SEO-PODCAST.PL – Czym jest depozycjonowanie i jak ukryć negatywną opinię o swojej firmie w Google?

SEO-PODCAST.PL – Czym jest depozycjonowanie i jak ukryć negatywną opinię o swojej firmie w Google?

Czym jest depozycjonowanie i jak ukryć negatywną opinię o swojej firmie w Google?

Ten odcinek zostanie w pełni poświęcony dwóm formom depozycjonowania. Pierwsza z nich, o której porozmawiamy dotyczy legalnego depozycjonowania, wykonywanego w sposób świadomy i z korzyścią dla swojej firmy. Druga forma depozycjonowania, którą weźmiemy na warsztat dotyczy nielegalnego depozycjonowania, niezgodnego z etyką i polskim prawem, którego konsekwencją jest świadomy atak na serwisy konkurencji. Porozmawiamy także o sposobach na zabezpieczenie się przed drugim sposobem depozycjonowania. Opowiem Ci, w jaki sposób budować swój serwis, aby możliwie był jak najmniej narażony na tego typu ataki. Poinformuję Cię także o sposobach na zabezpieczenie strony i sklepu internetowego przed zawirusowaniem i atakami hakerskimi z zewnątrz.

Podcast

Listen to „Czym jest depozycjonowanie i jak ukryć negatywną opinię o swojej firmie w Google?” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Czym jest depozycjonowanie?
  • W jakich przypadkach depozycjonowanie jest legalne?
  • Jak uchronić serwis przed atakami?

 
Na te pytania przygotowałem odpowiedzi do dzisiejszego odcinka SEO Podcastu, a więc startujemy!

Podczas prowadzenia własnej firmy na pewno wielokrotnie spotkałeś się z różnymi opiniami na temat swoich usług – zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Prowadząc działalność musimy zawsze brać pod uwagę to, że klienci mogą być zarówno zadowoleni z oferowanych przez nas usług lub produktów lub nie. Oczywiście, odbierając feedback w postaci konstruktywnej krytyki warto zaakceptować negatywne komentarze i na ich podstawie wyciągać wnioski. Ale co w sytuacji, kiedy np. nasza konkurencja w sposób świadomy próbuje wpłynąć negatywnie na opinię o naszej firmie? albo w sposób nielegalny i nieetyczny chce wpłynąć na naszą stronę internetową i jej widoczność w wyszukiwarce Google? I tutaj na drodze może stanąć nam depozycjonowanie – czynność o której porozmawiamy w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu.

Czym jest depozycjonowanie?

Depozycjonowanie to termin, który odnosi się do świadomego obniżenia wyników w rankingu wyszukiwarki dla konkretnej strony internetowej. Taki proces może być wykonywany w dwojaki sposób. Pierwszy z nich to świadome linkowanie danej strony internetowej ze spamowych źródeł, przez co obniżana jest jakość posiadanego profilu linków pozycjonujących, a w następstwie pozycja witryny jest obniżana lub w najgorszym wypadku – całkowicie usuwana z indeksu wyszukiwarki Google.

Drugi sposób depozycjonowania opiera się o proces budowy nowych stron internetowych i ich pozycjonowanie na wybrane słowo kluczowe, przez co w naturalny sposób strony te zwiększają swój wynik w rankingu wyszukiwarki, a tym samym obniża się pozycja strony, która nie jest pozycjonowana.

W jakich przypadkach depozycjonowanie jest legalne?

Pierwszy rodzaj depozycjonowania wiąże się zwykle z czynnością wykonywaną przez nieuczciwą konkurencję. Czynność ta jest wykonywana z pełną świadomością skutków, na jakie naraża się atakowaną stronę, a więc w konsekwencji wiąże się z procesem sądowym, w którym jedna strona będzie udowadniać, że została zaatakowana przez konkurencję i przedstawiać skutki tego ataku, a druga będzie odpierać zarzuty. Choć wykazanie winy konkurenta jest procesem żmudnym, to istnieją przepisy i akty prawne, które pozwalają na ukaranie nieuczciwe osoby.

Drugi rodzaj depozycjonowania jest usługą, którą można powiązać ze zwyczajną usługą pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarce Google. Jest ona również wykonywana z pełną świadomością i ma na celu przesunięcie np. negatywnej opinii o naszej firmie w internecie, znajdującej się w jednym z serwisów internetowych lub w trwającym wątku na forum dyskusyjnym. Ta czynność z kolei wymaga od nas dużo większych nakładów finansowych w postaci m.in. przygotowania stron internetowych, które będziemy pozycjonować na dane słowo kluczowe, powiązane z negatywną opinią.

Przygotowanie takich stron internetowych wiąże się z kosztem zakupu serwera, domeny, szablonu oraz przygotowania treści, w której należy zagęścić słowa kluczowe, które wykorzystamy do pozycjonowania. Dopiero odpowiednio przygotowana strona internetowa pod pozycjonowanie, zoptymalizowana pod wybrane słowa kluczowe będzie mogła zostać podlinkowana z wartościowych źródeł, w celu budowy wartościowego profilu linków pozycjonujących.

Podczas linkowania należy wykorzystywać źródła powiązane tematycznie z pozycjonowanymi stronami, popularne fora dyskusyjne, a przede wszystkim serwisy z odpowiednimi parametrami Trust Flow i Citation Flow, które wspomogą w budowie reputacji pozycjonowanej strony w oczach algorytmów wyszukiwarki Google.

Z opisu tych czynności możesz dojść do wniosku, że legalna usługa depozycjonowania może być dla Ciebie nieopłacalna. Ale odpowiedz sobie na pytanie, jakie koszty dla Ciebie lub Twojej firmy może nieść negatywna opinia, która została napisana w sposób nieuczciwy przez Twoją konkurencję? czy zdajesz sobie sprawę, że taka opinia może pozostać na długo w internecie i przynieść ogromny spadek dla przychodów w Twojej firmie?

Jak uchronić serwis przed atakami?

O ile nie mamy większego wpływu na to, czy nasza konkurencja w świadomy sposób będzie próbowała nas w cudzysłowie „obsmarować” i w ten sposób negatywnie wpływać na naszą działalność, to już w przypadku ataku na naszą stronę będziemy mieć większe pole do obrony. Oczywiście, będzie to wymagało od nas wysiłku w postaci obserwacji osiąganych efektów w rankingu wyszukiwarki i dbania o jakość naszego serwisu, a także o zdobycie minimum podstawowej wiedzy na temat konfiguracji serwera hostingowego, na którym przechowujemy swoje dane.

Na potrzeby tego odcinka przygotowałem kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę, aby zminimalizować ryzyko skutków wszelkich ataków na naszą stronę, zarówno dotyczących świadomej próby depozycjonowania przez konkurencję, jak i możliwych ataków hakerskich na nasz serwis. Ich wykorzystanie umożliwi Ci zminimalizowanie ryzyka wyindeksowania Twojego serwisu z rankingu wyszukiwarki Google, a także utraty danych przechowywanych na serwerze hostingowym.

Pkt. 1 – budowa silnego profilu linków pozycjonujących

Jednym z najważniejszych sposobów, które stanowią o jakości naszego serwisu jest posiadanie silnego profilu linków pozycjonujących z serwisów o wysokiej reputacji w wyszukiwarce Google. Stanowi to informację dla algorytmów wyszukiwarki, że nasz serwis jest prowadzony w sposób zgodny ze standardami i wymaganiami firmy Google. O ile Google nie zaleca do typowego pozycjonowania, to mimo wszystko obowiązkiem każdego właściciela witryny jest pozyskiwanie linków.

O tym, w jaki sposób pozyskiwać linki, opowiadałem w siódmym odcinku SEO Podcastu, do którego w tym momencie zobaczysz kartę, jeśli oglądasz ten odcinek na YouTube. A jeśli słuchasz ten odcinek w formie podcastu, to zapraszam do siódmego odcinka o nazwie „Link building, czyli w jaki sposób i skąd pozyskiwać linki pozycjonujące?”.

Pkt. 2 – analiza profilu linków domeny i zrzeknięcie się toksycznych/negatywnych linków w Google Disavow

Jeśli osobiście odpowiadasz za efekty pozycjonowania swojej strony lub sklepu internetowego, to na pewno jednym z Twoich obowiązków jest analiza posiadanego profilu linków pozycjonujących dla domeny. Jeśli nie, to taki obowiązki powinien należeć do agencji SEO, z którą współpracujesz lub zamierzasz nawiązać współpracę.

Taką czynność warto wykonywać cyklicznie, np. raz na miesiąc lub raz na kwartał, aby sprawdzić, jak wygląda aktualny profil linków pozycjonujących – czy liczba linków zwiększa się czy zmniejsza oraz co najważniejsze – z jakich źródeł pochodzą linki zewnętrzne do Twojego serwisu. Ich analiza pozwoli Ci sprawdzić aktualną kondycję Twojego serwisu pod kątem silnego profilu linków dla domeny.

Do najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych na co dzień przez osoby zajmujące się link buildingiem, czyli pozyskiwaniem linków SEO zaliczamy MajesticSEO, Ahrefs, SEMrush oraz SEO SpyGlass.

Pkt. 3 – publikacja treści o wysokiej jakości merytorycznej, z zagęszczonymi słowami kluczowymi

Poza budową silnego profilu linków pozycjonujących, drugim bardzo ważnym elementem w trakcie tworzenia wysokiej jakości strony internetowej jest treść, która zostanie na niej opublikowana. Jako treść o wysokiej jakości rozumiem unikalne teksty, które nie stanowią kopię 1:1 innych tekstów, przez co nie są uznawane przez algorytmy Google jako duplikaty. Dodatkowo zawierają tzw. frazy kaloryczne, czyli popularne, pojedyncze słowa kluczowe i frazy z tzw. długim ogonem w postaci np. zadawanych w treści pytań.

Podczas przygotowywania strony internetowej o wysokiej jakości, należy także zadbać o bloga z listą opublikowanych wpisów na temat prowadzonej przez nas działalności, oferowanych produktach czy usługach. Takie wpisy powinny zawierać także linki wewnętrzne do podstron, które chcemy wypozycjonować w wyszukiwarce Google. Dostępne linki w treści wpływają na zwiększenie pozycji danej podstrony w rankingu wyszukiwarki, ale także wspomagają indeksację naszej witryny robotom indeksującym.

Aby znaleźć popularne słowa kluczowe i frazy z długim ogonem wykorzystaj do tego takie narzędzia jak np. Senuto, Semstorm czy Ahrefs.

Pkt. 4 – analiza spadków witryny

Analiza spadków widoczności strony internetowej w wyszukiwarce to kolejna czynność, która powinna być wykonywana przez osobę odpowiedzialną za pozycjonowanie Twojej strony internetowej. I tak jak w przypadku cyklicznej analizy aktualnie posiadanego profilu linków pozycjonujących dla Twojej domeny, tak i w przypadku osiąganych efektów w rankingu wyszukiwarki Google.

Informacja o spadkach w rankingu wyszukiwarki przez dłuższy okres powinna dać Ci do zrozumienia, że Twoja strona mogła zostać zaatakowana lub po prostu warto pozyskiwać linki pozycjonujące z nowych źródeł, dywersyfikując jej profil linków.

Pkt. 5 – instalacja płatnego certyfikatu SSL

Obecnie nie wyobrażam sobie posiadanie serwisu, który nie wykorzystuje certyfikatu SSL służącego do szyfrowania danych, które są przekazywane przez użytkowników – Google również. Aktualnie wszelkie przeglądarki internetowe informują ich użytkowników o wykorzystywaniu (lub nie) certyfikatów SSL na przeglądanych stronach internetowych. Posiadanie płatnego certyfikatu SSL stanowi kolejne potwierdzenie dla algorytmów wyszukiwarki, że Twoja witryna jest wysokiej jakości. Specjalnie podkreśliłem posiadanie płatnego certyfikatu SSL, który stanowi przewagę nad darmowym certyfikatem SSL o nazwie „Let’s Encrypt” – często oferowanego przez hostingi stron internetowych. Płatne certyfikaty stanowią dużo lepsze i silniejsze zabezpieczenie, przez wykorzystywanie algorytmów szyfrujących, które zdecydowanie dużo trudniej złamać i odszyfrować.

Pkt. 6 – firewalle i systemy antyspamowe po stronie serwera

Wybierając firmę hostingową zwróć uwagę na możliwość wykorzystywania zabezpieczenia w postaci firewalla, który już na poziomie odpytywania serwera będzie blokował nadmierne wywoływanie zapytań az adresów IP. Osobiście korzystam z zabezpieczeń WAF (czyli Web Application Firewall), które oferowane są przez hosting Cyber Folks. Domyślnie to zabezpieczenie jest wyłączone na serwerze, dlatego warto zwrócić na to uwagę. Logując się prawami administracyjnymi do panelu zarządzania hostingiem o nazwie „Direct Admin”, będziemy mogli włączyć taką funkcję na stałe. Ten system, zabezpieczeń w sposób automatyczny wykrywa zbyt częste wywoływanie skryptów i w sposób automatyczny blokuje adres IP, z którego pochodzą takie zapytania.

Pkt. 7 – wykorzystywanie długich haseł

W czasach, w których największe sklepy internetowe są okradane z haseł użytkowników, a ich dane są publikowane w internecie powinniśmy korzystać z trudnych do odgadnięcia i przede wszystkim różnych haseł do serwisów, do których się logujemy. Przede wszystkim ta zasada powinna być wykorzystywana przez Ciebie wtedy, kiedy logujesz się do serwisu, w którym podajesz swoje wrażliwe dane.

Wiem, że zapamiętanie długich haseł, składających się z ciągu znaków jest niemożliwe do zapamiętania, dlatego wykorzystaj do tego menedżery haseł, jak np. Keepass, które zapamiętają hasła w Twoim systemie, ale przede wszystkim zaszyfrują je, uniemożliwiając do nich dostęp przez osoby trzecie. Wszystkie zapisane hasła będą mogły zostać automatycznie wprowadzane do ekranu logowania do witryn, po uprzednim wprowadzeniu hasła typu „Master Key” do aplikacji „Keepass”. Takie hasło z uwagi na zabezpieczenie wszystkich haseł powinno być również trudne do odgadnięcia, gdyż odpowiada za odszyfrowanie zapisanych przez Ciebie danych przez okres kilkunastu minut. Po upłynięciu tego limitu wszystkie hasła zostaną ponownie zaszyfrowane.

Pkt. 8 – aktualizacja wykorzystywanego oprogramowania oraz zainstalowanych w nim modułów i wtyczek

To totalnie oklepany temat, który pojawia się na każdej prezentacji związanej z cyber bezpieczeństwem. Ale czy zastanawialiście się, dlaczego wciąż jest aktualny? Dokładnie tak. Często spotykam się ze stronami internetowymi wśród klientów, którzy posiadają zainstalowany system CMS, a w nim szablony oraz moduły/wtyczki, które raz zainstalowane, nie są w ogóle aktualizowane. Coraz częściej spotykam się z zasadą: jeśli coś działa, to po co aktualizować?

Nie róbmy tak. Jeśli wychodzi jakaś aktualizacja, to znaczy, że producent oprogramowania czy autor szablonu lub wtyczki załatał jakąś lukę, która została wykryta lub rozwija swoje oprogramowanie, często porzucając funkcjonalność lub mechanizm, który wykorzystywał do tej pory, który ten z kolei więcej nie będzie wspierany i aktualizowany przez jego producenta.

Brak aktualizacji wiąże się z bardzo dużym ryzykiem włamania się na serwer, co w efekcie umożliwi atakującemu usunięcie strony lub podmianę pliku odpowiadającego za wczytanie strony głównej naszego serwisu i na jego miejsce wstawiając reklamę tabletek na potencję. Skutkiem tego będzie kara od wyszukiwarki Google i obniżenie naszej pozycji w rankingu lub całkowicie wyindeksowanie naszej witryny z indeksu wyszukiwarki.

Pkt. 9 – kopia zapasowa

Ostatni punkt dotyczy bardzo ważnego aspektu bezpieczeństwa danych, który na co dzień towarzyszy wielu specjalistom pracującym z oprogramowaniem. Jedynie, co mogę polecić w tym temacie, to zwrócenie szczególnej uwagi na konfigurację serwera, który wykorzystujemy do przechowywania plików naszego serwisu lub sklepu internetowego. Domyślnie, kopia zapasowa jest najczęściej włączona globalnie przez usługodawcę, dzięki czemu będzie dbał o bezpieczeństwo danych wszystkich swoich klientów, ale chciałbym zwrócić Ci uwagę na jeden istotny aspekt z tym związany – kopia zapasowa może nie być wykonywana w takich przedziałach czasowych, które mogłyby Cię interesować. I z tego powodu polecam Ci ustawić automatycznie tworzenie kopii zapasowej zarówno bazy danych, jak i plików na swoim serwerze w cyklu codziennym.

Tę czynność polecam szczególnie właścicielom sklepów internetowych, w których ich klienci dokonują na co dzień zakupów. Dane związane z utworzonymi kontami i zamówieniami powinny być kopiowane i archiwizowane co 24 godziny, aby nie utracić do nich dostępu w razie awarii np. jednego z serwerów czy w przypadku awarii serwerowni z powodu czasowego braku prądu. Takie sytuacje zdarzają się nawet najlepszym i najpopularniejszym usługodawcom, dlatego ogranicz utratę swoich danych do minimum.
 
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:

  • Wyjaśniliśmy, na czym polega depozycjonowanie stron internetowych i sklasyfikowaliśmy ją jako czynność wykonywaną zarówno niezgodnie z prawem, jak i w pozytywnym celu;
  • Porozmawialiśmy na temat skutków depozycjonowania wykonywanego zarówno w formie nielegalnego ataku na nasz serwis, jak i czynności zgodnej z zasadą pozycjonowania, której celem jest ukrycie negatywnej opinii na temat naszej firmy;
  • Poznałeś sposoby na zabezpieczenie swojego serwisu przed depozycjonowaniem, na które Twój serwis jest cały czas narażony, a także opisałem Ci najważniejsze czynności związane z zabezpieczeniem Twojego serwisu i danych Twoich klientów, które są w nim ciągle przechowywane.

Mam nadzieję, że Twój serwis nigdy nie stał się ofiarą ataku nieuczciwej konkurencji oraz nie byłeś nigdy ofiarą ataku hakerskiego, którego celem było zainfekowanie Twojego serwisu.

Napisz proszę w komentarzu, czy wykorzystywałeś do tej pory wymienione przeze mnie sposoby na zabezpieczenie swojego serwisu, a jeśli nie, to która ze wskazówek zostanie przez Ciebie wdrożona. Jeśli znasz także inne sposoby na zabezpieczenie swojej witryny, jak i hostingu, to podziel się proszę z nami tą informacją w komentarzu pod tym filmem.

Mam nadzieję, że ten odcinek Ci się spodobał. Jeśli tak, to kliknij łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś mógł otrzymywać powiadomienia o kolejnych filmach.

Zapraszam Cię także do lektury moich dwóch autorskich książek o SEO, a także do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób nauczę Cię pozycjonowania za pomocą zaawansowanych narzędzi SEO. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wszystkich wymienionych materiałów.

Dziękuję za obejrzenie lub wysłuchanie tego odcinka SEO Podcastu. Do zobaczenia lub usłyszenia w następnym.

Trzymaj się, cześć!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: