SEO-PODCAST.PL – Na czym polega pozycjonowanie stron i sklepów internetowych?

SEO-PODCAST.PL – Na czym polega pozycjonowanie stron i sklepów internetowych?

Na czym polega pozycjonowanie stron i sklepów internetowych

Pierwszy odcinek podcastu o SEO rozpoczniemy od wyjaśnienia celowości usługi pozycjonowania stron i sklepów internetowych. Porozmawiamy o tym, które serwisy należy pozycjonować i ile może kosztować pozycjonowanie. Opiszę Ci warunki, które decydują o tym, kiedy efekty pozycjonowania będą widoczne i przede wszystkim, czy efekty dla każdego serwisu są gwarantowane. W tym odcinku dowiesz się, jaki jest cel trzech najpopularniejszych rodzajów kampanii SEO, czyli: pozycjonowanie ogólne, pozycjonowanie lokalne oraz pozycjonowanie szerokie. Porozmawiamy także o tym, czy usługę prowadzenia kampanii SEO warto przeprowadzić na własną rękę i jak nauczyć się pozycjonowania stron i sklepów internetowych.

Podcast

Listen to „Na czym polega pozycjonowanie stron i sklepów internetowych” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

Na czym polega pozycjonowanie stron i sklepów internetowych?

  • Czym jest pozycjonowanie i czy warto pozycjonować?
  • Czy pozycjonowanie jest drogie i czy efekty są gwarantowane?
  • Czy pozycjonowanie, to usługa, którą można wykonywać samemu?

Usiądź wygodnie, bo zaczynamy nasz SEO Podcast!

Niemalże każdy, kto posiada własny serwis lub sklep internetowy, na którym opiera swój biznes, powinien zdać sobie sprawę z tego, że samo jego utworzenie nie jest wystarczające do odniesienia sukcesu w internecie. Świeżo utworzony sklep internetowy zatowarowany wieloma produktami, to niestety dopiero początek drogi w branży e-commerce. Prędzej czy później zorientujesz się, że dla kategorii Twojej działalności występuje mniejsza lub większa konkurencja w internecie, która już od jakiegoś czasu pozyskuje ruch z wyników wyszukiwania w Google (czyli z SERP-ów), a także zajmuje pozycje w przedziale od TOP 1 do TOP 10 na słowa kluczowe powiązane z usługami lub produktami, które oferuje Twoja firma. I tu z pomocą przychodzą czynności związane z SEO, które mogą mieć istotny wpływ na dalszy rozwój Twojej firmy w sieci, jak np. usługa pozycjonowania, która może zapewnić Twojemu serwisowi zwiększenie liczby wejść użytkowników z wyszukiwarki, którzy w następstwie powinni zostać Twoimi stałymi klientami. Ale zacznijmy od początku.

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem budowania widoczności witryn w wynikach organicznych wyszukiwarki Google – wraz z czasem – na coraz większą liczbę słów kluczowych. Usługę tę dzieli się głównie na dwie części. Pierwsza z nich to działania „on-site” – czyli czynności wykonywane bezpośrednio w serwisie, który zamierzasz pozycjonować. Są to np. audyt SEO, optymalizacja SEO, rozbudowa contentu, czy wdrożenie znaczników danych strukturalnych, ułatwiających zrozumienie opublikowanej treści robotom indeksującym Twój serwis. Natomiast drugą integralną częścią pozycjonowania stanowią działania „off-site”, które wykonywane są poza optymalizowanym serwisem. I tutaj w głównej mierze pozyskuje się linki pozycjonujące (tzw. backlinki), a strategia ich pozyskiwania nazywana jest „link buildingiem”, czyli usługą budowy profilu linków dla pozycjonowanej domeny. W przypadku czynności „off-site” warto wspomnieć także o zbudowaniu i zoptymalizowaniu wizytówki w Mapach Google czy kanału na YouTube. Obydwa serwisy wspomogą pozycjonowanie Twojego serwisu i dodatkowo będą pozyskiwać nowych klientów do Twojej firmy. Pamiętaj, że mapy wyświetlają się nad wynikami organicznymi w wyszukiwarce, a z kolei serwis YouTube to druga po Google najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie.

Pozycjonowanie to obecnie podstawa każdej strategii marketingowej w internecie. Kampanię SEO należy wykonywać dla każdego typu serwisu i sklepu internetowego, niezależnie od tego, czy jest to wizytówka firmy, blog z artykułami, czy sklep internetowy, który pozyskuje klientów z wielu różnych źródeł, niezwiązanych z wyszukiwarką Google, np. za pomocą kampanii reklamowych na Facebooku. Głównym celem każdej kampanii SEO jest zwiększenie widoczności serwisu na wybrane frazy w wyszukiwarce, istotne z punktu widzenia celów biznesowych danej firmy, która ją wykonuje. Frazy te powinny stale pozyskiwać ruch organiczny z wyszukiwarki Google, a ruch ten powinien przełożyć się na tzw. leady sprzedażowe, czyli na pozyskanie klienta potencjalnie zainteresowanego usługami lub produktami, które oferujesz. Wyszukiwarka jest skonstruowana w taki sposób, aby oceniać wszystkie serwisy (a wcześniej je zapisać w swoim indeksie) pod kątem ok. kilkuset czynników. Następnie po wpisaniu przez użytkownika zapytania do wyszukiwarki, wyświetlić mu możliwie jak najlepszą listę wyników (a dokładniej najlepiej spełniających kryteria wyszukiwania wg. algorytmów Google). Pewna część wymogów algorytmów jest nam oficjalnie znana (czyli wskazówki dla webmasterów), kolejne są ciągle badane przez specjalistów SEO, a pozostałe będą zawsze stanowiły jej tajemnicę.

Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem ciągłym. Oznacza to, że tej usługi nie powinno się wykonywać jednorazowo. Czas na wypozycjonowanie witryny internetowej jest różny i zależy od wielu czynników. Jest to np. cel, jaki chcesz osiągnąć, budżet, jakim dysponujesz, stan techniczny własnego serwisu, konkurencja na dane słowo kluczowe, a także obrana strategia i poziom kompetencji osób odpowiedzialnych za prowadzenie kampanii SEO. Pierwsze efekty pozycjonowania dla fraz o niskiej konkurencji w Google powinieneś zauważyć orientacyjnie do miesiąca od zakończenia optymalizacji i rozpoczęcia linkowania. Z kolei okres oczekiwania na osiągnięcie topowych pozycji dla najbardziej popularnych fraz waha się od kilku miesięcy aż do kilku lat.

W jaki sposób pozycjonuje się strony i sklepy internetowe?

Na pozycjonowanie składają się czynności wykonywane bezpośrednio w serwisie (on-site), jak i poza nim (off-site). Do najważniejszych czynności wykonywanych w serwisie należą m.in. audyt i optymalizacja pod pozycjonowanie. W tym wypadku poddawany analizie jest kod HTML serwisu, meta tagi, tytuły i nagłówki podstron, zawartość znacznika „ALT” w obrazkach, występowanie odpowiednich znaczników danych strukturalnych, występujące w treści linkowanie wewnętrzne oraz zagęszczone w niej słowa kluczowe. Audyt SEO sprowadza się do zweryfikowania, czy dana strona lub sklep internetowy zawiera istotne informacje z punktu widzenia algorytmów wyszukiwarki Google. Efektem przeprowadzonego audytu powinien być raport zawierający listę wykrytych błędów lub braków w serwisie, które w następstwie powinny zostać wyeliminowane podczas optymalizacji SEO, czyli tzw. dostosowania serwisu pod przyszłe pozycjonowanie. W kwestii technicznego audytu SEO warto wziąć pod uwagę również takie czynniki jak np. czas wczytywania serwisu, czas odpowiedzi na pierwsze zapytanie serwera (w skrócie „TTFB”) i responsywność, czyli automatyczne dostosowanie wyglądu do ekranów urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów).

W celu uzupełnienia optymalizacji warto przeprowadzić także audyt treści. Efektem tych czynności jest publikacja contentu atrakcyjnego zarówno dla użytkownika, jak i robota wyszukiwarki. Taka treść (dostępna np. na podstronie czy we wpisie na blogu) powinna składać się z nagłówków H1-H6 oraz popularnych słów kluczowych, wykorzystywanych w kampanii SEO. Mówiąc o atrakcyjnym contencie nie ograniczaj się jedynie do publikacji nudnego i w cudzysłowie „suchego” tekstu. Atrakcyjny content to także wszelkiego rodzaju tematyczne zdjęcia, infografiki czy filmy z serwisu YouTube lub Vimeo, uzupełniające temat, o który zahacza Twój artykuł. Pamiętaj również o tym, aby opublikowane teksty były unikalne i pod żadnym pozorem nie kopiuj ich z innych źródeł. Wyjątkiem mogą tu być cytaty, które mogą znaleźć się w Twojej treści, pod warunkiem, że zostaną osadzone w znaczniku kodu HTML o nazwie „blockquote”. W przypadku, gdy skopiujesz fragment treści innego serwisu, algorytmy Google zakwalifikują ją jako duplikat, co wpłynie negatywnie na efekty Twojej kampanii SEO. Sytuacja ta może mieć najczęściej miejsce w opisach produktów w sklepie internetowym, które mogą pochodzić od dystrybutora, dlatego zwróć uwagę czy treści opublikowanych podstron, artykułów blogowych czy opisów kategorii i produktów zostały przez Ciebie przygotowane od początku do końca, a jeśli nie czujesz się na siłach, aby móc redagować takie treści, to zleć ich wykonanie „na zewnątrz” wyspecjalizowanej agencji copywriterskiej. Google premiuje wartościowe strony, dostarczające użytkownikom materiały, których będą poszukiwać za pomocą wyszukiwarki. Uwierz mi, że taka inwestycja Ci się opłaci.

Działania off-site, czyli wykonywane już poza stroną internetową są równie ważne i wykonuje się je głównie w kontekście długofalowym. Z pewnością jest to link building, czyli wyszukiwanie w internecie źródeł, czyli serwisów, z których pozyskasz linki do swojego serwisu. Do najprostszych sposobów należy komentowanie wpisów blogowych, gdzie oprócz treści wypowiedzi opublikujemy także link z atrybutem „follow” lub „nofollow” oraz wypowiedzi w wątkach na forach dyskusyjnych, publikując link w treści wypowiedzi, w treści podpisu lub na własnym profilu. Utworzone linki mają za zadanie budować „wiarygodność” Twojej witryny i budować jej profil linków, który jest także analizowany i oceniany przez algorytmy, co w dalszej kolejności ma wpływ na późniejszą widoczność Twojego serwisu w rankingu wyszukiwarki.

Dlaczego warto pozycjonować?

Wiesz już czym jest usługa pozycjonowania i znasz sposoby na jej realizację, ale czy wiesz, po co w ogóle ją wykonywać? Główny cel kampanii SEO to pozyskiwanie większego ruchu organicznego z wyszukiwarki Google. Im wyższe pozycje w Google zajmą podstrony Twojego serwisu, tym większe prawdopodobieństwo, że odwiedzi go większa liczba użytkowników, co najprawdopodobniej przełoży się z kolei na większą sprzedaż, a także na rozwój firmy. Oczywiście wysokie wyniki w rankingu wyszukiwarki nie zagwarantują Ci magiczne zwiększenie liczby klientów, gdyż na to ma wpływ szereg dodatkowych czynników, ale w tym filmie skupiam się na usłudze pozycjonowania.

Wysoka pozycja w wyszukiwarce Google to też kwestie wizerunkowe. Użytkownicy uważają witryny na topowych pozycjach za godne polecenia, bardziej jakościowe i profesjonalne. Skoro sama wyszukiwarka je poleca, to w naturalny sposób użytkownicy też zostaną przekonani o jej wartości. Warto także wspomnieć, że to wyniki organiczne bywają częściej wybierane przez użytkowników. Dzieje się tak, ponieważ mają oni większe zaufanie do tych stron, aniżeli do płatnych reklam, dlatego publikuj wartościowe artykuły, rozwiązujące problemy swoich klientów i buduj wizerunek eksperta w swojej branży. W efekcie ludzie będą częściej wybierać Twoją stronę, zamiast witryny Twojej konkurencji!

Czy warto pozycjonować samodzielnie?

Możesz próbować pozycjonować swój serwis na własną rękę, ale usługa wykonywana w sposób niewłaściwy, wiąże się z dużym ryzykiem otrzymania kary od Google. I nie mam na myśli tego, że możesz tę usługę wykonywać w sposób nieprofesjonalny, ale chciałbym podkreślić to, że lepiej uczyć się SEO na domenach, które nie będą dla Ciebie wartościowe i które będziesz mógł świadomie w cudzysłowie „spalić”, a następnie porzucić. Aby pozycjonować efektywnie, musisz także być „na bieżąco” z trendami i nowościami w branży SEO, gdyż na dalszą metę podstawowa wiedza na temat pozycjonowania może Cię w przyszłości ograniczyć do tego stopnia, że nie będziesz mógł osiągnąć jeszcze lepszych rezultatów. Jak w każdej branży – aby stać się profesjonalistą, musisz ciągle inwestować swój czas na doskonalenie swoich umiejętności. To od Ciebie zależy, czy będziesz mógł podjąć się prowadzenia kampanii SEO na własną rękę i osiągnąć możliwie jak najlepsze wyniki. Jeśli nie jesteś pewny swoich umiejętności, lepszym wyborem będzie powierzenie wykonania tej usługi profesjonalnej agencji SEO. Nie każdy przecież musi być specjalistą w każdej branży – bądź nim tylko w swojej!

Obecnie na rynku znajdziesz mnóstwo ofert firm oferujących pozycjonowanie, dlatego z rozwagą podchodź do wyboru tej jedynej, która będzie z Tobą współpracować przez dłuższy okres. Oby nie okazało się, że wybrana firma nie dość, że nie dowiezie wyników, to dodatkowo zerwanie umowy będzie dla Ciebie wiązało się z dużymi i niepotrzebnymi kosztami. O wyborze odpowiedniej agencji opowiem w innym odcinku, w którym podpowiem Ci, na co warto powinieneś zwrócić uwagę i jakimi czynnikami się kierować, przed wyborem agencji SEO i podpisaniem z nią umowy o pozycjonowanie.

Jak nauczyć się pozycjonowania?

Pozycjonowanie stron internetowych to dziedzina, w której nieustannie trzeba się rozwijać – to obowiązkowe. Aby nadążać za wszelkimi zmianami wprowadzanymi przez Google, powinieneś być na bieżąco ze wszelkimi modyfikacjami wyszukiwarki, wprowadzanymi podczas kolejnych aktualizacji jej algorytmów. Materiałów źródłowych, z których będziesz mógł czerpać wiedzę na zawierających porady, zarówno darmowych, jak i płatnych możesz znaleźć wiele, zaczynając od zagranicznych serwisów branżowych przez polskie blogi internetowe na temat SEO. Mogą to być także treści w formie drukowanej. Przykładem tego mogą być moje dwie autorskie książki wydane w wydawnictwie Helion – „SEO jako element strategii marketingowej Twojej firmy” oraz „Praktyczne zastosowanie narzędzi SEO w Twojej firmie” oraz autorski kurs SEO dostępny pod adresem: seo-kurs.pl

Czy pozycjonowanie jest drogie?

Koszty pozycjonowania to dla wielu przedsiębiorców nie lada problem. To naturalne, wielu z nich obawia się braku zwrotu z inwestycji przez dłuższy okres, co w skali budżetu niewielkiej firmy, może decydować o jej „być albo nie być” na rynku. Z doświadczenia mogę Ci podpowiedzieć, że koszty związane z SEO mogą być różne, w zależności od wielu czynników, jak np. wielkość firmy oraz branża, której dotyczy. Wszystko tak naprawdę zależy od konkurencyjności fraz i ich ilości. Liczy się tu przede wszystkim wybrana strategia pozycjonowania, dlatego na początku każdej kampanii SEO poleciłbym Ci pozycjonowanie prostszych fraz, które posiadają niską konkurencję, ale w miarę na odpowiedniej wysokości wolumen wyszukiwań. W końcu bez sensu byłoby przepalać budżet na frazy z „zerowym ruchem” w wyszukiwarce, ale z drugiej strony zbyt kosztowne byłoby pozycjonowanie bardzo konkurencyjnych fraz, zwłaszcza gdy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z SEO i posiadasz dopiero co rozwijający się brand w internecie. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę kolejny aspekt – czas – który należy poświęcić na oczekiwanie na efekty, które… mogą wcale nie zostać osiągnięte. Musisz być tego świadomy!

Czy efekty są gwarantowane?

Pozycjonowanie stron ma to do siebie, że niekiedy mimo wprowadzenia wielu poprawek optymalizacyjnych, zaplanowania strategii pozyskiwania linków, przez dłuższy czas nie będziesz mógł doczekać się większych efektów. Przyczyn warto szukać u podstaw. Może to być przykładowo wybór fraz, które nie do końca odpowiadają intencji Twoich potencjalnych klientów lub pozycjonowanie bardzo konkurencyjnych fraz, o które „walczą” od lat dużo większe firmy, co skutkuje brakiem jakichkolwiek efektów przez najbliższe miesiące, a nawet lata. Chyba przyznasz mi rację, że to strata pieniędzy i przepalanie budżetu?

Każdą kampanię SEO (bez względu na jej typ) realizuje się głównie ze względu na konkretny i wspólny cel, jaki chcemy osiągnąć w swoim biznesie, a do najpopularniejszych należy zwiększenie sprzedaży, przez zapewnianie ciągłego napływu użytkowników z wyników organicznych. Aby spełnić taki cel, należy dokonać analizy własnego serwisu zwracając uwagę na jego tematykę oraz typ potencjalnego klienta – czyli personę, który go najczęściej odwiedza. Dopiero w ten sposób będziesz mógł wybrać frazy do swojej kampanii SEO, które nie tylko będą generowały ruch z „organika”, ale przede wszystkim będą konwertowały, czyli kierowały użytkowników do wykonania określonej konwersji w Twoim serwisie.

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne jest skuteczne podczas promowania firmy w jej konkretnym obszarze działalności i obsługi klienta. Do takich firm mogą należeć np. hotele czy lokale działające w danym regionie, ale i także firmy usługowe czy sklepy stacjonarne. Kampanię lokalnego SEO charakteryzują frazy, które mogą dotyczyć nazwy firmy i usługi oraz wybranej miejscowości. W ten sposób można maksymalnie skoncentrować się na pozyskiwaniu użytkowników, którzy znajdują się w wybranym regionie. Proces pozycjonowania oparty jest o odpowiednią optymalizację witryny pod frazy lokalne (czyli działania „off-site”) przez opublikowanie w treści fraz lokalnych (np. nazw usług wraz z określeniem obsługiwanego regionu). Kolejnym działaniem, które wykonuje się w celu promocji lokalnej firmy jest pozyskiwanie linków SEO z serwisów dotyczących lokalnych organizacji, a także z lokalnych serwisów ogłoszeniowych czy serwisów NAP (zwanych potocznie wizytówkami firm). Warto także utworzyć wizytówkę w usłudze Google Moja Firma, aby powiązać ją z lokalizacją firmy w Mapach Google. W ten sposób można uzupełnić kampanię SEO przez pozyskiwanie dodatkowego ruchu użytkowników, którym wyświetli się mapa Google, umieszczona nad wynikami organicznymi wyszukiwarki.

Czym jest pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie może być dla Ciebie strzałem w dziesiątkę w momencie, gdy zdecydujesz się prowadzić sklep internetowy w branży, w której panuje ogromna konkurencja. Jednak warto podkreślić, że wybór jednoczłonowych słów kluczowych, które w żaden sposób nie opisują intencji użytkowników, jest skazane na przepalenie budżetu i pozyskanie tzw. ruchu przelotowego, czyli wejść, które nie przełożą się na żadną konwersję. Przy opisywaniu zalet pozycjonowania szerokiego należy także wspomnieć o tym, że służy ono pozycjonowaniu fraz, na które panuje mniejsza konkurencja, ale także są wyszukiwane w Google. Jest to idealny sposób na to, aby pozyskać ruch z wyszukiwarki, przeznaczając niewielki budżet na usługi związane z SEO. Dodatkową zaletą tej formy pozycjonowania jest zwiększenie ruchu na frazy powiązane z intencją zakupową, przez użytkowników zainteresowanych zakupem konkretnego produktu, np. czarny męski portfel skórzany.

Czym jest pozycjonowanie ogólne?

Ostatnim typem pozycjonowania, o którym dziś powiem, jest pozycjonowanie ogólne. Polega ono na promowaniu witryny często pod kilkunastoma czy kilkudziesięcioma najpopularniejszymi i najtrudniejszymi frazami w danej kategorii tematycznej. Cechuje się ono walką o jak najlepsze pozycje dla fraz z dużym potencjałem ruchu i przede wszystkim z dużą konkurencją. Ten typ pozycjonowania powinieneś wykorzystać w momencie, gdy chcesz pozycjonować sklep internetowy na frazy powiązane z nazwami kategorii i podkategorii oraz z zawartymi w nich produktami. Jednak prowadzenie kampanii SEO o charakterze ogólnym zacznij realizować dopiero wtedy, gdy „ugruntujesz” pozycję swojego serwisu w rankingu wyszukiwarki dla podstawowych i popularnych fraz, generujących ruch z Google’a.

Wypozycjonowanie najbardziej popularnych słów kluczowych cechuje się osiągnięciem znaczącej liczby wejść użytkowników z wyszukiwarki Google – to oczywiste, ale nie dla każdego oczywiste jest także to, że Ci sami użytkownicy mogą nie być zainteresowani zakupem oferowanego przez Ciebie produktu lub usługi. Tak jak wspominałem wcześniej, ogólne frazy nie określają konkretnej intencji, dlatego możesz ściągnąć ruch przelotowy i bezużyteczny, przepalając całkowicie swój budżet na SEO. Z tego powodu lepiej postawić na frazy z tzw. długim ogonem, które ściśle określają intencję zakupową i zwiększają szansę na pozyskanie konwersji. Skup się na odpowiedniej intencji i dopiero na tej podstawie zaplanuj strategię SEO dla własnego serwisu.

Czas na podsumowanie tego odcinka SEO podcastu: wyjaśniłem Ci, czym jest pozycjonowanie, jaki jest cel prowadzenia kampanii SEO i w jaki sposób ta usługa jest wykonywana od strony technicznej. Podkreśliłem, że pozycjonowanie nie jest usługą jednorazową i należy ją realizować w sposób ciągły. Poznałeś kilka metod na budowę odpowiedniej architektury informacji, a dokładniej na utworzenie i opublikowanie unikalnego i ciekawego contentu w serwisie. Wymieniłem Ci kilka sposobów na pozyskanie darmowych i przede wszystkim skutecznych linków zwrotnych do serwisu. Wyjaśniłem też, w jaki sposób wyceniana jest usługa prowadzenia kampanii przez agencje SEO. A także poznałeś trzy najpopularniejsze rodzaje kampanii SEO dla wybranych typów słów kluczowych.

Na sam koniec chciałbym zaprosić Cię do autorskiego kursu SEO pod adresem: seo-kurs.pl – w którym praktyczny sposób uczę obsługi najpopularniejszych narzędzi SEO. Po jego ukończeniu otrzymasz certyfikat potwierdzający Twoje praktyczne umiejętności dotyczące pozycjonowania. Dziękuję i do zobaczenia bądź usłyszenia w kolejnym odcinku SEO Podcastu. Trzymaj się! Cześć!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

5/5 - (1 vote)
Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: