Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Ruch w serwisie pochodzący z organicznych wyników wyszukiwania to w dalszym ciągu świetne źródło zdobywania nowych klientów dla naszej firmy. Takie efekty – jak ogólnie wiadomo – nie są generowane z reklam i wynikają z wypracowania odpowiedniej pozycji w rankingu wyszukiwarki Google. Jakie trzeba ponieść przy tym koszty i komu pozycjonowanie może opłacać się najbardziej? Na te pytania odpowiemy w artykule.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Ile kosztuje pozycjonowanie strony?
  • Czym jest audyt SEO?
  • Jaki jest koszt pozyskiwania linków pozycjonujących?

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Na koszt pozycjonowania stron i sklepów internetowych ma bezpośredni wpływ zakres czynności do wykonania przez pozycjonera lub agencję SEO. W większości przypadków zakres wykonywanych prac na rzecz pozycjonowanych stron jest podobny. Występujące tu różnice wynikają przede wszystkim ze skali wykonania potrzebnych czynności wymaganych do wykonania i dotyczą one przeprowadzenia audytu SEO, optymalizacji SEO i ciągłego pozyskiwania linków SEO.

Za zakres wykonywanych prac odpowiada obrana strategia przez agencję SEO, aktualny stan techniczny serwisu, występująca branża, a także ciągłe wykonywane działania konkurencji, które wpływają na budowanie coraz większej widoczności ich serwisów w wyszukiwarce Google.

Co wpływa na koszt usługi pozycjonowania?

Koszty pozycjonowania strony są w sporej mierze uzależnione od branży, a ściślej, od jej konkurencyjności w internecie. Znacznie większego budżetu do walki o pozycje w wyszukiwarce Google będą potrzebowały firmy dla rodzaju działalności, w której obecność konkurencyjnych na rynku firm jest dużo większa, niż w przypadku niszowych działalności.

Jedne z bardzo popularnych branż, to branża medyczna, finansowa i budowlana. Dużą popularnością cieszy się również branża dziecięca, żywieniowo-dietetyczna i meblarska. Im więcej firm uczestniczy w tzw. wyścigu po najwyższe pozycje w wyszukiwarce Google, tym trudniej jest osiągnąć takie wyniki. W tym wypadku zajdzie potrzeba zatrudnienia specjalisty SEO lub nawiązania współpracy z profesjonalną agencją SEO, która pomoże nam przeanalizować obecny stan techniczny naszego serwisu, zoptymalizuje go pod obecne wymagania algorytmów wyszukiwarki Google i pozyska linki pozycjonujące.

Senuto

Warto przeanalizować konkurencję i popularność wybranych słów kluczowych (źródło: Senuto)

Ważna jest także obecna sytuacja strony. Zdarza się tak, że strona istnieje od kilku miesięcy, ale od początku nie zostały na niej podjęte żadne czynności związane z optymalizacją SEO. Znaczenie będzie miała także historia naszego serwisu, ponieważ może przełożyć się na ilość potrzebnego czasu i pracy, jaką trzeba poświęcić, aby dostosować go pod obecne wymagania algorytmów wyszukiwarki. Może się okazać, że zajdzie tu potrzebna np. zrzeknięcia się toksycznych linków zwrotnych, które do tej pory stanowią część profilu linków domeny lub zmiany treści podstron czy opisów produktów w sklepie internetowym z powodu występującej duplikacji treści.

Copyscape

Podczas audytu SEO sprawdź ewentualnie występującą duplikację treści (źródło: Copyscape)

Czy pozycjonowanie na własną rękę jest opłacalne?

W internecie panuje ogromna konkurencja, a więc trwa nieustanna walka o popularność serwisów i sklepów internetowych, oferujących takie same lub podobne produkty i usługi. Na ilość koniecznych czynności związanych z SEO ma także wpływ nasza konkurencja. Im jest ona lepsza w swych działaniach, tym trudniej będzie nam na własną rękę osiągnąć odpowiednie wyniki.

Jeżeli nasza konkurencja posiada także odpowiednio przeznaczony budżet na działania związane z SEO, tym bardziej może się okazać, że walka o wysokie pozycje będzie wymagała od nas współpracy z doświadczonym pozycjonerem. Dlatego warto zastanowić się nad tym, czy warto „przepalać” swój budżet na naukę lub własnoręczne testy, aniżeli przeznaczyć go na współpracę z profesjonalnym specjalistą SEO.

Senuto

Dokonaj analizy konkurencji w wyszukiwarce Google na wspólne słowa kluczowe (źródło: Senuto)

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO jest bardzo czasochłonnym przedsięwzięciem, ale koniecznym do sprawdzenia aktualnego stanu technicznego pozycjonowanego serwisu. Podczas jego wykonywania należy ustalić, czy np. wszystkie podstrony są zaindeksowane w wyszukiwarce i czy robot indeksujący posiada do nich dostęp, czy w indeksie wyszukiwarki Google występują podstrony o niskiej jakości (tzw. thin pages) i strony osierocone (tzw. orphan pages), do których nie prowadzą linki wewnętrzne, a także przekierowania i ewentualnie występujące łańcuchy przekierowań, które marnują tzw. crawl budget.

Warto przeanalizować występujące linkowanie wewnętrzne, potencjalnie występującą duplikację treści, a także, czy w treści naszego serwisu zagęszczone są frazy, które zamierzamy pozycjonować. Zwróćmy uwagę na prędkość wczytywania serwisu, optymalizację pod podstawowe wskaźniki internetowe (tzw. Core Web Vitals), a także jego responsywność pod urządzenia mobilne. Nie ignorujmy także ewentualne występujących błędów zgłaszanych przez narzędzie Google Search Console.

Google Search Console

Podczas wykonywania audytu zwróć uwagę na błędy w GSC (źródło: Google Search Console)

To tylko niektóre błędy, które pozostawione na stronie, będą zawsze wpływać negatywnie na widoczność serwisu w wyszukiwarce Google i osiągniętą pozycję w jej rankingu, dlatego cena audytu SEO może wynieść od 5 aż do nawet 10 tysięcy złotych i jest uzależniona od wielkości serwisu, który należy przeanalizować.

Czy linki pozycjonujące są istotne w procesie pozycjonowania stron?

Link building (czyli strategia pozyskiwania linków SEO) to w dalszym ciągu nieodłączny element każdej kampanii SEO.

Osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce internetowej jest związane również ze zdobywaniem wartościowych linków zewnętrznych, w celu budowy silnego profilu linków pozycjonujących prowadzących do pozycjonowanego serwisu. To z kolei przekłada się na jego widoczność w wyszukiwarce Google, gdyż linki zewnętrzne kierujące z serwisów o wysokiej jakości, to w dalszym ciągu informacja dla algorytmów Google, że linkowany serwis posiada treść, która dostarcza użytkownikom wartościową wiedzę i wiele ciekawych informacji.

Warto zwrócić uwagę, że podczas pozyskiwania źródeł pod przyszłe linki pozycjonujące należy rozważyć serwisy, które będą posiadały treść zbliżoną do tematyki dostępnej w naszej witrynie. Dodatkowymi parametrami podczas wyszukiwania miejsc, w których utworzymy linki SEO, powinny być „Domain Raiting”, „Citation Flow” i „Trust Flow”, które łatwo zmierzyć za pomocą narzędzi „Majestic SEO” oraz „Ahrefs”. Parametry te, to obecnie najpopularniejsze wskaźniki informujące o sile serwisu, którą warto mierzyć i analizować podczas wyszukiwania miejsc pod przyszłe linki pozycjonujące.

Ahrefs

Wartość wskaźnika „Domain Raiting” (źródło: Ahrefs)

Jak wygląda współpraca z agencją SEO?

Początek każdej współpracy ze specjalistami SEO to przygotowanie strategii spójnej z tematyką serwisu i wykonywanymi w nim czynnościami, prowadzącymi do zwiększania widoczności w wyszukiwarce Google na kluczowe frazy dla branży, której dotyczy. Czynności te mają związek z przeanalizowaniem podstawowych informacji o firmie i oferowanych przez nią produktów bądź usług, a także contentu, który można znaleźć w serwisie.

Następnym krokiem może być pozostawienie serwisu w obecnej formie lub zaproponowanie zupełnie nowej struktury rozmieszczania fraz i linkowania wewnętrznego, aby był on lepiej widoczny w wyszukiwarce Google.

Dalsza współpraca ze specjalistami SEO może polegać na wprowadzaniu kolejnych poprawek w serwisie i na publikowaniu nowych artykułów na blogu, które będą mogły wpływać na efekty prowadzonej kampanii SEO. Dzięki nim wyszukiwarka Google zaindeksuje kolejne słowa kluczowe, dzięki którym nasz serwis będzie widoczny dla jeszcze większej liczby użytkowników.

Senuto

Odpowiadaj na pytania użytkowników stawiane w wyszukiwarce Google (źródło: Senuto)

Warto także analizować osiągane efekty przez agencję SEO i nadzorować ich pracę. Być może zajdzie potrzeba zmiany fraz przez zastąpienie ich nowymi, często lepszymi i bardziej nastawionymi na konwersję.

Kiedy osiągniemy pierwsze efekty podczas kampanii SEO?

Widoczność naszego serwisu w wyszukiwarce internetowej na wiele niepotrzebnych słów kluczowych (niezwiązanych z odpowiednią intencją użytkowników) nie powinno być celem pozycjonowania i nigdy nie zaprocentuje odpowiednimi efektami czy wynikami. Bardzo nieracjonalne w tym wypadku jest podejście do pozycjonowania na zasadzie bezwzględnego dotarcia na najwyższe pozycje na dowolne frazy, które nie zostały wcześniej przeanalizowane pod kątem zarówno ilości wyszukiwań, jak i odpowiedniej intencji użytkowników.

Najrozsądniejsze jest stopniowe (organiczne) zdobywanie pozycji w rankingu wyszukiwarki na słowa kluczowe, które realnie przełożą się na odpowiednią konwersję w naszym serwisie (np. wypełnienie formularza kontaktowego lub złożenie zamówienia w sklepie internetowym). Z czasem warto zwiększać ich liczbę, naturalnie zwiększając zasięg naszego serwisu na nowe słowa kluczowe, które wygenerują dodatkowy ruch użytkowników z SERP-ów (organicznych wyników wyszukiwania).

Senuto

Organiczny wzrost widoczności serwisu (źródło: Senuto)

Na pełny koszt realizacji pozycjonowania stron składa się mnóstwo czynników. Wymienione zostały przez nas jedynie te najpopularniejsze, przez co można dojść do wniosku, że pozycjonowanie jest niekończącym się procesem i ciągłą „walką” o pozycje w rankingu wyszukiwarki Google, stąd usługa – ze względu na dużą ilość czynności do wykonania – musi niestety dość sporo kosztować.

Szacuje się, że dla uzyskania zadowalających efektów za pomocą usługi pozycjonowania stron konieczny jest wydatek rzędu minimum 1500-2000 złotych miesięcznie. Co więcej, pozycjonowanie stron jest procesem ciągłym, którego zaprzestanie może wpłynąć na utratę osiągniętych do tej pory pozycji w wyszukiwarce Google.

Na koniec warto uświadomić potencjalnym klientom agencji SEO, że koszty pozycjonowania należy traktować w pewien sposób jak długofalową inwestycję, która – jeśli będzie przeprowadzona przez odpowiednich fachowców – odpłaci się efektami w postaci zwiększenia ilości klientów, a następnie zwiększeniem przychodu w firmie.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: