SEO-PODCAST.PL – Jakie fragmenty rozszerzone warto wdrożyć w serwisie?

SEO-PODCAST.PL – Jakie fragmenty rozszerzone warto wdrożyć w serwisie?

Jakie fragmenty rozszerzone warto wdrożyć w serwisie?

Czy wiesz, że sposób interpretacji treści dostępnej na Twojej stronie lub w sklepie internetowym przez roboty indeksujące wyszukiwarki Google nie jest doskonały i idealny? Crawlery Google mogą błędnie ocenić Twoją treść podczas indeksacji i zwyczajnie ją źle sklasyfikować, a w następstwie wyszukiwarka Google w SERP-ach może wyświetlić całkowicie inne informacje, od tych przez nas zamierzonych. Z pomocą przychodzą znaczniki danych strukturalnych (zwane także zamiennie znacznikami schema.org), które umożliwią lepiej zrozumieć dostępną treść w Twoim serwisie oraz wyświetlić w wynikach organicznych Google fragmenty rozszerzone, które dodatkowo zwiększą klikalność w Twój wynik w Google i tym samym współczynnik klikalności (czyli tzw. CTR). W tym odcinku opowiem Ci, które znaczniki są najbardziej popularne w serwisach i w sklepach internetowych, a także o zasadach, których powinieneś przestrzegać w trakcie ich wykorzystywania.

Spis treści:

Podcast

Listen to „Jakie fragmenty rozszerzone warto wdrożyć w serwisie?” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Jaką funkcję pełnią fragmenty rozszerzone?
  • Dlaczego warto wykorzystać znaczniki schema.org?
  • Które znaczniki warto wdrożyć w swoim serwisie?

Na te pytania poznasz odpowiedzi w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu! Zaczynamy!

Fragmenty rozszerzone (z ang. rich snippets) zwane zamiennie danymi strukturalnymi czy znacznikami schema.org stanowią bardzo dobre rozwiązanie ułatwiające robotom indeksującym wyszukiwarki Google zrozumienie rodzaju treści, którą publikujemy.

Oczywiście, dokładniej mówiąc chodzi o to, że ich wykorzystanie ułatwia robotom indeksującym analizę serwisu internetowego, gdyż sposób interpretacji contentu dostępnego na stronach i w sklepach internetowych nie jest doskonały. Mimo zaawansowanych i stale rozwijanych algorytmów i robotów indeksujących crawlery Google nie zawsze są w stanie określić, czy dane słowo na stronie to nazwa naszej firmy/brandu czy nazwa naszego produktu, który sprzedajemy.

Dzięki wykorzystaniu znaczników roboty są w stanie szybciej przeanalizować nasz serwis i opublikowane w nim treści, a dodatkowo na ich podstawie wyświetlą kolejne informacje w wynikach wyszukiwania. Ale o tym dokładniej opowiem Ci w dalszej części tego odcinka. Miłego oglądania i słuchania!

Jaką funkcję pełnią fragmenty rozszerzone?

Rok 2011 można nazwać przełomowym w zakresie rozumienia indeksowanych danych przez algorytmy wyszukiwarki Google. W tym roku został powołany do życia projekt schema.org przez największe wyszukiwarki internetowe, jakimi są: Google, Yahoo! oraz Bing. Z niewielkim opóźnieniem, bo kilka miesięcy później do grona dołączyła rosyjska wyszukiwarka Yandex, razem ustanawiając standardy znaczników danych strukturalnych, które będą wspólnie obsługiwać. Od tego czasu stale pojawiały się kolejne znaczniki, które były dopasowywane do danego rodzaju contentu, jak np. treści, wideo oraz audio, które opublikowane są na wielu stronach i w wielu sklepach internetowych, np. do prezentowania podcastów czy produktów, które są sprzedawane.

Fragmenty rozszerzone za pomocą specjalnych znaczników w kodzie HTML lub JS pomagają na zrozumienie opublikowanej treści robotom indeksującym i algorytmom Google, a także wyświetlają dodatkowe informacje w wynikach wyszukiwania i wpływają na zwiększenie liczby kliknięć w nasz wynik, który dzięki ich wykorzystaniu staje się jeszcze bardziej widoczny w wyszukiwarce Google. Dzieje się, to gdy wyszukiwarka przy danym wyniku pokaże ocenę w formie gwiazdek, które wyświetla wyszukiwarka, karuzelę z listą podstron, w której może wyświetlić się nasz artykuł z bloga oraz listę pytań i odpowiedzi pochodzących z treści artykułu czy wpisu blogowego. Znaczniki schema.org służą także do tego, aby wyświetlić bezpośrednio w wyszukiwarce przepisy kulinarne czy nadchodzące wydarzenia dotyczące tematyki danego zapytania w wyszukiwarce.

Jak odpowiednio wykorzystać znaczniki danych strukturalnych?

Wdrażając znaczniki schema.org warto mieć na uwadze kilka wskazówek, które pozwolą Ci wykorzystać ich pełny potencjał, czyli:

  • nie korzystaj ze wszystkich możliwych znaczników w celu manipulacji wynikami wyszukiwania – Google wykrywa takie czynności i wycofuje wyświetlanie fragmentów rozszerzonych, a w najgorszym wypadku nakłada karę ręczną za wykrycie spamerskiej struktury znaczników, co z kolei wpływa na zmniejszenie współczynnika klikalności (CTR) w Twój wynik i na zmniejszenie ruchu do Twojego serwisu;
  • podczas wykorzystywania fragmentów rozszerzonych do wyświetlania oceny, powinieneś przedstawić wynik w oparciu o realną ilość głosów, a nie próbować wstawić go „na sztywno” to znacznika aggregateRating;
  • Google nie akceptuje także pobrania oceny produktu z innego serwisu w celu opublikowania jako fragment rozszerzony, taka ocena powinna pochodzić bezpośrednio z naszego serwisu;
  • implementacja znaczników powinna być wykonywana w odpowiedniej części serwisu, np. implementacja znaczników danych strukturalnych dotyczących produktu powinna być zawarta w karcie produktu, a nie na stronie kategorii – pamiętaj, że każdy
  • rodzaj podstrony w serwisie ma przypisaną ścisłą listę znaczników;
  • wdrożenie znaczników schema.org powinno zostać zweryfikowane za pomocą Testera danych uporządkowanych od Google.

Które znaczniki warto wdrożyć w swoim serwisie?

Znaczniki danych strukturalnych należy dobierać na podstawie rodzaju i tematyki serwisu, w którym mają zostać zaimplementowane. Inne znaczniki wdrożymy na stronie internetowej lokalnej firmy, a inne w sklepie internetowym, dlatego wybierzemy najpopularniejsze z nich i je pokrótce omówimy. Oczywiście, jeśli chciałbyś w sposób automatyczny wdrożyć takie znaczniki i posiadasz serwis na popularnym CMS (np. WordPress), czy sklep internetowy na popularnym systemie e-commerce (np. Prestashop), to znajdziesz do tego odpowiednie wtyczki, które za pomocą prostej konfiguracji wdrożą fragmenty rozszerzone za Ciebie.

Zacznijmy od sklepu internetowego, który posiadając kartę produktową powinien składać się z danych strukturalnych powiązanych stricte z produktem (czyli kategorią znaczników „Product”), a należą do nich:

  • nazwa produktu (Name);
  • opis produktu (Description);
  • zdjęcia produktu (Image);
  • ocena produktu wyświetlana w formie gwiazdek (aggregateRating);
  • stan magazynowy (InStock);
  • kategoria, w której się znajduje (Category);
  • cena (Price).

Pamiętajmy, aby podczas wdrożenia tych znaczników nie umieszczać ich w widoku kategorii. Kategorie w sklepie internetowym powinny korzystać z oddzielnych znaczników należących do kategorii znaczników o nazwie „ListItem”. Nie zapominaj także o tym, że upychanie niepotrzebnych danych strukturalnych nie jest akceptowalne przez wyszukiwarkę Google.

W przypadku, gdy prowadzisz np. stronę internetową firmy usługowej, lista znaczników, które powinieneś wdrożyć składa się z zupełnie innych komend dla robotów wyszukiwarki.

Fragmenty rozszerzone, które powinieneś wdrożyć należą do kategorii „Organization”, która składa się z takich znaczników jak:

  • adres firmy (Address);
  • wspomniana wcześniej ocena w formie gwiazdek (aggregateRating);
  • adres e-mail (Email);
  • adres do logo firmy (Logo);
  • numer telefonu (Telephone).

Warto także wdrożyć znaczniki należące do kategorii „LocalBusiness”, która jest przygotowana dla firm usługowych.

Kategoria ta składa się ze znaczników dotyczących:

  • godzin otwarcia firmy (openingHours);
  • akceptowalnych form płatności (paymentAccepted);
  • zakresu kosztów za usługi (priceRange);
  • adresu siedziby firmy (Address);
  • oceny w formie gwiazdek (aggregateRating).

Posiadając bloga w swoim serwisie, również powinieneś wdrożyć znaczniki należące do tej kategorii. A mogą to być dane dotyczące autora wpisu (Author), tematyki wpisu (About), oceny wpisu w formie gwiazdek (aggregateRating), czy zdjęcia wpisu (Image).

Aby wdrożyć dane strukturalne w swoim serwisie, można podejść do tego na dwa sposoby, tak jak wspomniałem wcześniej, warto skorzystać z gotowych wtyczek lub modułów do naszego systemu CMS lub ecommerce, które automatycznie przypiszą odpowiednie znaczniki na podstawie prostej konfiguracji.

Natomiast drugim sposobem jest oficjalny asystent do oznaczania danych od firmy Google, na podstawie którego oznaczymy dane dostępne na naszej stronie internetowej, jak np. nazwa firmy, adres oraz numer telefonu, a następnie oznaczone dane wygenerujemy do postaci znaczników gotowych do umieszczenia w kodzie źródłowym naszego serwisu.

Na koniec, bardzo ważne jest sprawdzenie umieszczonych znaczników za pomocą drugiego narzędzia od Google, jakim jest Tester danych strukturalnych, w celu weryfikacji poprawności wdrożonych elementów oraz oznaczonych danych.
 
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:

  • Opowiedziałem Ci o tym, dlaczego powinieneś wdrożyć znaczniki danych strukturalnych. Poznałeś cel ich wdrożenia i efekty, które będziesz mógł dzięki nim osiągnąć;
  • Wymieniłem Ci listę zasad, którymi powinieneś się kierować podczas wdrażania danych strukturalnych i których powinieneś obowiązkowo przestrzegać;
  • Poznałeś listę znaczników danych strukturalnych, które warto wykorzystać w swoim serwisie. Ich wybór powinien być podyktowany rodzajem serwisu, który posiadasz i danymi, które w nim publikujesz.

Mam nadzieję, że wykorzystujesz w swoim serwisie znaczniki danych strukturalnych. Ja korzystam z nich na stronie internetowej mojej agencji SEO oraz w sklepie SEO, a także zalecam ich wdrożenie swoim klientom, którym pozycjonuję ich serwisy w wyszukiwarce Google.

Daj znać w komentarzu, które znaczniki danych strukturalnych wykorzystujesz w swoim serwisie, a które z nich uważasz za zbędne.

Kliknij też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał od serwisu YouTube powiadomienia o kolejnych odcinkach, a jeśli słuchasz mnie na platformie podcastowej, to zasubskrybuj ten kanał.

Zapraszam Cię również do moich autorskich książek o SEO oraz do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób uczę pozycjonowania z wykorzystaniem specjalistycznych i popularnych aplikacji SEO. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wymienionych materiałów.

Dziękuję Ci za wysłuchanie tego odcinka w formie podcastu lub obejrzenie go w formie wideo w serwisie YouTube i oczywiście zapraszam Cię do pozostałych odcinków SEO Podcastu.

Do zobaczenia lub usłyszenia w kolejnym odcinku.

Trzymaj się, hej!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: