rogu okienka.

Przejdźmy teraz do drugiej zakładki – Pytania.

Za pomocą tej funkcji narzędzie Senuto przedstawi listę fraz z długim ogonem, które dotyczą pytań wstawianych przez użytkowników wyszukiwarki Google, zawierających analizowane przez nas słowa kluczowe.

W naszym przypadku, frazy te charakteryzują słowa połączone z wyrazem „Kiedy”. Zwróć także uwagę na możliwe wariacje, które wskazuje narzędzie Senuto. Te dane uzupełniają listę pytań, na które warto odpowiadać w treści swojego sklepu lub strony internetowej, np. we wpisie blogowym.

Przejdźmy teraz do trzeciej zakładki – Słowa zależne.

W tym raporcie znajdziemy frazy powiązane semantycznie z wpisanymi przez nas słowami kluczowymi. Lista fraz znajdująca się w tym raporcie uzupełnią opis Twojej kategorii czy treść artykułu na blogu i dodatkowo pozyskają jeszcze większy ruch, niż w przypadku, gdybyś skupił się jedynie na ograniczonej ilości słów kluczowych.

Czwarta zakładka – Grupy słów.

Ostatni raport z bazy słów kluczowych Senuto umożliwia podział fraz na grupy językowe. Przy każdej frazie z tabeli znajdziesz ikonę rozwijania, znajdującą się po prawej stronie tabeli, ale zanim to zrobimy, zwróć uwagę na dane zawarte w tabeli.

Zawiera ona takie kolumny jak:

  • Grupy słów – z frazą, na której opiera się dana grupa fraz;
  • Liczba słów kluczowych – z łączną ilością słów, które znajdziesz w danej grupie;
  • Suma wyszukiwań – z łączną ilością wyszukiwań dla fraz z grupy;
  • Średnia miesięczna liczba wyszukiwań – zawierająca średnią miesięczną ilości wyszukiwań;
  • Suma CPC – zawierająca łączny koszt za jedno kliknięcie we wszystkie frazy z grupy;
  • Średni CPC – zawierająca średni koszt za jedno kliknięcie we wszystkie frazy z grupy.

Rozwińmy jedną z grup, aby zobaczyć, jakie frazy zostały w niej umieszczone.

Zwróć uwagę na to, że znajdziesz tu powtarzające się kolumny, które omawialiśmy w poprzednich raportach. Zwróć uwagę także na stronicowanie czy paginację, która dotyczy fraz z danej grupy. Na tej podstawie będziesz mógł podejrzeć listę wszystkich fraz, które mieszczą się w analizowanej przez Ciebie grupie słów.

Ostatnią rzecz, jaką chciałbym Ci pokazać to możliwość eksportu danych do arkusza excel w formacie XLSX. Z punktu analizy słów kluczowych jest to funkcja, bez której nie wyobrażam sobie pracy z narzędziem do analizy. Wróćmy do raportu z podsumowaniem.


Następnie kliknijmy w ikonę z trzema kropkami, aby z menu kontekstowego wybrać przycisk „Eksport”.

Po kliknięciu, narzędzie Senuto przystąpi do generowania pliku, który automatycznie zostanie pobrany na Twój komputer. Im mniej danych będzie musiało wyeksportować, tym szybciej pobierzesz taki arkusz.

Po otwarciu pliku z wygenerowanym podsumowaniem znajdziesz w nim nie tylko wcześniej omawiane przez nas kolumny, ale wszystkie możliwe, które można umieścić w widoku tabeli, w funkcji dostosowywania, którą również omówiliśmy.

Dla przykładu, w wygenerowanym raporcie znajdziemy kolumnę o nazwie „Dodano”, która przedstawia datę dodania danego słowa kluczowego lub frazy z długim ogonem do bazy słów kluczowych Senuto. Taka baza występuje już w dwóch wersjach, jako „Baza 1.0” i „Baza 2.0”, które możesz wybrać w module Senuto o nazwie „Analiza widoczności”. Baza słów określona wersją „2.0” została udostępniona klientom Senuto w październiku 2023 roku i zawiera listę ponad 17 milionów fraz. Lista została zaktualizowana na podstawie między innymi usunięcia fraz z zerową ilością wyszukiwań czy usunięcia niepotrzebnych duplikatów i błędów językowych.

W wygenerowanym arkuszu znajdziesz także 12 kolumn odpowiadających każdemu miesiącowi roku kalendarzowego, zawierające wartości odpowiadające ilości wyszukiwań danej frazy z tabeli w danym miesiącu, którego dotyczy. W ten sposób sprawdzisz dokładnie, jakim zainteresowaniem w danym miesiącu cieszy się dane słowo kluczowe.

Bardzo fajnie, że narzędzie Senuto wygenerowało także wszystkie wariacje, nad którymi warto się pochylić w trakcie analizy słów kluczowych i ich wyszukiwanie pod kampanię SEO czy przygotowanie treści opisowych i treści na potrzeby artykułów blogowych.

Tym raportem kończymy omawianie narzędzia Senuto i przejdźmy do drugiego, polskiego narzędzia, które również warto używać w swojej pracy, czyli Semstorm.

Wyszukiwanie fraz za pomocą Semstorm

Po zalogowaniu się na konto przed naszymi oczami ukaże się sześć funkcji narzędzia. Na potrzeby tego odcinka skupię się na module „Słowa kluczowe”. Aby wybrać ten moduł, możesz wykorzystać menu boczne znajdujące się po lewej stronie.


Teraz musimy wybrać konkretną funkcję, z której skorzystamy. Na cele tego odcinka SEO Podcastu wykorzystamy funkcję, za pomocą której przeanalizujemy frazy, które możemy chcieć wykorzystać w kampanii SEO. Kliknijmy w „Start”.

Następnie w pole tekstowe wprowadźmy frazy, które wprowadziliśmy we wcześniej omawianych narzędziach, czyli: Black Friday, Cyber Monday, Black Week i Black Weekend, a następnie kliknę w przycisk „Analizuj”. Pozostaje nam odczekać na koniec pracy analizy fraz.

Jak łatwo można zobaczyć w tabeli, wyniki pobierane są z planera słów kluczowych z narzędzia będącego integralną częścią platformy reklamowej Google Ads. Wraz z listą propozycji innych fraz na podstawie naszej listy, otrzymamy ich średnią ilość wyszukiwań w wyszukiwarce oraz koszt za kliknięcie w reklamę dla danej frazy.

Pod tabelą znajdziemy dwa przyciski, umożliwiające pobranie danych z tabeli do plików w formacie „XLSX” i „CSV”.

Okej, ale zapytasz, gdzie znajdują się frazy z długim ogonem, w postaci pytań stawianych przez użytkowników wyszukiwarki Google? Wróćmy zatem do poprzedniego widoku dla modułu „Słowa kluczowe”.

Funkcja odpowiedzialna za wyszukiwanie pytań, to „Generator tematów” – wybierzmy go.

Następnie, jeśli chcemy wykorzystać te same słowa kluczowe, wystarczy kliknąć w przycisk „Analizuj”.

Po zebraniu danych przez narzędzie Semstorm, dane w tabeli przedstawią nam listę pytań powiązanych z wprowadzonymi przez nas frazami. Je również możemy wyeksportować, klikając w przyciski „Export” znajdujące się pod tabelą.

Nic więcej, nic mniej, dlatego od razu przejdźmy do mojego ulubionego narzędzia, jakim jest Ahrefs.

Wyszukiwanie fraz za pomocą Ahrefs

Jako że korzystam z Ahrefsa najczęściej w trakcie swojej pracy z klientami, będę mógł Ci opowiedzieć o nim zdecydowanie więcej, niż o poprzednich narzędziach, które mieliśmy okazję przetestować w tym odcinku SEO Podcastu. Nie da się także ukryć, że narzędzie Ahrefs jest potężnym narzędziem, co udowodnię Ci w dalszej części tego filmu. Do celu analizy fraz należy wykorzystać moduł o nazwie „Keywords Explorer”.

Wprowadźmy do niego te same frazy, których używaliśmy wcześniej i upewnijmy się, że obok przycisku „Szukaj” zaznaczony jest kraj „Polska”.

W odpowiedzi Ahrefs przedstawi nam w bardzo czytelny sposób zebrane dane, ale to nie wszystko. Zwróć uwagę na to, że to narzędzie nie proponuje innych fraz, tylko wyświetla informacje jedynie na podstawie listy wprowadzonej do wyszukiwarki. Co moim zdaniem jest bardzo czytelne, gdyż do podstawowej analizy niepotrzebne są w tym momencie inne frazy. Jeśli będziemy chcieli poznać propozycje fraz semantycznych czy fraz z długim ogonem (np. pytań stawianych przez użytkowników wyszukiwarki Google), to znajdziemy je po kliknięciu w daną frazę.

Ale zanim to zrobimy, przedstawię Ci informacje, które znajdziesz w każdej z kolumn:

  • Słowo kluczowe – lista słów kluczowych;
  • Intents – intencja wyszukiwania danej frazy jak np. informacyjna, komercyjna i transakcyjna;
  • KD – Keyword Difficulty, czyli stopień trudności wypozycjonowania danej frazy w wartości od 0 do 100;
  • SV – średnia miesięczna ilość wyszukiwań danej frazy;
  • Growth – dane w tej kolumnie są dostępne od planu „Advanced” w Ahrefs, ale odpowiada ona za spadek lub wzrost ilości wyszukiwań danej frazy w porównaniu z poprzednim miesiącem;
  • M/D – tak jak poprzednia kolumna, ta również jest dostępna od planu „Advanced” i odpowiada za procentowy udział wyszukiwań w rozkładzie na urządzenia desktopowe i mobilne;
  • GSV – średnia miesięczna ilość wyszukiwań, ale dla całego świata, a nie wybranego przez nas kraju;
  • TP – ilość ruchu organicznego, który generuje dana fraza;
  • GTP – ilość globalnego ruchu organicznego na całym świecie, który generuje dana fraza;
  • CPC – koszt za kliknięcie w reklamę w Google Ads;
  • CPS – współczynnik ratio pomiędzy ilością wyszukiwań danej frazy a jej ilością kliknięć w wynikach organicznych;
  • Temat nadrzędny – tematyka czy klaster tematyczny odpowiadający danej frazie;
  • SF – ilość search features (czyli dodatków w postaci widgetów), które wyświetla dana fraza w wynikach organicznych wyszukiwarki Google;
  • Widziano po raz pierwszy – data wprowadzenia frazy do bazy danych Ahrefs;
  • Zaktualizowano – data ostatniej aktualizacji dla danej frazy.

Wybierzmy teraz frazę „Black Friday”, aby ją przeanalizować i na jej podstawie znaleźć inne, podobne oraz frazy z długim ogonem (np. w postaci pytań stawianych przez użytkowników wyszukiwarki Google).

Po wybraniu frazy narzędzie Ahrefs przedstawi nam świetne dane, które pozwolą nam zweryfikować dokładnie jej potencjał, a także konkurencję, która ją wykorzystuje.

Idąc od góry, znajdziemy tu wykres kołowy przedstawiający trudność wypozycjonowania danej frazy wraz z wykresem historycznym. Obok znajdziemy podsumowanie dotyczące średniej ilości wyszukiwań frazy wraz z wykresem historycznym i wykresem dotyczącym klikalności frazy w wynikach organicznych i reklamy Google Ads. Następnie znajdziemy informację o potencjale ruchu organicznego, który generuje ta fraza oraz wynik znajdujący się na pierwszej pozycji w SERP-ach, czyli organicznych wynikach wyszukiwania. Ostatnia kolumna odpowiada za raport dotyczący wartości dla globalnej ilości wyszukiwań frazy w wyszukiwarce, w podziale na kraje.

Tuż poniżej, znajdziemy tabelę z listą podobnych słów kluczowych i fraz z długim ogonem, w tym pytań, które mogą nas interesować. Aby przeanalizować daną listę wystarczy kliknąć w przycisk „Zobacz wszystkie”.

Zejdźmy niżej. Znajdziemy tutaj wykres przedstawiający historię pozycji analizowanej przez nas frazy z możliwością zmiany okresu, którego dotyczy czy zawężenia do konkretnego przedziału pozycji. A pod nim znajdziemy listę serwisów, które zostały nałożone na ten wykres.

Jeszcze niżej, narzędzie Ahrefs pozwoli nam przeanalizować historię pozycji reklam oraz serwisów, z których pochodziły reklamy z systemu reklamowego Google Ads. Je również możemy przeanalizować, jeśli mamy taką potrzebę.

Ostatnią funkcją, którą chciałbym Ci przedstawić, to pobrane organiczne wyniki wyszukiwania z wyszukiwarki Google dla analizowanej przez nas frazy. Dzięki temu nie musimy wychodzić z narzędzia Ahrefs, aby sprawdzić największą konkurencję występującą w SERP-ach.

Wróćmy do pytań, czy fraz z długim ogonem. Kliknijmy w przycisk „Zobacz wszystkie”, aby poznać także pytania, które są stawiane przez użytkowników wyszukiwarki.

Narzędzie Ahrefs wyświetli nam tabelę z listą kolumn, które przed chwilą omówiliśmy. Znajdziemy w niej listę pytań, które możemy wykorzystać w opisach kategorii czy w treści artykułu blogowego.

To, na co głównie chciałbym zwrócić uwagę, to lista ogromnych możliwości filtrowania danych występujących w tabeli z danymi.

Opiszę Ci najciekawsze filtry, czyli:

  • Intents – czyli możliwość wyświetlania fraz z konkretną intencją;
  • KD – możliwość filtrowania fraz po określonej trudności ich wypozycjonowania;
  • Wolumen – filtrowanie po średniej ilości wyszukiwań;
  • Growth – filtrowanie po wzroście lub spadku zainteresowania frazą;
  • Potencjał ruchu – filtrowanie po ruchu w danym kraju lub globalnie;
  • Funkcje SERP – filtrowanie po frazach, które wyświetlają konkretne widgety w SERP-ach;
  • Uwzględnij – filtrowanie fraz, które uwzględniają konkretny wyraz;
  • Wyklucz – możliwość wykluczenia fraz, które zawierają dane słowo.

Zwróć także uwagę na przycisk „Więcej filtrów”, który umożliwia także wybór ciekawego filtru o nazwie „Ilość słów”. To świetny sposób na wyświetlenie w tabeli takich fraz, które składają się z konkretnej ilości słów. Dzięki temu możesz odfiltrować jednowyrazowe słowa kluczowe, które mogą być zbyt ogólne i odpowiadać na zbyt dużą ilość intencji wyszukiwania.

Jeszcze jedna opcja, którą także musisz poznać to przycisk „Eksport”, który pozwoli Ci na eksport wszystkich fraz lub wybranych wierszy z tabeli, a także na wybór formatu, do którego będziesz mógł wykonać eksport danych.

Co ważne, Ahrefs pozwala na eksport danych bezpośrednio do arkuszy Google dostępnych online i formatu CSV.

Przejdźmy teraz do drugiego, dużego narzędzia, jakim jest Semrush.

Wyszukiwanie fraz za pomocą Semrush

Semrush równie jak Ahrefs, to bardzo duże i zaawansowane narzędzie, z którego także korzystam w trakcie pozycjonowania sklepów internetowych moich klientów. Świetnie sprawdzi się także w wyszukiwaniu fraz pod kampanię SEO.

Pomimo dostępnej polskiej wersji językowej, zalecam korzystanie z anglojęzycznej wersji, gdyż polskie tłumaczenie nie jest w pełni ukończone lub zawiera kiepskie tłumaczenie. Dlatego ja pozostanę przy wersji anglojęzycznej.

Aby przeanalizować nasze frazy, których w dalszym ciągu nie zmieniam, w tym celu musimy wykorzystać moduł o nazwie „Keyword Overview” znajdujący się w kategorii „Keyword Research”.

Tutaj wprowadzę nasze frazy, których używaliśmy wcześniej i upewnię się, że obok przycisku „Search” zaznaczony jest kraj „Polska”.

Zwróć uwagę, że narzędzie Semrush tak samo, jak poprzednie – Ahrefs – również wyświetla listę fraz, które wprowadziłem do wyszukiwarki.

W tabeli z danymi zauważymy bardzo podobne kolumny, które wyświetlał nam Ahrefs, czyli:

  • Keyword – z listą fraz;
  • Intent – przypisana intencja wyszukiwania;
  • Volume – średnia miesięczna ilość wyszukiwań;
  • Trend – wykres przedstawiający sezonowość fraz;
  • KD – czyli Keyword Difficulty – informujący o trudności wypozycjonowania danej frazy;
  • CPC – koszt za kliknięcie – tutaj zwróć uwagę, którą walutę masz ustawioną (a można ją zmienić z USD na PLN nad tabelą);
  • SERP Features – widgety i dodatki w wynikach wyszukiwania, które wyświetla dana fraza;
  • Updated – data ostatniej aktualizacji danych o danej frazie.

Sprawdźmy teraz, jakie dokładne informacje na temat frazy „Black Friday” zebrało narzędzie Semrush. Kliknijmy w nią.

Czy widzisz podobieństwo układu informacji, które przed chwilą widzieliśmy w narzędziu Ahrefs?

W pierwszym rzędzie znajdziemy tutaj:

  • średnią miesięczną liczbę wyszukiwań;
  • trudność wypozycjonowania frazy;
  • globalną miesięczną liczbę wyszukiwań w podziale na kraje;
  • intencję;
  • wykres sezonowości;
  • koszt za kliknięcie w reklamę w Google Ads.

Z kolei w drugim rzędzie znajdziemy trzy listy fraz z długim ogonem na podstawie analizowanej przez nas frazy w podziale na:

  • różne wariacje i propozycje innych fraz;
  • pytania stawiane przez użytkowników wyszukiwarki Google;
  • propozycję strategii na treści artykułów blogowych z wykorzystaniem tak zwanych długich ogonów.

Niżej – tak samo jak w Ahrefs – znajdziemy aktualną listę rankujących serwisów w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

Cały raport można wyeksportować do dokumentu w formacie „PDF”, a następnie go pobrać lub udostępnić mailowo, klikając w przycisk „Export to PDF”, znajdujący się w prawej, górnej części raportu.

Aby znaleźć propozycję fraz, nie musimy wykorzystywać do tego specjalistycznych i płatnych narzędzi, których i tak możesz w pełni nie wykorzystać. Z tego powodu warto wziąć pod uwagę sztuczną inteligencję, czyli ChatGPT.

Wyszukiwanie fraz z intencją transakcyjną za pomocą ChatGPT

Tym razem podejdę do analizy w zupełnie inny sposób. Z racji tego, że z ChatemGPT możemy się komunikować za pomocą rozmowy, poproszę go o propozycję fraz na Black Friday.

A więc wydajmy mu polecenie (zwane także promptem).

W odpowiedzi otrzymamy listę podstawowych fraz, które warto wykorzystać w trakcie promocji wraz z przykładami dla danej branży, której mogą dotyczyć.

Możesz doprecyzować swoje zapytanie, kierując do ChataGPT więcej szczegółowych informacji dotyczących Twojego serwisu, aby przygotował Ci listę fraz powiązanych z tematyką Twoich usług lub produktów, które oferujesz.

Jako że tematyka tego odcinka SEO Podcastu dotyczy fraz, które mogą odnieść sukces w trakcie pozycjonowania, warto pochylić się nad tym, aby zweryfikować, które frazy generują najwięcej wyświetleń Twojego serwisu w wyszukiwarce Google. Dzięki temu będziesz mógł dokładnie stwierdzić, na które z nich należy kłaść nacisk w trakcie pozycjonowania – czy to wykorzystując je w opisach kategorii i treści podstron, czy także jako anchor linka wewnętrznego prowadzącego do konkretnej kategorii lub podstrony usługowej, z treści wpisu blogowego oraz do pozyskiwania linków pozycjonujących typu EMA – czyli Exact Match – które warto także wykorzystywać budując profil linkowy swojego serwisu.

Jakich fraz używają użytkownicy w Google? analiza raportu w GSC

Przejdźmy teraz do Google Search Console. I wybierzmy zakładkę „Wyniki wyszukiwania” w kategorii „Skuteczność.

Tutaj, znajdziesz bardzo dobre raporty, którymi powinieneś kierować się w trakcie prowadzenia kampanii SEO dla swojego serwisu. Zwróć koniecznie uwagę na raport „Zapytania” zawierający listę fraz, które generują wyświetlenia w wynikach organicznych oraz kliknięcia w wynik, prowadzący do Twojego serwisu.

Z czasem, wraz z coraz większym ruchem generowanym przez wyniki organiczne wyszukiwarki Google, ta lista zacznie się wypełniać coraz większą ilością słów kluczowych, a liczba wyświetleń i kliknięć zacznie się powiększać.

Tak jak wspomniałem przed chwilą, istotne jest to, abyś wykorzystywał ten raport do optymalizacji swojego serwisu prowadząc czynności wewnętrzne (z ang. „on-page”), jak i zewnętrzne (z ang. „off-page”), czyli pozyskiwanie linków pozycjonujących. Poświęć czas na analizę fraz, które generują wyświetlenia i kliknięcia w zapytaniach użytkowników.

Raport ten oczywiście możesz wyeksportować, a następnie przedstawić w swojej firmie. Kliknij w przycisk „Eksportuj”, znajdujący się w prawym, górnym rogu raportu, a następnie wybierz format pliku, który będzie dla Ciebie odpowiedni. I tak jak w przypadku narzędzia Ahrefs – tutaj również możesz wyeksportować dane do arkuszy online „Google Docs” lub pobrać arkusz jako plik w formacie „XLSX” lub „CSV”. Pobierzmy go i sprawdźmy, jakie dane w nim zostaną umieszczone.

Wygenerowany arkusz został podzielony na aż siedem zakładek:

  1. Zapytania – zawierający dane na temat fraz, które generują wyświetlenia i kliknięcia w wynik Twojego serwisu w SERP-ach, wraz ze wskaźnikiem kliknięć CTR i średnią zajmowaną pozycją na daną frazę;
  2. Strony – zawierający listę podstron, które generują frazy z poprzedniej zakładki;
  3. Kraje – zawierający listę krajów, z których pochodzą zapytania;
  4. Urządzenia – podział na urządzenia typu desktop i mobile, co może dać Ci wiedzę na temat tego, skąd pochodzi największy ruch użytkowników organicznych;
  5. Wygląd w wyszukiwarce – zawierający dodatkowe informacje na temat widgetów;
  6. Daty – zawierający podział danych na wybrane dni;
  7. Filtry – zastosowane filtry w raporcie „Zapytania”, na podstawie których został wygenerowany raport w arkuszu, który otworzyliśmy.

Na koniec tego odcinka SEO Podcastu chciałbym pokazać Ci mój sposób, który wykorzystuję do tego, aby przeanalizować konkurencję w wyszukiwarce Google. Sprawdzę na żywym przykładzie, na jakie frazy rankuje przykładowy sklep internetowy. A do tego celu wykorzystam narzędzie Ahrefs.

Analiza fraz pozycjonowanych przez konkurencję – Ahrefs

Zatem po zalogowaniu do Ahrefsa należy przejść do modułu „Site Explorer”, a następnie wprowadzić adres URL serwisu, który chcemy zweryfikować. Może to być adres serwisu Twojej bezpośredniej konkurencji. Wprowadzę przykładowy adres do sklepu internetowego z meblami, a następnie kliknę przycisk z ikoną lupy.

Ahrefs przedstawi wszelkie informacje na temat serwisu, które zdążył zebrać na jego temat. Nas interesuje funkcja o nazwie „Organiczne słowa kluczowe”, do której link znajduje się w menu, znajdującym się po lewej stronie. Kliknijmy w tę funkcję.

Jak widzisz, Ahrefs wyświetli Ci raport w formie tabeli, którą zdążyłeś poznać w tym odcinku SEO Podcastu, a więc doskonale wiesz, jakie informacje znajdują się w każdej z kolumn.

Pozostaje Ci przefiltrować dane według konkretnej intencji czy pozycji, którą zajmuje dana fraza dla tego serwisu lub posortować frazy według największego wolumenu, czyli średniej ilości wyszukiwań danej frazy w Google.

W pierwszej kolejności pozostawmy na liście te frazy, które rankują dla tego serwisu na pozycji TOP 10. W tym celu skorzystamy z filtru o nazwie „Pozycja” i wybierzemy skrót, który został przygotowany przez autorów tego narzędzia – TOP 10. Następnie kliknę w przycisk „Zastosuj” oraz pomarańczowy przycisk „Pokaż wyniki”.

W ten sposób odrzucimy frazy, na które nie rankuje serwis, który właśnie analizujemy.

Zwróć uwagę na kolumnę „URL”. To dzięki niej dowiesz się, która podstrona analizowanego przez Ciebie serwisu rankuje na konkretną pozycję i frazę. A więc kolejnym krokiem będzie analiza wybranej podstrony, czyli w jaki sposób została zoptymalizowana pod daną frazę w tytule, nagłówkach i treści. Powodzenia!

To wszystko, co chciałem Ci przekazać w tym odcinku SEO Podcastu.

Mam nadzieję, że wymienione narzędzia pomogą Ci w pracy nad doborem odpowiednich słów kluczowych i fraz z tzw. długim ogonem. I przede wszystkim na optymalizację contentu w Twoim serwisie.

Dziękuję Ci za obejrzenie tego odcinka SEO Podcastu i jeśli spodobała Ci się jego tematyka lub masz dodatkowe pytania, na które chciałbyś poznać odpowiedź, to zapraszam do sekcji komentarzy pod tym filmem.

Kliknij też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał powiadomienia o kolejnych praktycznych filmach na kanale SEO Podcastu. Przypominam, że praktyczne odcinki są dostępne tylko w serwisie YouTube.

Zapraszam Cię również do sprawdzenia moich dwóch książek o pozycjonowaniu oraz mojego kursu SEO, w którym znajdziesz dokładną i pełną instrukcję użycia omawianych w tym filmie narzędzi. Link do kursu SEO znajdziesz w opisie pod tym filmem.

Trzymaj się, cześć!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: