Jak zweryfikować skuteczność i pracę agencji SEO?

Jak zweryfikować skuteczność i pracę agencji SEO?

Weryfikacja agencji SEO

Pozycjonowanie to jeden z najskuteczniejszych sposobów na reklamę w internecie, dlatego tak wielu przedsiębiorców decyduje się na to rozwiązanie. W końcu SEO pozwala zwiększyć konwersję, sprzedaż i wpłynąć na rozpoznawalność marki. Zazwyczaj zajmują się tym specjaliści, ponieważ pozycjonowanie bywa skomplikowane i wymagające – szczególnie dla osób, które nie mają odpowiedniej wiedzy. Dlatego warto wiedzieć, jak zweryfikować skuteczność agencji SEO.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak weryfikować pracę agencji SEO?
  • Jak weryfikować efekty kampanii SEO?
  • Jakie cele powinna spełniać usługa pozycjonowania?

Zacznij od ustalenia celów, jakie chcesz osiągnąć

Na samym początku współpracy z agencją SEO niezbędne jest wskazanie realnych i mierzalnych celów. Konieczne jest też określenie czasu potrzebnego na jego realizację – zazwyczaj trwa to od roku do dwóch lat. Do ustalenia słuszności działań agencji SEO potrzebne są kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI (ang. Key Performance Indicators).

W przypadku pozycjonowania dotyczy to:

  • wzrostu sprzedaży;
  • wzrostu ruchu organicznego;
  • wzrostu widoczności na konkretne frazy kluczowe – może to obejmować TOP 3, TOP 5 czy TOP 10.

To właśnie wskaźniki efektywności umożliwiają kontrolę agencji SEO, a przede wszystkim decydują o tym, jaka strategia zostanie wybrana przez specjalistów. Zazwyczaj wyznaczane są kwartalne cele, które pozwalają ocenić, jak podjęta praca wpłynęła na realizację poszczególnych założeń. Pozycjonowanie, a przede wszystkim efekty, jakie mają zapewnić te działania, nie dotyczą jedynie liczby użytych fraz czy zwiększenia liczby odwiedzających. Kluczowe znaczenie ma też jakość podjętych działań, dlatego niezbędna jest strategia SEO. Dzięki niej większy ruch na blogu firmowym faktycznie przełoży się na wzrost sprzedaży. Niezbędne jest też maksymalne powiązanie słów kluczowych oraz generowanie ruchu w taki sposób, aby przynosił wymierne korzyści.

Analiza miesięcznych i kwartalnych raportów SEO

Proces pozycjonowania strony internetowej bez problemów można porównać z maratonem. W tym przypadku nie ma sensu oczekiwać szybkich wyników, bo zazwyczaj nie są trwałe, wynikają z sezonowego zainteresowania bądź stosowania zakazanych praktyk. Dlatego nie spodziewaj się efektów w ciągu kilku pierwszych miesięcy, ale nie oznacza to, że w tym czasie nie masz kontrolować działań agencji SEO. Wręcz przeciwnie, powinieneś sprawdzać, jakie kroki zostały już podjęte, ponieważ mają kluczowe znaczenie dla przyszłych rezultatów.

Właśnie z tego powodu oczekuj miesięcznych raportów SEO, z których dowiesz się:

  • jakie treści zostały opublikowane;
  • jakie prace optymalizacyjne zostały wykonane;
  • jakie linki zewnętrzne zostały zdobyte;
  • jaka jest dzienna pozycja fraz kluczowych – w tym przypadku wystarczające mogą być nawet automatyczne raporty z narzędzi typu Seostation.

Skoro razem z agencją SEO ustaliłeś kwartalne cele, to oczekuj raportów SEO z trzech miesięcy pracy specjalistów. Szersza perspektywa czasowa daje Ci jeszcze skuteczniejszy ogląd podjętych działaniach. Poza tym wyraźniej zobaczysz, jakie efekty udało się osiągnąć.

Przeważnie kwartalne raporty mają postać:

  • wiadomości e-mail, w której treści znajduje się dokładny opis działań z ustalonego okresu wraz z uzyskanymi efektami;
  • tabeli zapisanej w formacie PDF, co pozwala na jeszcze dokładniejsze zapoznanie się z przedstawionymi danymi, poza tym jest to niezwykle czytelna forma;
  • interaktywną, co jest pomocne, jeśli znajdują się tam odnośniki bądź dane przesyła więcej specjalistów.

Jakie narzędzia są wykorzystywane do raportów z pozycjonowania?

Do dyspozycji jest sporo narzędzi, wykorzystywanych do tworzenia raportów SEO. Wśród nich najpopularniejsze są darmowe rozwiązania od Google – ich podpięcie do strony umożliwia otrzymanie danych zgodnych ze stanem rzeczywistym. Specjaliści chętnie stawiają też na płatne narzędzia zewnętrzne.

Google Search Console
Podczas tworzenia raportów z pracy agencji pozycjonującej warto skorzystać z Google Search Console, czyli narzędzia, które służy przede wszystkim do analizy ruchu organicznego. Poza tym daje Ci dostęp do wielu potrzebnych informacji między innymi:

  • jakie linki zewnętrzne zostały zdobyte?
  • z jakich urządzeń pochodzi ruch organiczny?
  • jaki kraj generuje największy ruch?
  • które podstrony są najbardziej efektywne?
  • jakie frazy generują największy ruch na stronie www?
  • jak prezentuje się cały ruch organiczny?
  • jaka jest średnia pozycja fraz kluczowych?
  • jaka jest liczba wyświetleń i CTR?
  • ile zanotowano wejść z konkretnych rodzajów wyników? dotyczy to zarówno sieci, jak i grafiki, wiadomości, wideo czy zakładki zakupy.

Przy pomocy Search Console sprawdzisz, czy na Twoją stronę zostały nałożone jakieś kary bądź filtry. Jeśli doszło do tego, to natychmiast skontaktuj się z agencją SEO, z którą współpracujesz. W końcu może to wynikać z nieprawidłowych działań, jakie zostały podjęte.

Google Analytics
To właśnie Google Analytics zapewnia najdokładniejsze i najszersze dane, które umożliwiają sprawdzenie efektów pracy agencji SEO. W końcu pokazują informacje analityczne, demograficzne oraz behawioralne. Tym samym można również dowiedzieć się, czy wykorzystane frazy i poszczególne działania sprawiają, że strona trafia do grupy docelowej. Poza tym Google Analytics jest bardzo przydatny dla właścicieli sklepów internetowych, ponieważ pozwala analizować sprzedaż w różnych kanałach dystrybucji. Tym samym informacje obejmują nie tylko witrynę, ale również inne platformy.

Oprócz tego raport może być naprawdę bogaty i zawierać następujące dane:

  • współczynnik odrzuceń;
  • podział danych na wiek użytkowników;
  • podział na lokalizację użytkowników;
  • przemieszczanie się odbiorców po stronie;
  • czas, jaki odbiorcy spędzają w obrębie strony internetowej, a także na poszczególnych podstronach.

Podczas analizy danych z Google Analytics pamiętaj o tym, żeby wziąć pod uwagę sezonowość. Dlatego, jeśli nastąpi okres wzmożonego ruchu na stronie i nagłe zwiększenie się sprzedaży, a później dojdzie do wyraźnego spadku, to nie musi oznaczać, że agencja SEO popełniła jakiś błąd. W takim przypadku koniecznie porównaj wyniki w dłuższej perspektywie np. rocznej. Dzięki temu przekonasz się, czy podobna tendencja jest powtarzalna w tym samym okresie czasowym.

Semstorm lub Senuto
Łatwa obsługa i możliwość sprawdzenia wielu danych – to właśnie sprawia, że Senuto i Semstorm są naprawdę chętnie wybierane do kontroli pracy agencji SEO. Przede wszystkim służą do sprawdzania widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Zagłębiając się w otrzymane dane, nie tylko dowiesz się, czy strona notuje większą widoczność na poszczególne frazy w TOP 3, TOP, TOP 10, a także na dalszych pozycjach. Przede wszystkim jednak możesz skontrolować poprawę widoczności i efekty pozycjonowania. Oprócz tego Semstorm pomoże Ci oszacować, ile wejść na stronę generują poszczególne frazy kluczowe. Możesz nawet przeanalizować konkurencję oraz szacunkowo określić, jaki jest ruch organiczny z wyszukiwarki Google. Pamiętaj tylko o tym, że te dane nie zawsze są w pełni autentyczne, więc nie można na nich całkowicie polegać. Ma to związek z ich szacunkowym charakterem.

Seostation
Jeśli chcesz jeszcze dokładniej i dogłębniej sprawdzić, jakie działania podjęła agencja SEO, to wykorzystaj narzędzie Seostation. Z jego pomocą możesz codziennie monitorować frazy kluczowe. Tym samym ocenisz, czy pozycja poszczególnych haseł się zmienia, strona pnie się w rankingu Google, a przede wszystkim skontrolować, czy nie doszło do kanibalizacji słów kluczowych.

Majestic SEO lub Ahrefs
Zarówno Majestic SEO, jak i Ahrefs służą do analizy linków przychodzących do serwisu. Pozwala to na sprawdzenie liczby odnośników, a także tego, czy są regularnie zdobywane i z jakich miejsc pochodzą. Zwróć uwagę na to, że podstawowe wersje Majestic SEO i Ahrefs są darmowe, ale żeby móc skorzystać z pełnych funkcjonalności, musisz wybrać płatne wersje programów. Czy wiesz, jakie informacje mogą pomóc Ci wyciągnąć te narzędzia? Przede wszystkim dowiesz się, czy agencja SEO zbiera linki zewnętrzne i czy robi to systematycznie. Jakość tych odnośników sprawdzisz wtedy, gdy zestawisz dane z różnych źródeł. Wystarczy, że sprawdzisz, kiedy zostały dodane linki i czy po kilku miesiącach nastąpił wzrost ruchu, a także czy rośnie Twoja pozycja w wyszukiwarce Google.

„Looker Studio” (dawniej „Google Data Studio”) – trend wśród agencji SEO
Coraz więcej agencji pozycjonujących strony korzysta z Looker Studio, ponieważ narzędzie to pozwala na czytelne przedstawienie raportu z przeprowadzonych działań. Dane, jakie są tam wyświetlane, pochodzą z Google Search Console oraz Google Analytics. Daje to jeszcze pełniejszy obraz otrzymanych wyników oraz liczby wyszukiwań wybranych fraz kluczowych. Możliwe jest też zintegrowanie Looker Studio z innymi narzędziami typu Senuto. W tym celu wykorzystywane jest API. Stopień rozbudowania raportu jest ustalany na podstawie KPI. Jeśli celem jest wzrost sprzedaży, to konieczne jest pokazanie wyników związanych ze zwiększeniem widoczności strony oraz ruchu w jej obrębie. Warto jednak pamiętać o tym, że agencja nie odpowiada za jakość zdjęć, ceny czy liczbę produktów, co również ma wpływ na sprzedaż. W takim przypadku niezbędne jest równoległe działanie, polegające na pozycjonowaniu i udoskonalaniu oferty.

Jak samodzielnie sprawdzić skuteczność działań agencji SEO?

Nie musisz ograniczać się jedynie do raportów oraz danych udostępnianych przez agencję SEO. Dostępne są również inne metody, dzięki którym samodzielnie skontrolujesz działania zatrudnionych specjalistów.

  • Darmowe narzędzia SEO – choć nie są tak skuteczne, jak narzędzia podpięte pod stronę czy płatne wersje, to i tak pozwolą Ci sprawdzić podstawowe parametry. Jednym z najlepszych przykładów jest SEOptimer. Choć pamiętaj o tym, że to nie jest profesjonalne rozwiązanie, a otrzymane wyniki nie uwzględniają tzw. pierwiastka ludzkiego, czyli dopasowania do sezonu bądź indywidualnych sytuacji;
  • Zewnętrzny audyt SEO – przede wszystkim ufaj płatnym audytom, bo po prostu są znacznie dokładniejsze i bardziej rzetelne w porównaniu do darmowych rozwiązań. Jeśli tylko skorzystasz z takiego audytu, to możesz skutecznie sprawdzić korzyści, jakie przynosi praca agencji SEO. Możesz to zlecić zewnętrznej firmie bądź zatrudnić freelancera. Otrzymany dokument – zazwyczaj ma kilkadziesiąt stron – umożliwia dogłębne poznanie możliwości rozwoju serwisu. Pozwala też zmierzyć efektywność podjętych działań.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: