Planer słów kluczowych od Google – do czego służy to narzędzie?

Planer słów kluczowych od Google – do czego służy to narzędzie?

Planer słów kluczowych od Google - do czego służy to narzędzie?

Planer słów kluczowych od Google jest niezbędny w pracy każdego copywritera czy SEOwca. Jeśli chcesz, żeby Twoje www było wysoko pozycjonowane, zbierało leady, a w ogólnym rozrachunku przynosiło zadowalające przychody, powinieneś regularnie korzystać z tego narzędzia. Szczególnie jeśli dopiero niedawno zainteresowałeś się tematem optymalizacji stron pod kątem SEO. Dobór odpowiednich słów kluczowych zdecydowanie zwiększa Twoje szanse na osiągnięcie celu w obszarach reklamy, contentu i pozycjonowania.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Do czego służy Planer słów kluczowych od Google?
  • Jakie dane warto uzyskać z Planera słów kluczowych?
  • Jakie funkcje Planera słów kluczowych warto wykorzystać w trakcie pozycjonowania?

Słowa kluczowe – czy można je pominąć?

Odpowiedź brzmi tak, natomiast pomijając słowa kluczowe nie licz, że:

  • uzyskasz wyższy współczynnik konwersji;
  • w łatwiejszy sposób dotrzesz do klienta;
  • zwiększysz widoczność strony w wyszukiwarce Google.

Możliwe korzyści wynikające z prawidłowego stosowania słów kluczowych

Możliwe korzyści wynikające z prawidłowego stosowania słów kluczowych

Zastanawiałeś się kiedykolwiek, dlaczego skoczkowie narciarscy, mimo że mają swój styl oraz wypracowaną technikę, zmieniają położenie swojego ciała w powietrzu w zależności od skoczni lub pogody? Odpowiedź jest bardzo życiowa, być może nieco smutna, ale przede wszystkim dająca podstawy, żeby w życiu twardo stąpać po ziemi. Wybitny skoczek mimo swoich przekonań i nietuzinkowych predyspozycji dostosowuje się do sytuacji tj. m.in: do kierunku i prędkości wiatru, rozmiaru skoczni, czy wymaganej liczby punktów, która w danym momencie wystarcza do osiągnięcia sukcesu. Oczywiście nie bacząc na przeciwności mógłby “latać” wszędzie tak samo i być wiernym swoim przekonaniom. Pytanie tylko, czy wówczas byłby w stanie osiągnąć więcej w swoich fachu? Jestem przekonany, że nie. Możliwości, które mogą wystąpić jest tak wiele, że w zależności od szczęścia jego upodobany styl rzadko kiedy zdałby egzamin.

Kieruj się danymi, nie intuicją

Co mają skoki narciarskie wspólnego z poruszanym w tym artykule tematem? Być może to, że jeśli działasz na co dzień w digital marketingu, a jednocześnie interesujesz się sportem, jeszcze bardziej zachęciłem Cię do przeczytania tego tekstu. Tak działa magia storytellingu, który jest znacznie szybciej przyswajany przez czytelników niż “sucha” teoria. No dobra, ale nie o to mi chodziło. Otóż podobnie jak skoczek narciarski, tworząc content, musisz dostosować się do warunków, jakie panują w wyszukiwarce Google. Nie możesz konstruować treści, które jedynie w Twojej subiektywnej ocenie są kompletne, zrozumiałe dla odbiorcy, oraz odpowiadają na pytania potencjalnych klientów. Pisanie wymaga elastyczności, ponieważ tworząc teksty wyłącznie po swojemu, jesteś skazany na porażkę.

Jeśli chcesz być zdany na szczęście, możesz stosować taką taktykę. Być może używane przez Ciebie frazy, są również najczęściej używanymi przez pozostałą społeczność. Jednak możesz należeć do niszy i myśleć w inny sposób niż przeważająca część Twoich klientów. Nie warto działać ad hoc i robić coś na wyczucie, bo wówczas stracisz mnóstwo czasu i pieniędzy. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zweryfikowanie danych, które podpowiedzą Ci, czym należy kierować się podczas pisania treści do klientów.

Planer słów kluczowych – od czego zacząć?

Zacznijmy od tego, że omawiane w tym artykule narzędzie jest darmowe. Jedyne co powinieneś zrobić, żeby uzyskać do niego dostęp, to założyć konto w Google Ads. Nie musisz udostępniać danych karty płatniczej, ponieważ podczas rejestracji możesz wybrać opcję “Utwórz konto bez kampanii”.

Natomiast bez aktywnej kampanii w Google Ads, dane dot. średniej liczby wyszukiwań, które zobaczysz, będą zawężone do zakresów 1-100, 100-1000 etc. Dlatego chcąc zobaczyć bardziej precyzyjne dane, a nie jedynie przedziały, powinieneś włączyć w Google Ads kampanię reklamową.

Najważniejsze funkcje

Planer słów kluczowych od Google to bardzo użyteczne narzędzie, szczególnie gdy pracujesz na stanowisku specjalisty SEO.

Najważniejsze udogodnienia, które zyskujesz dzięki temu narzędziu to możliwość:

  • wyszukiwania słów kluczowych;
  • ustalania stawek za reklamę Google Ads na dane słowo kluczowe;
  • analizowania okresowych zmian w odkrywaniu słów kluczowych;
  • planowania i ustalania budżetu kampanii Google Ads dla konkretnej frazy lub całej grupy słów.

Najważniejsze funkcje planera słów kluczowych od Google

Najważniejsze funkcje planera słów kluczowych od Google

Warto wiedzieć!

Google Keyword Planner to nie jedyne narzędzie do weryfikacji słów kluczowych. Wielu cenionych ekspertów z branży digital marketingu poleca m.in. narzędzie Senuto, które posiada szereg funkcji służących do optymalizacji strony oraz poprawy pozycji w Google.

Zastosowanie planera słów kluczowych od Google

Żeby skorzystać z możliwości Google Keyword Plannera, najpierw musisz zalogować się do systemu Google Ads, przejść do zakładki “narzędzia i ustawienia” i wybrać z rozwijanej listy opcję “Planer Słów Kluczowych”. Jeżeli skonfigurowałeś/aś usługę wcześniej, możesz skorzystać ze skrótu: https://ads.google.com/aw/keywordplanner/home

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Po przejściu opisanej wyżej ścieżki, na ekranie Twojego urządzenia powinny wyświetlić kolejne dwie funkcje do wyboru:

  • Poznaj nowe słowa kluczowe;
  • Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Pierwsza z nich przyda Ci się, jeśli nie do końca znasz słowa kluczowe kojarzące się z biznesem, który obsługujesz. Dlatego, poznając daną branżę od podszewki, ta funkcja może być dla Ciebie Aniołem Stróżem, który wskaże Ci drogę, jakie frazy lub zapytania kierują użytkownicy Google, żeby dowiedzieć się więcej o danej firmie.

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Z kolei “Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy” to opcja umożliwiająca zapoznanie się ze statystykami i prognozami skuteczności słów kluczowych, które zamierzasz używać podczas tworzenia treści. Jeśli średnia liczba wyszukiwań danej frazy, nie będzie Cię satysfakcjonowała, należy wybrać alternatywne wyrażenie, które jest częściej stosowane przez odbiorców, a oznacza to samo.

Poznaj nowe słowa kluczowe

Opcja “Poznaj słowa kluczowe” pozwoli Ci sprawdzić słowa kluczowe, które stosuje Twoja konkurencja.

Żeby, jak najlepiej wykorzystać opcję “Poznaj nowe słowa kluczowe” dostępną w

Planerze Słów od Google
, na początku musisz dostarczyć niezbędnych danych, które podpowiedzą mu, na czym Ci konkretnie zależy. Jak to zrobić? Istnieje kilka sposobów. Pierwszy z nich to podanie kilku powiązanych z danym tematem fraz.

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Możesz też udostępnić link URL do platformy, dla której tworzysz content.

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Im dokładniej wykonasz to zadanie, tym większa szansa, że dostaniesz słowa kluczowe, które poprawią widoczność Twoich treści w sieci, a przede wszystkim korzystnie wpłyną na sprzedaż.

Po wykonaniu tego zadania, sprawdź, czy w opcjach wyszukiwania podany jest prawidłowy język i lokalizacja oraz przedział czasowy (w tego typu poszukiwaniach najlepiej sprawdza się okres 12 miesięcy).

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Na podstawie wpisanej przez Ciebie frazy, Google przedstawi Ci listę powiązanych z nią słów. Przy każdym z nich znajdziesz mnóstwo ciekawych danych takich jak:

  • średnia miesięczna liczba wyszukiwań;
  • stopień konkurencyjności danego słowa;
  • udział w wyświetleniach reklam;
  • minimalna stawka za reklamę wyświetlaną u szczytu strony;
  • maksymalna stawka za reklamę wyświetlaną na górze strony.

Co ważne z perspektywy klienta, Planer Słów Kluczowych od Google daje Ci możliwość zapoznania się podziałem wyszukiwań osobno na mobile, desktopie, czy tablecie.

Jak wybrać najlepsze słowa kluczowe do pozycjonowania? Więcej informacji znajdziesz tutaj: Analiza słów kluczowych to klucz do sukcesu w branży SEO.

Uzyskaj liczbę wyszukiwań i prognoz

Dzięki tej funkcji uzyskasz dostęp do szczegółowych statystyk na temat wyszukanych w poprzednim etapie słów kluczowych. Tym razem otrzymasz raport, który poinformuje Cię o:

  • średniej pozycji słowa kluczowego w wynikach organicznych;
  • szacunkowej liczbie kliknięć;
  • przybliżonej liczbie wyświetleń reklamy na konkretne słowo kluczowe;
  • średnim koszcie CPC i CTR;
  • współczynniku klikalności.

W tym miejscu możesz także zapoznać się z danymi z przeszłości oraz wyciągnąć wnioski na podstawie prognoz określonych na podstawie dotychczasowych wyników fraz.

Prawidłowe weryfikowanie liczby wyszukiwań słów kluczowych

Czy daną frazę warto użyć w działaniach reklamowych? Przekonać się możesz, wpisując dane słowo w planerze słów kluczowych. Średnia miesięczna liczba wyszukiwań zdecydowanie powinna podpowiedzieć Ci, czy dana fraza jest wystarczająco popularna wśród użytkowników. Weź pod uwagę też sezonowość poszczególnych fraz. Przykładowo “choinka na święta” będzie wyrażeniem znacznie bardziej popularnym w grudniu niż w lipcu.

Pozycjonowanie frazy “choinka na święta” - Lipiec 2021

Pozycjonowanie frazy “choinka na święta” – Lipiec 2021

Pozycjonowanie frazy “choinka na święta” - Grudzień 2022

Pozycjonowanie frazy “choinka na święta” – Grudzień 2022

Google Keyword Planner – o czym warto pamiętać?

Jest kilka fundamentalnych spraw, o których należy pamiętać podczas wyszukiwania słów kluczowych w omawianym narzędziu. Szczególnie istotna jest umiejętność zawężania wybranego pojęcia. Wytłumaczę Ci to na przykładzie.

Adam jest właścicielem prosperującego zakładu fryzjerskiego w Kielcach. Chcąc prawidłowo dobrać słowa kluczowe, powinien unikać mocno złożonych, specjalistycznych, ale również ogólnych fraz. W tym przypadku słowa kluczowe takie jak: fryzjer czy fryzjer damsko-męski raczej nie zdadzą egzaminu.

W tym przypadku, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie użycie takich fraz jak: “fryzjer kielce barwinek”, “salon fryzjerski kielce sienkiewicza”, “ombre włosy kielce” itp.

To, że niektóre frazy mają wysokie średnie miesięczne liczby wyszukiwań, nie oznacza, że powinieneś z nich korzystać, ponieważ mogą nie być związane z Twoim biznesem. Dlatego Adam zdecydowanie powinien unikać pozycjonowania swojej strony na takie frazy jak: suszarka do włosów, lokówka czy szampon do włosów zniszczonych.

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Planer słów kluczowych (źródło: Google)

Spójrz na załączony wyżej screen i zastanów się, czy na którąś z powyższych fraz szukałbyś fryzjera w swojej okolicy.

Planer Słów Kluczowych – darmowe narzędzie, z którego grzech nie skorzystać!

Google Keyword Planner jest bardzo pomocnym i darmowym narzędziem, dlatego warto z niego skorzystać, choćby dla samej nauki. Osobiście bardzo cenię sobie Planer Słów Kluczowych od Google, ponieważ szybko mogę dowiedzieć się, jaka jest średnia miesięczna liczba wyszukiwań na konkretną frazę. Kolejną kluczową cechą tego narzędzia w mojej opinii jest łatwość sprawdzenia sezonowości poszczególnych słów.

Polecam to narzędzie, szczególnie osobom, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z digital marketingiem.

 

Artykuł partnera

Szczepan Ciesielski - Dziennikarz WhitePress®

Doświadczenie zdobywałem m.in. w redakcjach i agencjach marketingowych. W wolnych chwilach piszę o skokach narciarskich oraz o innych interesujących sprawach, które moim zdaniem są warte szczegółowego poznania i rozpisania. Kreowanie nowych pomysłów, media i zabawa słowem zawsze były, są i pewnie zostaną mi bardzo bliskie.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: