SEO-PODCAST.PL – Duplikacja treści i kanibalizacja słów kluczowych – jakie są ich konsekwencje?

SEO-PODCAST.PL – Duplikacja treści i kanibalizacja słów kluczowych – jakie są ich konsekwencje?

Duplikacja treści i kanibalizacja słów kluczowych - jakie są ich konsekwencje?

Odcinek ten poświęcimy dwóm bardzo popularnym problemom, z którymi często się spotykam analizując pod kątem SEO serwisy internetowe swoich klientów – duplikacji treści i kanibalizacji słów kluczowych. Porozmawiamy o rodzajach duplikacji treści, które można generować nieświadomie i w jaki sposób nie doprowadzić niepotrzebnie do generowania duplikacji. Przedstawię także sposób na sprawdzenie, czy w Twoim serwisie występuje ten problem i których podstron dotyczy, a także listę sposobów na jego wyeliminowanie (jeśli zostanie w nim wykryta). W tym odcinku znajdziesz także informacje na temat problemu kanibalizacji słów kluczowych, która również może występować na Twojej stronie lub w sklepie internetowym. Wyjaśnię Ci, na czym polega to zjawisko, a także przedstawię Ci sposoby na to, w jaki sposób zabezpieczyć się przed tym błędem.

Podcast

Listen to „Duplikacja treści i kanibalizacja słów kluczowych – jakie są ich konsekwencje?.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Czym jest duplikacja treści i jak się przed nią zabezpieczyć?
  • Czym jest kanibalizacja słów kluczowych i jak się przed nią zabezpieczyć?

Na te pytania poznasz odpowiedzi w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu, zaczynamy!

Rywalizacja z konkurencją – nie inaczej – dotyczy także pozycjonowania stron i sklepów internetowych w wyszukiwarce Google. Analiza słów kluczowych konkurencyjnych serwisów jest także obowiązkową częścią strategii SEO, która powinna być realizowana w trakcie prowadzenia kampanii SEO. Nie da się ukryć, że wiedza i doświadczenie konkurencji, która rozpoczęła swój biznes przed nami, powinna stać się dla nas swoistym drogowskazem w trakcie pozycjonowania. O ile nasz konkurent nie pozycjonuje swojego serwisu od lat i nie jest wypozycjonowany na bardzo konkurencyjne słowa kluczowe, o tyle analizowanie widoczności serwisu na mniej konkurencyjne frazy i przede wszystkim na frazy z tzw. długim ogonem i z odpowiednią dla naszego serwisu intencją, pozwolą nam także pozyskiwać klientów z organicznych wyników wyszukiwarki Google. Nawet na rynku przesyconym konkurencją.

Dlaczego warto analizować słowa kluczowe konkurencji?

Czynność analizowania słów kluczowych wykorzystywanych przez naszą konkurencję jest dla wszystkich na pozór logiczna i trywialna, ale myślę, że warto dokonać jej szerszego opisania i wytłumaczenia.

Analizując słowa kluczowe konkurencji:

  • zrozumiesz, jakie czynności są dokonywane przez serwisy konkurencji i efekty, które są w stanie osiągnąć w trakcie realizacji pozycjonowania – dotyczy to przede wszystkim akcji marketingowych i content marketingowych oraz strategii publikacji wpisów blogowych, a przede wszystkim tematyki, która jest na nich poruszana;
  • zweryfikujesz, które słowa kluczowe mogą być także interesujące z punktu widzenia Twojej kampanii SEO i poznasz nowe frazy, które mogą wygenerować dodatkowy ruch z wyników organicznych – w tym wypadku warto testować różne słowa kluczowe, które mogą generować kolejne kliknięcia, a przede wszystkim oddziaływać na potencjalną konwersję od użytkowników pochodzących z wyszukiwarki Google;
  • będziesz na bieżąco z działaniami konkurencji, a także poznasz ich nowe pomysły i funkcjonalności, które implementują w swoich serwisach – nie ma lepszego sposobu na rywalizację z konkurentem, jak bycie na bieżąco z jego działaniami w sieci. W tym wypadku, poza wyszukiwaniem słów kluczowych u konkurenta, warto zwrócić także uwagę na jego pomysły, które możesz powielić w swoim serwisie.

Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?

Wyjaśniłem Ci, dlaczego tak istotne jest wzorowanie się na konkurencji i podpatrywanie strategii, którą wykorzystuje. Biorąc pod uwagę fakt, że jeśli konkurent próbuje pozyskać ruch z fraz, których Ty mogłeś do tej pory nie wykorzystywać, to należy się nimi zainteresować w kontekście własnej strategii. Czas zabrać się w końcu za analizę.

Aby sprawdzić frazy wykorzystywane przez konkurencję:

  • przeanalizuj tytuły podstron wykorzystywane w serwisach – najprostszym przykładem do znalezienia fraz wykorzystywanych przez konkurencję jest analiza tytułów podstron, które posiadają serwisy konkurencji. Możesz tego dokonać ręcznie, za pomocą komendy „site” w wyszukiwarce Google, ale osobiście polecam wykorzystanie oprogramowania, które pozwoli Ci zebrać listę wszystkich podstron dla danej domeny i wyświetlić m.in. przypisane im tytuły. Takim narzędziem jest ręczny crawler o nazwie „Screaming Frog SEO Spider”, który warto wykorzystać nie tylko do sprawdzenia konkurencji, ale także do analizy własnego serwisu;
  • skorzystaj z narzędzi SEO – do najpopularniejszych narzędzi, które możesz wykorzystać w swojej pracy do analizy konkurencji należą: Senuto, Semstorm, Ubersuggest, Ahrefs i MajesticSEO. Te dwa ostatnie możesz wykorzystać także do analizy profilu linków konkurencyjnych serwisów, a także wykorzystywane przez nich anchory, które będą bardzo dobrą wskazówką w trakcie analizy;
  • przejrzyj konkurencyjne serwisy – przeglądając strony i sklepy internetowe konkurencji, zwróć uwagę na rozkład struktury serwisu, w tym na dostępne menu z linkami do podstron lub kategoriami i podkategoriami w sklepie internetowym;
  • porównaj się z konkurencją – za pomocą narzędzi takich jak Senuto czy Ahrefs będziesz mógł porównać swój serwis z konkurencją. Na tej podstawie dowiesz się, jakie wspólne słowa kluczowe posiadacie, a jakie dodatkowe frazy wykorzystuje Twoja konkurencja;
  • przejrzyj profil linków domen konkurencji – tak jak w poprzednim punkcie, w tym wypadku również możesz porównać profil linków własnej domeny, z domenami konkurencji. Możesz wykorzystać do tego narzędzie np. Ahrefs, MajesticSEO lub SEO SpyGlass, aby sprawdzić, jakie serwisy linkują do konkurencyjnych domen. Z listy trzech narzędzi poleciłbym Ci to ostatnie, z uwagi na brak możliwości blokowania botów, a tym samym problem uniemożliwieniem analizy;
  • przeanalizuj opublikowany content – treści publikowane w konkurencyjnych serwisach są idealną wskazówką na temat słów kluczowych, które są przez nich wykorzystywane. Przeanalizuj tytuły i nagłówki w treściach podstron i w treści artykułów blogowych;
  • wykorzystaj dane strukturalne – wartą do wykorzystania wskazówką jest sprawdzenie, które znaczniki schema.org są wykorzystywane przez konkurencyjne serwisy, aby umożliwić robotom indeksującym jeszcze lepsze zrozumienie treści, która zostanie opublikowana w naszym serwisie;
  • aktualizuj cyklicznie listę słów kluczowych, które wykorzystujesz w swojej kampanii SEO – bardzo ważne jest to, aby nie podchodzić do wyboru słów kluczowych, jako do decyzji „na zawsze”. Trendy w internecie się zmieniają, zachowania użytkowników również, dlatego pamiętajmy o tym, aby być na bieżąco i aktualizować słowa kluczowe w trakcie trwania naszej kampanii SEO. Odrzucajmy te, których potencjał dotyczący ilości wyszukiwań tracił na wartości.

Jakie oprogramowanie wykorzystać do analizy konkurencji?

Jeśli przeraziłeś się ilością czynności, jaką należy wykonać w trakcie analizy serwisów Twojej konkurencji, to w tym momencie chciałbym Cię uspokoić i polecić Ci kilka narzędzi, które zautomatyzują i przede wszystkim ułatwią Twoją pracę.

W każdym z tych narzędzi wystarczy, że wskażesz adres URL serwisu, który zamierzasz przeanalizować pod kątem słów kluczowych, które zostaną zebrane i wskazane Ci wraz z ilością wyszukiwań, poziomem trudności pozycjonowania (czyli Keyword Difficulty), a także z osiągniętą pozycją na daną frazę dla danego serwisu.

Narzędzia, które za chwilę wymienię umożliwią Ci także poznanie odpowiedzi na pytania takie jak:

  • Jakie wspólne słowa kluczowe posiada Twój serwis z serwisami konkurencji?
  • Na jakie i na ile słów kluczowych widoczne są serwisy konkurencji w organicznych wynikach wyszukiwarki Google?
  • Które serwisy zbierają największy ruch z SERP-ów?
  • Które podstrony konkurencyjnych serwisów zbierają największy ruch z SERP-ów?
  • Na jakie słowa kluczowe są zoptymalizowane podstrony w serwisach konkurencji?
  • Skąd pozyskiwane są linki pozycjonujące konkurencji i na jakie podstrony kierują?
  • Na jakie anchory są pozyskiwane linki pozycjonujące konkurencji?

Do analizy słów kluczowych polecam:

  • Senuto i jego moduł o nazwie „Analiza widoczności”;
  • Semstorm z modułem „Analiza stron”;
  • Ahrefs z funkcjami o nazwie „Wyszukiwanie organiczne” oraz „Profil linków”;
  • Semrush z sekcją „Organic Research”;
  • MajesticSEO z modułem „Backlinki”;
  • SEO SpyGlass i jego moduł „Profil linków”.

Wszystkie narzędzia opisuję w swoim wideo kursie SEO, do którego link znajdziesz w opisie pod tym filmem.

Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:

  • Opowiedziałem Ci, dlaczego warto analizować konkurencję i wymieniłem Ci listę argumentów, dlaczego powinieneś to robić;
  • Poznałeś listę wielu odpowiedzi, które poznasz, analizując serwisy konkurencji i dowiesz się, jak bardzo dużo będziesz w stanie pozyskać informacji, które będziesz mógł wykorzystać w swojej kampanii SEO;
  • Wytłumaczyłem Ci, co powinieneś sprawdzać i w jaki sposób dokonać analizy konkurencyjnych serwisów;
  • Poznałeś także narzędzia SEO, które warto wykorzystać w trakcie pracy nad analizą konkurencji.

Mam nadzieję, że czynność analizowania serwisów, które konkurują z Twoim w rankingu wyszukiwarki Google jest dla Ciebie nie tyle, co rzeczą normalną, ale także obowiązkiem, który cyklicznie wykonujesz podczas prowadzenia kampanii SEO.

Chętnie dowiem się, na jakie elementy zwracasz uwagę, a także jakich informacji poszukujesz w konkurencyjnych serwisach oraz czy wzorujesz się konkretnymi działaniami, które są w nich prowadzone i realizowane? Podziel się tymi informacjami w komentarzu pod tym filmem, jeśli oglądasz go w serwisie YouTube.

Kliknij też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał od serwisu YouTube powiadomienia o kolejnych odcinkach, a jeśli słuchasz mnie na platformie podcastowej, to zasubskrybuj ten kanał.

Zapraszam Cię również do moich autorskich książek o SEO oraz do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób uczę pozycjonowania z wykorzystaniem specjalistycznych i popularnych aplikacji SEO, w tym narzędzi, które wymieniłem w tym odcinku SEO Podcastu. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wymienionych materiałów.

Dziękuję Ci za wysłuchanie tego odcinka w formie podcastu lub obejrzenie go w formie wideo w serwisie YouTube i oczywiście zapraszam Cię do pozostałych odcinków SEO Podcastu.

Do zobaczenia lub usłyszenia w kolejnym odcinku.

Cześć!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: