SEO-PODCAST.PL – Jak sprawdzić historię domeny przed zakupem i pozycjonowaniem? Poradnik krok po kroku

SEO-PODCAST.PL – Jak sprawdzić historię domeny przed zakupem i pozycjonowaniem? Poradnik krok po kroku

Jak sprawdzić historię domeny przed zakupem i pozycjonowaniem? Poradnik krok po kroku

Czy przy rejestracji „nowej” domeny zastanawiałeś się kiedyś, czy ktoś mógł ją wcześniej używać? Czy przyszła Ci do głowy myśl, aby sprawdzić, jaki serwis był na niej postawiony? Czy zastanawiałeś się w jaki sposób Twoja „nowa” domena mogła być wcześniej wykorzystywana? Czy przyszła Ci do głowy myśl, że interesujący Cię adres domeny mógł być „przepalony” z powodu negatywnego wykorzystywania adresu do budowy słabej jakości katalogu lub zaplecza kilka czy kilkanaście lat wcześniej? No właśnie… Wielu właścicieli firm, którzy z wielkim entuzjazmem rejestrują domeny z myślą o budowie nowej strony czy sklepu internetowego są bardzo często zupełnie nieświadomi ryzyka, które mogą ponieść. W tym praktycznym odcinku SEO Podcastu nauczę Cię analizować domeny przed ich zakupem lub dzierżawą, czyli z tańszą możliwością korzystania z domeny. Dzięki temu zaoszczędzisz swój czas i przede wszystkim pieniądze, które możesz przepalić na pozycjonowaniu domeny, która posiada negatywną historię i złą reputację w oczach algorytmów wyszukiwarki Google.

Spis treści:

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

Cześć, tym filmem chciałbym rozpocząć nową serię filmów na kanale SEO Podcastu. Będą to filmy praktyczne, które ze względu na cel nauki pozycjonowania w praktyce, znajdziesz je jedynie na tym kanale w serwisie YouTube. Od razu chciałbym zaprosić Cię do aktywnej dyskusji w komentarzach pod każdym filmem. Jeśli masz jakieś pytania lub chciałbyś, abym rozwiązał Twój problem na nagraniu, to czuj się swobodnie, aby poprosić o to w komentarzu.

W tym odcinku przedstawię Ci sposób na weryfikację historii domeny, czyli czynności, którą powinieneś wykonać przed zakupem lub wydzierżawieniem domeny dla Twojego serwisu internetowego – bez względu na to, czy zamierzasz utworzyć wizytówkę firmową (czyli stronę internetową dla Twojej firmy) czy sklep internetowy. A jako że jest to czynność, o której nie zawsze pamiętamy lub nie znamy, zapraszam Cię do pooglądania tego odcinka i udostępnienia go swoim znajomym czy współpracownikom w firmie, w której pracujesz.

Ręczne sprawdzenie wolnej domeny w az.pl

Wybór domeny pod Twój przyszły serwis internetowy możesz rozpocząć od jej wymyślenia, a następnie od sprawdzenia jej dostępności za pomocą dowolnego dostawcy domen internetowych. I jest to jeden ze sposobów na znalezienie i zakup domeny. Ja dla przykładu wybrałem firmę az.pl

W pole wyszukiwarki wpisz interesujący Cię adres wraz z dowolnie wybraną przez Ciebie końcówką, o ile jest oferowana przez danego usługodawcę.

Jak widać, domena jest możliwa do zakupu i rejestracji. Jednak zakup tej domeny powinien zostać poprzedzony jej wcześniejszą analizą, czyli analizą jej historii. I dopiero na podstawie wyniku tej analizy powinieneś zdecydować, czy zainteresować się zakupem tej domeny, czy może lepiej porzucić jej zakup i zainteresować się kolejnym adresem. Ale o tym, w jaki sposób sprawdzić historię domeny opowiem w dalszym ciągu tego filmu.

Możliwość zakupu wygasłej domeny w aftermarket.pl

Druga możliwość na zdobycie domeny to usługi serwisu aftermarket.pl, który oferuje zakup domeny lub jej wydzierżawienie. I tak jak w przypadku firmy az.pl, w tym wypadku możesz również znaleźć wybrany przez Ciebie adres URL i sprawdzić, czy możesz kupić daną domenę, czy wydzierżawić. I to w głównym stopniu odróżnia obie firmy od siebie – serwis aftermarket.pl umożliwia zakup dostępu do wcześniej zarejestrowanych domen, czyli usługi dzierżawy domeny na okres minimum trzech miesięcy.

Aftermarket pozwala na zakup domeny przez opcję „Kup teraz”, a także oferuje możliwość licytacji i przechwytywania wygasłych domen. Skupmy się na tej ostatniej możliwości.

W przypadku wyszukiwania wygasłych domen, które mogą okazać się dla nas strzałem w dziesiątkę, przejdź do odpowiedniej sekcji w menu: Giełda > Szukaj wygasających domen, a następnie wybierz odpowiednią kategorię tematyczną dla Twojego serwisu.

Przed Twoimi oczami pokaże się tabela z listą wygasających domen. Aby ją przechwycić, możesz od razu kliknąć w link „Przechwyć domenę”, ale radzę Ci nie robić tego pochopnie. Każdą domenę przed jej zakupem lub wydzierżawieniem należy wcześniej zweryfikować. Aftermarket umożliwia sprawdzenie informacji o domenie bezpośrednio w serwisie. Aby to zrobić, kliknij w link „Informacje o domenie”.

W tym miejscu otrzymasz wszystkie informacje o wybranej przez Ciebie domenie, zebrane przez serwis Aftermarket.

To, co możesz tutaj zweryfikować to:

  • data rejestracji i usunięcia domeny
  • dane rejestratora domeny
  • listę wewnętrznych podstron zaindeksowanych w wyszukiwarce Google dla wcześniej działającego serwisu pod interesującym Cię adresem
  • listę podstron z serwisów zindeksowanych w Google, które linkują do tej domeny
  • link do serwisu Web Archive, umożliwiający sprawdzenie, jak mniej więcej wyglądał serwis, który wcześniej był dostępny pod tym adresem
  • wiek domeny
  • oraz podstawowe i darmowe raporty z narzędzia MajesticSEO o domenie.

W dalszej części tego filmu przedstawię Ci sposób, w jaki powinieneś przeanalizować domenę w serwisie Web Archive oraz zweryfikować ją w narzędziu MajesticSEO. Przejdźmy na razie do drugiego i konkurencyjnego serwisu z domenami do przechwycenia – expirki.pl

Możliwość zakupu wygasłej domeny w expirki.pl

Aby móc skorzystać z zasobów tego serwisu powinieneś wcześniej zarejestrować nowe konto. Od razu po zalogowaniu przed Twoimi oczami pokaże się tabela z pełną listą domen do przechwycenia lub zakupu. Dodatkowo, serwis umożliwia pobranie tej listy do arkusza w formacie XLSX, abyś mógł w łatwy sposób znaleźć interesujące Cię domeny na podstawie wybranych przez Ciebie wskaźników.

Skupmy się w tym momencie na tabeli, która wyświetla się w przeglądarce.

Autorzy serwisu expirki.pl umożliwili nam w bardzo czytelny sposób sortować danymi i filtrować je według naszych potrzeb. Możemy tutaj sortować dane na przykład według ceny czy daty dodania oraz przefiltrować dane na przykład na podstawie wybranej branży, która nas interesuje. Warto zwrócić uwagę także na możliwość sortowania danych na podstawie linków z serwisów rządowych czy ilości linków prowadzących do danej domeny. Zwróć także uwagę na możliwość pobrania raportów dotyczących backlinków. Serwis umożliwia przeanalizowanie linków zewnętrznych prowadzących do każdej domeny bez potrzeby wykorzystywania zewnętrznych narzędzi jak np. Ahrefs, czy MajesticSEO.

Aby poznać cenę zakupu lub dzierżawy interesującej Cię domeny, kliknij w jej nazwę, aby wyświetlić pełny raport dotyczący wybranego przez Ciebie adresu. Otrzymasz tutaj raport dotyczący zarówno cennika, jak i wszystkich zebranych informacji o domenie w serwisie expirki.pl

Zwróć proszę uwagę na sekcję „Rekomendowane branże”. Nie bez powodu dla tej domeny zostały przypisane odpowiednie kategorie tematyczne. Dzięki odpowiednim dopasowaniu domeny, będzie łatwiej zrozumieć algorytmowi wyszukiwarki Google, jakiej tematyki treść będzie dostępna w serwisie, do którego zostanie przypisana wybrana przez Ciebie domena. Warto tutaj podkreślić również fakt posiadania profilu linkowego dla domeny, którego źródłem mogą być serwisy zbliżone tematycznie do domeny. Dzięki temu łatwiej będzie Ci wypozycjonować serwis w określonej kategorii tematycznej.

Teraz pokażę Ci w praktyce, w jaki sposób powinieneś sprawdzić historię domeny, którą możesz być zainteresowany. Przedstawię Ci, w jaki sposób będziesz mógł sprawdzić serwis lub serwisy znajdujące się pod danym adresem domeny oraz zweryfikujesz jej profil linkowy. Dzięki temu będziesz mógł podjąć świadomą decyzję, czy warto będzie się nią zainteresować i ją zakupić lub wydzierżawić.

Bardzo ważne jest, abyś wyrobił w sobie nawyk weryfikacji domen przed ich zakupem lub wydzierżawieniem, a dzięki temu zaoszczędzisz sporo czasu i pieniędzy, które można łatwo zmarnować przy zakupie domeny, która mogła kiedyś zostać zbanowana przez algorytmy wyszukiwarki Google za nieuczciwe praktyki (jak np. linkowanie ze spamowych źródeł), czy posiadać nałożony filtr, czyli ręczną karę nałożoną przez pracowników firmy Google.

Analiza zawartości domeny w przeszłości przez web.archive.org

W pierwszej kolejności sprawdzimy, jaki rodzaj serwisu występował pod wybranym adresem URL za pomocą darmowego narzędzia Web Archive, który powinien być dla Ciebie jednym z podstawowych narzędzi do weryfikacji domen.

Dla przykładu wprowadzę adres aftermarket.pl, aby przetestować możliwości tego narzędzia. Przed Twoimi oczami ukaże się linia czasu, którą warto wykorzystać do tego, aby sprawdzić, jak wyglądał analizowany przez Ciebie serwis lub serwisy od samego początku rejestracji domeny, co identyfikują czarne, pionowe wykresy na linii czasu. Im bardziej są one widoczne, tym więcej zebranych danych posiada narzędzie Web Archive.

Poniżej znajdziesz listę dwunastu miesięcy, a w nich zapisane dane historyczne. A im więcej danych, tym większy okrąg. Jeśli dla analizowanej przez Ciebie domeny nie zauważysz zbyt dużo pionowych wykresów, to znaczy, że niewiele serwisów zostało postawionych na analizowanej przez Ciebie domenie, albo serwis mógł zostać ukarany przez Google za nieuczciwe praktyki. Warto to wziąć pod uwagę.

Po kliknięciu w wybrany okrąg otrzymasz więcej szczegółów na temat zapisanych danych o domenie. Wybierz odpowiednią godzinę, w której zostały zapisane dane. Twoim oczom ukaże się serwis, który był dostępny w wybranym roku, a następnie w wybranym miesiącu, dniu i godzinie, którą wybrałeś. Od razu zwrócę Ci uwagę, że możesz tutaj otrzymać jedynie śladowe informacje, ale mimo wszystko warto sprawdzić, jakie treści mogły być powiązane w przeszłości z analizowaną przez Ciebie domeną. Przejrzyj cierpliwie jak najwięcej zapisanych informacji i weź je pod uwagę.

Okej, teraz przejdźmy do ciekawszej (w mojej ocenie) analizy. Teraz zajmiemy się analizą profilu linków, które prowadzą do interesującej Cię domeny. Weryfikacja linków zewnętrznych prowadzących do domeny, da Ci także pewien obraz tego, w jaki sposób domena była wykorzystywana w przeszłości, np. czy była na niej postawiona wizytówka innej firmy, blog czy może słabej jakości zaplecze SEO oraz czy ten serwis był wcześniej pozycjonowany w odpowiedni sposób, czy zaspamowany linkami ze spamowych źródeł.

Analiza profilu linków w Ahrefs

W celu analizy linków prowadzących do domeny, w pierwszej kolejności weź pod uwagę narzędzie Ahrefs. Istnieją dwie możliwości sprawdzania backlinków: bezpłatne (ograniczone) oraz płatne (w abonamencie). Jeśli sporadycznie analizujesz profil linków, to możesz wykorzystać do tego darmowe i ograniczone w użyciu narzędzie do sprawdzania linków – „Backlink checker”, dzięki czemu sprawdzisz część profilu linków zewnętrznych.

Aby przeanalizować linki zewnętrzne prowadzące do interesującej Cię domeny, wpisz jej adres URL do wyszukiwarki.

Twoim oczom ukaże się okienko popup, które wyświetli Ci ograniczoną listę linków i domen linkujących.

Osobiście wolę wykorzystywać płatne narzędzia i ich pełne możliwości analizy. W tym celu wykorzystuję płatną wersję Ahrefsa. Wprowadzę ponownie adres URL i przejdę do zakładki „Linki zwrotne”. Dokładnie tutaj narzędzie Ahrefs przechowuje listę wykrytych linków zwrotnych z serwisów, które nie blokują boty Ahrefsa. Zwróć uwagę na listę filtrów możliwych do wykorzystania w trakcie analizy jak np. linki zwrotne z atrybutem „dofollow” i „nofollow”, czy rodzaj linka zwrotnego.

Poniżej w tabeli znajdziesz listę serwisów, które linkują analizowaną przez Ciebie domenę, autorski parametr „Domain Rating”, wykorzystywany anchor do linkowania, a także datę pierwszego i ostatniego odczytu linku przez boty Ahrefsa. Zwróć tu szczególną uwagę na adresy domen, a także ich końcówki, które mogą wskazywać na kraje takie jak np. Chiny, a także na parametr „Domain Rating”, który przy domenach o niskiej jakości przedstawia wartość „0” lub „0.5”.

Dane zebrane w tabeli można wyeksportować klikając w przycisk „Eksport” znajdujący się w prawym, górnym rogu, nad tabelą.

Pełne możliwości Ahrefsa przedstawiam w moim autorskim kursie SEO, do którego link znajdziesz w opisie pod tym filmem.

Analiza profilu linków w Majestic

Kolejne narzędzie do analizy profilu linków to Majestic, które daje możliwość sprawdzenia autorskich parametrów „Citation Flow” i „Trust Flow”, których nie ma w Ahrefsie. Są to kolejne parametry (poza „Domain Rating” czy adresami domen), które biorę pod uwagę w trakcie analizy domen. Wartość parametru „Citation flow” bazuje na ilości linków zewnętrznych, które linkują daną domenę, a z kolei wartość parametru „Trust Flow” bazuje na jakości serwisów, które linkują.

Warto podkreślić, że Majestic uzupełnia Ahrefsa o różnicę w bazie danych domen, które posiadają. Z racji tego, że Majestic specjalizuje się w analizie profilu linków, ilość domen w bazie, które jest w stanie wykryć jest dużo większa, niż ta, którą posiada Ahrefs.

Podczas analizy linków na pewno znajdziesz domeny, które mogłeś znaleźć w Ahrefsie, ale jeśli uporządkujesz je według np. parametry „Trust Flow” lub „Citation Flow”, to w tym wypadku będziesz mógł znaleźć na liście najsłabsze źródła linkujące.

Wszystkie dane możesz skopiować do schowka lub wyeksportować.

Pełne możliwości Majestica również przedstawiam w moim autorskim kursie SEO, do którego link znajdziesz w opisie pod tym filmem.

Analiza profilu linków dla zweryfikowanej domeny w GSC

Istnieje jeszcze jeden sposób na sprawdzenie profilu linków pozycjonujących domeny i zanim stwierdzisz, że kłóci się on z tematyką tego filmu, czyli z weryfikacją domeny przed zakupem, to potraktuj ten sposób jako dodatkową ciekawostkę, czyli kolejny sposób na analizę profilu linków dla domeny.

Otóż Google Search Console udostępnia sekcję „Linki” , która pozwala na sprawdzenie wykrytych linków zewnętrznych, która będzie aktywna dopiero po podpięciu i zweryfikowaniu domeny w tym narzędziu. A skoro Google postanowił jej jeszcze nie ukrywać, to warto z niej skorzystać.

Zwróć uwagę na sekcję „Witryny z największą liczbą linków przychodzących” i kliknij w link „Więcej”. GSC wskaże Ci pełną ilość linków zewnętrznych, które wykrył, a także tabelę wyświetlającą adresy serwisów, czyli źródła tych linków. Niestety, ale nie znajdziesz tutaj konkretnych parametrów, jak „Domain Rating” czy „Citation flow” i „Trust Flow”, jak w omawianych wcześniej narzędziach, ale jest to darmowy sposób, który dodatkowo możesz wykorzystać w swojej pracy i który umożliwi Ci zrzeknięcie się linków zwrotnych z niskiej jakości źródeł. Jednak w tym wypadku to Ty będziesz musiał przeanalizować ręcznie każde źródło i ocenić, czy stanowi wartość w profilu linków Twojej domeny.

O narzędziu Google Search Console również opowiadam w swoim autorskim kursie SEO, do którego link znajdziesz w opisie pod tym filmem.

Dziękuję Ci za obejrzenie tego filmu i jeśli spodobała Ci się jego tematyka lub masz dodatkowe pytania, na które chciałbyś poznać odpowiedź, to zapraszam do sekcji komentarzy pod tym filmem.

Kliknij też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał powiadomienia o kolejnych praktycznych filmach na kanale SEO Podcastu.

Zapraszam Cię również do sprawdzenia moich dwóch książek o pozycjonowaniu oraz mojego kursu SEO, w którym znajdziesz dokładną i pełną instrukcję użycia omawianych w tym filmie narzędzi.

Trzymaj się, cześć!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: