SEO-PODCAST.PL – W jaki sposób wykorzystać narzędzie Google Search Console podczas pozycjonowania?

SEO-PODCAST.PL – W jaki sposób wykorzystać narzędzie Google Search Console podczas pozycjonowania?

W jaki sposób wykorzystać narzędzie Google Search Console podczas pozycjonowania?

Kolejny odcinek SEO podcastu zostanie poświęcony bardzo ważnemu narzędziu do analizy technicznej serwisu i nieodłącznego w trakcie wykonywania audytów SEO. Narzędzie Google Search Console to podstawowe narzędzie w pracy każdego pozycjonera i obowiązkowe narzędzie (obok Google Analytics) do wpięcia w każdy serwis internetowy. Porozmawiamy o tym, jakie raporty są dostępne w Google Search Console i jakie dane są w nich przechowywane. Ustalimy, do czego mogą służyć informacje płynące z tych raportów i w jaki sposób je wykorzystać w swojej pracy nad optymalizacją swojego serwisu. Poinformuję Cię także, w jaki sposób można użyć Google Search Console do podstawowej analizy profilu linków domeny i w jaki sposób sprawdzić aktualny stan techniczny swojego serwisu. Na koniec poznasz wskazówki, które pozwolą Ci lepiej zadbać o bezpieczeństwo swojego serwisu, chroniąc go przed zawirusowaniem.

Spis treści:

Podcast

Listen to „W jaki sposób wykorzystać narzędzie Google Search Console podczas pozycjonowania?” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Czym jest Google Search Console?
  • W jaki sposób wypozycjonować stronę na lokalne słowa kluczowe?
  • Jakie raporty są w nim dostępne i w jakim celu je wykorzystać?

 
Na te pytania poznasz odpowiedzi w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu!

Pracując czy to nad wykonywaniem audytu SEO, optymalizacją SEO, czy także dbając o odpowiedni stan techniczny własnego serwisu należy w każdym z tych przypadków posiadać dostęp do narzędzi, które umożliwią wykonanie danej czynności na swojej stronie internetowej. I takim narzędziem jest Google Search Console, które znajduje się na liście specjalistów odpowiedzialnych za wykonywanie wymienionych przeze mnie usług.

Narzędzie to wykorzystuję w połączeniu z Google Analytics do monitorowania stanu technicznego serwisów, które pozycjonuję. Umożliwia mi sprawdzenie statusu indeksacji witryny, a także monitorowanie optymalizacji pod pozycjonowanie, zgodnie ze wskazówkami Google dla webmasterów. Aby móc w pełni wykorzystać możliwości GSC, musimy najpierw poznać jego funkcjonalności. Im większy serwis zostanie podłączony pod ten monitoring, tym więcej informacji będziemy w stanie uzyskać.

Biorę pod uwagę to, że wdrożyłeś narzędzie na swojej stronie i odczekałeś kilka dni na zebranie informacji o jej stanie. Dopiero w tym momencie będziesz mógł zweryfikować, w jakim stanie jest Twój serwis. Raporty w zostały podzielone na 6 głównych sekcji, które przedstawiają zupełnie różne informacje na temat naszej witryny. Przeanalizujmy je, aby poznać narzędzie Google Search Console.

Sekcja „Skuteczność”

Pierwsza sekcja otwiera przed nami możliwości sprawdzenia aktywności użytkowników wyszukiwarki Google w kontekście naszej witryny. Wyniki będziemy mogli filtrować dla klasycznych wyszukiwań, czy też wyszukiwań grafiki, filmów i wiadomości w wybranym zakresie czasowym. Porównamy tutaj łączną liczbę wyświetleń naszego serwisu w SERP-ach (czyli w organicznych wynikach wyszukiwania), łączną liczbę kliknięć w ten wynik, średni CTR (czyli stosunek wyświetleń do kliknięć) oraz średnią pozycję.

GSC umożliwia także podejrzenie słów kluczowych i wygenerowanych zapytań, które skierowały użytkowników wyszukiwarki do naszego serwisu. W celu uzupełnienia tych informacji poznamy także najpopularniejsze podstrony, które wygenerowały ruch, kraje, z których zostały wykonane zapytania, wykorzystywane urządzenia. Możemy także tutaj sprawdzić kategorie podstron, które wygenerowały najwięcej kliknięć. Najlepszym przykładem tego może być sklep internetowy, który odnotował dużą liczbę wejść do karty produktowej. Bardzo fajną funkcją jest możliwość sprawdzenia ilości wyświetleń i kliknięć dla dowolnego dnia.

Sekcja „Indeks”

To moja ulubiona sekcja w tym narzędziu. Umożliwia mi szybkie sprawdzenie kondycji serwisu, który jest połączony z Google Search Console. Narzędzie w czytelny sposób przedstawia błędy wykryte w witrynie, które grupuje. Po kliknięciu w każdy z nich można sprawdzić, których podstron dotyczy wykryty problem. Bardzo ważne jest, aby wszystkie wykryte błędy poprawić możliwie „od ręki”, a jeśli pewne procesy wymagają współpracy z programistą, to należy z nim ustalić, które elementy są najłatwiejsze do poprawy (i takie problemy naprawić w pierwszej kolejności). Błędy wymagające poświęcenia na ich naprawę dłuży okres można wykonać w drugiej kolejności, czekając na ponowne przeindeksowanie serwisu przez roboty indeksujące.

W sekcji „Indeks” możemy także zgłosić mapę naszej witryny np. wygenerowaną. w sposób automatyczny do pliku „XML” przez zewnętrzny moduł czy wtyczkę do systemu CMS lub systemu e-commerce. Zweryfikuj stan i datę ostatniego odczytu Twojej mapy przez narzędzie GSC.

Sekcja ta umożliwia także zgłoszenie wewnętrznego adresu URL do tymczasowego wyłączenia z indeksu wyszukiwarki Google na okres ok. 6 miesięcy. Funkcja ta sprawdzi się w sytuacji, w której posiadamy np. funkcję serwisu czy podstronę wyświetlającą błąd i nie chcemy, aby wpłynęła ona na ogólną widoczność serwisu, obniżając jego jakość i ocenę w rankingu wyszukiwarki Google.

Sekcja „Eksperymenty i personalizacja”

Sekcja „Eksperymenty i personalizacja” – jak sama nazwa wskazuje – przedstawia nowe funkcjonalności, nad którymi pracuje firma Google. Znajdziesz tutaj ocenę swojego serwisu przez algorytmy wyszukiwarki Google. Wraz z pojawieniem się oficjalnie nowych, podstawowych wskaźników internetowych zwanych jako „Core Web Vitals” i uznawane za nowy czynnik rankingowy, musimy zwracać uwagę na wygląd naszego serwisu, wyświetlanie na urządzeniach mobilnych, a przede wszystkim na prędkość wczytywania na urządzeniach typu desktop i mobile (czyli komputery, tablety i smartfony).

Nowością od pewnego czasu jest także wymaganie przez Google certyfikatu SSL, który stanowi o bezpieczeństwie naszego serwisu, a dokładniej informuje o szyfrowaniu danych, które są przekazywane przez użytkowników, którzy wprowadzają je do różnego rodzaju formularzy, np. podczas składania zamówień.

Zwróć szczególną uwagę na błędy, które zgłasza Ci narzędzie Google Search Console odnoszące się do obsługi na urządzeniach mobilnych. Zostaniesz tu poinformowany o wykrytych problemach związanych z niewłaściwym ułożeniem elementów czy nieodpowiednim rozmiarem czcionki, co w konsekwencji wpływa negatywnie na odbiór Twojej strony lub sklepu internetowego przez użytkowników wykorzystujących smartfony lub tablety.

Sekcja „Ulepszenia”

Sekcja „Ulepszenia” generuje informacje na bieżąco, w momencie, gdy roboty indeksujące wykryją zaimplementowane znaczniki danych strukturalnych (zwanymi także mikrodanymi lub znacznikami schema.org).

Zaletą korzystania z danych strukturalnych jest ułatwienie robotom indeksującym zrozumienie treści występujących w naszym serwisie i prawidłowe ich przedstawienie w wynikach organicznych. Takie dane mogą zostać automatycznie zaimplementowane po zainstalowaniu odpowiedniej wtyczki do wykorzystywanego przez nas popularnego systemu CMS lub systemu e-commerce.

Google sprawnie wykryje wdrożone znaczniki zarówno w sposób poprawny, jak i niepoprawny, sygnalizując Ci, które elementy danego znacznika zawierają poprawne parametry. Znajdziesz tu oczywiście listę podstron, których dotyczy dany problem, abyś mógł w szybki sposób zlokalizować problem i go naprawić.

W ten oto sposób możesz zauważyć, że roboty indeksujące wykryły prawidłowo oznaczone elementy dostępne na Twojej stronie lub w sklepie internetowym jak np. menu nawigacyjne, logo, produkty, fragmenty opinii, pole wyszukiwania oraz FAQ, czyli pytania i odpowiedzi dostępne w treści.

Sekcja „Bezpieczeństwo i ręczne działania”

Do tej sekcji warto wracać cyklicznie w celu prewencji i dodatkowej weryfikacji jej stanu technicznego. W sytuacji, w której pracownicy firmy Google uznają, że nasz serwis jest wyraźnie prowadzony niezgodnie ze wskazówkami dla webmasterów oraz, jeśli zauważą istotną próbę manipulacji wynikami wyszukiwania w postaci zastosowania na stronie np. sztucznego upychania linków i słów kluczowych, czy linków prowadzących do spamowych serwisów, będą mogli ukarać naszą witrynę i uniemożliwić jej rankowanie, a w najgorszym wypadku usunąć ją z indeksu wyszukiwarki.

Sekcja ta pozwala sprawdzić, czy względem Twojej witryny zostały podjęte jakiekolwiek ręczne działania, i wyświetlić historię ręcznych działań dotyczących Twojej witryny. Jeśli podjęliśmy ręczne działanie względem witryny, jej całość lub część nie zostanie uwzględniona w wynikach wyszukiwania Google. Warto także zwrócić uwagę na ewentualne wykryte problemy związane z bezpieczeństwem, czyli zawirusowaniem naszego serwisu. Lecz co w przypadku, gdy Twój serwis zostanie zawirusowany?

Wykonaj następujące czynności:

  • przeskanuj swój komputer, urządzenia zewnętrzne typu pendrive czy dyski zewnętrzne programem antywirusowym w celu usunięcia wirusa;
  • podmień pliki swojej strony internetowej wolne od wirusów na serwerze lub odtwórz je z kopii zapasowej;
  • zmień hasło do swojego serwera, które mogło zostać przechwycone;
  • zmień hasło administratora do systemu CMS na trudne do odgadnięcia i przechowuj je w menedżerze haseł jak np. Keepass;
  • zaktualizuj swoje oprogramowanie na komputerze, a także oprogramowanie wykorzystywane na swojej stronie internetowej, które może zawierać luki wykorzystywane przez wirusy (np. system CMS czy wykorzystywane wtyczki i moduły);
  • w przypadku posiadania popularnego systemu CMS jak np. WordPress, zainstaluj dodatkowe wtyczki poprawiające bezpieczeństwo Twojego serwisu, jak np. firewall i skaner plików na serwerze oraz wymagające od użytkownika podwójnej weryfikacji podczas jego logowania do panelu, jak np. Wordfence.

Sekcja „Starsze narzędzia i raporty”

W tej sekcji znajdziesz zupełnie przeciwne raporty do sekcji „Eksperymenty i personalizacja”, które powoli stają się wypierane przez inne raporty. Mimo wszystko wartym zwrócenia uwagi jest raport dotyczący zaimplementowanych tagów językowych „hreflang”, który wyświetli Ci liczbę prawidłowych w porównaniu do nieprawidłowo wdrożonych tagów.

Tagi hreflang są równie istotne, co znaczniki danych strukturalnych. Umożliwiają w szybszy sposób przekierowanie robotów indeksujących wyszukiwarki Google do odpowiedniego języka dostępnego w naszym serwisie. Dzięki nim warto ustalić adresy URL do serwisu dostępnego w konkretnym języku obcym i tam skierować odpowiednie roboty crawlujące.

Sekcja „Linki”

Sekcja „Linki” odpowiada za wyświetlenie wykrytych linków w profilu linków domeny naszego serwisu. Znajdziemy w niej podział na wykryte linki zewnętrzne i wewnętrzne, najczęściej linkowane podstrony oraz najczęściej wykorzystywane anchory podczas pozyskiwania linków zewnętrznych.

Chciałbym zwrócić Ci uwagę na jeden istotny fakt. Google Search Console wyświetli Ci dosłownie tylko próbkę wykrytych linków zewnętrznych, które wykryje w profilu linków Twojej domeny, z tego powodu warto postawić na dużo bardziej zaawansowane narzędzia do analizy linków przychodzących, jak np. MajesticSEO czy Ahrefs. Z kolei, jeśli nawiązałeś współpracę z agencją SEO, to utworzone linki przez jej pracowników w trakcie wdrażanej strategii link buildingowej mogą w ogóle nie zostać wyświetlone w raporcie „Linki” systemu Google Search Console. Sytuacja ta ma miejsce z uwagi na fakt blokowania robotów Majestica i Ahrefsa przez zaplecza agencji, z uwagi na ich bezpieczeństwo i tajemnicę tych firm. Nie oznacza to jednak, że roboty indeksujące Google nie będą miały do nich dostępu – wręcz przeciwnie, wszystkie zaplecza SEO powinny być zaindeksowane przez roboty wyszukiwarki Google.

Sekcja „Ustawienia”

Ostatnia sekcja okazuje się przydatna w momencie, gdy nawiążemy współpracę z zewnętrznym pozycjonerem lub agencją SEO, której będziemy musieli przekazać prawa do naszego konta w Google Search Console. Bardzo ważne jest, aby w trakcie udzielania dostępu do konta zaznaczyć, że chcemy przydzielić zewnętrznemu pracownikowi tylko ograniczone uprawnienia do naszego konta. Nie udzielaj nigdy uprawnień właściciela z uwagi na bezpieczeństwo i zachowanie pełnych praw do swojego konta, gdyż w przypadku rozwiązania umowy z nieuczciwą agencją będziesz mógł utracić do niego dostęp.
 
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:

  • Porozmawialiśmy na temat różnych sposobów wykorzystywania narzędzia Google Search Console;
  • Opisałem Ci 8 sekcji, które znajdziesz w GSC i wyjaśniłem Ci, jakie raporty są w nich dostępne;
  • Ustaliliśmy, jakie metody optymalizacji są wspierane przez Google, a które z nich są niedozwolone;
  • Wymieniłem Ci sposoby na zabezpieczenie swojej strony internetowej przed zawirusowaniem;
  • Poznałeś podstawowy sposób na sprawdzenie profilu linków przychodzących dla swojej domeny;
  • Poinformowałem Cię, w jaki sposób udzielić dostępu do swojego konta w GSC osobom trzecim.

Ten odcinek poświęciłem na omówienie bardzo ważnego z technicznego punktu widzenia narzędzia do analizy i monitoringu własnego serwisu. Daj proszę znać, czy chciałbyś, abym omówił inne narzędzie, które również wykorzystuję w swojej pracy nad pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych. Mam nadzieję, że ten odcinek Ci się spodobał. Jeśli tak, to kliknij łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś mógł otrzymywać powiadomienia o kolejnych filmach.

Zapraszam Cię także do lektury moich dwóch autorskich książek o SEO, a także do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób nauczę Cię pozycjonowania za pomocą zaawansowanych narzędzi SEO. W kursie tym w praktyczny sposób nauczysz się wykorzystywać narzędzia wymienione w tym odcinku SEO Podcastu jak np. Google Search Console, MajesticSEO czy Ahrefs. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wszystkich wymienionych materiałów.

Dziękuję za obejrzenie lub wysłuchanie tego odcinka SEO Podcastu.

Trzymaj się, cześć!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: