SEO-PODCAST.PL – Ile kosztuje i ile trwa pozycjonowanie?

SEO-PODCAST.PL – Ile kosztuje i ile trwa pozycjonowanie?

Ile kosztuje i ile trwa pozycjonowanie?

Ten odcinek chciałbym poświęcić na omówienie czynników, które wpływają na wycenę usługi pozycjonowania stron i sklepów internetowych oraz na czas oczekiwania na efekty z kampanii SEO. Porozmawiamy także o tym, na jakiej podstawie jest obliczany koszt usługi pozycjonowania przez agencje SEO i jaki budżet należy przeznaczyć na usługi związane z SEO. Ustalimy, które z usług powinna realizować agencja SEO, a które z nich będzie można realizować na własną rękę. Opowiem Ci także o usługach wykonywanych za darmo, które często można spotkać w reklamach różnych agencji SEO. Dowiesz się, jak nie powinieneś dać się oszukać i dlaczego nie warto korzystać z takich usług.

Spis treści:

Podcast

Listen to „Ile kosztuje i ile trwa pozycjonowanie?” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Co wpływa na koszt pozycjonowania i jaki budżet należy przeznaczyć?
  • Na czym polegają oferty „pozycjonowania za darmo”?
  • Ile trwa pozycjonowanie?
  • Jakie efekty można osiągnąć za pomocą pozycjonowania?

Na te pytania poznasz odpowiedzi w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu! Zapraszam!
 
W poprzednich odcinkach rozmawialiśmy o różnych rodzajach kampanii SEO, a także możliwym zleceniu tej usługi zewnętrznej agencji SEO. Dziś chciałbym odpowiedzieć na bardzo popularne pytania, które są najczęściej stawiane przez klientów wielu agencji SEO. To zrozumiałe, przed nawiązaniem współpracy z agencją, należy poznać koszty, które poniesiemy z tytułu usługi pozycjonowania, a także dowiedzieć się, kiedy można spodziewać się pierwszych efektów.

No właśnie. I tutaj warto zastanowić się, co dla obydwu stron może być efektem, który można osiągnąć za pomocą kampanii SEO. Z jednej strony agencja zwraca uwagę na aktualną pozycję wybranych przez klienta fraz w wynikach wyszukiwania, a z drugiej strony stoi klient, który nie zwraca na nią uwagi, a na wzrost ruchu do jego serwisu, liczbę konwersji i przede wszystkim przychód, który powinien zostać w efekcie wygenerowany dla jego firmy.

Na tapetę weźmiemy także dosyć popularną formę promocji, którą wykorzystuje na co dzień wiele agencji SEO w celu promocji swoich usług, a mianowicie omówimy ofertę „Bezpłatnego pozycjonowania”, zamiennie nazywaną także „Pierwszym miesiącem pozycjonowania za darmo”.

Co wpływa na koszt pozycjonowania i jaki budżet należy przeznaczyć?

Z pozoru dla większości klientów usługa SEO jest na tyle nieskomplikowaną usługą, że często bywają zdziwieni, skąd agencje SEO czerpią w cudzysłowie „inspiracje” do przygotowania wysokich wycen. To nie wina klienta, że nieświadomy oczekuje bardzo niskich kosztów. Za taką sytuację obarczałbym agencje, które nie uświadamiają klientów, jakie czynności należy wykonać w ich serwisie (i poza nim) oraz jaki rodzaj oprogramowania należy wykorzystać do ich wykonania. No i najważniejsze – wiedza, doświadczenie i przede wszystkim know-how, które powinna posiadać agencja SEO, stanowiące największego źródło sukcesu odpowiednio realizowanej kampanii SEO.

W ten o to sposób przygotowana strategia pozycjonowania w oparciu o błędy i problemy, które wieloletnie agencje SEO mają już za sobą i nauczyły się rozwiązywać, może stanowić bardzo duży wyznacznik do tego, aby być pewnym, że nawiązana współpraca przyniesie wymierne korzyści w postaci zwiększenia widoczności serwisu, jak i przychodu wygenerowanego przez pozyskanych klientów z wyników organicznych.

Wróćmy do czynników, które mają wpływ na koszt usługi pozycjonowania. Aby poznać koszty usługi pozycjonowania, należy określić, które usługi zamierzamy zlecić firmie zewnętrznej. A to dlatego, że wiele razy spotkałem się z klientami, którzy współpracowali z innymi firmami i potrzebowali nawiązać współpracę dotyczącą tylko wybranych usług związanych z pozycjonowaniem, np. tylko pozyskiwanie linków SEO lub tylko wykonanie audytu SEO zarówno z wykonaniem optymalizacji lub jedynie z przekazaniem wyników programiście, który pracuje na co dzień w danej firmie. Nie da się ukryć, że usługi wykonywane „in house”, czyli przez pracowników na etacie, są tańsze w wykonaniu niż w sytuacji, gdy musimy zlecić daną usługę „na zewnątrz”. Na budżet w głównej mierze będzie miała wpływ lista usług, która została wymieniona w poprzednim punkcie.

Realny wpływ koszt ma:

  • trudność wybranych słów kluczowych, które należy pozycjonować, na co ma wpływ ilość konkurencyjnych serwisów, które rankują na wybrane słowo kluczowe;
  • ilość wybranych słów kluczowych – najczęściej agencje zachęcają do wybrania większej liczby fraz nie tylko ze względu na wyższy koszt usługi, ale także ze względu na możliwość rozłożenia linkowania na większą liczbę słów kluczowych, co zmniejsza ryzyko wykrycia tej usługi przez algorytmy wyszukiwarki;
  • źródła pozyskiwanych linków pozycjonujących, na które składają się autorskie zaplecza SEO zbudowane przez agencję oraz zewnętrzne serwisy i fora dyskusyjne, które trzeba znaleźć, przeanalizować ich potencjał, a następnie spróbować pozyskać od nich linki pozycjonujące;
  • analiza konkurencji składająca się na czynności polegające na znalezieniu serwisów, które rankują na wybrane słowo kluczowe w wyszukiwarce Google, a także czynności polegające na przeanalizowaniu profilu linków tych domen i udostępnionego przez nich contentu;
  • audyt SEO jako czynności polegające na przeklinaniu i przeanalizowaniu całego pozycjonowanego serwisu, zarówno dla wewnętrznych czynników mających wpływ na efekty kampanii (czyli analiza pod kątem występujących błędów i problemów technicznych w serwisie), jak i czynników zewnętrznych (czyli audyt profilu linków domeny i zrzeknięcie się negatywnych oraz toksycznych linków);
  • optymalizacja SEO jako czynności, które nie muszą być oferowane przez agencję SEO, a jeśli już, to wymagające zaangażowania programisty do usunięcia większości znalezionych błędów i problemów w trakcie audytu SEO;
  • copywriting – opcjonalna usługa polegająca na wymianie lub edycji istniejącej treści podstron w serwisie oraz na udostępnianiu treści artykułów na bloga;
  • raportowanie efektów – standardowy sposób oferowany w umowie oraz niestandardowy sposób raportowania, który uzgadniany jest z agencją SEO, z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania wymaganego do przeprowadzenia dodatkowych analiz;
  • liczba pracowników zaangażowanych w projekt – czyli analitycy odpowiadający odpowiednio za przeprowadzenie audytu technicznego serwisu, specjaliści odpowiadający za analizę profilu linków serwisu i pozyskiwaniu linków SEO, programiści wprowadzający zmiany w kodzie źródłowym, copywriterzy odpowiadający za tworzenie treści oraz specjaliści odpowiadający za kontakt z klientem i za przeprowadzenie z nim konsultacji w zakresie pozycjonowania.

Na sam koniec można dodać posiadane i zbudowane kontakty przez agencję SEO z dużymi, zewnętrznymi firmami i serwisami internetowymi, które oferują opublikowanie artykułu sponsorowanego zawierającego link z atrybutem „dofollow”. Taka usługa jest często niedostępna i nieosiągalna dla zwykłego „Kowalskiego” z racji braku znajomości.

Na czym polegają oferty pozycjonowania za darmo?

Jeśli widzisz w internecie wszelkie reklamy przedstawiające ofertę wykonywania jakiejkolwiek usługi za darmo, to podchodź do niej z dużym dystansem i ograniczonym zaufaniem. Ten punkt celowo omawiam dopiero po punkcie związanym z wyszczególnieniem czynników, które mają realny wpływ na koszt usługi pozycjonowania, a to dlatego, abyś miał świadomość tego, że czas, wiedza, i doświadczenie muszą iść w parze z wynagrodzeniem za wykonaną pracę.

Okej, istnieje możliwość wykonania usługi za darmo, np. traktując pozycjonowanie jako test w trakcie 30 dni od nawiązania współpracy, ale czy istnieje realna szansa na osiągnięcie efektów dla średnio lub wysoko konkurencyjnych słów kluczowych? A nawet, jeśli zlecisz do pozycjonowania mało konkurencyjne frazy, to czy agencja SEO będzie zainteresowana pozostawieniem Cię z osiągniętymi efektami, nie pobierając z tego tytułu żadnego wynagrodzenia?

Jeśli chciałbyś przetestować pracę agencji SEO i wykorzystać darmowy okres pozycjonowania, który jest przez nią oferowany, zwróć szczególną uwagę na umowę, która na pewno będzie musiała zostać przez Ciebie podpisana przed rozpoczęciem współpracy.

Przeanalizuj zapisy dotyczące:

  • minimalnego okresu trwania współpracy i okresu wypowiedzenia umowy;
  • kary, którą będziesz musiał ponieść za wypowiedzenie umowy przed ustaloną datą jej upłynięcia;
  • listy czynności, która będzie musiała zostać wykonana zarówno po Twoje stronie, jak i agencji SEO;
  • możliwości raportowania prac agencji SEO (np. szczegółowe raporty dotyczące analizy profilu linków Twojej domeny i ewentualnego zrzeknięcia się toksycznych linków, a także pozyskanych linków pozycjonujących).

Sporadycznie, ale istnieje także możliwość przetestowania pracy agencji SEO bez wiązania się z nią umową o wykonanie usługi pozycjonowania. Niby wszystko wydaje się tutaj w porządku, gdyż nie wiąże Cię żaden dokument z agencją, a przy tym nie wiążą Cię żadne zapisy, które jasno opisują np. wymagany okres współpracy, ale czy zastanawiałeś się nad tym, że Twój serwis może stać się tzw. poligonem służącym do przetestowania usług agencji SEO, które niechętnie by wykonała w serwisie klienta, z którym docelowo związana jest umową o pozycjonowanie? I nie mam tu na myśli edycji kodu źródłowego czy zmianę funkcjonalności Twojego serwisu, co dałoby się łatwo zauważyć, ale np. pozyskiwanie linków zewnętrznych ze źródeł, które w ramach testów będą wykorzystywane przez agencję w celu sprawdzenia, czy są wartościowe i mają realny wpływ na budowanie pozycji w rankingu wyszukiwarki Google. Tak toksyczne linki zewnętrzne mogą wpłynąć na jakość profilu linków Twojej domeny, a w najgorszym wypadku doprowadzić do nałożenia filtru algorytmicznego za wykryte nienaturalne czynności przez algorytmy wyszukiwarki Google.

Ile trwa usługa pozycjonowania?

Najlepsza odpowiedź, jaka nasuwa się na to pytanie brzmi: to zależy 😉

Ale tak naprawdę należy zwrócić uwagę na sporą ilość czynników, które nie sprzyjają szybkim efektom pozycjonowania, a zalicza się do nich między innymi:

  • konkurencyjność słów kluczowych i ich ilość – czyli im więcej popularnych słów kluczowych wybierzesz dla pozycjonowania, tym dłużej trzeba będzie zaczekać na efekt;
  • sezonowość słów kluczowych – jeśli wybrane słowa kluczowe są wyszukiwane tylko w danym okresie roku, to tylko wtedy pozycjonowanie przyniesie efekty;
  • intencje słów kluczowych – należy wybrać te słowa kluczowe, które przełożą się na konwersję w serwisie, a nie wygenerują tzw. ruchu przelotowego i wysokiego współczynnika odrzuceń;
  • zagęszczenie słów kluczowych w treści, w nagłówkach i tytułach podstron, czyli wymóg umieszczenia pozycjonowanych słów kluczowych w treści serwisu;
  • unikalność treści i wyeliminowanie duplikacji – treść opublikowana w serwisie czy opisy produktów w sklepie internetowym muszą być napisane od podstaw, a nie skopiowane z innych stron lub sklepów internetowych;
  • poprawna struktura linków wewnętrznych – linki umieszczone w treści serwisu lub sklepu internetowego powinny kierować do wybranych i przede wszystkim dostępnych zasobów;
  • adresy URL przyjazne SEO, czyli adresy URL zawierające słowa kluczowe, a nie losowy ciąg znaków i cyfr;
  • poprawne przekierowania i brak łańcuchów przekierowań – w przypadku usuniętych podstron czy produktów i kategorii w sklepie internetowym należy przekierować nieaktualny adres URL na aktywny;
  • prędkość wczytywania serwisu i zgodność z wymaganiami podstawowych czynników internetowych zwanych „Core Web Vitals”, czyli obecny wymóg, który zmusza nas do przyspieszenia wczytywania naszego serwisu na urządzeniach desktopowych i mobilnych, mierzony za pomocą np. Google PageSpeed Insights i wykorzystywanej technologii „Lighthouse”;
  • tempo tworzenia i indeksacji linków pozycjonujących przez roboty Google – czyli znane wszystkim pozycjonerom problemy z indeksacją podstron i wpisów blogowych, a także utworzonych publikacji w zapleczach pozycjonerskich;
  • częstotliwość publikacji wpisów blogowych z utworzonym linkowaniem wewnętrznym, czyli jak często publikujemy wpisy zwiększające zasoby serwisu i zawierające pozycjonowane słowa kluczowe oraz linki wewnętrzne, wpływające na zwiększenie efektów prowadzonej kampanii SEO;
  • posiadanie mapy witryny z listą linków wewnętrznych umożliwiającą szybszą indeksację serwisu przez roboty wyszukiwarki Google;
  • zawirusowanie serwisu – co może mieć miejsce i przy tym wpłynąć na wykluczenie serwisu z rankingu wyszukiwarki lub całkowicie go z niej usunąć;
  • problem z widocznością serwisu z powodu błędów w kodzie źródłowym lub awarią serwera, co również może się przydarzyć każdemu serwisowi, wpływając z dnia na dzień na obniżenie pozycji w rankingu wyszukiwarki.

Jakie efekty można osiągnąć za pomocą pozycjonowania?

W zasadzie odpowiedź na to pytanie jest dla większości na tyle oczywista, że uznałbyś, że nie ma sensu zbytnio się rozwodzić nad tym tematem. Jednak czy efekt w postaci zwiększenia sprzedaży w firmie powinien stanowić jedyny cel pozycjonowania? czy uważasz, że zwiększenie liczby zamówień w sklepie internetowym czy zwiększenie sprzedaży usług za pomocą strony internetowej powinno być jedynym celem prowadzonej kampanii SEO?

Moim zdaniem pozycjonowanie powinno być traktowane jako nieodłączny element każdej strategii marketingowej. I aby było tak traktowane, należy wymienić najważniejsze cele, które można osiągnąć za pomocą kampanii SEO.

Należy do nich:

  • pozyskanie adresów e-mail w celu budowy bazy mailingowej;
  • analiza branży;
  • poprawa „User Experience” i tym samym poprawa jakości strony;
  • budowanie marki i rozpoznawalności brandu;
  • kreowanie wizerunku eksperta;
  • optymalizacja pod CTR, czyli współczynnik klikalności;
  • ciągła praca nad analityką i optymalizacją serwisu;
  • zwiększenie liczby konwersji w wyszukiwarce Google;
  • zwiększenie ilości treści wewnątrz serwisu;
  • różnicowanie kanałów dotarcia do klienta;
  • ciągłe zwiększanie widoczności strony, ruchu i tym samym sprzedaży;
  • wydłużenie wizyt użytkowników na stronie.

 
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:

  • Odpowiedziałem Ci o czynnikach, które mają istotny wpływ na koszt usługi pozycjonowania;
  • Wyjaśniłem Ci, że nie warto korzystać z darmowych usług związanych z pozycjonowaniem i powiedziałem Ci, dlaczego te usługi są i powinny być wykonywane odpłatnie, aby były wykonane rzetelnie i przyniosły Ci efekt;
  • Dowiedziałeś się, co wpływa na czas, który jest wymagany do osiągnięcia efektów w trakcie trwającej kampanii SEO. Opisałem Ci wszelkie czynniki, które utrudniają pracę pozycjonerów i z którymi muszą się zmierzyć, aby ich praca przyniosła wyniki;
  • Na koniec porozmawialiśmy o możliwych efektach, które może dać Ci profesjonalna kampania SEO, czyli co możesz dodatkowo zyskać, jeśli jest przemyślana i prawidłowo realizowana.

W tym odcinku chciałem przekazać Ci kolejne ważne informacje na temat usługi pozycjonowania i rozwiać ewentualne wątpliwości, które mógłbyś posiadać. Chętnie dowiem się, czy skorzystałeś w przeszłości z oferty pozycjonowania za darmo lub za przysłowiową „złotówkę” i jakie konsekwencje (bądź efekty) nastąpiły po nawiązaniu współpracy z agencją SEO.

Kolejny raz mam nadzieję, że ten odcinek Ci się spodobał i jeśli tak, to kliknij łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, aby serwis YouTube informował Cię o kolejnych.

A jeśli nie miałeś okazji przeczytać moich dwóch autorskich książek o SEO, to z zapraszam Cię serdecznie do sięgnięcia po nie, a także udziału w moim autorskim kursie SEO, w którym w praktyczny sposób uczę pozycjonowania z wykorzystaniem specjalistycznych i popularnych aplikacji SEO. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki zarówno do moich książek, jak i do kursu.

Jak zawsze, dziękuję Ci za obejrzenie lub wysłuchanie tego odcinka SEO Podcastu.

Do zobaczenia lub usłyszenia w kolejnym, hej! 🙂

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: