SEO-PODCAST.PL – Dlaczego posiadanie bloga w serwisie jest obowiązkowe?

Blog – temat wszystkim znany i oklepany. Niby doskonale znamy jego zadanie – powinien zwiększać ilość treści w serwisie i tym samym rozszerzać widoczność naszej strony internetowej czy sklepu internetowego o kolejne frazy, w rankingu wyszukiwarki Google. Ale czy prowadzenie bloga bez wcześniejszych ustaleń związanych ze strategią publikacji treści i budowy tzw. content planu ma jakikolwiek sens dla naszej firmy? W tym odcinku dowiesz się, kiedy prowadzenie bloga jest obowiązkowe, a kiedy nie musimy zawracać sobie nim głowy. Opowiem Ci także o tym, jak powinien wyglądać profesjonalnie przygotowany wpis na bloga i jakie zadania powinien spełniać, aby użytkownik zatrzymał się, zainteresował się nim, a następnie przeczytał go od początku do końca. Podsunę Ci 8 pomysłów na treść, która sprawdzi się na każdym blogu, bez względu na tematykę serwisu czy sklepu internetowego, a także poznasz listę narzędzi, które pomogą Ci napisać artykuł zarówno czytelny i zrozumiały dla użytkownika, jak i zoptymalizowany pod popularne słowa kluczowe w wyszukiwarce Google.
Spis treści:
Podcast
Listen to „Dlaczego posiadanie bloga w serwisie jest obowiązkowe?” on Spreaker.
Wideo

Transkrypcja
- Jaki rodzaj serwisu powinien posiadać bloga?
- Jak powinien wyglądać profesjonalny artykuł?
- Jaka treść powinna znaleźć się na blogu?
- Jakie narzędzia wykorzystać do przygotowania wpisu?
Na te i na inne ciekawe pytania poznasz odpowiedzi w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu, zaczynamy!
Blog – temat wszystkim znany i oklepany. Doskonale wiemy, że jego zadaniem jest rozszerzenie naszego serwisu o dodatkową treść, a także możliwość zwiększenia jego widoczności o kolejne słowa kluczowe w wyszukiwarce Google. I jest to doskonałe rozwiązanie w sytuacji, w której nie mamy możliwości zwiększenia ilości treści na podstronach i doszliśmy już do granic możliwości publikacji w nich merytorycznej treści, bez tzw. lania wody.
Jednak pracując czy to nad optymalizacją serwisów pod pozycjonowanie moich klientów, czy planując prowadzenie kampanii SEO dla ich serwisów, wiele razy dochodziłem do wniosku, że klient nie jest świadomy tego, jak powinien wyglądać plan czy strategia publikacji treści i do jakich odbiorców jego treść powinna być skierowana. Strategia publikacji treści (z ang. content plan) może w ogóle nie występować w danym przedsiębiorstwie, a blog jest traktowany jedynie jako dodatek i obecnie panujący trend w internecie. W efekcie, użytkownicy wchodzący do danego serwisu widzą sporadycznie dodawane artykuły, z nieaktualną lub bardzo ogólną treścią, która nie odpowiada na ich pytania i nie rozwiązuje w pełni ich problemów.
Dziś porozmawiamy o tym, jaki rodzaj serwisu powinien publikować artykuły blogowe. Zastanowimy się, czy blog zawsze wspiera widoczność serwisu oraz w jaki sposób przygotowywać artykuły blogowe z korzyścią dla pozycjonowania. Nie zabraknie także listy narzędzi, które wspierają pisanie treści i sprawiają, że pisanie artykułów staje się o wiele bardziej przyjemniejsze i przede wszystkim skuteczne w budowaniu widoczności w Google. Zaczynamy!
Jaki rodzaj serwisu powinien posiadać bloga?
Często otrzymuję pytania od klientów, czy w ich serwisie warto prowadzić bloga. Nierzadko klient upiera się przy tym, że ilość treści, która znajduje na podstronach powinna być wystarczająca i na nich powinniśmy się skupić w trakcie pozycjonowania.
Okej, taka decyzja jest zrozumiała i często przeze mnie akceptowana. Ale staram się zadawać kolejne pytania, które zbudują świadomość klienta i przygotują go wcześniej na przyszłe zmiany w kampanii, które z pewnością przyjdą mu do głowy w przyszłości. Jedno z nich dotyczy sytuacji, w której klient będzie chciał przetestować inne słowa kluczowe i dzięki temu zweryfikować, jaki współczynnik konwersji będzie w stanie dzięki nim osiągnąć. W tym wypadku świetnym sposobem mogą się okazać wpisy blogowe, które wcześniej przygotowane i zoptymalizowane pod wybrane słowo kluczowe będą gotowe do tego, abyśmy mogli pozyskiwać do nich linki SEO.
Wróćmy do głównego pytania, czyli jaki rodzaj serwisu powinien posiadać bloga? Uważam, że każdy serwis, bez względu na jego tematykę powinien publikować treści poradnikowe. W szczególności, gdy wyczerpaliśmy temat do granic możliwości i nie ma sensu dopisywać więcej niepotrzebnych znaków.
Słowa kluczowe dostępne w treści bloga nie powinny kanibalizować się z głównymi frazami dostępnymi w treści podstron. Przygotowując wpisy blogowe powinniśmy zawsze pamiętać o ich głównym celu – zwiększenie widoczności serwisu na nowe i jak dotąd niewykorzystywane słowa kluczowe, a także budowa zaufania oraz autorytetu w branży, w której działamy.
Jak powinien wyglądać profesjonalny artykuł?
Przygotowałem 13 wskazówek, które powinieneś wykorzystać w trakcie redagowania artykułu na bloga. Posłuchaj, zanotuj i zapamiętaj 😉
- Artykuł powinien dotyczyć jednego głównego tematu i maksymalnie 2-3 pobocznych, powiązanych z główną treścią. Nie powinniśmy odbiegać za daleko od jego głównej tematyki. Najlepiej, jeśli treść będzie typu „evergreen”, czyli będzie dotyczyła tematyki, której treść nie zostanie szybko zdezaktualizowana i będzie bardzo długo aktualna (np. poradnik w doborze mebli czy koloru farby do określonego stylu wnętrza);
- Artykuł powinien składać się ze wstępu, który zachęci użytkownika do jego przeczytania, z treści, która odpowie na jego pytania i rozwiąże jego główny problem, a także z zakończenia w postaci przemyśleń autora czy najzwyklejszego podsumowania tematu;
- Dobrym pomysłem jest wypunktowanie listy pytań, na które użytkownik znajdzie odpowiedzi w treści artykułu;
- Treść oceniana przez użytkowników za czytelną jest zwykle podzielona na krótkie akapity, składa się z nagłówków i śródtytułów oraz z listy wypunktowanej – jednolite bloki tekstu to prawdziwa katorga dla oczu;
- W treści artykułu powinna być zawarta merytoryczna treść, składająca się z konkretnych informacji dla użytkownika, odpowiadająca na jego pytania, bez lania wody i przede wszystkim wolna od błędów ortograficznych (w tym celu można użyć wtyczki do przeglądarki „LanguageTool”, która na bieżąco będzie weryfikować błędy w pisowni;
- Treść artykułu powinna być zoptymalizowana pod wybrane słowo kluczowe, niebędące wykorzystywane przez inne podstrony czy pozostałe wpisy blogowe – w ten sposób nie doprowadzimy do kanibalizacji treści;
- W treści redagowanego artykułu warto umieścić najczęściej zadawane pytania przez naszych klientów oraz frazy z tzw. długim ogonem, które dodatkowo będą pozyskiwać ruch z wyników organicznych wyszukiwarki Google;
- Artykuł blogowy powinien składać się także z linków wewnętrznych prowadzących do wybranych podstron czy wpisów blogowych lub produktów w sklepie internetowym. Linki z kolei powinny zostać wyróżnione w treści poprzez podkreślenie lub zmianę koloru czcionki;
- W celu przykucia uwagi czytelnika warto, aby w treści artykułu występowały zdjęcia i grafiki nawiązujące do poruszanej tematyki oraz wykresy i dane tabelaryczne uzupełniające dostępne informacje. Warto także wykorzystać pogrubienie czcionki, w celu podkreślenia istotnych informacji;
- Pomiędzy akapitami warto umieścić tzw. przyciski CTA (z ang. call to action), które skierują użytkowników do wykonania określonej czynności (np. wypełnienie formularza kontaktowego czy zapis na newsletter);
- Treść powinna być merytoryczna i dotyczyć opisu usług lub produktów, które oferujemy, np. przedstawiając sposoby użycia tych produktów lub opisywać problemy, które rozwiązują nasze usługi;
- Jeśli do przygotowania artykułu wykorzystujemy sztuczną inteligencję (czyli AI), przed jego publikacją powinniśmy go najpierw zweryfikować i sprawdzić, czy jest unikalny i dostosowany pod naszą grupę odbiorców (zwykle taka treść jest odtwórcza i znajduje się na innych stronach internetowych);
- W pobliżu treści artykułu powinniśmy umieścić przyciski umożliwiające udostępnienie go w serwisach społecznościowych i popularnych aplikacjach do kontaktu, jak np. Skype czy WhatsApp (z ang. social sharing).
Jaka treść powinna znaleźć się na blogu?
Wiemy już, że blog powinien być prowadzony w naszym serwisie. Wiemy także, jak powinny wyglądać publikowane w nim wpisy. Ale o czym powinniśmy pisać, aby nasz serwis tętnił życiem i był odwiedzany bez dużą liczbę użytkowników?
Przygotowałem 8 przykładów na tematykę artykułów na bloga, które mogą zainteresować naszych użytkowników:
- Artykuł blogowy powinien odpowiadać na najczęściej zadawane pytania przez użytkowników, w związku z tematyką naszego serwisu i oferowanych przez nas usług lub produktów;
- Wpisy blogowe powinny dotyczyć aktualnych zagadnień czy wydarzeń i zweryfikowanych w przynajmniej dwóch/trzech źródłach (np. w książkach);
- Treść artykułów powinna rozwiewać wątpliwości użytkowników, co do skorzystania z naszych produktów czy usług i zapewniać, że dzięki nim osiągną określony cel, do którego zostały stworzone. Publikujmy informacje na temat problemów, które jesteśmy w stanie rozwiązać i opisujmy, w jaki sposób nasze usługi lub produkty pomogły naszym klientom (udowadniając to zdjęciami lub nagraniami pochodzącymi od klientów);
- Prowadźmy wywiady z osobami z naszej branży i zapraszajmy ich do wspólnych rozmów;
- Jeśli nagrywamy podcasty, to publikujmy transkrypcję każdego odcinka wraz z możliwością odtworzenia go w opublikowanym artykule;
- Cyklicznie publikuj informacje związane z życiem swojej firmy, jej działaniami dotyczącymi pomocy i wolontariatu, a także z ważnymi wydarzeniami, które jej dotyczą (np. Dzień Kobiet, Wigilia firmowa, urodziny pracowników czy informację o ich awansie na nowe stanowisko). Nie zapomnijmy także dodać zdjęć, które uwiarygodnią publikowaną treść;
- Publikuj informacje dotyczące szkoleń zorganizowanych w siedzibie firmy, jak i tych, w których wziąłeś udział wraz ze swoimi pracownikami. Dodatkowym atutem będzie fotorelacja i zbiór istotnych informacji, które zostały wymienione w trakcie wydarzenia.
Jakie narzędzia wykorzystać do przygotowania wpisu?
Przyszedł czas, w którym chciałbyś własnoręcznie przygotować treść artykułu do opublikowania na swoim blogu. Z całą pewnością przychodzi Ci do głowy stary, dobry edytor treści, w którym nie raz przygotowywałeś treść służbowych pism, które następnie kierowałeś do urzędów.
To najlepszy moment, aby o nim zapomnieć i zacząć korzystać z dużo lepszych narzędzi. A należą do nich:
- Edytory treści pod SEO (np. Content Writer w Senuto, SEO Content Editor w SurferSEO czy SEO Writing Assistant w Semrush) – za ich pomocą przygotujesz artykuły, które będą przygotowane zgodnie z aktualnymi standardami i składające się z popularnych słów kluczowych. Narzędzia te mają także wbudowane algorytmy sztucznej inteligencji, która umożliwi Ci wygenerowanie treści. Czy warto z nich korzystać? Ja osobiście wolę polegać na pracy copywritera 😉
- Planer słów kluczowych od Google, Google Trends oraz keywordtool.io – czyli narzędzia za pomocą których ręcznie znajdziesz popularne słowa kluczowe do wykorzystania w treści artykułów;
- AnswerThePublic – dzięki któremu znajdziesz najczęściej zadawane pytania przez użytkowników wyszukiwarki Google dla danego słowa kluczowego;
- LanguageTool – wtyczka do przeglądarki internetowej, która umożliwi Ci weryfikację treści i jej korektę, dzięki czemu opublikujesz artykuł wolny od błędów ortograficznych;
- Copyscape – aplikacja internetowa umożliwiająca weryfikację treści w celu sprawdzenia jej pod kątem ewentualnie występującej duplikacji;
- jasnopis.pl – polskie narzędzie umożliwiające sprawdzanie treści pod kątem jej zrozumienia i czytelności dla użytkownika.
Nie zapomnij o tym, aby udostępniać swoje artykuły w serwisach społecznościowych (np. Facebook, LinkedIn lub Twitter) oraz, aby informować o nich subskrybentów newslettera. Dzięki temu zdobędziesz jeszcze większy zasięg, a artykuły będą czytane przez jeszcze większe grono użytkowników. A jeśli na Twoim blogu pojawią się komentarze, postaraj się o merytoryczną dyskusję pod Twoimi wpisami i dąż do tego, aby jej dyskusja nie zeszła na tzw. inne tory. Szanuj poglądy innych, które często mogą być całkowicie różne od Twoich i bądź otwarty na konstruktywną krytykę.
Pamiętaj także o tym, że jeśli treść Twoich artykułów zostanie w przyszłości zdezaktualizowana (np. przez zmianę w przepisach) należy wprowadzić w niej zmiany zgodne ze stanem faktycznym i obowiązującym prawem. Zadbaj także o archiwalne treści na swoim blogu. W tym wypadku częstym zabiegiem wykonywanym przez ich właścicieli jest zmiana roku kalendarzowego na obecny, dostępny w tytule wpisu i jego treści.
Polecam także wykorzystać wpisy blogowe w trakcie kampanii SEO. Bardzo częstą praktyką jest pozyskiwanie linków pozycjonujących prowadzących do bloga. Skoro jest on tworzony z myślą o pozyskiwaniu dodatkowego ruchu użytkowników z wyszukiwarki Google na słowa kluczowe, które wykorzystujemy w jego treści, to dlaczego nie powinniśmy ich pozycjonować?
Ale z tą informacją pozostawię Cię już sam na sam i zachęcam Cię do dalszych przemyśleń 😉
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:
- Ustaliliśmy, w jakich przypadkach posiadanie bloga jest niezbędne, a kiedy jego wykorzystywanie jest nieobowiązkowe;
- W sposób szczegółowy wymieniłem Ci listę najważniejszych elementów, które powinny być dostępne w treści artykułu blogowego, a także ustaliliśmy, w jaki sposób redagować treść, aby spełniała swoje zadanie i była przede wszystkim chętnie czytana przez Twoich użytkowników;
- Poznałeś także listę narzędzi, które ułatwią Ci pracę nad redagowaniem nowych artykułów blogowych, które z zasady powinny wspierać pozycjonowanie Twojego serwisu.
Mam nadzieję, że dzięki temu odcinkowi nie pozostawiłem Ci żadnych złudzeń co do posiadania bloga w swoim serwisie, a także do planowania publikacji zgodnej z Twoimi klientami i ich potrzebami. Chciałbym, abyś zaplanował strategię publikacji wpisów blogowych zgodnie z tematyką swojego serwisu, a także z wartościami swojej firmy. Głęboko wierzę, że rozumiejąc potrzeby i zainteresowania swoich użytkowników, znajdą oni w Twoim serwisie treść, która doskonale wpisze się w ich potrzeby i będą z niej czerpać wiele ciekawych informacji.
Jeśli natomiast nie czujesz się na siłach, aby taki artykuł przygotować własnoręcznie, to zleć jego przygotowanie profesjonalnemu copywriterowi. O tym, w jaki sposób współpracować z copywriterem i w jaki sposób zlecić mu przygotowanie treści przygotowałem oddzielny odcinek SEO Podcastu. W tym momencie wyświetla się karta, w którą możesz kliknąć, aby do niego przejść. W opisie pod tym filmem znajdziesz również bezpośredni link.
Mam nadzieję, że ten odcinek SEO Podcastu spodobał Ci się na tyle, że chciałbyś dać mi o tym znać w komentarzu – jeśli tak, to czekam na Twoją opinię! 😉
Kliknij też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał od serwisu YouTube powiadomienia o kolejnych odcinkach, a jeśli słuchasz mnie na platformie podcastowej, to zasubskrybuj ten kanał.
Zapraszam Cię również do moich autorskich książek o SEO oraz do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób uczę pozycjonowania z wykorzystaniem specjalistycznych i popularnych aplikacji SEO, w tym wymienionych w tym odcinku. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wymienionych materiałów.
Dziękuję Ci za wysłuchanie tego odcinka w formie podcastu lub obejrzenie go w formie wideo w serwisie YouTube i oczywiście zapraszam Cię do pozostałych odcinków SEO Podcastu.
Do zobaczenia lub usłyszenia w kolejnym odcinku.
Trzymaj się, cześć!
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!