SEO-PODCAST.PL – Jak reagować na aktualizację algorytmu wyszukiwarki Google?

SEO-PODCAST.PL – Jak reagować na aktualizację algorytmu wyszukiwarki Google?

Jak reagować na aktualizację algorytmu wyszukiwarki Google?

Aktualizacje algorytmu wyszukiwarki Google, które najczęściej sprawiają problemy pozycjonerom odpowiedzialnym za zwiększanie pozycji w rankingu wyszukiwarki, a tym samym za zwiększanie ruchu z Google. W tym odcinku opowiem Ci o aktualizacji głównego algorytmu wyszukiwarki (z ang. core update), a dokładniej, na czym polega ten proces i jaki jest jego cel dla firmy Google. Największą uwagę skupimy na proces związany z czynnościami, które powinieneś wykonać po zakończeniu core update, a dokładniej na analizę i wykonanie audytu elementów „on-site” i „off-site”, które mają wpływ na efekty widoczności serwisu w wyszukiwarce Google.

Spis treści:

Podcast

Listen to „Jak reagować na aktualizację algorytmu wyszukiwarki Google?” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Na czym polega aktualizacja typu „Core update”?
  • Jakie elementy w serwisach oceniają algorytmy wyszukiwarki Google?
  • Jak reagować na aktualizację algorytmu w Google?

Na te pytania poznasz odpowiedzi w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu!

Aktualizacja algorytmu wyszukiwarki Google – sytuacja, z którą zawsze mają do czynienia specjaliści SEO, odpowiedzialni za efekty prowadzonej przez nich kampanii SEO i która przyprawia niejednego z nich o zawrót głowy, z powodu zatrzęsienia wynikami w rankingu wyszukiwarki. O ile fluktuacje związane ze spadkami i wzrostami dla pozycji fraz są naturalną częścią i zwykłą codziennością w pracy pozycjonera, tak aktualizacje algorytmu są delikatnie mówiąc „niepożądanym” procesem przeprowadzanym przez inżynierów z Google. I oczywiście, nie ma tu możliwości na ominięcie zachodzących procesów w wyszukiwarce, dlatego każda aktualizacja wiąże się z analizą spadków i wzrostów dla witryny, którą mamy pod swoją opieką, a także dla największych serwisów w internecie, gdyż dopiero na większej ilości danych należy zrozumieć cel aktualizacji i działanie wyszukiwarki, a następnie podejmować jakiekolwiek decyzje dotyczące kontynuacji realizowanej strategii SEO lub jej całkowitej zmiany.

Na czym polega aktualizacja typu „Core update”?

Każdego miesiąca Google wprowadza dziesiątki mniejszych czy większych aktualizacji w swoim algorytmie, a informuje nas tylko o wybranych, zwłaszcza gdy aktualizacja dotyczy podstawowego i głównego silnika wyszukiwarki, określanym jako „Core update”. Ten rodzaj aktualizacji wg. Google ma za zadanie dostosować użytkownikom wyszukiwarki zwracane wyniki, które mają być jeszcze dokładniejsze i dostosowane do treści zapytań kierowanych do Google. O ile Google poinformuje z wyprzedzeniem o planowanej aktualizacji i przekaże wskazówki dotyczące dostosowania stron i sklepów internetowych dla wprowadzanych zmian, o tyle większość aktualizacji jest wykonywana w tajemnicy, a ich skutki są zauważane bezpośrednio przez pozycjonerów, na podstawie widocznych zmian w pozycjach dla wyników organicznych wyszukiwarki Google.

W teorii, Google nie zabrania nam wykonywać pozycjonowania, czyli pozyskiwania linków pozycjonujących, czy zagęszczania słów kluczowych związanych z tematyką naszego serwisu. Dla Google oficjalnie usługa pozycjonowania nie istnieje, a jedyne informacje, którymi jesteśmy uraczeni przez pracowników tej firmy, to zdawkowe rady dotyczące tworzenia merytorycznych treści, przyjaznych i angażujących użytkownika oraz pokrywających tematykę, której dotyczą. Takie treści (wg. Google) będą w „naturalny” sposób udostępniane przez naszych użytkowników, którzy będą również linkować do naszego artykułu.

W tej sytuacji nikt z Google niczego nam nikt nie zabrania, poza kopiowaniem treści innych autorów powodujących duplikację czy upychania słów kluczowych na potęgę i masowego pozyskiwania linków pozycjonujących.

Jak reagować na aktualizację algorytmu Google?

Każda aktualizacja algorytmu Google (a na pewno „Core update”) stanowi sporą dawkę stresu dla wielu właścicieli stron i sklepów internetowych, którzy opierają sprzedaż swoich usług lub produktów za pomocą organicznych wyników w wyszukiwarce Google. Z doświadczenia mogę Ci podpowiedzieć, że jeśli ciągle rozwijasz swój serwis (czyli np. zwiększasz w nim ilość unikalnej treści, która zarówno stanowi wartość dla Twoich użytkowników, jak i zwiększa zasoby Twojego serwisu), to żadna z aktualizacji nie powinna znacząco wpłynąć na jego widoczność w wyszukiwarce Google. Warto więc w dalszym ciągu konsekwentnie wykonywać te same czynności, które budują widoczność Twojej witryny dla użytkowników wyszukiwarki i obserwować, jak zachowuje się na przełomie najbliższych dwóch lub trzech tygodni od daty zakończenia wprowadzania aktualizacji (z ang. roll out).

Mimo wszystko warto trzymać także rękę na pulsie i po zakończeniu aktualizacji algorytmu wyszukiwarki Google można wykonać audyt elementów on-site i off-site, a jeśli zauważymy spadki, to skupmy się na wielu czynnikach, aniżeli na jednym z nich, czyli wg. nas pasującemu najbardziej do tematyki aktualizacji.

Po zakończeniu aktualizacji algorytmu Google wykonaj poniższe czynności:

  • przede wszystkim zachowaj spokój i zweryfikuj, czy spadki dotyczą wybranych słów kluczowych, czy może większej ilości fraz;
  • odczekaj do 7 dni w celu ponownego przetasowania rankingu wyszukiwarki Google, aby sprawdzić, czy spadki się utrzymały, czy może jednak pozycje wróciły do tych sprzed aktualizacji;
  • monitoruj inne serwisy z tej samej branży, zbliżone tematycznie do Twojego, aby sprawdzić, czy i one zaliczyły spadki pozycji;
  • sprawdzaj na bieżąco opinie na temat aktualizacji na zagranicznych blogach o SEO (aktualizacja najczęściej w pierwszej kolejności dotyczy Stanów Zjednoczonych, a do Polski dochodzi z co najmniej tygodniowym lub dwutygodniowym opóźnieniem);
  • wykonaj audyt treści dla opublikowanych podstron i wpisów blogowych pod kątem występowania duplikacji i kanibalizacji słów kluczowych, pokrycia tematycznego i zagęszczenia słów kluczowych;
  • przeanalizuj tytuły i nagłówki podstron oraz występujące na nich linkowanie wewnętrzne;
  • przeanalizuj dostępne przekierowania w pliku .htaccess;
  • przeanalizuj profil linków pozycjonujących i zrzeknij się negatywnych/toksycznych linków pochodzących z „dziwnych” źródeł, a w przypadku, jeśli uważasz, że przesadziłeś z pozyskiwaniem linków, zrzeknij się ich w narzędziu „Google Disavow” (w przypadku, gdy masz do przeanalizowania bardzo dużą ilość linków zewnętrznych prowadzących do Twojego serwisu, skorzystaj z narzędzia „Link Detox”, który zaoszczędzi Ci sporo czasu, który musiałbyś poświęcić na ręczną analizę profilu linków);
  • pozyskaj linki pozycjonujące, które będą kierowane także do strony głównej, na anchor brandowy (w celu rozkładu linkowania na większą ilość słów kluczowych) – wykorzystaj różne typy słów kluczowych i dywersyfikuj źródła linków pozycjonujących;
  • jeśli jakimś sposobem Twoja konkurencja nie „oberwała” po aktualizacji, to przeanalizuj ich profil linków (np. za pomocą narzędzia Ahrefs lub SEO SpyGlass);
  • pozyskuj linki z serwisów NAP, które wpłyną na wiarygodność Twojej domeny;
  • przeanalizuj linki wychodzące z serwisu;
  • przeanalizuj znacznik „canonical” (sprawdź jego ustawienie lub umieść go w celu zabezpieczenia przed duplikacją treści);
  • znajdź podstrony o niskiej jakości (tzw. thin content), które nie zawierają dużej ilości treści i podejmij decyzję o ich rozwinięciu lub usunięciu z serwisu;
  • znajdź i podlinkuj wewnętrznie tzw. podstrony osierocone (z ang. orphan pages) lub usuń je całkowicie;
  • przeanalizuj występowanie złośliwego kodu źródłowego na serwerze i wyeliminuj go;
  • sprawdź zainstalowany certyfikat SSL i kod źródłowy serwisu w celu weryfikacji odwoływań po protokole „https” (tzw. mixed content);
  • sprawdź prędkość wczytywania serwisu w PageSpeed Insights oraz w GTMetrix i zoptymalizuj swój serwis pod kątem czynników spowalniających jego wczytywanie;
  • sprawdź ocenę optymalizacji pod podstawowe wskaźniki internetowe „Core Web Vitals” i wyeliminuj czynniki obniżające otrzymaną ocenę;
  • sprawdź widoczność serwisu dla urządzeń mobilnych za pomocą np. Google Mobile Friendly;
  • wykorzystaj dane strukturalne (inaczej zwane znacznikami schema.org) i przetestuj ich wdrożenie za pomocą Testera danych uporządkowanych od Google;
  • sprawdź błędy, które zgłasza Google Search Console i wyeliminuj je z serwisu pod okiem programisty i agencji SEO (jeśli z nią współpracujesz).

 
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:

  • Opowiedziałem Ci o najczęściej wykonywanych aktualizacjach algorytmu wyszukiwarki Google i w jakim celu są wprowadzane;
  • Ustaliliśmy, że konsekwentna praca w serwisie nad jego rozwojem i ciągłą optymalizacją przynosi efekty dla widoczności w wyszukiwarce Google;
  • Wyjaśniłem Ci, jak się zachować po zakończeniu każdej aktualizacji algorytmu i na co należy zwracać uwagę podczas wykonywania audytu elementów on-site i off-site w serwisie;
  • Wymieniłem Ci listę narzędzi, które pomogą Ci w analizie m.in. profilu linków pozycjonujących własnej domeny i domen konkurencji, opublikowanej treści w serwisie, prędkości wczytywania, wskaźników Core Web Vitals czy mobilnej wersji serwisu.

Mam nadzieję, że dzięki temu odcinkowi SEO Podcastu będziesz pewny tego, że Twój serwis jest odpowiednio zoptymalizowany pod wymagania wyszukiwarki Google i przez co żadna aktualizacja algorytmu nie będzie Ci straszna. Co więcej, z każdą aktualizacją pozycje fraz w Twoim serwisie będą stabilne, a jeśli zauważysz już jakieś spadki, to będą one tylko chwilowe, gdyż widoczność witryny w końcu się unormuje i ustabilizuje.

Daj proszę znać, w jaki sposób Ty podchodzisz do każdej aktualizacji algorytmu wyszukiwarki i co robisz, gdy zauważysz duże wahania pozycji w rankingu Google? I jeśli słuchasz ten odcinek SEO Podcastu na platformie YouTube, to podziel się proszę swoimi doświadczeniami w komentarzu pod tym filmem.

Kliknij też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał od serwisu YouTube powiadomienia o kolejnych odcinkach, a jeśli słuchasz mnie na platformie podcastowej, to zasubskrybuj ten kanał.

Zapraszam Cię również do moich autorskich książek o SEO oraz do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób uczę pozycjonowania z wykorzystaniem specjalistycznych i popularnych aplikacji SEO, w tym narzędzi, które wymieniłem w tym odcinku SEO Podcastu. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wymienionych materiałów.

Dziękuję Ci za wysłuchanie tego odcinka w formie podcastu lub obejrzenie go w formie wideo w serwisie YouTube i oczywiście zapraszam Cię do pozostałych odcinków SEO Podcastu.

Do zobaczenia lub usłyszenia w kolejnym odcinku.

Hej!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: