SEO-PODCAST.PL – Na czym polega pozycjonowanie filmów w YouTube?

SEO-PODCAST.PL – Na czym polega pozycjonowanie filmów w YouTube?

Na czym polega pozycjonowanie filmów w YouTube?

Dzisiejszy odcinek poświęcimy na pracę nad optymalizacją filmów i kanału w serwisie YouTube, której efektem jest zwiększenie widoczności filmów w wyszukiwarce YouTube oraz w wyszukiwarce Google. Przekażę Ci, w jaki sposób pozycjonować filmy na YouTube, czyli jakie elementy należy zoptymalizować, aby zwiększyć widoczność i pozyskać nowych widzów. Opiszę Ci mechanikę działania algorytmów na YouTube i powiem Ci, na co powinieneś zwrócić uwagę publikując swoje filmy. Nie zabraknie także wskazówek dotyczących optymalizacji własnego kanału pod popularne słowa kluczowe. Na koniec, wymienię Ci listę narzędzi, z których korzystam na co dzień do pozycjonowania na YouTube i opiszę Ci działanie każdej z aplikacji.

Podcast

Listen to „Na czym polega pozycjonowanie filmów w YouTube?” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Na czym polega pozycjonowanie filmów w YouTube?
  • W jaki sposób zoptymalizować swój film pod pozycjonowanie?
  • W jaki sposób zoptymalizować swój kanał pod pozycjonowanie?
  • Jakie narzędzie wykorzystać do pozycjonowania na YouTube?

Na te pytania odpowiem Ci w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu – zapraszam!

Aby nauczyć się pozycjonowania na YouTube, czyli zwiększenia widoczności swoich filmów w wynikach organicznych wyszukiwarki Google oraz z wynikach wyszukiwania w serwisie YouTube musimy w pierwszej kolejności poznać mechanikę pracy serwisu YouTube i jego algorytmów. W dzisiejszym odcinku opowiem Ci o sposobach na optymalizację zarówno samych filmów, jak i ogólnego kanału w serwisie YouTube, a także podpowiem Ci, jakich narzędzi użyć, aby ułatwić sobie pracę z optymalizacją. Ale zacznijmy od początku.

Na czym polega pozycjonowanie na YouTube?

Pozycjonowanie filmów w YouTube to nic innego jak ich optymalizacja pod kątem popularnych słów kluczowych, używanych przez użytkowników w wyszukiwarce. Przez optymalizację rozumiem dostosowanie tytułów i opisów filmów, zagęszczając w nich popularne słowa kluczowe i tagi, które używane są na co dzień przez użytkowników w wyszukiwarce serwisu YouTube. Optymalizacja to także ogół działań zmierzających do dostosowania filmów pod publiczność – na podstawie analizowanych danych w panelu ze statystykami „YouTube Studio” powinniśmy dostosowywać tematykę swoich filmów i porę ich publikacji, dostosowując swój kanał do użytkowników oglądających nasze filmy.

W tym odcinku SEO Podcastu nie skupimy się na budowaniu społeczności wokół swojego kanału, a na optymalizacji filmów pod wymagania algorytmów serwisu YouTube, dlatego opowiem Ci, na co należy zwracać uwagę podczas publikacji filmów w tym serwisie i jakich narzędzi warto używać.

W jaki sposób zoptymalizować swój film pod pozycjonowanie?

Tak jak wspominałem, pozycjonowanie w YouTube opiera się na wprowadzeniu popularnych słów kluczowych w trakcie wrzucania filmu lub podczas edycji już istniejącego.

Zwróć uwagę na tytuł filmu, który powinien zawierać popularne słowo kluczowe na jego początku, być chwytliwy, intrygujący i być obietnicą rozwiązania jakiegoś problemu lub dostarczenia ciekawych informacji. Spraw, aby użytkownik kliknął w Twój film z zaciekawieniem lub nadzieją, że pomożesz mu dowiedzieć się czegoś wartościowego.

Następnie zwróć szczególną uwagę na informacje zawarte w opisie do Twojego filmu. Tak jak w przypadku tytułu filmu, tutaj również powinieneś zawrzeć popularne słowo kluczowe. A z racji tego, że YouTube umożliwia wstawianie długich opisów, wykorzystaj to na swoją korzyść i wstaw ich kilka, w treści logicznych zdań. Pamiętaj, aby znalazły się w otoczeniu linków wewnętrznych, np. innych filmów na kanale, linków zewnętrznych np. adresu URL do własnego serwisu lub sklepu internetowego czy innych kanałów social media oraz spisu treści, czyli aktualnie oglądanego filmu podzielonego na rozdziały. Aby Twój opis był ciekawy, warto umieścić w nim także znaki emoji, których tematyka powinna być dopasowana do treści, przy której zostaną umieszczone.

Jeśli oglądasz ten odcinek SEO Podcastu na YouTube, to zwróć proszę uwagę na opis znajdujący się pod filmem. Znajdziesz w nim wszystkie wymienione przeze mnie czynniki wpływające na lepszą ocenę filmu przez algorytmy serwisu YouTube i lepszy odbiór przez jego użytkowników, czyli Twoich widzów.

Tytuł i opis filmu to nie wszystko. Jeśli Twój materiał wideo nie będzie odpowiednio przygotowany, to użytkownicy i tak nie będą go oglądać, a czas oglądania Twoich filmów ma ogromne znaczenie dla algorytmów YouTube, tak samo, jak aktywność Twoich widzów, których powinieneś zachęcić do polubienia Twoich filmów i do komentarzy pod filmem. Jeśli algorytmy zauważą jakiekolwiek reakcje pod Twoim filmem (mogą to być nawet negatywne opinie i komentarze), to zacznie go częściej proponować innym użytkownikom serwisu, uznając Twój film za ciekawy i warty polecenia.

Publikując materiały wideo na YouTube zadbaj o to, aby były jak najwyższej jakości. Przez wysoką jakość mam na myśli rozdzielczość filmu – obecnie nie powinna być niższa niż full HD, a jeśli masz możliwość nagrywania wideo w jakości 2K czy 4K, to wykorzystaj tę funkcję. Dbając o jakość wideo powinieneś zadbać także o jakość audio, która stanowi 50% Twojego filmu, czyli aż jego połowę! Jeśli wciąż zastanawiasz się nad istotą dźwięku w swoim filmie, to najlepszym przykładem na udowodnienie tego będzie włączenie horroru, ale bez dźwięku. Czy taki film będzie wciąż dla Ciebie straszny? No właśnie.

Publikując filmy w serwisie YouTube bardzo ważne jest umieszczenie kart, które będą mogły odnosić się do pozostałych filmów na kanale czy tematycznych playlist. Zabieg ten ma swój cel – pozostawia widza na Twoim kanale, który zachęcony kolejnymi filmami będzie w naturalny sposób wpływał na wzrost ich oglądalności. Takie karty warto stosować, odnosząc się w jednym filmie do drugiego. W ten sposób użytkownik, który ogląda np. część drugą danego filmu, może w nią kliknąć, aby pooglądać część pierwszą. Sytuacja ta często ma miejsce, gdy kontynuujemy jakiś wątek lub wspominamy o jakimś filmie, który wcześniej opublikowaliśmy.

W ten sam sposób działają także ekrany końcowe, które również polecam Ci stosować podczas publikacji swojego filmu w serwisie YouTube. Pełnią one dokładnie taką samą funkcję, ale jak mówi ich nazwa – wyświetlane są dopiero pod koniec filmu. Umieszczając je na końcu możesz wybrać, co ma się na nich wyświetlić. Może to być najnowszy, ręcznie wybrany przez Ciebie lub film wybrany przez algorytmy YouTube, które dopasują go pod widza, wybrana playlista, która została wcześniej utworzona na Twoim kanale i zawierająca filmy, a także logo Twojego kanału wraz z przyciskiem zachęcającym do jego subskrybcji.

Pozostając przy temacie dostosowywania filmów na swoim kanale, warto zwrócić uwagę na miniatury. Ważne jest to, abyś przygotowywał je własnoręcznie, niż zdawał się na wybór przez algorytmy YouTube. Przemawia za tym możliwość dodawania napisów i innych ozdobnych elementów, które zachęcą użytkowników do kliknięcia w Twoje filmy. Zadbaj o to, aby wszelkie teksty stanowiły maksymalnie 20-30% obszaru Twojej miniatury i obiecywały widzom rozwiązanie danego problemu, którego dotyczy film lub dostarczenie ciekawych i wartościowych informacji. No i przede wszystkim, składając obietnicę dotrzymuj słowa, aby widzowie nie wychodzili z Twojego kanału rozczarowani.

W jaki sposób zoptymalizować swój kanał pod pozycjonowanie?

Wiesz już, w jaki sposób zoptymalizować swoje filmy na YouTube pod pozycjonowanie, ale to nie wszystko. Ważnym elementem optymalizacji jest także Twój kanał, a dokładniej zakładka „Informacje”, która wyświetla szczegółowe dane na temat Twojej działalności na YouTube. Wykorzystaj ją do umieszczenia popularnych słów kluczowych w sekcji „Opis” oraz „Biografia”, a także uzupełnij swój profil o linki wychodzące do swojego serwisu i kont w serwisach społecznościowych. Bardzo ważne, abyś możliwie w jak najdłuższych zdaniach opisał tematykę filmów, które zamierzasz publikować, listę problemów, które dzięki nim rozwiążesz, a także opiszesz wszelkie tematy, które będziesz poruszał w swoich filmach na YouTube.

Jakie programy wykorzystać do pozycjonowania na YouTube?

Rozmawiając o optymalizacji własnego kanału na YouTube warto uzbroić się w niezbędne do tego aplikacje. I są to narzędzia, które na co dzień wykorzystuje się do optymalizacji serwisu pod pozycjonowanie, gdyż tak naprawdę mają jeden cel – zwiększyć widoczność i pozyskać większą liczbę użytkowników.

Jako listę narzędzi do wyszukiwania popularnych fraz w wyszukiwarce Google i w wyszukiwarce YouTube polecam:

  • Planer słów kluczowych;
  • Google Trends z filtrem wyszukiwania w YouTube;
  • AnswerThePublic;
  • Senuto;
  • Semstorm;
  • Ahrefs;
  • Ubersuggest.

Prowadząc swój kanał na YouTube, powinieneś także analizować informacje o swoich widzach. Analizowanie statystyk dotyczących opublikowanych filmów i oglądających je użytkowników pozwoli Ci zarówno tworzyć lepsze i ciekawsze filmy, których tematyka jest interesująca dla Twoich widzów, a także publikować je w porze dnia, w której Twoje filmy są najczęściej oglądane. Analiza tych informacji umożliwi Ci rozwijać swój swój kanał na YouTube.

Dodatkowe narzędzia do analizowania swoich filmów i kanału na YouTube, które polecam, to:

  • YouTube Studio – narzędzie wbudowane w serwis YouTube, do którego dostęp otrzyma każdy, kto publikuje filmy w serwisie. Dzięki niemu możemy poznać zachowanie widzów, analizować słowa kluczowe użyte przez użytkowników do znalezienia naszych filmów, zasięgi filmów, źródła wizyt, liczbę wyświetleń filmów, średni czas oglądania filmów przez użytkowników, popularne pory dnia, w których są oglądane filmy z naszego kanału oraz wiek i płeć swoich widzów;
  • SocialBlade – narzędzie, które pozwoli nam znaleźć m.in. inne (konkurencyjne) kanały w serwisie YouTube. Za jego pomocą będziemy mogli przeanalizować najpopularniejsze kanały w danej kategorii tematycznej, liczbę wyświetleń filmów na kanale konkurencji, liczbę subskrybentów na kanale konkurencji oraz zajmowaną pozycję w rankingu przez dany kanał;
  • TubeBuddy – Jest to wtyczka do przeglądarki, która będzie analizować każdy oglądany przez nas film w serwisie YouTube. Za jej pomocą będziemy mogli także przygotować publikację filmu w taki sposób, aby został znaleziony możliwie przez jak największą liczbę użytkowników. Za jego pomocą stworzysz ciekawe tytuły i opisy z wykorzystaniem popularnych słów kluczowych, znajdziesz popularne tagi, wykonasz audyt swojego kanału (np. analizując tytuły, opisy i tagi w istniejących filmach) oraz sprawdzisz pozycję swoich filmów w wynikach wyszukiwania YouTube;
  • vidIQ – to z kolei druga (konkurencyjna) wtyczka do przeglądarki, z której także korzystam. Pozwala na analizę każdego oglądanego filmu w serwisie YouTube i umożliwia wykrycie wielu informacji, które zostały umieszczone przy każdym filmie, np. użyta miniatura lub przypisane tagi. Wtyczka ta wykrywa używane tytuły, używane opisy, używane miniatury, wykorzystywane tagi, łączną liczbę wyświetleń filmów, łączny czas trwania filmów, ilości wstawionych kart w filmach, ilości ekranów końcowych w filmach.

 
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:

  • Opowiedziałem Ci o mechanice serwisu YouTube. Dowiedziałeś się, na co zwracają szczególną uwagę algorytmy YouTube i jakie informacje są dla nich ważne w kontekście promocji filmów wewnątrz serwisu;
  • Poznałeś sposoby na optymalizację swoich filmów, a dokładniej zwróciłem Ci uwagę, w jaki sposób tworzyć tytuły, opisy, karty i ekrany końcowe dla swoich filmów, jak powinny wyglądać i brzmieć publikowane przez Ciebie materiały wideo, a także jak powinny wyglądać miniaturki Twoich filmów;
  • Przekazałem Ci wskazówki na temat optymalizacji swojego kanału na YouTube i jakie informacje powinieneś w nim umieścić;
  • Na sam koniec poznałeś listę narzędzi do wykonywania optymalizacji swoich filmów i kanału na YouTube pod pozycjonowanie, a także do analizy zachowania swoich widzów.

Jestem pewien, że poznałeś wiele ciekawych informacji, które pomogą Ci rozwinąć Twój kanał na YouTube i zwiększyć jego widoczność dla użytkowników tego portalu, a także dla użytkowników wyszukiwarki Google, którym Twoje filmy zostaną wyświetlone na liście wyników wyszukiwania.

Napisz proszę w komentarzu, czy wykorzystywałeś do tej pory wymienione przeze mnie sposoby na pozycjonowanie filmów i kanału na YouTube i czy istnieją znane Ci inne, dodatkowe możliwości na jego wypromowanie. Podziel się proszę z nami tą informacją w komentarzu pod tym filmem.

Mam nadzieję, że ten odcinek Ci się spodobał. Jeśli tak, to kliknij łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś mógł otrzymywać powiadomienia o kolejnych filmach.

Zapraszam Cię także do lektury moich dwóch autorskich książek o SEO, a także do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób nauczę Cię pozycjonowania za pomocą zaawansowanych narzędzi SEO. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wszystkich wymienionych materiałów.

Dziękuję za obejrzenie lub wysłuchanie tego odcinka SEO Podcastu. Do zobaczenia lub usłyszenia w następnym odcinku.

Cześć!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: